دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قلعه ایزدخواست, مکان تاریخی و باستانی در استان فارس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

قلعه ایزدخواست یکی از قلعه های تاریخی و مهمی بوده که شما می توانید از آن بازدید کنید. این قلعه تاریخی از دیدنی های فارس بوده و متعلق به زمان ساسانیان است.

استان فارس، مهد جاذبه های تاریخی ایران است. در این استان جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارند. قلعه ایزدخواست یکی از مهم ترین این سازه های باستانی در این استان محسوب می شود. قدمت این قلعه دیدنی دو هزار ساله است و یکی از عجایب شهرسازی و معماری در دوران خود می باشد.

دیدنی های سازه ایزدخواست

دیدنی های قلعه ایزدخواست

این اثر باستانی و تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بسیار باشکوه و زیبا می باشد. این قلعه شگفت انگیز زیبایی های زیادی به خود اختصاص داده است. شما برای بازدید از این قلعه تاریخی باید به شهر ایزدخواست در استان فارس بروید. این بنا از مکان های دیدنی استان فارس است.

قلعه ایزدخواست

درباره قلعه چه می دانید؟

این قلعه دیدنی و زیبا یکی از جاهای دیدنی آباده بوده و آن را با نام های قلعه سرسنگ و قلعه کهنه می شناسند. این دژ طبقاتی بوده و با زندگی در این مکان برای اولین بار جهان آپارتمان نشینی را تجربه کرده اند. نکته مهم درباره این قلعه شباهت معماری آن به ارگ بم می باشد. این بنا یکی از بزرگ ترین سازه های خشتی است.

سازه ایزدخواست

تاریخچه قلعه:

در اطراف این قلعه های تاریخی خانه های روستایی و قدیمی وجود دارد که می توانید از معماری های آن دیدن کنید. تا حدود ۲۰۰ سال پیش این منطقه یکی از سکونتگاه های مهم بوده است. در حال حاضر ویرانه هایی از این روستا باقی مانده که می توانید از آن بازدید کنید. نام این قلعه در کتاب چند جهانگرد یاد شده و نقاشی های متعددی از این بنا نیز انجام شده است.

  •  آرون گروپس

معماری باشکوه ایزدخواست

قدمت این بنا به زمان ساسانیان باز می گردد. برخی از بناهای آن نیز در دوران صفویان ساخته شده است. این شهر قدیمی بوده و در گذشته نیز یکی از مهم ترین سکونتگاه بوده که معماری های متعددی دارد. کاروانسرا و پل قدیمی نیز بخش هایی از این سازه به شمار می آید. این قلعه یکی از جاذبه های خارجی و داخلی مهم است.

معماری قلعه:

قلعه ایزدخواست یک سازه باستانی بسیار مهم و باشکوه می باشد. معماری این بنا بسیار چشمگیر بوده و داخل آن خانه های کوچکی دیده می شود. کوچه های این روستا باریک بوده و خانه های آن نیز حیاط نداشتند. جالب است بدانید، این بنا اولین آپارتمان ها بوده و از این رو اهمیت زیادی دارد. این خانه های کوچک دارای بالکن هستند.

معرفی بنای ایزدخواست

این خانه ها در واقع یک معماری همانند ماسوله دارد. مصالحی که در این سازه به کار رفته است، چوب و گل و خشت بوده که در اغلب بخش های آن دیده می شود. قدمت این قلعه نیز به دو هزار سال پیش باز می گردد. این بنای ۵ طبقه هنری از معماری عصر ساسانی است.

از دیگر دیدنی های این استان می توان به دریاچه فارس اشاره کرد. این شهر جاذبه های تاریخی مهم دیگری نیز دارد که شما از آن بازدید خواهید کرد. این استان در زمان ساسانی اهمیت زیادی داشته و مهم ترین جاذبه های تاریخی در آن قرار دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *