دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاربرد دیگ بخار (بویلر صنعتی) و آشنایی با این دستگاه

  • شقایق ایران دوست
  • ۹ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با تمامی کاربرد دیگ بخار در صنعت و خود دیگ بخار آشنا کنیم و اطلاعاتی بسیار سودمند در این مورد به شما خواهیم داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر این مطلب را از دست ندهید.

کاربرد دیگ بخار را در صنایع متفاوت برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید در مورد این دستگاه اطلاعاتی بدست آورده و آگاهی های خود را در این زمینه افزایش دهید.

بویلر و استفاده های گوناگون از آن

کاربرد دیگ بخار در صنایع

دیگ بخار همان بویلر صنعتی می باشد و محفظه ای استوانه ای شکل می باشد و به صورت عمودی و یا افقی قرار می گیرد و یک راه انداز ساده دارد و آب و گرما را برای تولید تحت فشار قرار می دهد و آن ها را با یک دیگر ترکیب می کند و برای گرم شدن ساختمان، موتور های تامین انرژی و و مصارف دیگر به کار می رود. کاربرد دیگ بخار را در ادامه برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه به شما خواهیم داد تا بتوانید با این وسیله آشنا شوید.

صنایع غذایی

یکی از اصلی ترین مصارف دیگ بخار در صنایع غذایی می باشد. در واقع عملیات پردازش غذا همانند تبدیل مواد اولیه خام کشاورزی مانند گوشت، غلات و میوه ها به کنسرو ها، غذا های منجمد شده، خشک کردن مواد غذایی، تخمیر و تقطیر کردن نوشیدنی ها و لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع چاپ

یکی دیگر از مهمترین کاربرد های این دستگاه در صنعت چاپ می باشد و بخار برای فرایند ها نیاز است تا به ۲۰۰ درجه سانتی گراد برسد. این گرما توسط دیگ بخار ایجاد می گردد.

صنعت نوشیدنی ها

در این صنعت از بخار در دو بخش استفاده می شود یکی برای تمیز کردن و شستشو و دیگری برای فرآیندهایی که نیاز به گرما و حرارت قابل تنظیم دارند. در تولید بسیاری از نوشیدنی ها باید حرارت بسیار زیادی صرف شود از این رو از دیگ بخار استفاده می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بویلر در صنعت چاپ

آماده سازی قیر

در صنعت آماده سازی قیر نیز از این دستگاه استفاده می شود. در واقع قیر یکی از مصالح ساختمانی است و برای تهیه آن در صنعت از دیگ بخار استفاده می کنند. در واقع برای این که این وسیله آماده سازی گردد نیاز است تا مخازن ذخیره سازی آن گرم شود. تهیه قیر نیاز به دمای خاصی دارد که بتوان آن را اندازه گیری کرد از این رو نیاز است تا از دیگ بخار استفاده شود تا بتوان آن را آماده استفاده نمود.

صنعت لبنیات

استفاده از محصولات گرمایشی در این صنعت در بخش های گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر فرآیندهایی که در این صنعت استفاده می شود نیاز به گرما و دمای بالایی دارند از این رو نیاز است تا از دیگ های بخار در آن استفاده شود.

داروسازی و شیمی

در صنعت شیمی و دارو سازی نیز استفاده های بی شماری از این دستگاه می شود. در بخش های متفاوت تولید داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی به این دستگاه ها نیاز می باشد تا گرما و حرارت لازم را تامین نماید.

دریانوردی

در صنعت دریانوردی نیز از دیگ بخار برای موتورخانه کشتی ها استفاده می شود.در واقع این دستگاه یکی از مهم ترین بخش ها می باشد و می توان گفت اگر نباشد نمی توان به راحتی از مسیر های آبی سفر کرد.

بویلر در صنایع متفاوت

پتروشیمی

در صنعت پتروشیمی و نیروگاه ها از این دیگ بخار استفاده های زیادی می شود. در واقع برای تولید مواد شیمیایی به گرما و حرارت زیادی نیاز است از این رو دیگ بخار این نیازها را رفع می کند.

صنایع پلاستیک و بسته بندی

حرارت دادن برای گرم کردن و تغییر شکل دادن به ظروف پلاستیکی لازم می باشد از این رو برای تامین این بخار و گرما از دیگ بخار استفاده می شود. کاربرد دیگ بخار برای بسته بندی صنعت پلاستیک عبارت است از:

  • ساختن ظرف های شیشه ای و پلاستیکی
  • سنی های خوراکی و دارویی
  • گلدان ها و کابین ها
  • مقواها
  • لیوانهای پلاستیکی
  • قوطی های آبمیوه
  • انواع کاغذها مانند راه راه، فایبر گلاس و …

چوب و الوار

در صنعت چوب ابتدا باید چوب ها را به الوار تقسیم بندی کرد و بعد آن ها را به مقوا و کاغذ تبدیل نمود و این فرایند با گرما انجام می شود بنابراین دیگ بخار می تواند گرما را تنظیم نماید. کاربرد این وسیله در این صنعت بسیار بیشتر از سایر صنایع می باشد.

دیگ بخار وظیفه ضد عفونی نیز برعهده دارد از این رو برای ضد عفونی کردن مواد تخمیر شده در این صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد بسیار خوبی به همراه دارد.

نکته: به صورت کلی از دیگ بخار در هر صنعتی که نیاز به شستشو، گرما و ضد عفونی داشته باشد به کار می رود و نمی توان این دستگاه را مختص به صنعت خاصی دانست و از آن استفاده تک ابزاری کرد.

کاربرد دیگ بخار

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید در همین زمینه مطالب دیگری مانند کاربرد استابلایزر و عملکرد دستگاه فیزیوتراپی را مشاهده نمایید و برای این کار کافی  است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *