دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدهای مثبت خوش بینی در زندگی

  • سعیده ستاری
  • ۳۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

خوش بینی در زندگی فواید زیادی دارد مثل اینکه فرد خوش بین جنبه های مثبت یک وضعیت ناامید کننده را نیز می بیند. خوش بین بودن باعث می شود فرد در زندگی فکر کند فرد سخت کوش و باهوشی است.

افراد خوش بین می خواهند افکار مثبتی داشته باشند. به زندگی امیدوار تر هستند و نگاه مثبتی نسبت به آینده دارند. در یک شرایط عادی فرد خوشبین آینده را مثبت می بیند در حالی که نگاه شخص بدبین به آینده کاملا منفی است. ما در این مطلب درباره خوش بینی در زندگی صحبت می کنیم.

معرفی خوش بینی در زندگی

فواید خوش بینی در زندگی

افراد خوشبین همچنین قادر هستند جنبه های مثبت شرایط نا امید کننده را مشاهده کنند. تفکر خوشبینانه می تواند یک اتفاق نادر و کمیاب باشد؛ آن را می توان استراتژی برای مبارزه با استرس یا یک ویژگی شخصیتی پنداشت. خوش‌بینی به تمایل فرد به کوچک شمردن عواقب اتفاقات آزاردهنده مانند یک تصادف، بیماری یا جدایی که وقتی برای فرد اتفاق می‌افتد، اشاره دارد. خوشبینی همچنین شامل باورهای درباره خود که به طرز غیر واقع بینانه ای مثبت هستند، می‌باشد. به صورت مثال خوش بینی باعث می‌شود تا بیشتر مردم باور کنند که باهوش تر، سختکوش تر و سالم تر از متوسط انسانها هستند.

خوشبینی از راه توانمندسازی فرد در ریسک کردن در کارهایی که باعث توسعه فردی می شوند به سلامت روان و جسم کمک می کند. خوش بینی می توان یک عامل انگیزشی مثبت در بهبود مراقبت از خود (خود مراقبتی) رفتارهای باشد که فرد برای موفقیت را بیشتر می‌کند با این وجود خوش بینی امکان دارد به انجام رفتارهای خطرناک منجر شود و در نهایت فرد به این باور برسد که پیامدهای منفی برای او اتفاق نمی‌افتد.

در سال‌های اخیر پژوهش های زیادی در ارتباط با فواید خوش بینی صورت گرفته است و مردم زیادی به یادگیری نحوه خوش بین بودن علاقه‌مند شدند به صورت مثال قدرت مثبت اندیشی بر مزایای خوشبینی تمرکز دارد و راهکارهایی برای آزادی از افکار منفی و جایگزینی آن با افکار مثبت ارائه می دهد.

تمرین خوشگل بودن از تمرکز کردن بر افکار مثبت پیچیده تر می باشد پرورش افکار و خوشبینانه معمولاً شامل شناسایی مشکلات شخصی و سپس کردن در مورد آنها به شیوه‌ای است که از رشد مقاومت پشتیبانی می کنند افزون بر این والدین قادر هستند در تربیت فرزند خود در یادگیری خوش بین بودن از راه مدلسازی رفتارهایی که منعکس‌کننده چارچوب ذهنی مثبت است، کمک نمایند.

  •  آرون گروپس

پروفسور مارتین سلیگمن برجسته در علوم روان‌شناسی مثبت نگر و طرفدار خوش بینی آموخته شده است در پژوهش صورت گرفته بیان کرده است که تمام این خوشبینی می‌تواند سلامت جسمی و روانی فرزند این موفقیت او در محیط کار را بهبود بخشد.

آشنایی با امیدواری در زندگی

تاثیر خوش بینی بر سلامت و روان

مدارک و شواهدی وجود دارد که تاثیر خوش بینی بر سلامت روان را تایید می کند به صورت مثال افراد افسرده بیشتر از دیگران تحت تاثیر افکار منفی و بدبینانه قرار می گیرند که این خود در نتیجه باعث برانگیختن علائم افسردگی در فرد می شود بعضی از متخصصان سلامت روان به مردم در به وجود آوردن روند فکری سالم به جهت درمان افسردگی، اضطراب و مشکلات روانی دیگر کمک می کنند.

پژوهشگران نحوه تاثیر خوش بینی بر سلامت جسم و همچنین سلامت روانی را مورد بررسی قرار دادند این جمع های مفید خوشبینی برای سلامت جسم ایجاد انتظارات مثبت است به عنوان مثال فردی که فکر می کنند قدرت بهبود سلامت خود را دارد می تواند به صورت موفقیت‌آمیز سلامت خود را بهبود دهد با وجود اینکه فردی بر توانایی خود در بهبود سلامت باور ندارد. تاثیر مثبتی نیز بر بهبود سلامتی نیز نخواهد داشت

مطالعات زیادی فواید خوشبینی بر سلامت را مورد مطالعه قرار داده اند مطالعه ۱۰ سال نشان داد که بدبین ترین شرکت کنندگانش دوبرابر خوش بین ترین شرکت کنندگان دچار بیماری قلبی شده اند این مطالعه فاکتورهای دیگر بیماری قلبی را در نظر گرفته است خوشبینی همچنین به فشار خون پایین ارتباط دارد.

خوش‌بینی به همان اندازه برای سلامت روان و روحی دارای اهمیت می باشد پژوهشی در زمینه فرسودگی روانی پرستاران بیمارستان نشان داد که پرستاران با سطح بالاتر خوشبینی شانس کمتری برای تجربه فرسودگی روانی دارند در مطالعه دیگری که برون کهنه سربازان جنگ صورت گرفته نشان داده شد که خوش بینی جهت مند به علائم استرس پس از سانحه و افسردگی کمتر و همچنین سلامت روان قوی تر مربوط می باشد و حتی در تحقیق نشان داده شد که افراد خوش بین رضایت بیشتری را در روابط عاشقانه زندگی خود تجربه می‌کنند.

بیان خوش بینی در زندگی

خوش بینی به عنوان یک خصوصیت شخصی

پژوهشگران خوشبینی جهت مند را به فاکتورهای از پنج عامل بزرگ شخصیت مرتبط می‌دانند. (نظریه پنج عاملی شخصیت): برون گرایی، سازگاری، ثبات عاطفی و وظیفه شناسی. تخمین زده شده است که ژنتیک مسئول ۳۰ درصد احتمال خوشبینی و بدبینی فرد می باشد دانشمندان در مطالعه کشف کردند ژن مسئول دریافت اکسی تاسین می‌تواند در خوشبینی یا بدبینی فرد اثر گذار باشد.

فرزندان افراد خوش بین به سمت خوش‌ بینی تمایل بیشتری دارند. امکان دارد قسمتی از آن به خاطر سوگیری ژنتیکی برای خوش بینی باشد با این حال خوش بینی در مراحل اولیه رشد نیز قابل یادگیری می باشد وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده نیز می‌تواند بر خوشبینی و بدبینی فرد اثرگذار باشد تفکر و خوشبینانه یک ویژگی شفاف سازی نسبتاً ثابت می باشد ولی تجربیات زندگی مانند ضربه روحی و استرس می توانند به تفکر خوشبینانه در فرد را محدود کنند.

تفاوت امید و نیک بینی در زندگی

فرق امید و خوشبینی

امید خوش بین مفاهیم شبیه به هم اما متمایزی دارند. هر دو به سلامت و تاب و تحمل فرد مرتبط می‌باشد ولی در حالی که امید ارتباط نزدیکتری به پویایی فرد دارد، خوش بینی بیشتر به انتظارات فرد ارتباط دارد.

  • خوش بینی: خوشبینی بیشتر اوقات به انتظارات فرد برای آینده اشاره دارد وقتی فردی خوشبین می باشد در این باور است که آنچه امید دارد در آینده اتفاق می‌افتد در نهایت اتفاق خواهد افتاد.
  • امید: امید عموماً به احساس اشاره دارد که غالباً به ایجاد انگیزه ارتباط دارد یک فرد امیدوار بیشتر از دیگران بر قدرت دستیابی به اهدافش باور دارد.

هم امید و هم خوش بینی تا اندازه‌ای تحت تاثیر ژنتیک و محیط پیرامون فرد هستند یافته ها نشان دهنده این است که افرادی که سطوح بالاتری از خوش‌بینی و امید و تجربه می‌کنند عملکرد بهتری در تحمل عدم قطعیت و ترس کمتری از ناشناخته‌ها دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *