دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مناسب ترین رفتار با کودک بعد از طلاق

  • سعیده ستاری
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

چندین نمونه از راهکار برای رفتار با کودک بعد از طلاق به شما معرفی می کنیم که شامل دعوا نکردن جلوی کودکان، درگیر نکردن فرزندان، مشارکت دادن دیگران و پیچیده نکردن وضعیت می شود.

اگر به تازگی طلاق گرفته اید و چه مدت طولانی‌تری بوده باشد، نگران این نباشید که زندگی فرزند شما خراب شده است. در حالی که طلاق می تواند تاثیر بزرگی بر زندگی فرزند شما داشته باشد، ولی آنچه کیفیت نهایی زندگی او را تعیین می کند هنوز در دست هر یک از والدین است. در ادامه این مطلب در مورد رفتار با کودک بعد از طلاق صحبت می کنیم.

آشنایی با نحوه رفتار با کودک بعد از طلاق

نحوه رفتار با کودک بعد از طلاق

عجیب نیست که فروپاشی ازدواج شما برای فرزندتان سخت باشد. ولی ما به شما نشان می دهیم که چگونه با یک موقعیت دشوار و مشکل به زندگی خود آرامش ببخشید.

۱_ پیچیده نکردن وضعیت

اگر رفتار همسر خود را توجیه کنید فرصت ابراز وجود را در فرزند خود قطع می کنید. اگر یکی از والدین به علت سرماخوردگی شدید، آن روز با همان سرما به سر کار رفته است، مهم است که فرزند شما احساس راحتی کند و احساسات خود را بیان کند. بدون اینکه از پدر یا مادر غایب، انتقاد یا طرفداری کنید، اجازه دهید فرزندتان، احساسات خود را بیان کند.

۲_ نشان دهید که فرزند خود را دوست دارید

وقتی یک والدین مرتبا به این موضوع رسیدگی نمی کند، بچه ها فکر می کنند که به نوعی تقصیر دارند آنها معتقد هستند که فقط موفق تر بودند یا رفتار بهتری داشتند، مطمئنا والدین دوست داشتند با آنها باشند. در نهایت اعتماد به نفس می تواند به شدت کاهش پیدا کند شما باید دائما به فرزند خود اطمینان دهید که عدم تعهد والدین ربطی به دوست داشتنی بودن او ندارد، مثلاً اگر پدر برای دیدار او حاضر نشد می توانید به او بگویید حتی بزرگسالان اشتباهاتی مرتکب می‌شوند و برخی مواقع به افرادی که دوستشان دارند نمی‌توان رسیدگی کنند، لغو دیدار در آخرین لحظه حتی زمانی که او می داند ملاقات بسیار معنی دارد، از نظر او اشتباه می باشد ولی این به این معنی نیست که شما را دوست ندارد.

چندین رفتار با بچه ها بعد از طلاق

  •  آرون گروپس

۳_ تشویق فرزند در برقراری ارتباط

یکی از رفتار های کودک بعد از طلاق تشویق فرزند در برقراری ارتباط می باشد. بچه های ۱۰ ساله و بزرگتر را قانع کنید که با والدین خود در مورد انتظاراتشان صحبت کنند ابراز کردن، به بچه ها احساس قدرت می دهد و باعث می شود آنها کمتر احساس ناامیدی کنند.حتی اگر چیزی تغییر نکند، کودک شما با دانستن اینکه تلاش کرد تا وضعیت را اصلاح کند احساس بهتری دارد با فرزندان درباره ابراز ناامیدی بدون اینکه خشم بر شما غالب شود صحبت کنید کودک از صحبت کردن در مورد موضوعی ناراحت است به او پیشنهاد دهید نامه یا ایمیل بفرستد.

۴_ یک ملاقات جایگزین داشته باشید

اگر همسر سابق شما اکثرا حاضر نمی‌شود هر زمان که قرار است فرزند شما والدینش را ببیند یک برنامه پشتیبان داشته باشید فرقی نمی کند این یک قرار بازی باشد، یک فعالیت خاص با شما یا یک گردش سرگرم کننده، ناامیدی احتمالی را برطرف می کند. در مورد مدت زمان تحویل گرفتن کودک توافق کنید و سپس به روز خود ادامه دهید.

۵_ انعطاف در برنامه بازدید

انعطاف در بازدید یکی از رفتارهایی است که بعد از طلاق باید با کودک خود داشته باشید.  البته ثبات مهم است. ولی بعضی از انعطاف پذیری ها از سوی شما می تواند توانایی انطباق با شرایط جدید را بالا ببرد. به عنوان مثال، اگر روز یا زمان های خاصی فراموش شود، می توانید بگویید: «اگر شام سه شنبه شب خوب نیست چه زمانی بهتر است؟»

چندین نمونه رفتار با کودک بعد از طلاق

۶_ مشارکت دادن دیگران

یکی دیگر از رفتارهایی که بعد از طلاق لازم است با کودک خود انجام دهید مشارکت دادن دیگران است. تلاش کنید دیگر بزرگسالان قابل اعتماد و دلسوز را در زندگی فرزند خود بگنجانید. نه تنها اعضای خانواده و دوستان فداکار الگوهایی هستند که فرزند شما می‌تواند به آنها تکیه کند، بلکه تعهد آنها فشار را از کودک شما دور می کند.

۷_ درگیر نکردن فرزندتان

وقتی والدین کودکان را وسط قرار می‌دهند امکان دارد کودکان نیز درگیر تعارض شوند. بنابراین با آنها در مورد همسر سابق خود به طوری حرف نزنید که آنها را مجبور به جانبداری کنید بچه ها نمی خواهند طرف هیچ یک از والدین را بگیرند و آنها خواهان این هستند که وقتی با شما هستند نگران نباشند. فرض کنید کودک تان این جملات را بیان کند: «پدر می‌گوید تو در انجام تکالیف مدرسه به من کمک کافی نمی کنی.» به جای اینکه بگویید: «این درست نیست!» تلاش کنید به صورت غیر دفاعی پاسخ دهید می توانید بگویید:  «من فکر می‌کنم ما باهم به خوبی همکاری داریم متاسفم که پدرت چنین احساسی دارد.»

با انجام این کار چالش را با موفقیت به اتمام رسانده و فرزندتان را از میانه راه خارج کردید. همچنین پیام را به فرزندان خود می فرستد که والد دیگر قادر است هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد یا بگوید. ولی مهم این است که او را وارد تعارض با همسر سابق خود نمی کنید.

یک قانون سرانگشتی خوب این است که از گفتن چیزهای منفی درباره همسر سابق خود و فرزندتان خودداری کنید امکان دارد که مجبور شوید کمی استرس  را تحمل کنید ولی این مهم است اگر همسر سابق تان با شما بدرفتاری می کند فرزندتان را از آن تنش ها دور نگه دارید، اگر به همدردی احتیاج دارید این کار را با یک دوست انجام دهید، نه با فرزند خود. با انجام این کار به فرزند خود کمک می کنید تا روابط سالمی با هر دو والدین داشته باشد و این در دراز مدت بسیار خوب است.

توضیح در مورد نحوه رفتار با بچه ها بعد از طلاق

۸_ دعوا نکردن جلوی کودکان

یکی از رفتارهایی که باید بعد از طلاق با کودک خود انجام دهید دعوا نکردن جلوی کودکان است. صحبت های تند در مورد غیر قابل اعتماد بودن و مسائل مالی باید زمانی که فرزندانتان در اطراف شما نیستند از طریق تلفن انجام شود. تحقیقات نشان داده است که ضعیف ترین بچه های طلاق کسانی هستند که در معرض دعوای مداوم والدین قرار دارند هیچکس نمی‌گوید که شما باید بهترین دوست باقی بمانید برخی از زوج‌ ها به سادگی نمی توانند با یکدیگر کنار بیاید یا به یکدیگر اعتماد کنند و به احتمال زیاد این روند غیر قابل تغییر می باشد ولی به خاطر فرزندان خود باید جلوی آنها دعوا نکنید.

۹_تعامل مسالمت آمیز را هدف گذاری کنید

حتی اگر دعوا و مشاجره نکنید بچه ها قادر هستند تنش دعوا را احساس کنند و خودشان دچار استرس می شوند. تحقیقات نشان دهنده این هستند که بسیاری از پدران از ملاقات با فرزندان خود به دلیل اینکه برخورد با همسر سابقش برای آنها سخت و دشوار است پرهیز می‌کنند.

توضیح در مورد نحوه رفتار با کودک بعد از طلاق

بعضی از پدران شکایت می‌کنند که وقتی همسر سابقشان را می بینند نمی توانند از پس این تنش بر بیایند. مهم این است چقدر ناراحت و عصبانی هستید اگر واقعاً نمی توانید خوددار باشید امکان دارد بهترین کار این باشد که فرزند خود را از موقعیتی بی طرف مثل یکی از دوستان یا مدرسه تحویل بگیرید.

حال که چگونگی رفتار با کودک بعد از طلاق را در این مطلب مطالعه کردید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین از مطالبی چون فرزندان طلاق و تاثیر استرس والدین بر کودک دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *