دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مناسب ترین تغذیه برای افزایش پلاکت خون

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع افزایش پلاکت های خون چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با مواد غذایی مفید و بهترین تغذیه برای افزایش پلاکت های خون تان آشنا شوید.

به طور کلی پلاکت ها انواع مختلفی سلول های خونی هستند که به لخته شدن خون کمک شایانی می کند. پلاکت های خون اگر در اثر عواملی کاهش پیدا کنند شما بایستی از طریق تغذیه و مصرف مواد غذایی مختلف برای افزایش آن اقدام نمایید.

معرفی بهترین تغذیه برای افزایش پلاکت خون

بهتر است بدانید که لخته شدن آرام خون که به دلیل خونریزی شدید و غیر قابل کنترل مانند خونریزی لثه و بینی، کبودی و خون مردگی و دوران قاعدگی طولانی و شدید در بانوان ایجاد می شود بایستی به سرعت درمان شود. در واقع داروهایی که برای تنظیم میزان پلاکت خون مورد استفاده قرار می گیرند اغلب گران هستند و بیمار بایستی در طول درمان مورد بستری قرار گیرد. همچنین که مصرف چندین ماده غذایی نیز می تواند علاوه بر پیشگیری از بروز این شرایط به درمان آن نیز کمک نماید.

نوع تغذیه برای افزایش پلاکت خون

در واقع پلاکت را می توان یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده خون دانست که وظیفه اصلی آن لخته کردن خون و جلوگیری خونریزی است. یک انسان سالم در هر میکرولیتر خون بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار پلاکت دارد اما برخی از افراد به دلایل مختلف دچار فقر پلاکت می شوند. پس باید به دنبال روش هایی برای افزایش پلاکت خون خود باشند.

یکی از این راهکارها مصرف خوراکی های موثر در تولید و افزایش پلاکت خون و پرهیز از مصرف آن هایی است که موجب کاهش پلاکت خون می شوند و شما بایستی به نحوه درست اقدام به مصرف یا ترک این مواد غذایی بکنید.

مواد غذایی مفید

به صراحت می توان گفت که چندین ویتامین و مواد معدنی می توانند موجب افزایش تعداد پلاکت های خون شوند که در ادامه به بیان این مواد غذایی و مقدار تاثیر آن ها در افزایش پلاکت خون بدن پرداخته ایم.

  • غذاهای غنی از فولات:

فولات را می توان یک ویتامین B ضروری برای سلول های خونی دانست که اسید فولیک شکل مصنوعی آن خواهد بود. بزرگسالان به حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولات به صورت روزانه و زنان باردار نیز به ۶۰۰ میکروگرم فولات نیاز خواهند داشت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مواد غذایی ایده آل برای افزاش پلاکت خون

برخی از غذاها مانند سبزیجات سبز تیره و برگدار مانند اسفناج و کلم بروکسل، جگر گاو، نخود سیاه چشم، غلات صبحانه غنی شده و جایگزین های لبنی، مخمر و برنج حاوی فولات یا اسید فولیک هستند و در زیاد شدن پلاکت خون موثر خواهند بود.

البته دقت داشته باشید که مقادیر بیش از حد اسید فولیک را نباید از مکمل ها و یا غذاهای غنی شده مصرف نمایید زیرا سطوح بالای آن می تواند در عملکرد ویتامین B12 اختلال ایجاد کند. معمولا مصرف زیادی غذاهای غنی از فولات مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

  • غذاهای غنی از ویتامین B12:

همانطور که می دانید ویتامین B12 برای تشکیل گلبول های قرمز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سطوح پایین آن در بدن ممکن است به کاهش تعداد پلاکت ها کمک شایانی بکند. معمولا افراد ۱۴ ساله و بالاتر به ۲.۴ میکروگرم ویتامین B12 و همچنین زنان باردار و شیرده به ۲.۸ میکروگرم نیاز خواهند داشت.

این ویتامین معمولا در محصولات حیوانی از جمله گوشت و جگر گاو، ماهی از جمله صدف، قزل آلا، تن و سالمون و تخم مرغ وجود دارد. همچنین محصولات لبنی نیز حاوی این ویتامین می باشند اما برخی از تحقیقات نشان می دهد که شیر گاو می تواند بر تولید پلاکت ها تاثیر زیادی بگذارد.

مصرف غذاهای لبنی برای تولید پلاکت

به همین خاطر گیاه خواران و وگان ها می توانند این ویتامین ها را از موادی مانند غلات غنی، مکمل ها و جایگزین های لبنیات غنی شده مانند شیره بادام یا شیر سویا دریافت نمایند.

  • غذاهای غنی از ویتامین C:

توجه داشته باشید که ویتامین C نقش حیاتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد زیرا به عملکرد صحیح پلاکت ها کمک کرده و توانایی بدن را برای جذب آهن که یکی از دیگر از مواد مغذی ضروری برای پلاکت ها است را افزایش خواهد داد.

بسیاری از میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C می باشند که از غنی ترین آن ها می توان به کلم بروکلی، مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، کلم بروکسل، کیوی، فلفل دلمه ای قرمز و سبز و توت فرنگی اشاره کرد. به این نکته دقت داشته باشید که گرما ویتامین C را از بین می برد بنابراین بهتر است در صورت امکان غذاهای غنی از ویتامین C را به صورت خام مصرف نمایید.

  • غذاهای غنی از ویتامین D:

ویتامین D نیز معمولا به عملکرد صحیح استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب و سیستم ایمنی بدن کمک می کند و می توان آن یک تغذیه ایده آل برای افزایش پلاکت های خون در نظر گرفت. در واقع اختلال پلاکتی این ویتامین نقش اساسی در عملکرد سلول های مغز استخوان که پلاکت ها و سایر سلول های خونی را تولید می کنند ایفا خواهد کرد.

مصرف کیوی برای افزایش پلاکت خون

بدن انسان می تواند این ویتامین را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین نماید البته که تمامی افراد در طول روز به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند به ویژه اگر در آب و هوای سردتر یا مناطق شمالی زندگی می کنند. معمولا افراد بزرگسال ۱۹ تا ۷۰ ساله در طول روز نیاز به ۱۵ میکروگرم منبع مطمئن ویتامین D دارند.

مواد غذایی که حاوی ویتامین D می باشند اغلب شامل زرده تخم مرغ، ماهی های چرب سالمون، تن و ماهی خال مخالی، روغن های کبد ماهی و شیر و ماست غنی شده، خواهند بود. همچنین افراد گیاه خوار و رژیم غذایی وگان نیز می توانند ویتامین D مورد نیاز بدن شان را از مواد غذایی مانند غلات صبحانه غنی شده، جایگزین های لبنیات غنی شده مانند شیر سویا و ماست سویا، آب پرتقال غنی شده، مکمل ها و قارچ های در معرض اشعه ماوراء بنفش تامین نمایند.

  • غذاهای غنی شده از ویتامین K:

ویتامین K نیز برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ها بسیار ضروری خواهند بود. معمولا افرادی که ویتامین K مصرف می کنند بهبودی در تعداد پلاکت ها و علائم خونریزی را گزارش کرده اند. مصرف کافی این ویتامین برای بزرگسالان ۱۹ سال و بالاتر بایستی ۱۲۰ میکروگرم برای مردان و ۹۰ میکرورم برای زنان باشد.

از غذاهای غنی از ویتامین K می توان به غذای تخمیر شده سویا، سبزی های برگ دار مانند کلم، سبزی شلغم، اسفناج و کلم پیچ، کدو حلوایی ها، سویا و روغن سویا و همچنین کلم بروکلی اشاره نمود.

مکمل های مفید برای تولید پلاکت خون

مکمل های مفید

بهتر است بدانید که برخی مکمل ها نیز می توانند تاثیر فوق العاده ای بر افزایش تعداد پلاکت های خون داشته باشند که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • کلروفیل:

کلروفیل را می توان یک رنگدانه سبز رنگ و تغذیه ای مناسب برای افزایش پلاکت خون دانست که اغلب در گیاهان یافت می شود و مصرف آن می تواند برخی از علائم کاهش پلاکت ها را کاهش دهد. اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی آن محدود است اما مکمل های مبتنی بر جلبک، مانند کلرلا سرشار از کلروفیل خواهند بود.

امروزه از کلرلا به عنوان یک مکمل بالقوه برای افراد دارای تعداد پلاکت پایین یاد می شود. تقریبا ۱۹ درصد از افراد در نظرسنجی خود افزایش تعداد پلاکت و ۳۳ درصد بهبود علائم خونریزی شان را پس از مصرف کلرلا گزارش کرده اند.

  • ملاتونین:

ملاتونین در واقع هورمونی است که توسط بدن تولید می شود و به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می کند. امروزه ارتباط میان ملاتونین و افزایش سطح پلاکت را مورد بررسی قرار داده اند. با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان مفید بودن آن برای افراد دارای پلاکت خون پایین الزامی خواهد بود. به طور کلی هورمون ملاتونین اغلب به شکل مایع، قرص یا موضعی در داروخانه ها موجود است.

تاثیر ملاتونین بر پلاکت های خون

  • عصاره برگ پاپایا:

عصاره برگ پاپایا می تواند تعداد پلاکت ها و گلبول های قرمز خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری به ویژه در مورد موضوعات انسانی مورد نیاز خواهد بود.

در انتهای این مطلب به منظور اطلاع از رژیم غذایی پر فیبر و تغذیه برای آرتروز می توانید کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *