دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مدیریت افکار مزاحم و شناسایی دلیل بروز آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع افکار مزاحم می توانند از طرایق مختلفی بر انسان تاثیر بگدارند که در این شرایط شما بایستی اقدامات کاربردی و مهمی را برای مدیریت افکار مزاحم تان انجام دهید.

همانطور که می دانید افکار مزاحم همان تصاویر و یا افکار غیر منتظره ای هستند که به نظر می رسد در ذهن شما ظاهر می شوند و اغلب عجیب و ناراحت کننده خواهند بود. اما این افکار مزاحم هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد و در این مواقع شما بایستی به خوبی آن ها را مدیریت کنید.

آشنایی با چگونگی مدیریت افکار مزاحم

به طور کلی افکار ما شکل دهنده زندگی ما می باشد و در واقع تجربه ما از زندگی روزمره از طریق افکار و اندیشه هایی که در مورد موضوعات و مسائل مختلف داریم، شکل می گیرد. همانطور که بارها تجربه کرده اید جریان افکار همیشه و در همه حال در جهت منافع، خواسته ها و علایق شما نیستند و در این شرایط مدیریت افکار مزاحم به شکلی مناسب و اثربخش امکان پذیر خواهد بود.

چگونگی مدیریت افکار مزاحم

به نظر می آید که افکار مزاحم از قسمت های مختلف بیرون می آیند و اغلب ناخوشایند هستند. محتوا گاهی اوقات ممکن است تهاجمی یا جنسی باشد یا ممکن است ناگهان به اشتباهات یا موارد نگران کننده روی بیاورید. ممکن است زمانی که این اتفاق رخ می دهد احساس ناراحتی کنید اما هر چند وقت یکبار داشتن یک فکر مزاحم بخشی معمولی از زندگی انسان خواهد بود.

بهتر است بدانید که در بیشتر موارد افکار مزاحم معنای خاصی ندارند. البته تا زمانی که تشخیص دهید آن ها تنها افکار هستند و تمایلی به عمل به آن ها ندارید افکار مزاحم مضر محسوب نمی شوند. با این حال اگر اغلب اتفاق می افتد، نگرانی قابل توجهی همراه خود خواهد داشت و یا اگر در فعالیت های روزانه تان اختلال ایجاد می کند توصیه می کنیم که با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

انواع مختلف افکار نامربوط

به صراحت می توان گفت که انواع مختلفی از افکار مزاحم وجود دارد که در ادامه سعی داریم به مهم ترین آن ها بپردازیم.

انواع افکار مزاحم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • اعمال خشونت آمیز، پرخاشگری یا آسیب رساندن به افراد دیگر
  • میکروب ها، عفونت ها یا سایر انواع آلودگی ها
  • شک در انجام اشتباه یا ناتمام گذاشتن کارها
  • دین، توهین به مقدسان یا فردی بد اخلاق بودن
  • عمل کردن یا گفتن حرف نادرست در ملاء عام
  • اعمال یا موقعیت های جنسی

همچنین ممکن است انواع دیگری از افکار مزاحم وجود داشته باشند که در این دسته بندی جای نگیرند. در واقع گاهی اوقات افرادی که افکار مزاحم را تجربه می کنند در مورد معنای آن دچار نگرانی می شوند. این می تواند موجب تلاش شخصی برای کنترل یا متوقف نمودن افکار شود. همچنین ممکن است مردم احساس شرم کنند و این مسئله را از اطرافیان مخفی نمایند.

به خاطر داشته باشید که برخی از تصاویر یا افکار ممکن است آزاردهنده باشند اما در حالت معمول معنای خاصی ندارند. اگر هیچ تمایل یا قصدی برای عمل به این فکر ندارید و می توانید به راحتی روز خود را ادامه دهید احتمالا جای نگرانی نیست. افکار صدمه زدن به خود یا دیگران دلیلی برای کمک گرفتن است. اگر به صدمه زدن به خود یا شخص دیگری فکر می کنید فورا مراقبت های اورژانسی دریافت نمایید.

خصوصیات افکار نامربوط در ذهن

دلایل ایجاد افکار نامربوط

افکار مزاحم ممکن است دلیلی نداشته باشند و به صورت تصادفی رخ دهند. برخی از افکار در مغز شما پرسه می زنند سپس به همان سرعت آن ها خارج می شوند و هیچ اثر ماندگاری از خود باقی نخواهند گذاشت. توجه داشته باشید که به ندرت افکار مزاحم به یک وضعیت سلامت روانی زمینه ای مانند اختلال وسواس فکری اجباری یا اختلال استرس پس از سانحه مرتبط خواهند بود. همچنین این افکار می توانند نشانه ای از یک مشکل دیگر سلامتی مانند موارد فوق باشند:

  • آسیب مغزی
  • زوال عقل
  • بیماری پارکینسون

نشانه های بروز افکار مزاحم

افکار مزاحم می توانند با نشانه های مختلفی در بدن خود را نشان دهند که در ادامه به بین آن ها پرداخته ایم.

  • بیشتر از یک لحظه کوتاه طول بکشد
  • به مرور زمان باعث ناراحتی شود
  • باعث شود که حساس کنید باید افکارتان را کنترل کنید.
  • در الگوی فکری تان تغییر ایجاد کند
  • افکار وسواسی در شما ایجاد شود
  • افکار مربوط به تصاویر آزاردهنده بروز پیدا کند.

توجه داشته باشید که این افکار جای شرمندگی ندارند اما دلیلی برای تشخیص و درمان آن وجود دارد تا بتوانید احساس بهتری داشته باشید.

چگونگی تشخیص افکار مزاحم

چگونگی تشخیص افکار مزاحم

اولین قدم برای تشخیص افکار مزاحم مشورت با پزشک است. آن ها علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند و ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهند. در برخی موارد نیز از پرسشنامه یا آزمایش برای یافت اطلاعات بیشتر در مورد علائم شما استفاده می کنند.

اگر هیچ مشکل فیزیکی که می تواند منجر به ایجاد افکار مزاحم شود در شما پیدا نکردند ممکن است شما را به یک روانشناس یا روانپزشک مجاز ارجاع دهند. این افراد برای تشخیص علائم و نشانه های علل احتمالی افکار مزاحم از جمله OCD یا PTSD آموزش دیده اند.

یک روانشناس یا روانپزشک می تواند با شما همکاری کند تا افکارتان را در زمان وقوع و نحوه واکنش شما به آن ها را شناسایی کند. این مسئله به آن ها کمک خواهد کرد تا تشخیص دهنده و تصمیم بگیرند که آیا علت احتمالی دیگری هم وجود دارد یا خیر.

راهکارهای مدیریت این افکار

توجه داشته باشید که افکار مزاحم قدرتمند هستند زیرا به نظر می رسد که در ذهن شما چسبیده اند. بهترین راه برای مدیریت این افکار این است که حساسیت خود را نسبت به فکر و محتوای آن کاهش دهید. در مواردی استراتژی های فوق می توانند کمک کننده باشند.

راهکار های کنترل افکار مزاحم

  • درمان شناختی رفتاری:

در این روش شما با یک درمانگر کار خواهید کرد تا روش های تفکری را بیاموزید که می تواند به شما کمک کند نسبت به افکار مزاحم کمتر حساس شوید. در یک محیط کنترل شده درمانگر شما ممکن است شما را در معرض محرک هایی برای افکار مزاحم تان قرار دهد تا بتوانید یاد بگیرید که به آن ها واکنش های متفاوتی نشان دهید.

  • مصرف دارو:

گاهی اوقات می توانید از داروها برای درمان بیماری هایی مانند OCD و یا PTSD استفاده نمایید. همچنین مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین نیز برای درمان این شرایط سلامت روان تجویز می شوند.

نشانه های افکار مزاحم در انسان

  • مراقبت از خود:

به طور کلی یک گام خوب برای درمان افکار مزاحم شناخت ماهیت آن است. شما می توانید یاد بگیرید که وقتی این افکار رخ می دهد به آن ها برجسب بزنید و تشخیص دهید که افکار با قصد یا رفتار یکسان نیستند. این ممکن است به کاهش دفعات یا شدت افکار ناخواسته کمک شایانی بکند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *