دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تغییرات فیزیکی کودکان در سنین ۲ تا ۵ ساله

  • سعیده ستاری
  • ۲۸ دی ۱۴۰۱
  • ۰

اگر کودک ۲ تا ۵ ساله ای دارید، به شما توصیه می کنیم که این مطلب را از دست ندهید چون در این پست نکات مهمی در مورد رشد، تربیت و حفظ ایمنی کودکان ۲ تا ۵ سال آورده شده است.

بچه ها در سن ۲ تا ۵ سالگی از کودکان نوپای دست و پا چلفتی به کنجکاوان محیط اطراف خود مبدل می شود. ما در این مطلب می خواهیم تغییرات فیزیکی کودکان ۲ تا ۵ ساله را بیان کنیم.

تغییرات فیزیکی کودکان 2 تا 5ساله

بیان تغییرات فیزیکی کودکان

هم اکنون تغییرات فیزیکی کودکان ۲ تا ۵ ساله را به صورت جداگانه یعنی ۲ تا ۳ سال، سه تا چهار سال و ۴ تا ۵ سال برای شما بیان می کنیم.

تغییرات فیزیکی بچه های ۲ تا ۳ سال

هم اکنون کودک شما به خوبی راه می رود. شاید عقبی راه رفتن را هم آزمایش کند. دوست دارد در زمان قدم زدن چیزی را دنبالش بکشد یا در دستان خود بگیرد. او حتی  می تواند با گرفتن نرده ها یا دست کسی از پله ها هم بالا و پایین برود. همچنین او می تواند روی پنجه پای خود بایستد(شاید برای رسیدن دستش به چیزی دلخواه ولی، ممنوع در پیشخوان آشپزخانه)، و می تواند بدون افتادن خم شود تا چیزی را از روی زمین بردارد این توانایی بسیار استادانه است.

از دیگر خصوصیات های مرتبط به رشد فیزیکی کودکان ۲ تا ۳ ساله این است که بچه ها در این سن عاشق بالا رفتن می باشند اگر هر روز قادر نیستید دست کم چند بار در هفته فرزند خود را به زمین بازی یا حیاط خانه ببرید تا او زمان های زیادی برای بالا رفتن داشته باشد. این فعالیت‌ها برای رشد و تغییرات فیزیکی کودکان ۲ تا ۳ سال بسیار مفید می باشد.

تغییرات فیزیکی کودکان ۲ تا ۳ ساله به فعالیت های حرکتی درشت در داخل و خارج از آن احتیاج دارد. او عاشق غلت زدن، چهار دست و پا رفتن، پریدن، راه رفتن، بالا رفتن و دویدن است. خواهید دید که با چهار دست و پا به اطراف می رود و تظاهر می‌کند که سگ، گربه یا حیوان دیگری است و غرش، پارس یا میو میو می کند. در دو سالگی امکان دارد زمان دویدن بارها بیفتد اما با گذشت سال پیشرفت می کند و بیشتر و بیشتر از پاهای خود مطمئن می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فرزندتان از هرچیزی و همه چیز بالا می رود او قادر است به تنهایی از مبلمان بالا رود و سرگرم شود. تعجب نکنید که اگر دیدید او در جای بلند ایستاده است و با دستان باز نمی تواند پایین بیاید و می گوید “مامان بیا” به او فرصت زیادی برای بالارفتن ایمن بدهید. این کار می‌تواند باعث قرار گرفتن پاهایش بر روی زمین در داخل خانه شود.

بررسی تغییرات فیزیکی بچه ها

کودک شما دوست دارد وسایل را بکشد و هل بدهد آنها را پر یا خالی کند و می تواند توپ را به طرفش هل داده شده است، بگیرد ولی هنوز ‌نمی تواند توپی که به طرف و پرت می‌شود را بگیرد. ولی خودش قادر است توپ را پرتاب کند یا لگد بزند در حقیقت عاشق توپ بازی است این کار برای هماهنگی دست_ چشم و رشد فیزیکی کودکان ۲ تا ۳ ساله عالی می باشد.

کودک شما هر زمان که موسیقی می شنود جست و خیز می کند به خصوص اگر آهنگ های آشنا را بشنود و حتی امکان دارد خودش هم آواز بخواند و عاشق تقلید از حرکات جست و خیز از دیگران است.  آهنگ گوش کنید و با فرزند خود را جست و خیز کنید. این کار باعث تقویت هماهنگی جسمی و عشق کودکان به موسیقی می‌شود.

در این سنین کودکان عاشق بالا رفتن هستند. اگر هنوز کودک شما از تخته نرده دار استفاده می کنند و هر بار از آن بالا می رود تا بیرون بیاید نشانه آن است که وقتش شده است یک تخت بزرگتر برای تهیه کنید هم برای ایمنی و هم برای آسایش فکر خودتان.

تغییرات بچه های ۳ تا ۴ ساله

به گونه‌ای که کودک می‌تواند برای صحبت کردن از جمله های با مفهوم و کامل استفاده کند. توانایی تجزیه و آنالیز کلمات و واژه های مختلف را دارد و قادر است برای بیان خواسته ها و نیازهای خود از جملات متفاوت استفاده کند.

تغییرات فیزیکی کودکان 3 تا 4 ساله

کودک در این بازه ی سنی قادر است عصبانیت، احساسات منفی و هیجانات خود را در موقعیت های استرس زا به خوبی کنترل نماید. هر اندازه که ارتباط میان والدین و سایر اعضای خانواده مناسب تر باشد کودک توانایی بیشتری در کنترل احساسات خود دارد ولی زمانی که مسئله ای را دوست نداشته باشد خواسته خود را با عصبانیت بیان می کند و جیغ می زند.

مدت زمان خوابیدن کودک در این دوره سنی کمتر می شود، به طوری که در طول روز نمی خوابد و خواب شبانه برای او کفایت می کند. کودک در طول روز احتیاج دارد که در ساعات متغیر سکوت کند. کودک حس وابستگی و دلبستگی زیادی به والدین دارد و از جدایی می ترسد، از دیدن افراد غریبه می ترسد و تمایل به برقراری ارتباط با آن ها ندارد.

کودک می خواهد که بیشتر وقت خود را با دوستان واقعی یا خیالی بگذراند و از تعامل با دوستان خود لذت می برد. دوست خیالی برای کودک در این دوران نشانه بیماری روحی یا تنهایی آن نیست که تاثیر مهمی در ارتقای سطح کیفی و کمی ارتباط جمعی و دوستیابی او در آینده می گذارد.

شما نباید به دوست خیالی کودک توجه کنید یا از او برای تحمیل خواسته های خود به کودک سوء استفاده نمایید. کودک ۳ تا ۴ ساله جنسیت خود را به خوبی تشخیص می دهد و به نوزاد علاقه زیادی دارد امکان دارد که از تمایلات خود درباره ازدواج با جنس مختلف صحبت کنند.

توضیح درباره تغییرات فیزیکی بچه های 2 تا 5 ساله

ویژگی های جسمی و حرکتی کودک ۴ تا ۵ ساله

نسبت به چهار سال اول زندگی از سرعت قد، رشد و وزن کم می شود. دست ها مهارت دارد اما عضلات کوچک دست هنوز کاملا متعادل و موزون نیستند در معرض بیماری‌های مسری قرار دارند. از کارهای پر تحرک لذت می برند و فعال می باشد. فعالیت های حسی حرکتی پیش از سنین قبل موزون هستند بازی های پر سر و صدا را دوست دارد و استخوان ها کشیده تر و دست و پا درازتر می باشند. دختران عموماً یک سال در رشد بدنی از پسرها جلوتر هستند چشم ها دوربین است می تواند از روی خط تعادل راه برود و با ۱۵ ست های کوچک بزنند قادر است در حال بالا رفتن پایین آمدن از پله ها به دور خود می تواند چند ثانیه ای روی یک ها بایستد. قادر است تصاویر بکشد که برای دیگران واضح از کلمات ساده را رونویسی می کند. در نقاشی می توانند مربع و مثلث را روی یک مدل یا شیء واقعی نقاشی کند. کشیدن شکل انسان عنوان همه اعضا را می تواند نقاشی کند.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه کودک و والدین بر لینک های راه رفتن کودک و غلت زدن نوزاد کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *