دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل ضعیف شدن ماشین لباسشویی و نچرخیدن آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از مشکلات استفاده از ماشین های لباسشویی نچرخیدن و یا کند شدن چرخش یا دور آن می باشد. از این رو در این مطلب به بررسی ضعیف شدن ماشین لباسشویی می پردازیم.

همانطور که می دانید ماشین لباسشویی از وسایل پرکاربرد در منازل و سایر مکان ها از جمله بیمارستان و هتل می باشد که در برخی از مواقع مشکلاتی مانند ضعیف شدن ماشین لباسشویی یا نچرخیدن آن به وجود می آید که در این مواقع بایستی در ابتدا علت آن را بیابید و سپس برای درست کردن آن اقدام نمایید.

دلایل ضعیف شدن ماشین لباسشویی

به صراحت می توان گفت که تضعیف شدن موتور لباسشویی به شدت روی عملکرد آن تاثیر می گذارد. در اغلب موارد در صورت ایجاد مشکل برای موتور لباسشویی این دستگاه از کار می افتد و عملا بی استفاده می شود زیرا همانطور که می دانید موتور ست که به تمام قطعات داخلی نیرو می رساند و موجب کارکرد آن ها می شود. یکی از شایع ترین نشانه های ضعیف شدن موتور لباسشویی نچرخیدن آن خواهد بود.

علت ضعیف شدن ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی جدید یا قدیمی شما در حالت آبکشی یا خشک کردن نمی چرخد چندین راه حل که خودتان نیز قادر به انجام آن هستید را در ادامه بان کرده ایم. اولین کاری که وقتی ماشین لباسشویی نمی چرخد یا تخلیه نمی کند صرف نظر از اینکه درش از بالا از می شود یا از جلو انجام ریست کامل است.

این کار بایستی پیش از درآوردن قطعات یا پنل انجام شود تا مطمئن شوید که قسمت برد کامپیوتری مشکل ندارد. برای تعمیر لباسشویی توسط خودتان لازم است تا دفترچه راهنمای تعمیر و سرویس لباسشویی را به خوبی مطالعه نمایید.

به طور کلی از دیگر علت های شایع تضعیف و یا نچرخیدن ماشین لباسشویی می توان به موارد فوق اشاره کرد که اصول رفع این مشکل را نیز در ادامه بیان کرده ایم:

خرابی قفل درب لباسشویی:

یکی از علت های شایع نچرخیدن ماشین لباسشویی خرابی قفل درب ماشین است. زمانی که لباسشویی شروع به راه اندازی می شود بایستی درب آن بسته شده و قفل شود. توجه داشته باشید تا زمانی که ماشین قفل نشده لباسشویی شروع به کار نخواهد کرد زیرا که احتمال باز شدن درب در هنگام چرخش دیگ وجود دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت نچرخیدن لباسشویی

سیستم قفل درب ماشین لباسشویی:

سیستم قفل درب لباسشویی در صورت خراب بودن یکی از علت های نچرخیدن ماشین لباسشویی می شود که بایستی حتما تعمیر یا تعویض شود. سیستم قفل درب با قفل درب متفاوت است زیرا که سیستم شامل تمام اجزای اطراف آن می باشد که کار قفل را انجام می دهد البته در صورتی که قفل درب شامل خود قفل باشد.

جفت درب ماشین لباسشویی:

از دیگر دلایل ضعیف شدن لباس شویی می توان بخ چفت درب ماشین اشاره کرد. در برخی موارد علت نچرخیدن ناشی از خرابی چفت درب مکانیکی یا الکترونیکی است که بایستی سریعا عیب یابی شود. همانطور که برای قفل درب ماشین متوجه شوید چفت درب نیز همان کاربرد را دارد و تا زمانی که چفت درب به درستی بسته نشود دستگاه شروع به کار نمی کند.

برد کنترلی موتور دستگاه:

همچنین برد کرنتلی ماشین لباسشویی نیز می توان در ضعیف شدن دستگاه تاثیر به سزایی داشته باشد. در واقع برد کنترلی موتور وظیفه ی تامین نیروی موتور را بر عهده دارد و در صورتی که یک نقص در برد موتور به وجود بیاید ماشین به درستی کار نمی کند و به مرور ضعیف می شود. برای تعمیر برد کنترلی موتور لازم است تا از نیرو های متخصص کمک بگیرید.

تاثیر خرابی موتور بر نچرخیدن لباسشویی

موتور و استاتور ماشین:

همچنین خرابی سیم پیچ استاتور و یا آسیب دیدن هر نقطه از رتور به ویژه آهنربا نیز می تواند در ضعیف شدن و نچرخیدن ماشین لباسشویی تاثیرگذار باشد. معمولا کارکرد رتور و استاتور ماشین لباسشویی اینگونه است که با یکدیگر درگیر شده و میدان مغناطیسی قوی جهت حرکتی به هر دو سمت ایجاد می کنند. در صورتی که هر نقطه از رتور یا استاتور آسیب دیده باشند اجازه چرخیدن به دیگ ماشین لباسشویی را نخواهند داد و شما بایستی برای رفع این مشکل از نیروهای متخصص کمک بگیرید.

خرابی کوپلینگ موتور:

وظیفه اصلی کوپلینگ موتور اتصال موتور ماشین لباسشویی به سیستم انتقال نیرو است و در صورتی که خراب شود موجب نچرخیدن ماشین خواهد شد. کارکرد اصلی این قطعه را می توان بدین صورت توضیف کرد که اگر بیشتر از وزن در نظر گرفته ی ماشی لباسشویی درون آن لباس بریزید انتقال نیرو به موتور انجام نخواهد شد و همچنین اجازه نمی دهد لباسشویی راه اندازی شود.

گاهی اوقات نیز امکان اینکه کوپلینگ موتور ماشین شما خراب شود وجود دارد که معمولا در اثر زیاد کار کردن این اتفاق رخ می دهد.

علل اصلی عدم چرخش لباسشویی

مشکل در کلاچ ماشین لباس شویی:

بهتر است بدانید کلاچ ماشین لباسشویی وظیفه اتصال موتور انتقال نیرو و گردونه چرخش را بر عهده دارد و زمانی که هر دو به درستی کار خود را انجام دهند هیچ مشکلی برای چرخش ماشین لباسشویی به وجود نخواهد آمد و در واقع نیاز به جستجوی علت نچرخیدن ماشین لباسشویی نیست.

در صورتی که کلاچ دستگاه آسیب دیده باشد و یا ساییده شود عملکرد دستگاه دچار اختلال می شود و نچرخیدن ماشین یا ضعیف شدن آن را به همراه خواهد داشت.

معیوب بودن کیت باند کلاچ:

همچنین کیت باند کلاچ نیز یکی از قسمت های کلاچ محسوب می شود که موجب می شود زمانی که گردونه چرخش راه اندازی می شود به ان سرعت ببخشد.

خراب بودن سبد محرک ماشین:

بهتر است بدانید که سبد محرک در واقع بین گردونه داخلی و سیستم انتقال نیرو قرار گرفته و در صورتی که فکر می کنید علت نچرخیدن لباسشویی سبد محرک است در ابتدا بایستی گردونه چرخشی را مورد بررسی قرار دهید و اگر ایراد از آن نبود سپس سیستم انتقال نیرو را چک کنید. در نهایت اگر هر دوی آن ها مشکل نداشتند می توانید سبد محرک را تعویض نمایید.

نشانه های ضعیف شدن ماشین لباسشویی

ساییده شدن بیرینگ لباسشویی:

یکی دیگر از علت های نچرخیدن را می توان خرابی و یا ساییدن بیرینگ های لباسشویی دانست. در واقع بیرینگ یکی از قطعات گران قیمت لباسشویی است که درون گردونه خارجی قرار می گیرد و وظیفه آن کمک کردن به گردونه داخلی جهت نرم و راحت کار کردن آن است.

وجود مشکل در تسمه ماشین:

از مهم ترین دلایل نچرخیدن بروز مشکل در تسمه محرک است. در واع وظیفه اصلی این تسمه چرخاندن طبلک لباسشویی است که در صورت پوسیدگی، پاره شدن و شل شدن روی چرخه تسمه موجب نچرخیدن و ضعیف شدن ماشین می شود.

خرابی چرخ تسمه:

چرخ تسکه نیز یک قطعه است که تسمه روی آن و طبلک چرخش و موتور قرار می گیرد و به چرخش تسمه کمک می کند. با سایش و معیوب شدن چرخ تسمه امکان اینکه تسمه روی آن بماند و سر بخورد و خلاصه به نحوی اجازه چرخش تسمه روی چرخ تسمه را ندهد وجود دارد و موجب بروز علت نچرخیدن ماشین لباسشویی می شود.

چگونگی رفع خرابی لباسشویی

در ادامه نیز پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لیک های مقابل با مراحل ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی و رسوب گیری ماشین لباسشویی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *