دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اصول پرورش ماهی کوی و توصیه های مهم نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش ماهی کوی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پروش و مراقبت از این ماهی زینتی آشنا شوید.

به طور کلی ماهی کوی یکی از مشهورترین ماهی برای نگهداری در بیرون از خانه می باشد که برای اولین بار در کشور ژاپن پرورش داده شد و بسیار مورد استقبال گرفت به گونه ای که امروزه در بسیاری از مناطق مختلف جهان نیز گسترش یافته است.

آشنایی با نحوه پرورش ماهی کوی

بهتر است بدانید که زیستگاه ماهی کوی برای اولین بار به ژاپن برمی گردد و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از مردم ژاپن نسبت به نگهداری این ماهی علاقه بسیار زیادی داشته باشند. اما در حال حاضر جمعیت این ماهی در دنیا بسیار کم شده اما اگر شرایط نگهداری آن را به خوبی رعایت نمایید این ماهی قادر است تا ۵۰ سال نیز زندگی کند.

خصوصیات ماهی کوی

ماهی کوی جزو ماهیان آرامی است که تعامل خوبی با سایر ماهی ها دارد در نتیجه اگر این ماهی با سایر ماهی ها در استخر باشد هیچ مشکلی برای سایرین به وجود نخواهد آورد. ماهی کوی قادر است حداقل با ۵ تا ۱۵ ماهی دیگر زندگی کند و در لابه لای آن ها نیز شنا کند. اما اگر این ماهی به تنهایی در استخر هم باشد می تواند به زندگی خود بدون هیچ مشکلی ادامه دهد.

به طور کلی این ماهی برای زندگی فضاهای بزرگ مانند استخر و یا حوض را ترجیح می دهد بنابراین ماهی کوی، ماهی بیرون از خانه خواهد بود. در طول فصول سرد سال برای جلوگیری از سرمای بیش از حد عادت دارد تا به قسمت های عمیق آب برود و در آنجا زندگی کند بنابراین برای نگهداری ماهی کود در حوض در فصل سرد سال هیچ مشکلی نخواهید داشت.

در گذشته های دور از کوی به عنوان یک ماهی خوراکی استفاده می شده اما بعدها با پیدایش رنگ های قرمز و سفید، جنبه زینتی نیز پیدا کرده است و همین ویژگی باعث شده تا بسیاری از افراد به داشتن چنین ماهی علاقه بسیار زیادی پیدا کنند.

امروزه پروش ماهی کو جزو یکی از پرطرفدار ترین و پرسود ترین کار ها به شمار می آید به گونه ای که برخی از افراد سعی دارند تا برخی نمونه های غیر معمول آن را با ترکیب با نژاد های دیگر تولید نمایند.

  •  آرون گروپس

ویژگی های ظاهری ماهی های کوی

مراحل و شرایط لازم برای پرورش ماهی

توجه داشته باشید که پیش از تکثیر این نوع ماهی بهتر است به نکات فوق دقت نمایید. از جمله نکات مهم برای پرورش ماهی کو می توان به موارد فوق اشاره کرد.

  • انتخاب ماهی مولد مناسب:

یکی از مهم ترین نکات برای پرورش این نوع ماهی، انتخاب درست ماهی مولد است به این دلیل که در صورت عدم انتخاب درست ماهی، نتیجه نهایی کار شما رضایت بخش نخواهد بود. همچنین ممکن است متحمل ضرر های اقتصادی بسیار زیادی شوید. در نتیجه پیش از تکثیر این نوع ماهی بایستی نسبت به نر و ماده بودن، شکل بدن و نوع نژاد آن توجه ویژه ای داشته باشید.

  • استفاده از هورمون برای تکثیر بهتر:

اگر قصد دارید تکثیر ماهی کوی به خوبی شود پیشنهاد می شود که از عصاره غده هیپوفیز ماهی و هورمون آزادکننده گنادوتروپین استفاده نمایید. معمولا نحوه استفاده از این نوع هورمون ها بر روی بسته ی آن نوشته شده است.

شرایط لازم برای مراقبت از ماهی کوی

  • حمل صحیح ماهی:

جابه جایی صحیح ماهی مولد از حساسیت خاصی برخوردار است به این دلیل که تخمدان های آن کاملا رشد یافته و ممکن است آسیب خاصی به آن ها برسد. برای حمل این نوع ماهی پیشنهاد می کنیم که از پلاستیک های بزرگ و یا تور های ماهیگیری استفاده نمایید.

  • فضای مناسب:

برای پرورش ماهی کوی نیاز به یک فضای بسیار بزرگ دارید به این دلیل که ماهی باید فضای کافی برای شنا داشته باشد. برای این منظور پیشنهاد می کنیم که از استخر و یا آکواریوم بزرگ برای پرورش این نوع ماهی استفاده نمایید.

  • نوردهی مناسب:

اگر می خواهید که رنگ ماهی موی همچنان ثابت باقی بماند بهتر است نور مناسبی برای آن ها تهیه نمایید. به این دلیل که در صورت عدم نوردهی مناسب پس از مدتی رنگ ماهی تغییر پیدا خواهد کرد.

چگونگی پرورش ماهی کوی

  • استفاده از گیاهان آبزی:

برای تکثیر ماهی کوی بایستی فضای آکواریوم را به فضای برکه نزدیک کنید. برای مثال می توانید از گیاهان آکواریومی برای این کار استفاده نمایید. البته توجه به این نکته ضروری است که این نوع ماهی علاقه بسیار زیادی به خوردن گیاهان دارد و بنابراین بهتر است در انتخاب نوع گیاه دقت نمایید.

  • دمای محیط:

بهتر است بدانید که نیاز به تغییر دما در این نوع ماهی ها بسیار کم است بنابراین توصیه می شود که دمای آب آکواریوم را همیشه ثابت نگه دارید.

  • استفاده از درب شیشه ای در اکواریوم:

اگر قصد پرورش ماهی کوی در آکواریوم را دارید باید بدانید که این ماهی به صورت ناگهانی به بیرون از آکواریوم بپرد. پس برای جلوگیری از این اتفاق بایستی حتما از یک درب شیشه ای بر روی آکواریوم استفاده نمایید. این کار موجب می شود تا میزان تلفات این ماهی به حداقل برسد.

دستورالعمل تکثیر ماهی کوی

  • تغذیه مناسب ماهی ها:

لاشه حشرات، کرم خشک شده و یا مرده و عدس از جمله غذاهای مورد علاقه این نوع ماهی می باشند. همچنین ماهی کوی علاقه بسیار زیادی به خوردن انواع میوه ها دارد که به همین خاطر می توانید برش نازکی از پرتقال و هندوانه را درون آب بیندازید تا از آن ها تغذیه کند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل زمان کم هضم غذای ماهی کوی ممکن است در صورت گرسنگی مواد زائد داخل آب را بخورد.

نکات و توصیه های مهم در نگهداری

یکی از نکات مهم در پرورش این نوع ماهی این است که هیچ گاه نباید حلزون آکواریوم را کنار ماهی کوی قرار دهید زیرا ماهی کوی آن را می بلعد.

این نوع ماهی اگر در فضای آکواریوم نگهداری شود زیاد غذا می خورد و در نتیجه به سرعت آب را کثیف می می کنند که به همین خاطر بایستی شما با توجه به مقدار فضای آکواریوم نسبت به تعویض آب آن به صورت مرتب اقدام نمایید.

همچنین نکته جالب دیگر در مورد ماهی کوی این است که رنگ کوی باله بلند به نور آکواریوم بستگی دارد.

توصیه های مهم در مراقبت از ماهی کوی

پس از اتمام مبحث پرورش ماهی کوی پیشنهاد می کنیم که با مطالب پرورش ماهی دیسکس و پرورش ماهی پیرانا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *