دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل ساخت کاردستی با گل به همراه تصاویر

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

ساخت کاردستی با گل یکی از روش های جالبی بوده که می توانید در صورت تمایل با کمک گل رس هر آن چه را که مدنظر دارید با صرف کمی وقت و حوصله بدون در اختیار داشتن ابزار خاصی خیلی راحت درست کنید و مورد استفاده قرار دهید.

یکی از مواد و وسایلی که با کمک آن می توان کارهای هنری خلاقانه ای درست کرد و استفاده نمود گل بوده که به دلیل ماهیتی که دارد کار کردن با آن بسیار لذت بخش و جذاب می باشد و می توان بدون صرف هزینه زیادی به راحتی طبق الگوهای موجود هر چیزی که دوست دارید را بسازید و مورد استفاده قرار دهید. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به آموزش ساخت کاردستی با گل به روشی ساده بپردازیم.

آموزش ساخت کاردستی با گل

به طور کلی می توان گفت کاردستی های مختلف را می توان با استفاده از وسایل ساده و اضافه ای که در دسترس بوده با کمک ایده های گوناگون درست کرد و به عنوان یک وسیله تزیینی یا کاربردی استفاده نمود. ساخت کاردستی با گل یکی از این موارد بوده که نیاز به مهارت خاصی ندارد و با اجرای یک الگوی ساده می توان هر نوع مجسمه و سازه ای که دوست دارید به راحتی بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید.

نحوه ساختن کارهنری با گل رس

درست کردن کاردستی با گل شاید برای برخی از افراد سخت و دشوار و یا یک کار پردردسر و کثیف به نظر برسد اما در واقعیت چنین نمی باشد و شما می توانید به راحتی حتی با مشارکت فرزندتان یک سازه زیبا و خلاقانه بسازید و از این طریق مهارت های زیادی را در کودک خود پرورش دهید.

با توجه به این که گل در واقع عنصری طبیعی به حساب آمده در نتیجه کار کردن با آن حس خوبی دارد و کودکان می توانند هر آن چه در ذهن خود دارند را بر روی گل اجرا کرده و با شکل دادن به آن کاردستی دلخواه خود را بسازند و لذت ببرند. در ادامه طبق روشی راحت مراحل درست کردن یک لاک پشت سفالی را با استفاده از گل به صورت گام به گام آموزش داده ایم.

آموزش ساخت کاردستی با گل

لوازم مورد احتیاج

  • گل رس
  • خلال دندان
  • آب

مراحل انجام کار

در ابتدای کار با استفاده از گل رس یک گلوله آماده نمایید. به هر اندازه گلوله موردنظر بزرگتر باشد لاک پشت نیز سایز بزرگتری به خود خواهد گرفت.

  •  آرون گروپس

کاردستی لاک پشت با گل رس

گلوله را به طور کامل ورز بدهید تا شکل آن یکنواخت گردد. در صورتی که احتیاج بود کمی آب به آن بیفزایید ولی مراقب باشید که آب زیاد ساختار گل را خراب می کند.

گلوله رسی را به شکل استوانه ای در آورید. نصفی از کل حجم گل را برای درست کردن قسمت لاک لاک پشت در گوشه ای قرار دهید و نیمه دیگر را برای درست کردن دست ها و پاها و سر کاردستی جدا نمایید.

نحوه درست کردن کاردستی لاک پشت با گل

سپس نصفی از خمیر را که برای درست کردن لاک جدا کرده بودید برداشته و با ورز دادن آن را به شکل یک کاسه در آورید. توجه نمایید که میزان ضخامت جداره های آن خیلی کم و یا خیلی زیاد نباشد.

طریقه درست کردن کاردستی با گل

نصفه دیگر گلوله رسی را که برای درست کردن دست و پا و سر لاک پشت کنار گذاشته بودید را برداشته و آن را به شکل یک استوانه در آورید. نصفی از این گل را برای قسمت سر و دم و نصفه دیگر را برای دست ها و پاهای لاک پشت جدا نمایید.

بخشی از گل رس را که مربوط به دست و پای لاک پشت بوده را مجددا به شکل استوانه در آورده و به چهار بخش برابر قسمت بندی کنید تا با هر بخش یکی از دست و پاهای لاک پشت را آماده نمایید.

شیوه ساخت کاردستی با گل

بخشی که مربوط به لاک لاک پشت بوده را به شکل وارونه بر روی میز بگذارید و دست ها و پاهای درست شده را در مکان خودشان بگذارید.

برای نصب و قرار دادن هر کدام از دست و پاها بایستی یکی از قسمت انتهایی آن ها را پخش کرده و در بخش داخلی لاک بگذارید. این بخش ها را به صورت محکم به زیر لاک بچسبانید. بهتر است متصل شدن دست و پا و سر به لاک بدون بکار بردن چسب و با ترکیب شدن گل این بخش ها باشد. به منظور محکم کاری می توانید پس از وصل شدن مقداری مکان اتصال را با کمک آب خیس نمایید.

روش ساده درست کردن کاردستی با گل

بخشی از گل رس مربوط به سر و دم لاک پشت را برداشته و آن را به صورت یک استوانه در آورید. یک سوم آن را برای دم و دو سومش را برای قسمت سر جداسازی کنید. قسمت سر را مشابه سر لاک پشت فرم بدهید و در محل خودش نصب نمایید.

طریقه درست کردن کاردستی با گل

سپس قسمت چشم ها و دهان لاک پشت را با کمک خلال دندان شکل بدهید. قسمت دم لاک پشت باید نوک تیزی داشته باشد بدین منظور یک سر دم را به صورت نوک تیز در آورده و سر دیگر را پخش کنید و این بخش پهن را به قسمت داخلی لاک لاک پشت متصل نمایید.

نحوه درست کردن کارهنری با گل

برای طراحی کردن قسمت لاک بایستی بخش پشتی لاک لاک پشت را مقداری خیس کرده تا به آسانی بتوانید بر روی آن طرح موردنظر را رسم کنید.

مراحل ساخت کارهنری کودکانه با گل

با کمک یک خلال دندان پشت لاک پشت خط های موازی عرضی بکشید.

نحوه درست کردن کارهنری با گل رس

این خط ها را به گونه ای به یکدیگر متصل کنید که شش ضلعی های سطح پشتی لاک فرم بگیرد.

طریقه ساخت کاردستی با گل

سپس صبر کنید تا لاک پشت سفالی شما به طور کامل خشک گردد. بعد از آن در صورت تمایل می توانید پس از خشک شدن گل رس تمام سطح بدن لاک پشت را با کمک گواش رنگ کنید.

درست کردن کاردستی لاک پشت با گل رس

در مطلب ارائه شده با نحوه و مراحل ساخت کاردستی با گل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت بهره را از آن برده باشید و همچنین بتوانید طبق توضیحات گفته شده این لاک پشت سفالی زیبا را برای فرزندتان در منزل بسازید و او را خوشحال نمایید. ضمن اینکه شما می توانید با ایده های ساخت کاردستی با سنگ و کاردستی با برگ، حیوانات بامزه بیشتری را بسازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *