دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص پکتین سیب و میزان مصرف روزانه آن

  • سعیده ستاری
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

خواص پکتین سیب شامل لاغریف سلامت روده ها، کاهش خطر ابتلا به سرطان و غیره می باشد که امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

پکتین در حقیقت نوعی فیبر محلول است که به صورت طبیعی در گیاهان زیادی و سبزیجات بسیاری یافت می شود و عامل اتصال میان سلول های گیاهی است. در ادامه خواص پکتین سیب را برای شما بیان می کنیم

آشنایی با خواص پکتین سیب

بیان خواص پکتین سیب

پکتین سیب درختی نوعی فیبر محلول است که از سیب استخراج شده است و تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد تفاله این میوه را تشکیل می دهد. پکتین سیب در کاهش کلسترول خون بالا تاثیر گذار است، موجب کنترل قند خون شده و برای سلامتی روده ها مفید است. پکتین به مقدار زیادی در پوست مرکبات، زردآلو، موز رسیده، آلو، گیلاس و آلبالو یافت می شود.  در ادمه فواید پکتین سیب و نحوه مصرف آن را بیان می کنیم.

۱- لاغری و کاهش وزن

از خواص فوق العاده پکتین سیب این است که هضم را کند می کند و با افزایش احساس سیری از پرخوری جلوگیری می کند و در نهایت موجب لاغری و کاهش وزن می شود.

۲- سلامت روده ها

پکتین سیب به عنوان یک پروبیتک در نظر گرفته می شود که امکان دارد در پیشگیری از رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش مثل کلستریدیوم و باکتریوئیدها کمک کند. همچنین پروبیوتیک ها باکتری های سالم در روده را بیشتر می کند، ارگانیسم های خطرناک را نابود می کند و موجب افزایش جذب ویتامین ها از روده می شوند.

فواید پکتین سیب

۳- سلامت قلب

پکتین سیب امکان دارد با کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا در بهبود سلامت قلب کمک کند؛ پکتین سیب به اسیدهای صفراوی موجود در روده کوچک متصل می شود و موجب کاهش کلسترول خون بالا و کلسترول بد یا LDL می شود. پکتین سیب احتمال دارد باعث کاهش فشار خون سیستولیک در افراد مبتلا به فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را پایین آورد.

  •  آرون گروپس

۴- قند خون و دیابت

اعتقاد بر این است که فیبر های محلول مانند پکتین موجب کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شوند. در یک مطالعه ۴ هفته ای کوچک بر روی ۱۲ نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف هرروز ۲۰ گرم پکتین سیب موجب کاهش قند خون در این افراد می شود.

۵- معالجه کم خونی

بعضی از تحقیقات ناشی از آن است که پکتین سیب آهن را بهتر جذب می کند و با بالا رفتن تولید گلبول های قرمز خون در درمان کم خونی و نشانه های آن مثل ضعف و خستگی بسیار کمک می کند.

توضیح در مورد خواص پکتین سیب

۶- معالجه اسهال و یبوست

پکتین سیب نوعی فیبر محلول است که آب روده را جذب کرده و به معالجه علائم اسهال و یبوست بسیار کمک می کند.

۷- سلامت پوست و مو

تحقیقات و مطالعات نشان دهنده این هستند که میزان بالای پکتین و ویتامین C موجود در میوه سیب در بهبود سلامت پوست کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو برای جلوگیری و مداوای ریزش مو بسیار مفید می باشد.

۸- درمان رفلاکس معده

مطالعات زیادی نشان داده اند که پکتین سیب امکان دارد علائم ریفلاکس اسیدی معده و سوزش سر دل را بهبود ببخشد.

مزیت های بی نظیر پکتین سیب

۹- خواص پکتین سیب در طب سنتی

در طب سنتی از پکتین سیب برای درمان سرطان روده بزرگ، بیماری رفلاکس معده، کلسترول خون بالا، اسهال، دیابت، یبوست و سندروم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و سندروم متابولیک استفاده می شود.

۱۰- سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پکتین سیب امکان دارد خطر ابتلا به سرطان های پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد.

عوارض پکتین سیب

تا کنون فواید و خاصیت های شگفت انگیز پکتین سیب را بیان می کنیم، اما هم اکنون برای شما عوارض پکتین سیب را بیان می کنیم.

  • کمبود ویتامین A

پکتین سیب می تواند باعث کاهش جذب بتاکاروتن شود، مصرف ناکافی بتاکاروتن می تواند منجر به کمبود ویتامین A شود که با علائمی مثل خشکی پوست، شب کوری، خشکی چشم، اختلال در باروری و افزایش خطر ابتلا به عفونت و قفسه سینه همراه است.

خواص پکتین سیب چیست

  • تداخل دارویی

پکتین سیب امکان دارد با بعضی از داروها مثل مواور(لوواستاتین)، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و دیگوکسین تداخل دارویی داشته باشد.

  • مسمومیت

زیاده روی در مصرف پکتین سیب می تواند موجب احتباس گاز در روده ها، معده درد و اسهال شود.

نحوه مصرف پکتین سیب

  • سیب را می توان به صورت خام برای تهیه انواع آبمیوه ها، غلات صبحانه و اسموتی ها استفاده کرد.
  • پکتین سیب به عنوان مکمل به بازار عرضه می شود.
  • پکتین سیب یک ماده رایج برای تهیه مربا و پای سیب است.

میزان مصرف روزانه پکتین سیب

هیچ دستورالعملی برای استفاده مناسب از مکمل پکتین سیب وجود ندارد، اگرچه بیشتر تولید کنندگان به صورت معمول دوز روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی گرم در روز را توصیه می کنند. چند هفته اول با نصف دوز پکتین سیب را شروع کنید و به تدریج مصرف آن را افزایش دهید. استفاده بیش از اندازه پکتین می تواند موجب اسهال به خصوص در مراحل اولیه درمان شود.
خاصیت های شگفت انگیز پکتین سیب

بهترین زمان استفاده از پکتین سیب

مکمل پکتین سیب بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از غذا مصرف شود تا بتواند با آب اضافی، چربی یا کربوهیدرات های موجود در روده ارتباط برقرار کند.

حال که این مطلب به اتمام رسید به منظور آشنا شدن با مطالب بیشتر در زمینه خواص مواد غذایی مانند خواص سیب زرد و خواص سیب سبز بر روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *