دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شناخت موانع تفکر شهودی و تکنیک های تقویت این اندیشه

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

تفکر شهودی را می توان به نحوی در مقابل استدلال جای داد و احساسی است که ناشی از دریافت حواس پنجگانه نیست. در این مطلب با تفکر شهودی و راهکار های تقویت آن آشنا می شوید.

قدرت شهود و تفکر شهودی در بسیاری موارد به کمک ما می آید. ولی همواره نیز موثر نبوده و در بیشتر تصمیم گیری ها باید استدلال استفاده شود. در ادامه پیرامون موضوع تفکر شهودی به بحث می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفکر شهودی و راهکارهای تقویت آن

تفکر یا اندیشه شهودی به احساسی اطلاق می شود که ناشی از دریافت حواس پنجگانه نیست. در حقیقت فرد از طریق شهود اطلاعاتی را کسب می کند که از راه شنیدن، بوییدن، دیدن، چشیدن یا حس لامسه امکان پذیر نیست. ممکن است این تفکر به خاطر هر یک از این احساسات یا ترکیبی از آن ها، ایجاد شود ولی مستقیما از آن ها ناشی نمی شود.

تفکر شهودی در حقیقت حس ششمی می باشد که بسیاری از ما در بیشتر مواقع از آن استفاده نموده ایم. شهود را می توان توسط تمرین تقویت کرد زیرا که به طور معمول از تجارب قبلی و محیط بیرونی که در آن قرار داشته ایم، ناشی می گردد.

میزان تاثیر اندیشه شهودی

تصمیماتی که در زندگی اتخاذ می کنیم گاه خیلی موثر هستند. ممکن است این تصمیمات همه زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو نمی توان در مواجهه با آن ها فقط به شهود متکی شد. شاید تصمیماتی که بر اساس شهود گرفته می شود، بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد، ولی لزوما قرار نیست این پیامد همیشگی باشد.

وقتی برای اخذ تصمیم ها می توان از استدلال و منطق استفاده کرد، بهتر است این کار را انجام داد زیرا همواره استدلال موثر می باشد. گاهی نیز ممکن است شهود و استدلال در راستای یکدیگر بوده و همدیگر را تقویت نمایند. به طور مثال با نگاه به یک پرسش ریاضی چهار گزینه ای ممکن است دریابید که کدام گزینه درست است و بعد از محاسبات منطقی نیز به آن جواب برسید.

  •  آرون گروپس

نمی توان این موضوع را اتفاقی تلقی کرد بلکه به خاطر تجربه و دانشی است که شما در زمینه آن بدست آورده اید. این همان حالتی است که برخی مواقع از آن به عنوان شانس یاد می شود.

منشا اندیشه شهودی

اکنون که با تفکر شهودی آشنا شدید می توانید روش های مناسبی برای تقویت آن به کار بندید. برای شناخت این روش ها لازم است بدانید اندیشه شهودی از کجا ناشی می شود و در حقیقت چرا در ما شکل می گیرد. پیشتر نیز اشاره شد که میزان درک شهودی و حس ششم به بسیاری از عوامل درونی و بیرونی بستگی دارد.

همچنین برخی ویژگی های شخصیتی نیز می توانند عامل موثری بر شهود باشند. به طور مثال میزان کنجکاوی، حافظه پایداری هیجانی از این قبیل عوامل هستند. فرض کنید برای خرید به یک فروشگاه وارد شده اید، در این موقعیت به طور معمول تمرکز شما روی فهرست خرید و اقلام فروشگاه می باشد و احتمالا کمتر به دکور و ویژگی های فرعی آن دقت می کنید.

چنانچه کودکی همراه شما باشد پس از خروج از فروشگاه ممکن است به مواردی مانند فرم لباس کارمندان، رنگ قفسه ها و … اشاره کند که شما اصلا به خاطر نمی آورید. زیرا ذهن شما روی موارد دیگری متمرکز بوده است. این همان حس کنجکاوی و حافظه قوی می باشد که کودک دارای آن است.

فاکتورهای موثری که شهود را به طرز درستی تقویت می کند عبارتند از رهای از پیش داوری و حذف تعصبات، تجارت زیادی که به درستی تفسیر و تحلیل شده است، داشتن معلومات زیاد، توانایی استدلال و تحلیل موقعیت ها و بهره مندی از توان تصمیم گیری پیچیده و خلاق می باشد.

چه عواملی مانع اندیشه شهودی هستند؟

وجود هر یک از عوامل زیر می تواند یک مانع بر سر راه تفکر شهودی باشد.

۱. ذهن بسته

بستن در ذهن فرد را از کسب تجارب مختلف و حضور در موقعیت های مختلف باز می دارد. ذهن بسته به دیگران اجازه نمی دهد آنچه خلاف باورهایش است به آن وارد شود. حتی برای این که آن ها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار بدهد.

۲. اطلاعات کم

تا هنگامی که اطلاعات کافی در زمینه مد نظر بدست نیاورید، شهود را استفاده نکنید. برای استفاده از شهود باید اطلاعات و تجربه مناسبی در لایه های ذهن داشته تا در گرفتن تصمیمات کارامد واقع گردند.

۳. گزینه های محدود

عدم توجه به حالت های مختلف مسئله و روش های مختلف برای حل آن ها می تواند سبب بروز خطا در تصمیمات شهودی گردد که برای این کار باید گزینه های ذهنی را به کمک جمع آوری اطلاعات و اندیشه خلاقانه گسترش داد.

۴. اعتماد به نفس کاذب

گاه موثر بودن بعضی تصمیم ها که بر اساس شهود گرفته شده می تواند سبب ایجاد اعتماد به نفس کاذب در فرد گردد. از این رو در دیگر تصمیم گیری هایی که شاید تجربه کافی در آن ندارید به حس ششم و شهود اکتفا کرده و عوامل دیگر را تحت بررسی قرار نمی دهند.

۵. وابستگی به هیجانات کوتاه مدت

از دیگر عواملی که اجازه نمی دهد شهود تاثیر مثبتی بر تصمیم گیری ها داشته باشد، تصمیم گیری لحظه ای و بر اساس هیجانات کوتاه مدت می باشد که می تواند با افزایش هوش هیجانی و شناخت احساسات و ضمنا مکث کوتاه قبل از تصمیم گیری این مانع را برطرف کنید.

راهکارهای تقویت اندیشه شهودی

اکنون برای این که عوامل تقویت کننده شهود را در خود ایجاد کنید می توانید برخی راهکار ها را به کار گیرید که در ادامه به آن ها می پردازیم. انجام این امور در حقیقت پیش زمینه اندیشه شهودی را در شما تقویت نموده و به این ترتیب می توانید به موفقیت برسید.

کتاب خوان شدن

کتاب خواندن همواره امر خوب و مورد پسندی است. همچنین کمتر کتابی مسیر نادرست را ارائه می دهد. ضمنا این کار از چند نظر می تواند شهود را در شما تقویت کند. نخست این که کتاب خواندن کمک می کند به جهان دیگری وارد شوید. گفته شده افرادی که کتاب نمی خوانند، یک بار زندگی می کنند و کتابخوان ها بارها و به سبک های مختلف زندگی را تجربه می کنند.

جدا از این موضوع و دسته بندی کتابی که می خواهید بخوانید، شما به دنیای کتاب وارد شده و تجربه متفاوت کسب می کنید. دوما این کار به شما می آموزد که به جزئیات توجه کرده و اتفاقات مختلف را تفسیر و تحلیل نمایید و آن ها را به طور درست استفاده نمایید.

علیرغم این موارد کتاب خواندن سطح علمی شما را ارتقا می بخشد و اطلاعات گوناگونی در اختیارتان قرار می دهد که ممکن است در هر جایی از زندگی به قدرت شهود کمک نموده و سبب اخذ تصمیمات درست در زندگی گردد.

خوب گوش دادن

قدرت شنوایی یکی از حس های پنچگانه فیزیکی است که توسط آن می توان تجارب و اطلاعات زیادی کسب کرد. داشتن اطلاعات مناسب در زمینه های متعدد یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن شهود را به مسیر صحیحش نزدیک نمود. از این رو هنگامی که در جمع های مختلف قرار می گیرید، به صحبت های ارزشمند دیگران خوب گوش بدهید.

شنیدن کار راحتی است ولی گوش دادن به تمرکز و توجه نیاز دارد. با گوش دادن صحیح می توان گوینده را خوب درک کرده و احساساتش را مورد تجربه قرار داد.

کسب تجربه

تلاش کنید تجارب هیجانی تان را ارتقا بخشید. داشتن تجربه در زمینه های گوناگون علاوه بر این که سبب کسب اطلاعات بسیار می گردد، ریسک پذیری را بیشتر کرده و مانع از پیش داوری می شود. از این رو جهت تقویت شهود و اندیشه شهودی می توان از این راهکار بهره برد. تجربه کردن کار دشواری نیست. گاه چشیدن یک غذایی که تا کنون آن از خوردن آن اجتناب می کردید یا رفتن به محیط هایی که قبلا تمایلی به حضور در آنجا نداشته اید، می تواند تجارب جالبی را به همراه آورد.

شروع استفاده از شهود

می توانید استفاده از تفکر شهودی را در تصمیم گیری های خود آغاز نمایید. در فضاهایی که ریسک کمتری داشته و خطا کردن نتایج منفی کمتری به همراه می آورد، شهود را به کار گرفته و میزان کارکرد آن را مشاهده کنید. به طور مثال در پاسخ به سوالات چهار گزینه ای که جواب درست آن ها را نمی دانید، شروع نموده و برای این کار فقط به شهود خود تکیه کنید.

ارزیابی پیامدهای شهود

بعد از تجربه مستقیم استفاده از شهود در یک فضای کم خطر یا بی خطر، دلایل موفقیت یا عدم موفقیت تان را مورد سنجش قرار داده و در جهت تقویت پیش نیاز های شهود راهکارهای مدنظر را دوباره استفاده کنید. برای این کار می توان از یک دفتر شهود بهره برد. تجربیات تان را در این دفتر یادداشت کرده و پیامدهای آن را مورد ارزیابی قرار دهید. مکتوب کردن این موارد می تواند به ثبت و ماندگاری شان در ذهن تان کمک بیشتری نماید.

اندیشیدن درباره احساسات درونی

تفکر و اندیشیدن درباره احساسات درونی که در هر موقعیتی بر شما چیره گشته است و پیامدهای این احساسات فرد را به خودآگاهی و شناخت درستی از شخصیت و احساسات خود می رساند. با خود روراست بوده و ضعف هایتان را قبول کنید. تا هنگامی که نقاط ضعف خود را نپذیرید، نمی توانید کاری برای از بین بردن آن ها صورت دهید.

همچنین رسیدن به یک شناخت درست از خود می تواند تصمیمات شهودی شما را به مسیر درست وارد نماید.

افزایش ارتباطات اجتماعی

معمولا افراد با کسانی معاشرت می کنند که دارای نظرات و عقاید هم سویی باشند. حضور در گروه هایی که دیگر اعضای آن در ما این باور را ایجاد می کنند که مسیر درستی را طی می کنیم سبب افزایش روحیه و انگیزه شده و آن را ترجیح می دهیم. برقراری رابطه با افرادی که مسیر حرکت متفاوتی با ما دارند، به نوعی گام نهادن در منطقه بیرون از ناحیه امن ذهن بوده که ممکن است دشوار باشد.

ولی آشنایی با افراد متفاوت و حضور در جمع های متنوع کمک کرده تا دیدگاه ما وسیع تر شده و ما را به این نتیجه برساند که احتمالا در مواردی دیدگاه های اشتباه داشته ایم.

بررسی باورها و عقاید خود

اجازه ندهید شخصیت شما را تعصبات و باورهایی فرا بگیرد که هیچ وقت درباره آن ها به درستی تحقیق و بررسی نداشته اید. تلاش کنید تعصبات خود را از بین برده زیرا داشتن تعصب ذهن را به بیرون بسته و اجازه نمی دهد فرد متفکری باشید. رهایی و آزادی از قید باورها سبب اجتناب از پیش داوری شده و حس شهود را موفق تر می نماید. همچنین برای اطلاع از مفهوم تفکر چابک و تفکر رایانشی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *