دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص کمبزه و موارد مصرف این میوه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

میوه کمبزه نیز مانند بسیاری از میوه های فصلی دارای فواید بی شماری می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با موارد مصرف و خواص کمبزه به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی کمبزه یکی از میوه هایی است که امروزه برای رهایی از گرما در یک روز گرم تابستان به ذهن می رسد. این میوه علاوه بر مصرف خام، ترکیب نمک و ادویه و سرکه نیز به آن طعم زیادی می بخشد و شما با مصرف آن از خواص بی شمار کمبزه نیز بهره مند خواهید شد.

آشنایی با خواص کمبزه

بهتر است بدانید میوه کمبزه که با نام های مختلفی از جمله کمبزه و کمبیزه نیز شناخته می شود در واقع کالک میوه کال و نارس خربزه، طالبی و گرمک می باشد که در زبان ترکی آذربایجانی به ناک کالک، گیرا یا خیرچا نیز معروف شده و به معنای خیارچه یا خیار کوچک خواهد بود.

خصوصیات و خواص کمبزه

این میوه را می توان متعلق به خانواده کدوئیان دانست که از نظر ظاهری می تواند به شکل گرد و یا به شکل کشیده باشد. رنگ کمبزه سبز تیره مایل به نقره ای بوده و بافت آن کمی گوشتی است اما در حالت کلی بافتی نرم، لطیف و ترد دارد. معمولا زمان ایده آل برای چیدن میوه های کمبزه از ابتدای بهار تا اواسط تابستان خواهد بود.

کمبزه را می توان از دسته میوه های فصلی دانست که خوردن آن در هر زمان بسیار لذت بخش است. همچنین مصرف این میوه برای زنان باردار و فرزند درون رحم آن ها بسیار مفید بوده و بیشترین مقدار مواد مغذی را در زمانی که برخی از غذاها به جوانه های چشایی آن ها خوشایند نباشد، به بدن این افراد خواهد رساند.

علاوه بر این، کالری و ارزش بالای غذایی موجود در میوه کمبزه برای تامین نیاز خود شما و فرزند داخل رحمتان بسیار مفید خواهد بود. در واقع کمبزه از میوه هایی است که مصرف آن، رشد و توسعه مناسب جنین داخل رحم مادر باردار را تضمین می نماید.

موارد مصرف میوه کمبزه:

امروزه از این میوه در آذربایجان برای موارد مختلفی از جمله مصرف خوراکی مانند تهیه ماش، بورانی و غیر استفاده می شود. برای تهیه ترشی نیز از این میوه استفاده می شود به این صورت که برای تهیه ترشی کمبزه بایستی ابتدا کمبزه را بشویید و سپس آن را به صورت درسته و یا خرد شده درون سرکه، نمک، ادویه و فلفل بریزید و بعد به آن سبزی های معطر اضافه نمایید که افزودن این سبزی های معطر کاملا سلیقه ای خواهد بود. به طور از دیگر موارد مصرف خوراکی کمبزه می توان به تهیه بورانی کمبزه اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

موارد مصرف میوه کمبزه

طرز تهیه بورانی کمبزه:

در واقع بورانی کمبزه یک غذای کاملا گیاهی و محلی آذربایجان می باشد که بیشتر در شهر مراغه طبخ می شود. در مراغه نیز به کمبزه خیرچا یا خیارچه گفته می شود. مواد مورد نیاز جهت تهیه بورانی کمبزه شامل موارد فوق خواهند بود:

  • چندین عدد کمبزه یا کالک
  • خیار چنبر
  • یک چهارم پیمانه برنج
  • دو عدد گوجه فرنگی خرد شده
  • دو حبه سیر رنده شده
  • پیاز داغ
  • عصاره مرغ یا گوشت برای آش و سوپ
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ماست تازه
  • پودر گل سرخ برای روی غذا
  • زردچوبه به مقدار نیاز
  • فلفل به مقدار نیاز
  • نمک به مقدار نیاز

چگونگی مصرف میوه کمبزه

برای تهیه این غذای گیاهی در ابتدا بایستی کمبزه ها را به خوبی بشویید و سپس پوست بگیرید و خرد کنید. تابه ای را روی شعله قرار دهید و کمی روغن به آن اضافه نمایید و سپس میوه های خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

سپس یک چهارم پیمانه برنج را همراه با پیاز داغ و عصاره گوشت یا عصاره مرغی که از قبل تهیه کرده اید را همراه با کالک یا کمبزه تفت خورده بگذارید تا به خوبی بپزد. در پایان مرحله پخت بایستی رب گوجه فرنگی و سیر رنده شده را به برنج اضافه نمایید. نمک و فلفل را نیز اضافه نمایید و اجازه دهید برنج به خوبی پخته و آب اضافی از آن کشیده شود.

پس از اینکه غذا کاملا پخت و آب اضافی نداشت می توانید برای سرو کمی ماست و پودر گل سرخ روی غذای خود بریزید. گل سرخ دارای طبیعتی گرم بوده و می تواند طبیعت سرد کمبزه را نیز خنثی نماید. بورانی کمبزه را می توانید همراه با نان سرو نمایید.

کمبزه در رژیم غذایی:

توجه داشته باشید که در مصرف کمبزه بایستی تعادل رعایت شود که در غیر اینصورت به مضرات آن دچار خواهید شد. این میزا متعادل برای افراد دیگر می تواند تا حدی متفاوت باشد با این حال تفاوت آن به قدری نیست که نتوان به آن دست پیدا کرد. شما برای دستیابی به این میزان درست بایستی از یک رژیم غذایی اصولی پیروی نمایید تا به شما این امکان را بدهد که از مواد مغذی استفاده نموده و در عین حال پیش از اندازه آن ها را مصرف نکنید.

به طور کلی رژیم های غذایی این خاصیت را دارند که هیچ ماده غذایی را حذف نمی کنند و به همین خاطر می توانید از مواد مغذی آن نیز بهره مند شوید. این رژیم برای هر فرد به صورت اختصاصی بوده و در نتیجه رژیم های اصولی و سالمی خواهند بود که به شما کمک می کنند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید.

مزیت های میوه کمبزه

خواص بی شمار کمبزه:

بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که کمبزه دارای طبیعتی سرد و خشک می باشد. در واقع هر هزار گرم کمبزه حدودا ۳۰ کالری انرژی داشته و حاوی مقادیر بالایی از ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین A و مواد معدنی مختلفی از جمله پتاسیم، روی و مس است.

استفاده از خواص میوه کمبزه در دوران بارداری می تواند موجب زیبایی جنین شود. علاوه بر این به دلیل وجود ویتامین های فراوان در کمبزه برای مادران باردار بسیار مفید خواهد بود. همچنین مصرف کمبزه به مادران باردار نیز توصیه می شود زیرا ۹۰ درصد از حجم شیر مادر را آب تشکیل می دهد و یکی از مناسب ترین منابع برای تامین آب مصرف کمبزه خواهد بود که سرشار از آب است.

مضرات مصرف کمبزه:

میوه کمبزه در کنار ارزش غذایی بالا و خواصی که دارد در صورتی که در مصرف آن زیاده روی شود می تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد. از جمله مضرات زیاده روی در مصرف کمبزه در دوران بارداری می توان به اسهال اشاره کرد. همچنین مصرف آن برای افراد دیابتی نیز بایستی به مقدار بسیار کم و با مشورت و نظر پزشک متخصص انجام شود.

افرادی که سرما خورده اند به هیچ وجه نباید از کمبزه مصرف کنند. توصیه می شود که این میوه را به صورت میان وعده مصرف نمایید زیرا استفاده از کمبزه پیش و یا پس از صرف وعده غذایی موجب بروز مشکلات گزارشی می شود.

عوارض ناشی از مصرف کمبزه

لازم به ذکر است که میوه کمبزه نباید به هیچ وجه همراه با عسل مصرف شود. همچنین استفاده از میوه به افرادی که معده ضعیفی دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ممکن است موجب افزایش خلط و اسهال در افراد شود. کودکان نیز پس از شش ماهگی می توانند از این میوه استفاده کنند اما با این حال بهتر است که با مشورت و نظر پزشک متخصص این کار انجام شود.

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص دانه پاپایا و خواص بهار نارنج نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *