دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشخیص عفونت پیرسینگ ناف و درمان آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از دلایلی که ممکن است افراد را از پیرسینگ ناف منصرف کند، عفونت این ناحیه است. در این مطلب به علائم و درمان عفونت پیرسینگ ناف می پردازیم.

پیرسینگ یکی از قدیمی ترین انواع استفاده از زیورآلات می باشد که در نواحی مختلف بدن از جمله ناف مورد استفاده واقع می شود. در مواردی ممکن است عفونت پیرسینگ ناف اتفاق بیفتد از این رو قصد داریم شما را با علائم و درمان این عارضه آشنا نماییم.

علائم و درمان عفونت پیرسینگ ناف

عفونت پیرسینگ ناف یکی از عللی است که ممکن است فرد را نسبت به انجام آن دچار تردید کند. پیرسینگ  یا سوراخ کاری بدن یکی از قدیمی ترین انواع استفاده از زیورآلات می باشد که در نواحی مختلف بدن از جمله ناف مورد استفاده واقع می شود و ممکن است همانند پیرسینگ گوش، پیرسینگ لب، پیرسینگ بینی و … با عفونت همراه شود.  باید بدانید که دوره بهبودی پیرسینگ ناف طولانی مدت است از این رو مستلزم رعایت مراقبت های بهداشتی بیشتری است.

پیرسینگ ناف

اگر پیرسینگ ناف توسط افراد مبتدی و یا در مکانی غیر استریل انجام شود، احتمال بروز بیماری های عفونی افزایش می یابد. همچنین عدم رعایت موارد بهداشتی نیز ممکن است مشکلات و بیماری های خطرناکی مانند هپاتیت سی را سبب شود. در ادامه مطلب به مرور علائم و راه های درمان عفونت پیرسینگ ناف می پردازیم.

مراقبت های قبل از پیرسینگ

فردی که پیرسینگ انجام می دهد باید اطلاع داشته باشد که احتمال بروز بیماری های خونی نظیر هپاتیت سی وجود داشته و میزان این قبیل عوارض به این بستگی دارد که پیرسینگ در کجا و توسط چه کسی صورت می گیرد. از این رو انتخاب فرد پیرسینگ کننده اهمیت زیادی دارد.

مقابله با عفونی شدن پیرسینگ ناف

همانطور که اشاره شد اگر این کار در محیطی غیر بهداشتی و توسط فرد آماتور انجام شود، احتمال بروز بیماری های عفونی تشدید می یابد. معمولا افراد پیرسینگ کننده از اتوکلاو برای نابودی باکتری های موجود روی وسایل استفاده می کنند. سوزن پیرسینگ نیز از بسته بندی های استریل خارج می شود. به این معنی که برای فرد دیگری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

  •  آرون گروپس

در صورت استفاده از سوزن مشترک برای پیرسینگ، احتمال انتقال بیماری های خونی و عفونی شدن، بیشتر می شود. از اقدامات مراقبتی پیش از پیرسینگ ناف این است که ابتدا نایحه ناف خوب ضد عفونی و استریل شده و لازم است موهای  این ناحیه از قبل شیو گردد.

عفونی شدن پیرسینگ ناف

سپس مکان قرارگیری پیرسینگ مشخص شده و بعد از تعیین محل، سوراخی توسط سوزن استریل در ناحیه مدنظر ایجاد و زیورآلات پیرسینگ در آن محل قرار می گیرد. ممکن است در این مرحله کمی خونریزی صورت گیرد که طبیعی است.

علائم عفونی شدن پیرسینگ ناف

در مورد نافی که جدیدا پیرسینگ شده، بروز علائمی مانند تورم، قرمزی، یا رنگ پریدگی در ناحیه مذکور کاملا طبیعی می باشد. همچنین ممکن است ترشحات شفافی از محل پیرسینگ خارج شده و لایه شفافی دور ناف تشکیل شود. ولی این علائم با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند. عفونت پیرسینگ ناف با دو عارضه جانبی همراه است یکی واکنش های آلرژیک و دیگری عفونت باکتریایی.

واکنش آلرژیک موقعی روی می دهد که بدن فرد به زیورآلات پیرسینگ حساسیت نشان دهد. به طور مثال بدن برخی افراد به فلز نیکل حساس است. در این موارد بهتر است از زیورآلاتی استفاده که فلز حساسیت زا نداشته باشند. از جمله:

مشکلات پیرسینگ ناف

  • طلای ۱۸ یا ۱۴ عیار
  • تیتانیوم
  • استیل ضد زنگ
  • پلاتین

برخی از علائم حساسیت در این راستا عبارتند از :

  • احساس درد
  • بثورات جلدی متورم در اطراف ناحیه پیرسینگ که با خارش همراه می شود.
  • بزرگ شدن حفره پیرسینگ

عفونت های باکتریایی هم موقعی روی می دهد که باکتری های موجود در ابزار، اشیا یا گرد و غبار محل زخم ناف جمع شوند. دقت کنید پیرسینگ زخم باز بوده از این رو به تمیز کردن نیاز دارد. علائم عفونت باکتریایی عبارت است از:

  • تورم زیاد به همراه درد و قرمزی محل پیرسینگ
  • تب، لرز، درد شکم، احساس گیجی و استفراغ
  • ترشجات سبز رنگ، زرد، قهوه ای یا خاکستری رنگ که با بو همراه هستند.
  • ایجاد خطوط قرمز در اطراف ناحیه پیرسینگ

مراقبت های لازم بعد از پیرسینگ ناف

به طور کلی خارش در ناحیه پرسینگ ناف طبیعی است و در صورت احساس ناراحتی یا کشیدگی پوست این ناحیه، بهتر است زیورآلات قرار داده شده را بردارید و اگر علائمی مانند عفونی شدن را مشاهده می کنید، سریعا به درمان پزشکی اقدام کنید.

ممکن است ۹ ماه تا یک سال زمان ببرد که پیرسینگ ناف کاملا بهبود یابد. که علت آن حرکات مداومی است که در ناحیه ناف صورت می گیرد. دقت کنید در کل این مدت، ناف بایستی کاملا تمیز نگه داشته شود. از سایر مراقبت های بعد از پیرسینگ عبارتند از :

  • نرفتن به سونا یا استخر
  • پوشیدن لباس های تمیز و گشاد
  • هنگام ورزش از پانسمان محافظ ناف استفاده شود.
  • قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

علت عفونت سوراخ کاری ناف

درمان ناف عفونی شده ناشی از پیرسینگ

اگر بعد از پیرسینگ به عفونی شدن ناف مشکوک هستید اصلا این کار را خودتان انجام ندهید مگر این که با مشورت پزشک صورت گیرد. در مورد بیشتر زیورآلات پیرسینگ نیازی به خارج کردن آن برای درمان عفونت این ناحیه نیست. باز بودن زخم سبب می شود تا عفونت به طور کامل از آن خارج شود. ولی چنانچه زیورآلات را خارج کنید، زخم بسته شده و عفونت داخل آن باقی می ماند.

در ادامه برای درمان عفونت لازم است محل زخم پیرسینگ مرتبا تمیز شود. کارشناسان این کار توصیه نموده تا محل پیرسینگ بیشتر از دو مرتبه در روز تمیز نشود. برای تمیز کردن یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب حل کرده و محل پیرسینگ را با آن کاملا تمیز نمایید.

بعد به کمک یک صابون آنتی باکتریال ملایم، محل زخم را به خوبی شستشو دهید. اگر به هر کدام از این دو مورد دسترسی ندارید می توانید از صابون یا آب نمک استفاده نمایید. هرگز برای تمیز کردن زخم از الکل یا پر اکسید هیدروژن استفاده نشود زیرا این مواد پوست را خشک و سبب سوزش محل زخم می شوند.

قبل از تمیز کردن محل عفونت به یاد داشته باشید که دستها را با صابون آنتی باکتریال خوب بشویید. بعد با پارچه تمیزی محل زخم و زیورآلات را کاملا تمیز نمایید. در نهایت با یک پارچه نرم و تمیز محل عفونت را تمیز کنید. همچنین می توانید از کمپرس گرم در این ناحیه استفاده نمایید.

دلیل عفونی شدن پیرسینگ ناف

کمپرس گرم سبب خروج عفونت و چرک از محل زخم شده و تورم را کاهش می دهد. برای تهیه کمپرس گرم یک حوله را گرم کرده و به آب نمک آغشته کنید. بعد حوله را روی زخم قرار دهید. در پایان محل مدنظر را با پارچه تمیز و نرمی خشک کنید. روش درمانی دیگر استفاده از کرم آنتی باکتریال است که می تواند عفونت های جزئی را درمان کند.

ولی ممکن است برخی افراد به این کرم ها حساسیت داشته باشند. اگر به این کرم ها حساسیت ندارید محل عفونت را به آرامی توسط کرم آنتی باکتریال تمیز کنید. این کرم ها دستورالعمل های خاصی دارند که پیش از استفاده لازم است بروشور آن را مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *