دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاخ تاریخی ناصری, عمارت به جای مانده از دوران قاجار

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

کاخ تاریخی ناصری یکی از سازه های تاریخی در روستای شهرستانک استان البرز می باشد. این کاخ مجموعه ای زیبا است که متاسفانه به دلیل بی کفایتی مسئولان بخش های مهمی از آن تخریب شده اند.

کاخ تاریخی ناصری در روستای شهرستانک استان البرز قرار دارد. کاخی با قدمت ۱۴۰ ساله که جذابیت های گردشگری زیادی داشته و امروزه از جاذبه های گردشگری استان است. این کاخ در میان فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه باز می گردد.

کاخ ناصری کجاست

دیدنی های کاخ تاریخی ناصری

از ویژگی های بکر این منطقه می توان به معماری ییلاقی کاخ اشاره نمود. طبیعت اطراف این کاخ نیز بسیار بکر است که یکی از بارزترین ویژگی های آن به شمار می آید. در فصل بهار و تابستان این نواحی شرایط آب و هوایی معتدلی دارند و در زمستان نیز میزان بارش برف و باران در این مناطق بسیار بالا است. این کاخ یکی از دیدنی های اطراف تهران می باشد.

کاخ ناصری را بشناسید

از زمان صادر شدن دستور ساخت این بنا توسط ناصرالدین شاه تا ساخت آن حدودا سه سال زمان برده است. بعد از ساخت این بنا شاه قاجار هر ساله مراسم آشپزان را در این عمارت برگزار می کرد. نمای زیبای این کاخ نیز توسط کمال الملک طراحی شده و نقاشی آن موجود می باشد. بعد از به پایان رسیدن دوران قاجار این بنا به حال خود واگذار شد.

کاخ تاریخی ناصری

پیشینه تاریخی کاخ:

همانطور که اشاره شد این بنا بعد از قاجار رها شده است. طبقه دوم این بنا در زمان پهلوی فرو ریخته و در سال ۴۸ نیز برای اقامت موقت کوهنوردان در نظر گرفته شد. در دوران اقامت آسیب های زیادی به این بنا وارد شده و بخش های مهمی از آن به یک ویرانه تبدیل شدند.

  •  آرون گروپس

قدمت کاخ ناصری

کاخ تاریخی ناصری بعد از انقلاب نیز چندان پیشرفتی نداشته است. قسمت های حرمسرا در این دوران زیر خاک ها پنهان ماند و به مرور زمان از بین رفت. قسمت دیوانی این بنا نیز تنها یک طبقه از آن باقی مانده است. حدود ۱۰ سال بعد قسمت حرمسرا این بنا مجدد بازسازی شده است و از زیر خاک ها سر بیرون آورد. این بنا با امضای میراث فرهنگی در سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد.

معرفی کاخ ناصری

جاذبه های کاخ ناصری:

این بنا از موقعیت نسبتا مناسبی برخوردار می باشد. در فصل های مختلفی از سال این ناحیه ییلاقی شگفتی ها و جذابیت های زیادی به خود اختصاص داده است. در برخی از فصول نیز بارش باران و سیل موجب شده تا این بنا آسیب پذیرتر شود. یکی از بخش هایی که موجب شده تا معماری این بنا بد شکل شود، اضافه کردن چند آلاچیق بوده که هیچ تناسبی با بافت آن ندارد.

روستای شهرستانک:

این روستا در نزدیکی تهران و کرج قرار دارد. اهمیت این روستا به دلیل وجود جاذبه های تاریخی و طبیعت ییلاقی آن می باشد. در فصل های مختلفی از سال شاهد حجم بالای مسافران در این نواحی هستید. این روستا از مکان های دیدنی استان البرز بوده و شما می توانید از زیبایی های آن بازدید کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *