دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی افراد پیچیده و خصوصیت شخصیتی این افراد

  • سعیده ستاری
  • ۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از ویژگی افراد پیچیده می توان به داشتن تمرکز محض و خلاقیت، ارزش قائل شدن برای تجربه ها، داشتن مهارت شنیداری بالا و غیره می باشد، امیدوارم از این مطلب لذت ببرید. مورد پسند شما بزرگواران قرار گرفته باشد.

آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که فردی به شما بگوید شخصیت پیچیده ای دارید و یا شده نسبت به کسی این احساس  را داشته باشید. مخصوصا اگر با فردی روبرو شوید که شخصیت مبتکری داشته باشد و برخی اوقات تمایل دارد هر چیزی را بیش از اندازه تحلیل نماید، پس امکان دارد به راستی با چنین شخصیتی روبرو شده باشید. در زیر برای شما ویژگی افراد پیچیده را بیان می کنیم.

معرفی ویژگی افراد پیچیده

بیان ویژگی افراد پیچیده

ویژگی های شخصیتی زیادی وجود دارد که زمانی که در کنار هم قرار می گیرند قادر هستند مفهوم شخصیت پیچیده را تشکیل بدهند. در حقیقت، معنای پیچیده، ساده می باشد. در ابتدا باید گفت بسیار اهمیت دارد که تایید کنیم شخصیت پیچیده یک شخصیت نیست بلکه نوعی خصوصیت شخصیتی می باشد. بر اساس توصیف روانشناس معروف کارل جونگ، مفهوم پیچیده را می توان بدین صورت تعریف نمود:

شخصیت پیچیده به حول محور مجموعه ای از ایده ها تثبیت شده است. بدین صورت که که شخصیت پیچیده، جنبه ها سطوح زیادی دارد. در زیر ۱۲ ویژگی شخص۲یت پیچیده را برای شما بیان می کنیم.

۱- جواب های مورد علاقه، جواب با جزئیات است

عموما پاسخ شما به سوالات با بله و خیر ساده پایان پیدا نمی کند. دوست دارید جواب هایی با جزئیات ارائه داده و دریافت کنید چرا که چنین جواب هایی در مکالمه، عمیق و بسیار بامعنی هستند.

معرفی خصوصیت های افراد پیچیده

۲- عادت روزانه، تحلیل کردن بیش از حد است

آیا عموما حرف ها و کار های مردم را تحلیل می کنید و یا اغلب درگیر تحلیل کار ها و رفتار های خودتان می باشید؟ در روانشناسی شخصیت پیچیده، تحلیل کردن بیش از حد، قسمتی از تعریف ویژگی های شخصیتی افراد پیچیده می باشد. برخی مواقع بسیاری از برون گراها چنین اخلاقی را در خود سراغ دارند. البته جنبه ای منفی در مورد این ویژگی وجود دارد چون که فکر کردن و تجزیه و تحلیل بیش از اندازه به مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، انواع فوبیا و افسردگی مرتبط می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۳- زندگی نکردن در حال به علت دائما نگران بودن

بیش از حد فکر و تحلیل کردن بیشتر به نگرانی درباره گذشته و آینده منجر می شود. به عنوان مثال مدام به این فکر می کنید که به چه دلیل رابطه شما و نامزد سابقتان به هم خورد و یا به چه دلیل در امتحان قبول نشدید. تمام اینها به این علت می باشد که نمی توانید از فکر کردن در مورد اینکه “چه می شد اگر… ” دست بردارید. این امر عموما دارای نتیجه ای منفی می باشد و علت اصلی نگرانی های شما می باشد. رها و عبور کردن از چنین چیزهایی لازم است و در عین حال این امر برای شما چالشی بزرگ به شمار می رود.

بررسی ویژگی افراد پیچیده

۴- مفهوم نداشتن صبحت های کوتاه و ساده

درست مانند درون گراها، فکر کردن به صحبت های ساده برای شما سخت می باشد. نمی توانید درک نمایید چطور کسی می تواند از صحبت های معمولی بدون وجود عمق، معنا و عناصر دیگر لذت ببرد. در واقعیت تنها موضوعات عمیق، مکالمه ها تامل برانگیز خیلی چیز ها می باشد که شما قادر می باشید آن را درک کنید و به آنها علاقه دارید.

۵- داشتن مهارت شنیداری بالا

یکی دیگر از ویژگی های افراد پیچیده داشتن مهارت شنیداری بالا می باشد.رفتار شما دوستانه است و از دردسر دوری می کنید. افزون بر این خانواده و دوستانتان قدردان گوش شنوای شما برای حرف های خود هستند. هر فردی نیاز به شنیده شدن صحبت های خود داشته باشد یه شما رجوع می کند چون سعی می کنید آنها را درک کنید و پتانسیل پیدا کردن راه حل برای مشکلاتشان را دارید. در روانشناسی شخصیت پیچیده، مهارت های شنیداریتان فراتر از تنها فکر کردن و همدردی با دیگران می باشد بلکه در واقعیت قسمت از رویکرد پیچیده شما در رابطه به چیز های متفاوت می باشد.

بررسی خصوصیت های افراد پیچیده

۶- سرگرمی، به چالش کشیدن خود، می باشد

افراد پیچیده قطعا زندگی ساده را دنبال نمی کنند و به همین علت در طول روز به دنبال چالش ها می باشند. از اینکه از نقطه امن خود خارج بشوند ترسی ندارند چون که از این امر آگاه می باشند این کار برای رشد آنها ضروری و لازم می باشد. البته می دانند تغییر لازمه رشد شخصی می باشد. در انتظار رسیدن چالش ها نمی مانند بلکه فعالانه خودشان به دنبال آن می باشند انگیزه این کار به علت پیچیدگی شخصیتشان بالا می باشد.

۷-  عدم مشکل با ابراز وجود

از ابراز وجود به شیوه های متفاوت از لباس پوشیدن گرفته تا حرف زدن لذت می برید. مهمتر از همه اینکه دقیقا منظور اصلی خود را مستقیم در شبکه های اجتماعی و یا در زندگی واقعی بیان کنید، ترسی ندارید.  داشتن ذهن پیچیده به معنای تحسین اصالت می باشد. به همین علت وانمود نمی کنید کسی دیگر هستند و یا کورکورانه از چیزی که جامعه شما در معرض آن قرار داده است اطاعت نمی کنید. شما دنیا خود و شخصیت منحصر به فرد خود را دارید و از به اشتراک گذاشتن پیچیدگی های خود با بقیه نمی ترسید. در واقعیت برای اینکه به خود وفادار بمانید باید چنین شیوه ای داشته باشید.

بیان ویژگی افراد پیچیده

۸- داشتن تمرکز محض و خلاقیت

میهالی سیکسزنت از محقق های خلاقیت ادعا می کند به خصوص افراد خلاق، پیچیده هستند.

“به جای اینکه تنها یک فرد باشند، گویی انبوهی از افراد هستند.”

یکی دیگر از ویژگی های افراد پیچیده داشتن تمرکز محض و خلاقیت می باشد. البته در روانشناسی شخصیت پیچیده نکته ای در مورد ذهن های پیچیده وجود دارد. زمانی که کاری انجام می دهند، دارای تمرکز محض می باشند و تمایل های خلاقانه خود را به کار می بندند. حتی یک کار روزانه معمولی مثل شستن ظروف برای آنها سرگرم کننده می باشد چون که از هر چیزی بهترین بهره می برند. انجام کارهای تکراری به این معنی نیست که چیزی برای یادگرفتن چیز های جدید باقی نمانده است. اگر تمرکز محض و خلاقیت را به کار ببندید، هر کار برای شما تازگی دارد. این شیوه تفکر کسانی می باشد که پیچیده فکر می کنند.

۹- ارزش قائل شدن برای تجربه ها بیشتر از مادی گرایی

شما برای سفر و کاوش در انواع و اقسام چیز ها زندگی می کنید. تجربه ها برای شما با اهمیت تر است و فرد مادی گرایی نیستید. زیبایی را در ماشین های لوکس و دیگر ایده آل های مادی که جامعه مدرن آن ها را تحسین می کند، نمی بینید. در عوض بر مینیمالیسم افراطی بیشتر تمرکز دارید و از چیزهایی که تجربه می کنید، لذت می برید.

بیان خصوصیت های افراد پیچیده

۱۰- ” به عمل کار برآید، به سخندانی نیست” شعار شما است

شما بیشتر از صحبت کردن بر عمل تمرکز دارید. به بیان دیگر بر اساس روانشناسی شخصیت پیچیده، برای عمل افراد بیشتر از حرف هایشان احترام قائل هستید. اگر فردی چیزی بگوید صرفا برای چیزی که گفته به او اعتماد نمی کنید مگر با عمل تابت نماید.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید به جهت آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه روانشناسی بر روی لینک هایی مانند ویژگی های افراد درونگرا و ویژگی های افراد برونگرا کلیک فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *