دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قطره پلی میکسین ان اچ و مکانیسم اثر دارو

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

قطره پلی میکسین برای درمان عفونت های شدید می باشد و در دو نوع قطره های گوشی و چشمی در بازار وجود دارد. در ادامه شما را بیشتر با این مطلب آشنا خواهیم کرد.

قطره پلی میکسین ان اچ برای درمان عفونت های دید و گوش می باشد و می تواند باکتری های میکروارگانیسم را از بین برده و احتقان گوش و التهاب آن را درمان نماید. در ادامه اطلاعاتی بسیار خوب در مورد این قطره مفید به شما خواهیم داد تا بتوانید با آگاهی بیشتر از آن استفاده نمایید.

موارد استفاده از داروی پلی میکسین ان اچ

اطلاعات دارویی قطره پلی میکسین ان اچ

پلی میکسین ان اچ یکی از داروهای بسیار معروف درمان کننده التهاب می باشد و می تواند مشکلات عفونتی را در کم ترین زمان ممکن درمان کرده و حتی برای التهاب های عفونی بعد از جراحی گوش نیز بسیار موثر می باشد. استفاده از این دارو باید تحت نظر پزشک باشد ولی شما می توانید آن را بدون نسخه پزشک نیز دریافت کرده و مورد استفاده قرار دهید.

البته این دارو در دو نوع قطره چشمی و گوشی در بازار موجود می باشد و قطره چشمی این دارو نیز برای درمان عفونت ها می باشد. از این دارو برای باکتری ها و میکروب های مقاوم که چشم ها را عفونی می کنند بسیار موثر است و می تواند این مشکل را در کم ترین زمان ممکن از بین ببرد.

استفاده از این دارو با سایر داروها نیز امکان پذیر می باشد و این کار باید تحت نظر انجام بگیرد در غیر این صورت امکان دارد مشکلاتی برای فرد مصرف کننده ایجاد شود که سلامت او را بیشتر تهدید نماید. داروهایی که با این دارو ترکیب می شوند شامل نئومایسین و هیدروکورتیزون می باشد.

هشدار های مصرفی در مورد پلی میکسین

  •  آرون گروپس

نحوه عملکرد این دارو

داروی پلی میکسین ان اچ از فرآورده های ترکیبی استفاده کرده است و به لیپید a در LPS  و فسفولیپیدها متصل می شود و کار خود را انجام می دهد. این آنتی بیوتیک تاثیر بر روی باکتری های گرم منفی دارد و می تواند دیواره خارجی آن ها را خراب نماید. این دارو بر روی باکتری های گرم مثبت تاثیرات بسیار کم تری دارد با این حال باید بدانید که این باکتری ها دارای کپسول های مراقبتی می باشند و این آنتی بیوتیک نمی تواند تاثیر چندانی بر روی آن ها داشته باشد.

نکته : داروی پلی میکسین ان اچ برای انسان نیز خطرناک و سمی می باشد و باید بدانید که توانایی لیز کردن غشای سلولی را دارد و در نتیجه می تواند خطراتی برای بدن به همراه داشته باشد از این رو دارای استفاده های محدود می باشد و تنها به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

دوز مصرفی دارو

این دارو باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد زیرا استفاده محدود دارد با این حال دوز عمومی این دارو برای کودکان سه قطره هر ۸ ساعت بوده و برای بزرگسالان چهار قطره در هر ۸ ساعت می باشد.

بارداری

استفاده از این دارو در دوران بارداری بدون نظر متخصص ممنوع می باشد با این حال بهتر است بدانید که مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفته است ولی با بررسی این دارو بر روی حیوانات محققان به این نتیجه رسیده اند که این دارو در دوره بارداری دارای عارضه های بسیار بدی برای جنین می باشد.

قطره پلی میکسین

عارضه های جانبی

این دارو برای افراد ممکن است حساسیت ایجاد نماید و غیر از آن هیچ عارضه دیگری با خود به همراه ندارد بنابراین برای پیشگیری از این امر و همچنین جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیکی بدن خود بهتر است هر دارویی که حساسیت دارید را به پزشک اطلاع دهید در غیر این صورت امکان دارد مشکلاتی در این زمینه برای شما ایجاد گردد.

هشدارهای مصرفی

هر داروی شیمیایی دارای یک سری هشدارهایی برای استفاده می باشد که بهتر است آن ها را رعایت کنید در غیر این صورت نمی توانید از آن به درستی استفاده نمایید. هشدار های قطره پلی میکسین ان اچ را برایتان بیان خواهیم کرد.

  • استفاده از این دارو برای بیشتر از ۱۰ روز توصیه نمی شود از این رو اگر عفونت های شما بعد از ۱۰ روز بهبود پیدا نکرد بهتر است استفاده از دارو را قطع کرده و پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که گوش شما دارای التهاب های قارچی می باد بهتر است با دقت و احتیاط بیشتر از این دارو استفاده شود.
  • استفاده طولانی مدت از این دارو می تواند منجر به ایجاد کری دائمی شود از این رو اگر پرده گوش شما آسیب دیده می باشد باید با احتیاط از دارو استفاده کنید و حتما زیر نظر متخصص باشید.
  • اگر دارای حساسیت های مفرط، پارگی پرده گوش، عفونت های ویروسی خاص و قارچی می باشید بهتر است اصلا از این دارو استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از کورتیکواستروئیدها و یا حساسیت داشتن به آن ها باید از استفاده از این دارو نیز صرف نظر نمایید.
  • استفاده در زمان های بسیار طولانی می تواند منجر به ایجاد حساسیت در افراد شود.
  • استفاده طولانی مدت از این دارو می تواند منجر به ایجاد مشکلات کلیوی در نوزادان شود.
  • استفاده از این دارو بلافاصله قبل و بعد از جراحی ممنوع است.
  • این دارو می تواند منجر  به افزایش اثر داروهای شل کننده عضلات شود از این رو بعد و قبل از جراحی نباید استفاده شود زیرا امکان دارد ایست تنفسی و مرگ را به همراه داشته باشد.

قطره گوش

قطره پلی میکسین را در دمایی برابر ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید تا از فاسد شدن آن پیشگیری نمایید.

در پایان نیز می توانید سایر مطالبی که در زمینه اطلاعات دارویی نوشته شده است مانند قطره باکتی ماید و قطره لامیژکس را ملاحظه کنید و دانش خود را در مورد داروها افزایش دهید، برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *