دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مناسب ترین کود برای دیفن باخیا و شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

زیبایی حیرت انگیز گل دیفن باخیا خیره کننده بوده و هر نگاهی را به خود چند لحظه ای مجذوب می کند. اگر می خواهید رشد این گل زیبا را تقویت کنید می توانید از کود استفاده کنید. در این مطلب با انواع کود برای دیفن باخیا آشنا می شوید.

ظاهر زیبا و تماشایی برگ های دیفن باخیا سبب شده تا طرفداران آن تمایل داشته باشند رشد سریع  این گیاه را شاهد باشند. از این رو به دنبال کود برای دیفن باخیا هستند. در این مطلب پیرامون این موضوع به بحث خواهیم پرداخت.

انواع کود برای دیفن باخیا

محال است کسی زیبایی حیرت انگیز را شاهد باشد و چند لحظه ای به آن خیره نشود. ظاهر تماشایی و برگ های مجذوب کننده دیفن باخیا سبب شده از سال های دور طرفداران زیادی تجربه نگهداری از آن را داشته باشند. به این ترتیب از دیرباز این گل در زمره معروف ترین و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود.

دوستداران گل و گیاه با مشاهده زیبایی دیفن باخیا تمایل دارند تا رشد سریع این گل آپارتمانی را شاهد باشند.  دیفن باخیا دارای برگ های زیبا به همراه رگه های سفید و زرد است که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. شادابی این گل آپارتمانی، پدیدار شدن گل های سفید متمایل به رنگ سبز و رشد عالی دیفن باخیا در گرو تقویت آن با کود می باشد.

در سال های اخیر بعضی از افراد به علت مصرف هورمون های تقلبی و کودهای حاوی ازت بالا، نه تنها موفق نشده که به گیاه کمی کنند بلکه باعث نابودی آن شده اند. از این رو استفاده از بهترین مواد تقویتی و کود برای دیفن باخیا اهمیت پیدا می کند.

گیاهشناسی دیفن باخیا

دیفن باخیا نخستین بار در خواستگاه اصلی خود یعنی کشور برزیل مشاهده شد و عموما منشا آن را امریکای استوایی تلفی می کنند. این گیاه آپارتمانی پرطرفدار و خوش ظاهر، عضو خانواده گل شیپوریان می باشد و دلیل اصلی جذابیت برگ های فراوان رنگارنگ و خالدار آن است که همچون غلافی از رنگ های زرد، سبز، سفید حول ساقه امتداد یافته است. طوری که بدون برگ ظاهر نازیبایی پیدا می کند.

  •  آرون گروپس

اسم این گیاه از نام گیاهشناسی به اسم جوزف دیفن باخ که سرباغبان بوده بر گرفته شده است. دیفن باخیا با ظاهر پرطرفدارش، در زمره گیاهان آپارتمانی دسته بندی می شود و هر ساله مهمان خانه های افراد بسیاری می شود. این گیاه تمام سال سبز بوده و یکی از گیاهان مقاوم به شمار می رود. ارتفاع آن به ۱۰۰-۱۲۰ سانتی متر نیز می رسد. در ضمن تاکنون ۱۲ گونه مختلف از دیفن باخیا در دنیا شناسایی شده که هر یک با ظاهر کمی متفاوت ولی خیلی زیبا مجذوب کننده هستند.

برگ های بزرگ بیضی مانند و پهن این گیاه اصلی ترین دلیل زیبایی آن هستند. پس زمینه برگ سبز بوده و با رگه ها یا نقاط زیبای کرم رنگ، سفید و زرد در بخش میانی همراه شده است. طول و عرض برگ ها به ترتیب می تواند به  ۵۰ و ۲۵ سانتی متر نیز برسد. ساقه دیفن باخیا نیز قسمتی از گیاه بوده که به صورت کامل توسط برگ های زیبا و نوک تیز برگرفته شده است.

قابل ذکر است دیفن باخیا تحت تاثیر عوامل مختلفی رشد کرده که استفاده از کودهای تقویتی جزئی از آن می باشد. استفاده درست از بهترین تقویت کننده گیاهان به همراه تامین شرایطی مانند نور مناسب، دمای مطلوب، خاک با زهکشی بالا دست به دست هم داده تا رشد دیفن باخیا دوچندان گردد.

اگر برای شما جای سوال است که دیفن باخیا قادر به گلدهی است؟ در پاسخ باید گفت بله با فراهم بودن شرایط مساعد گل های سفید رنگ مایل به سبز آن نمایان شده که همسو با رشد طبیعی گیاه است. شروع دوره جدید رشدی دیفن باخیا از پایان اسفند بوده و در اواسط آبان پایان می یابد.

کودهای تقویتی خوب برای دیفن باخیا کدامند؟

گیاهان آپارتمانی اگرچه شبیه درختان میوه به کود نیاز نداشته و میزان مورد نیاز آنها کم است ولی بعد از هر بار آبیاری گلدان، کمی از عناصر ریز مغذی از آن خارج می شود که در صورت عدم جبران این مواد مغذی، بعد از مدتی گیاه با علائم کمبود این عناصر همچون زردی و ریزش برگ ها، کوتاه ماندن ساقه، سوختگی برگ و … روبرو می شود.

با توجه به این که دیفن باخیا برگ های زیبایی دارد و از دست دادن عناصر غذایی سبب بروز علائم کمبود و در نتیجه کاهش زیبایی برگ ها می شود، استفاده از مواد تقویتی و کوددهی آن اهمیت می یابد. به این ترتیب باید اشاره نمود که دیفن باخیا را می توان با انواع کودهای ارگانیک و طبیعی که ضرری برای گیاه نداشته باشد، تغذیه کرد.

با توجه به شرایط گیاه و بررسی آن توسط کارشناسان کود تقویتی مناسبی برای این گل توصیه می شود. از جمله:

۱. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی

این کودها به عنوان بهترین تقویت کننده گیاهان آپارتمانی و تسریع گر رشد آن ها محسوب می شوند که انواع عناصر پر مصرف و ریز مغذی همچون نیتروژن، فسفر؛ آهن، منیزیم، بور و … را دارا بوده و این کودها حاوی آمینو اسید و جلبک دریایی هستند که در ساختار این ماده تقویتی دیفن باخیا وجود دارند.

۲. کود جلبک دریایی

این کود شگفت انگیز از منبع کاملا طبیعی و از اعماق اقیانوس به دست می آید و در آن انواع بسیاری جلبک های دریایی با بیشتر از ۷۰ نوع هورمون رشد گیاهی، عناصر ریز مغذی، نیتروژن، پتاسیم و … وجود دارد. ساختار ویژه کود جلبک دریایی به عنوان تقویت کننده این گل و داشتن هورمون های تسریع گر رشد، بهترین ماده تقویتی برای دیفن باخیای شما به حساب می آید. این محصول می تواند به صورت محلول پاشی بر سطح برگ گل استفاده شود.

۳. کود مولتی کمپلکس

خیلی اتفاق می افتد که گیاه آپارتمانی مانند دیفن باخیا دچار کمبود عناصر زیر مغذی بشود.  کود مولتی کمپلکس همه عناصر ریز مغذی مانند روی، آهن، بور و … به همراه مقداری عناصر پر مصرف را در ساختارش جای داده که سبب شده نیاز گیاه رفع شود.

۴.  کود آمینو اسید

در صورتی که گیاه دچار تنش محیطی شده باشد، بهترین گزینه این است که از کود آمینو اسید برای دیفن باخیا استفاده نمایید. این کود با ۸۰ درصد آمینو اسید و عناصر غذایی ضرور، هم سبب تغذیه گیاه شده و هم تنش هایی که گیاه با آن مواجه شده را رفع می کند.

۵. کود مایع مولتی

این کود از انواع کودهای معدنی و شیمیایی با فرمولاسیون مناسب جهت تامین نیاز غذایی گل های آپارتمانی و به طور خاص دیفن باخیا تهیه شده است. این محصول در آب کاملا حل شده و امکان استفاده از آن به صورت خاکی؛ همراه با آب؛ و محلول پاشی وجود دارد.

این محلول دارای عناصر ماکرو از جمله ازت، فسفر و پتاسیم و عناصر میکرو شامل آهن، منگنز، روی، مس و بور است. حجم ۱۲۰ میلی لیتری از این کود مناسب استفاده ۱۰ بار در یک گلدان متوسط ۲ تا ۴ کیلویی است. به این ترتیب هر بار ۱۰ میلی لیتر از کود را با نیم لیتر آب مخلوط نموده و برای دیفن باخیا مورد استفاده قرار بدهید.

شرایط محیطی مورد نیاز دیفن باخیا

بی شک داشتن این گیاه آپارتمانی را افراد زیادی خواستار هستند. اکثرا درباره شرایط نگهداری دیفن باخیا و نیازهایش اطلاعات کافی ندارند از این رو نگران بوده که خیلی سریع دیفن باخیای تماشایی خود را از دست بدهند. اطلاع از روش تامین این نیازها بخصوص نیاز نوری، آبی و … سبب رشد مطلوب آن خواهد بود.

نور متوسط غیر مستقیم

ایده آل ترین شرایط نوری برای دیفن باخیا تابش نور غیر مستقیم و متوسط است. این گل را اگر در محیط داخلی خانه مراقبت می کنید مکانی باشد که تقریبا نور گیر بوده و کمی سایه داشته باشد. از این رو  بعد از خرید گل دقت کنید محل مدنظر آن باید از تایش مستقیم خورشید دور باشد.

می توان دیفن باخیای خود را با فاصله ۶۰-۱۵۰ سانتی متر از پنجره جنوبی یا شرقی قرار داد و رشد و شادابی آن را شاهد بود. البته در فصل بهار و تابستان با فاصله تقریبی دو متر از پنجره فیلتر شده قرار دهید. و برای پیشگیری از رشد نامنظم برگ ها، گلدان را به سمت نور چرخانه تا همه قسمت های دیفن باخیا نور دریافت کند.

از آنجا که این گیاه به نور زیادی هم نیاز ندارد، می توانید در شرایط خاص از نور مصنوعی نیز کمک بگیرید. ولی دقت کنید که اگر نور کامل خورشید به طور غیر مستقیم دریافت کند، تاثیر مثبتی بر رشد و شادابی آن دارد.

نور کامل و مستقیم آفتاب برگ های سبز و خوش رنگ دیفن باخیا را کدر و تیره می کند و قرار گیری آن در معرض تابش شدید خورشید سبب آفتاب سوختگی و زرد شدن رنگ برگ ها می شود. از این رو اصل فراهم نمودن شرایط نوری این است که در مکانی با نور فیلتر شده قرار داشته باشد.

قابل ذکر است سایه برای این گیاه حکم رشد علفی داشته که در آن ساقه به طور نازک ارتفاع گرفته و زیبایی ظاهری دیفن باخیا از بین می رود. اگر چه گونه های آن با برگ های تیره تر نسبت به شرایط ساقه مقاومت خوبی دارند. از این رو نور خیلی کم سبب بی رنگ شدن برگ ها و کاهش کلروفیل می گردد.

خاک با زهکش کافی

خاک به عنوان بستر اصلی رشد این گل باید توان زهکشی بالایی داشته و اجازه ندهد آب اضافی ریشه دیفن باخیا را با پوسیدگی روبرو کند. اگر دیدید بعد از ۳۰-۴۰ ثانیه آب هنوز روی خاک باقی مانده آن را تعویض نمایید. خاک مناسب این گل ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس و خاک برگ با کمی پرلیت است.

می توان برای دیفن باخیا خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی را انتخاب کرده یا مخلوطی از دو قسمت خزه زغال سنگ و یک بخش پرلیت برای آن آماده نمایید. گزینه بعدی که با صرفه تر است استفاده از مخلوطی از شن، خاک برگ، پیت ماس و خاک باغچه می باشد. و هنگامی که گیاه رشد کرد باید به فکر انتقال آن به گلدان جدید باشید. از این رو مناسب ترین فصل تعویض گلدان بهار است. ضمنا گیاه را در گلدان با حفره هایی جهت زهکشی آب کاشت نمایید.

دمای مطلوب

بهترین شرایط دمایی برای دیفن باخیا، حضور در محیط با دمای ۱۰-۲۶ درجه سانتی گراد است. اگر گیاه در دمای بیشتر از ۲۶ درجه سانتی گراد واقع شود، ساقه ها ضعیف شده و شادابی اش را از دست می دهد. در ضمن دمای پایین تر از ۱۰ درجه سبب لوله شدن برگ دیفن باخیا می گردد. به این ترتیب با دماسنج دمای محیط گیاه را کنترل کنید.

البته برخی منابع اشاره داشته که محدوده دمایی ۱۳-۱۸ درجه سانتی گراد برای این گل مطلوب است. همچنین دیفن باخیا به سرمای زیاد زمستان حساس بوده بنابراین در فصل سرد آن را به محل گرمتری منتقل کنید تا برگ های پایینی آن دچار ریزش نشود.

آبیاری صحیح

بهترین زمان برای آبیاری این گل موقعی است که خاک به صورت نسبی خشک شده و با لمس خاک تا عمق حدودا ۳ سانتی متری از سطح خاک خشک شده باشد. بعد گیاه را مورد آبیاری قرار دهید. به طوری که آب اضافی از قسمت پایین گلدان خارج گردد. از این رو باید بدانید که کاشت دیفن باخیا در گلدان دارای خاک با زهکش بسیار اهمیت زیادی دارد تا آب اضافی در آن تجمع نیافته و ریشه گیاه پوسیده نشود.

آبیاری این گل آپارتمانی در فصل تابستان باید ۲-۳ بار در هفته تکرار گردد و در زمستان یک مرتبه در هفته صورت گیرد. علت آن نیز نیاز بالای آبی گیاه در ماه های گرم سال بخصوص تابستان است. به یاد داشته باشید که نوع آبی که برای آبیاری دیفن باخیا در نظر می گیرد بهتر از نوع با املاح کم باشد.

از این رو در صورت آبیاری با آب لوله کشی، اجازه دهید در ظرفی ۴۸ ساعت استراحت کرده تا املاح آن بخصوص کلر ته نشین گردد. بعد گیاه را مورد آبیاری قرار دهید. آبیاری بیش از اندازه سبب گوشتی شدن ریشه، زردی برگ های پایین، ضعیف شدن گیاه، بروز لکه های قهوه ای روی برگ و افزایش ابتلای ریشه به بیماری های قارچی می شود. از سویی کم آبی نیز باعث زردی برگ ها و سستی گیاه می گردد.

دقت کنید دیفن باخیا به غبار پاشی در روزهای گرم علاقه زیادی دارد ولی مراقب باشید که این کار زیر نور آفتاب صورت نگیرد تا از بروز لکه های سوخته بر سطح برگ جلوگیری شود. همچنین از آنجا که برگ گیاه بعد از هر بار آبیاری حالت ترد و شکننده ای پیدا می کند، از هر نوع انتقال آن بعد از آبیاری خودداری نموده تا به آن آسیبی وارد نشود. همچنین برای اطلاع از کود برای بونسای و بهترین کود برای ذرت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *