دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دستورالعمل کاشت دیفن باخیا و شرایط نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت دیفن باخیا چندان هم سخت و پیجیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و نگهداری از دیفن باخیا آشنا شوید.

به طور کلی دیفن باخیا یکی از محبوب ترین گلهای آپارتمانی به شمار می آید که نگهداری از آن جلوه زیادی به محیط منزل و محل کار می بخشد. از آنجایی که گیاه دیفن باخیا دارای شرایط کاشت و پرورش بسیار راحتی می باشد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت دیفن باخیا

بهتر است بدانید گیاه دیفن باخیا در واقع از دسته گیاهان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی به شمار می آید که انواع بسیار مختلفی را شامل می شود. انواع این گیاه می تواند با زیبایی شناسی ایده آل شما مطابقت داشته باشد از سبز روشن، سبز تیره گرفته تا رنگ ها و شکل خاص هر کدام زیبایی های خود را دارند.

چگونگی کاشت دیفن باخیا

دیفن باخیا یکی از سرده های گیاهان آپارتمانی به شمار می آید که به خاطر نگهداری نسبتا ساده ای که دارد بسیار معروف شده و تقریبا تمام علاقه مندان به گل و گیاه آن را دوست دارند و برای نگهداری آن اقدام می کنند. البته لازم به ذکر است که گیاه دیفن باخیا کاملا سمی بوده و در صورت بلعیده شدن موجب از دست دادن موقف تکلم در انسان می شود. به همین خاطر اگر دیفن اخیا را در محیط منزل نگهداری می کنید حتما دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

روش ها و دستورالعمل کشت گیاه

توحه داشته باشید که معمولا کاشت دیفن باخیا از طریق سه روش مجزا انجام می گیرد که در ادامه سعی داریم مراحل هر کدام از این روش ها را به صورت کامل شرح دهیم.

  • قلمه زدن ساقه:

قلمه زدن ساقه را می توان یکی از معمول ترین و آسان ترین روش های کاشت و تکثیر دیفن باخیا دانست که اگر قصد دارید گیاه تان را به یکباره تکثیر کنید این روش بسیار ایده آل است زیرا می توانید یک ساقه را به سه یا گلدان های بیشتری تبدیل نمایید. همچنین اگر ساقه ای دارید که در قسمت پایه ساقه بلند و برهنه شده، می توان گفت که این روش تکثیر موثر بوده زیرا یدفن باخیا با افزایش سن مستعد این اتفاقات خواهد بود.

دستورالعمل کشت گیاه دیفن باخیا

  •  آرون گروپس

برای انجام این روش بایستی در ابتدا قیچی یا چاقو را استریل نمایید و سپس ساقه ای از گیاه مادر را برش بزنید. با وجود اینکه می توان ساقه را با هر ارتفاعی برش زد اما به خاطر داشته باشید که ساقه در اولین گره در زیر قسمتی که برش داده شده، برگ های جدیدی تولید می کند و به همین خاطر ترجیحا آن را دقیقا از بالای گره برش دهید.

معمولا گره های دیفن باخیا قسمت هایی از ساقه هستند که برگ ها از آن قسمت ظاهر می شوند. هر گره دقیقا مانند یک حلقه برجسته در اطراف ساقه دیده می شود و معمولا سبز روشن تر از بقیه ساقه یا حتی قهوه ای مایل به زرد خواهند بود.

پس از قلمه زدن بایستی ساقه مورد نظر را به قطعات ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری برش دهید به گونه ای که هر کدام حداقل یک گره داشته باشند. سپس هر قلمه ها را به صورت عمودی درون گلدان قرار دهید. ساقه هایی که در داخل گلدان قرار می گیرند بایستی با خاک به صورت کامل پوشانده شوند.

البته که بهتر است پیش از قرار دادن قلمه ها درون بستر حتما خاک را قارچ کشی نمایید و انتهای قلمه ها را نیز به پودر دارچین آغشته نمایید. معمولا قلمه ها پس از گذشت دو هفته جوانه می زنند و با مشاهده اولین جوانه ها می توانید گیاه را به بستر اصلی کشت انتقال دهید.

چگونگی قلمه زدن گیاه دیفن باخیا

  • تقسیم بوته:

توجه داشته باشید که معمولا این روش زمانی جواب می دهد که گیاه شما پاجوش زده باشد که خیلی به ندرت این اتفاق رخ می دهد. با این حال اگر دیفن باخیای شما ساقه های زیاد و بلندی دارد می توانید آن ها را برای ایجاد چندین گیاه تقسیم نمایید.

اگر گیاه شما بزرگ تر از گلدان خود شده و قصد دارید یک یا دو گیاه اضافی را تکثیر نمایید استفاده از روش تقسیم بوته بسیار کاربردی خواهد بود. برای انجام این روش در ابتدا بایستی گیاه را به آرامی از ظرف بیرون بیاورید. برای گیاهان ریشه دار ممکن است لازم باشد تا یک چاقو را به اطراف لبه گلدان بکشید تا ریشه های گیاه کمی شل شوند.

پس از آزاد شدن گیاه از گلدان تا جایی که می توانید خاک را از روی ریشه ها بتکانید. در واقع هر چقدر خاک کمتری اطراف ریشه باشد فرآیند تکثیر آسان تر خواهد بود. پس از اینکه خاک اطراف ریشه ها را به خوبی تکاندید بایستی به آرامی ساقه ها را جدا نمایید و مراقب باشید تا آسیبی به ساقه وارد نشود و آن را به آرامی جدا نمایید.

در این مرحله ممکن است نیاز به قیچی بری جداسازی برخی از ریشه ها داشته باشید. پس از تقسیم ساقه و ریشه ها می توانید آن ها را درون یک ظرف تمیز یا گلدان مورد نظر قرار دهید. اطراف ریشه ها را به آرامی با خاک گلدان پر کنید و سپس آن را آبیاری نمایید.

روش های تکثیر دیفن باخیا

  • ریشه دار کردن هوایی:

یکی از پیچیده ترین روش های کاشت دیفن باخیا، ریشه دار کردن هوایی گیاه است که تنها بر روی گیاهان کمی مسن تر قابل انجام خواهد بود. برای انجام این روش نیاز به چوبی دارید که حداقل سی سانتی متر قد داشته باشد و به اندازه ضخامت یک مداد باشد تا قابلیت تحمل وزن گیاه را داشته باشد.

مزیت اصلی استفاده از روش ریشه دار کردن این است که اگر لایه بندی نیز انجام نشود بخشی از گیاهتان از بین نمی رود. پس از اینکه چوب مناسب را پیدا کردید بایستی دو سوم برگ ها را از قسمت پایینی جدا نمایید و در مرحله بعد یک برش کوچک تقریبا تا نیمه چوب ایجاد کنید. دقت داشته باشید که برش حداقل باید حدود یک سوم چوب باشد.

سپس یک خلال دندان را از وسط بشکنید و آن را درون برش فرو کنید تا کمی باز بماند. خزه اسفاگنوم مرطوب شده را دور برش بپیچید و در آخر پلاستیک شفاف را دور خزه ها بپیچانید. پایه پلاستیک را محکم نگه دارید و روی پلاستیک را با چیزی که بتوانید به صورت مکرر باز و بسته کنید دقیقا مانند یک کلاهک نایلونی یا یک تکه نخ محکم کنید.

معمولا برای رشد بهتر دیفن باخیا بایستی خزه ها مرطوب بمانند اما خیس نشوند زیرا قسمت لایه ای هوا موجب رشد بهتر و جدیدتر آن می شود. زمانی که شروع به دیدن ریشه های تشکیل شده داخل پلاستیک و خزه کردید وقت آن رسیده تا گیاه جدید را از گیاه مادر جدا نمایید.

چگونگی ریشه دار کردن دیفن باخیا

برای این کار بایستی پلاستیک و خزه ها را بردارید و چوب را دقیقا زیر جایی که ریشه ها تشکیل شده، ببرید. این قلمه های ریشه دار را بکارید و به مراقبت از آن مانند یک پیوند بپردازید. دقت داشته باشید که ریشه ها تقریبا ۱۰ سانتی متر پایین تر از چوب بایستی درون خاک دفن شوند. بستر گیاهتان را به خوبی آبیاری کنید و اگر خاک ته نشین شد خاک بیشتری به گلدان اضافه نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه دیفن باخیا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین شرایط برای کاشت و پرورش دیفن باخیا پرداخته ایم.

  • نور و دمای کافی:

گیاه دیفن باخیا معمولا از نور روشن و غیر مستقیم لذت می برد. البته لازم به ذکر است که برگ های جدید نباید در معرض نور مستقیم خورشید به ویژه در بهار و تابستان قرار بگیرند. بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتی گراد برای نگهداری این گیاه مناسب خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که دیفن باخیا در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد عملکرد بسیار ضعیفی خواهد داشت و حتی ممکن است برگ های آن دچار ریزش شوند. همچنین در هوای سرد نیز رشد گیاه متوقف شده و این عوامل می توانند موجب ریزش برگ های دیفن باخیا شوند.

شرایط لازم برای مراقبت از دیفن باخیا

  • آبیاری منظم:

برای آبیاری گیاه دیفن باخیا بایستی اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس بستر را به صورت عمیق آبیاری نمایید. البته دقت کنید که آب از گلدان خارج شود و آب اضافی که ته گلدان جمع می شود را حتما دور بریزید.

دیفن باخیا مانند بسیاری از گیاهان دیگر در صورت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه خواهد بود بنابراین همیشه اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود.

  • خاک غنی:

بهتر است بدانید که خاک گلدان معمولی انتخاب خوبی برای گیاه دیفن باخیا محسو نمی شود زیرا این گیاه نیاز به خاکی با هوادهی خوب و زهکشی ایده آل دارد که مستعد تراکم نیز نباشد. معمولا استفاده از ماسه درشت، پرلیت، ذغال سنگ نارس یا هوموس همراه با خاک گلدان هم انتخابی ایده آل برای بستر گیاه دیفن باخیا خواهد بود که زهکشی سریعی داشته و ریشه ها را تهویه می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *