دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهره مندی از فواید شیر بدون لاکتوز و توجه به نکات مصرف آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

برای افرادی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز موجود در شیر هستند، شیر بدون لاکتوز می تواند یک جایگزین مناسب باشد. این مطلب به فواید شیر بدون لاکتوز می پردازد.

شیر بدون لاکتوز تقریبا همان طعم مشخصات شیر معمولی را دارد و هضم آن آسانتر است. اگر مایلید تا از فواید شیر بدون لاکتوز اطلاع یابید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با فواید شیر بدون لاکتوز

شیر بدون لاکتوز یک محصول لبنی فاقد لاکتوز است. لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی وجود دارد و هضم آن برای برخی افراد دشوار می باشد. به طوری که حتی عدم تحمل لاکتوز در کودکان نیز دیده می شود. تولید کنندگان محصولات لبنی با اضافه کردن لاکتاز به شیر معمولی گاو، شیر بدون لاکتوز تولید نموده که این شیر تقریبا همان طعم و مشخصات تغذیه ای شیر معمولی را دارد.

لاکتاز آنزیمی است که برای هیدرولیز لاکتوز شیر ضروری بوده و کمبود آن سبب عدم تحمل لاکتوز ایجاد می کند. برای افراد زیادی شیر و دیگر لبنیات در جدول غذایی جایگاه ویژه ای ندارند. به ویژه اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز هم داشته باشید، حتی خوردن یک لیوان شیر می تواند سبب بروز علائم منفی نظیر اسهال، استفراغ و درد شکم و به طور کلی ناراحتی دستگاه گوارش گردد.

به این ترتیب شیر بدون لاکتوز می تواند یک جایگزین مناسب و در دسترس باشد که به از بین بردن بیشتر این علائم منفی و ناخوشایند شیر معمولی کمک نماید. همچنین به همان روشی که شیر معمولی مورد استفاده واقع می شود؛ می توان از شیر بدون لاکتوز استفاده کرد و حتی به جای شیر معمولی در تهیه انواع غذا و خوراکی که با شیر درست می شود از آن بهره برد.

شیر بدون لاکتوز مناسب چه افرادی است؟

بعضی افراد که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز بوده و نمی توانند لبنیات (زیرا لبنیات حاوی لاکتوز هستند) مصرف کنند می توانند از شیر بدون لاکتوز استفاده نمایند. در صورت ابتلا به مشکل عدم تحمل لاکتوز حتی یک لیوان شیر هم موجب بروز ناراحتی های گوارشی با علائمی مانند اسهال، درد شکم و استفراغ همراه است.

  •  آرون گروپس

شیر فاقد لاکتوز چه فوایدی دارد؟

در این بخش به فواید شیر بدون لاکتوز می پردازیم.

۱. هضم راحت تری دارد.

اکثر افراد با توانایی هضم لاکتوز (نوعی قند در شیر) متولد می شوند. با این وجود تخمین زده شده حدود ۷۵ درصد جمعیت دنیا با افزایش سن این توانایی را از دست داده در نتیجه با مشکلی به اسم عدم تحمل لاکتوز روبرو می شوند. این تغییر به طور معمول در سن ۲-۱۲ سالگی روی می دهد.

در برخی افراد توانایی هضم لاکتوز در بزرگسالی حفظ شده و در برخی افراد فعالیت لاکتاز که آنزیم هضم و تجزیه لاکتوز است تا حدودی کاهش می یابد. به این ترتیب فرد نمی تواند لاکتوز شیر را هضم و تحمل کند و سبب بروز مشکلات گوارشی مانند درد شکم، نفخ و … می شود.

به این ترتیب این افراد می توانند از فواید شیر بدون لاکتوز بهره بگیرند. هضم شیر فاقد لاکتوز برای افراد مبتلا به مشکل عدم تحمل لاکتوز راحت تر است زیرا این شیر حاوی لاکتاز بوده که برای تجزیه لاکتوز به کار گرفته می شود.

همانطور که پیشتر اشاره شد شیر بدون لاکتوز محصولی به دست آمده از شیر می باشد که حاوی لاکتاز بوده و این آنزیم تجزیه و هضم لاکتوز در بدن را آسان می کند. بنابراین می توانید به جای شیر معمولی در همه غذاها و خوراکی هایی که با شیر آماده می شوند، از شیر فاقد لاکتوز بهره گرفته زیرا تقریبا دارای همان طعم، شکل و مشخصات مواد غذایی شیر معمولی است.

ضمنا در صورت ابتلا به بیماری کرون که سبب کاهش تولید لاکتاز می شود می توانید از فواید شیر بدون لاکتوز بهره مند گردید. این شیر روده ها را با مایع یا گاز اضافی پر نمی کند که مشکل شایع افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است. همچنین شیر فاقد لاکتوز باعث اسهال و نفخ ناشی از هضم ناقص لاکتوز هم نخواهد شد.

۲. حاوی مواد غذایی شبیه شیر طبیعی

هر چند شیر بدون لاکتوز حاوی لاکتاز است که به هضم لاکتوز کمک می کند ولی دارای همان مواد غذایی بسیار مفید شیر معمولی نیز می باشد. این شیر همانند شیر طبیعی، منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین بدن بوده و در هر لیوان شیر (۲۴۰ میلی لیتر) حاوی ۸ گرم پروتئین است. در ضمن این شیر  حاوی کلسیم، ویتامین ب ۱۲، ریبوفلاوین و فسفر می باشد.

همچنین بسیاری از شیرهای بدون لاکتوز با ویتامین دی غنی می شوند. این ویتامین مهم در جنبه های مختلف سلامتی نقش شایانی دارد ولی در غذا و خوراکی های کمی حضور دارد. از این رو می توانید شیر فاقد لاکتوز را جایگزین شیر معمولی نموده بدون این که هیچ یک از مواد غذایی و مفید و اصلی که با نوشیدن منظم شیر طبیعی به دست می آورید را از دست بدهید.

به طور خلاصه شیر بدون لاکتوز دارای مقادیر زیادی مواد مغذی بوده که برای فرایندهای متعدد بیولوژیکی بدن اهمیت دارند. ویتامین ها، مواد معدنی، و عمدتا کلسیم به رشد و توسعه استخوان ها و دندان ها کمک می کنند. همچنین سبب تشکیل عضلات و فعالیت سلولی هم می شوند.

ضمنا اگر نوازد با شیر مادر تغذیه نمی شود ممکن است دچار کولیک شود. به این ترتیب نوشیدن شیر فاقد لاکتوز می تواند یک راه حل مناسب باشد تا مواد معدنی مورد نیاز رشد فرزند فراهم شود.

۳. شیرین تر از شیر طبیعی

تمایز اصلی و قابل توجه شیر طبیعی و شیر بدون لاکتوز به طعم آن باز می گردد. لاکتاز اضافه شده به شیر بدون لاکتوز سبب تجزیه لاکتوز به دو قند ساده گلوکز و گالاکتوز می گردد. با توجه به این که حسگرهای چشایی این قندهای ساده را از قندهای پیچیده اولیه شیرین تر حس می کنند، محصول نهایی در شیر بدون لاکتوز طعم شیرین تری نسبت به شیر طبیعی دارند.

البته باید اشاره نمود این تفاوت در طعم شیر فاقد لاکتوز سبب تغییر در محتویات و ارزش غذایی شیر نشده و این تمایز در طعم ها هم خیلی کم است. بایستی هنگامی که از شیر بدون لاکتوز به جای شیر طبیعی در تهیه غذا و خوراکی ها استفاده می کنید، به این تفاوت مزه دقت داشته باشید.

شیر فاقد لاکتوز همچنان یک محصول لبنی می باشد

با توجه به این که شیر بدون لاکتوز می تواند جایگزین مناسبی برای شیر طبیعی در افرادی باشد که به مشکل عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند ولی ممکن است برای همه افراد خوب نباشد زیرا همچنان یک محصول لبنی است و جزو لبنیات می باشد. بنابراین برای افرادی که به لبنیات آلرژی دارند، مصرف شیر فاقد لاکتوز می تواند با علائم منفی همراه شود از این رو  سبب بروز مشکلات دستگاه گوارش، کهیر و استفراغ می گردد.

همچنین با توجه به این که از شیر گاو تهیه می شود برای افراد با رژیم گیاهخواری یا وگان نامناسب است. در نهایت افرادی که به علل شخصی یا بهداشتی قصد پیروی از رژیم بدون لبنیات را دارند باید از مصرف شیرهای معمولی و بدون لاکتوز دوری کنند. ناگفته نماند رژیم غذایی بدون لاکتوز هم دارای ممنوعیت هایی می باشد که نباید خودسرانه به آن اقدام کرد.

چند نکته مهم در مصرف شیر بدون لاکتوز

توصیه می شود به چند نکته زیر در راستای استفاده از شیر بدون لاکتوز دقت نمایید.

  • اگر بعد از نوشیدن شیر بدون لاکتوز دچار آلرژی شدید، نوشیدن آن را متوقف نمایید.
  • در صورت آلرژی به پروتئین های موجود در شیر بدون لاکتوز مصرف این شیر را متوقف نمایید.
  • شیر بدون لاکتوز دارای همان پروتئین های شیر طبیعی است.

در پایان در صورت تمایل به اطلاع از خواص شیر نسکافه و خواص شیرخشت می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *