دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکات مهم رژیم لاغری برای کودک

  • سعیده ستاری
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

چند تا از راهکار ها در رژیم لاغری کودک شامل در زمان سیری غذا نخورید و کم آبی بدن می شود. من امیدورام راهکارهای ارائه شده به شما کمک کند کودکتان به وزن ایده آل خود برسد.

پیش از هر چیزی باید بدانید که اکثر نوجوانان و کودکان به چاقی دوره ای می شوند. اگر مدت زمان کوتاهی است که به اضافه وزن کمی دچار شده است، کودک خود را تحت فشار برای کاهش وزن قرار ندهید، ولی در صورتی که کودک شما مدت زمان طولانی و مقدار زیادی اضافه وزن دارید، می توانید از یک رژیم لاغری برای کودک خود استفاده کنید. البته باید دلیل پرخوری در کودکان را دریابید.

آشنایی با رژیم لاغری برای کودک

معرفی رژیم لاغری برای کودک

اضافه وزن کودکان یا چاقی شکم در کودکان می تواند برای والدینشان یک موضوع نگران کننده باشد و باعث خجالت کودک در جمع بشود. مساله چاقی افزون بر اینکه آسیب های روحی و روانی برای فرد دارد، برای سلامتی خود فرد ضرر های زیادی در پی دارد. از همین جهت، والدین کودک و یا خود نوجوانان به دنبال راهی برای بازگشت به وزن متعادل می باشند. ولی باید در نظر بگیریم که این روش باید هم به صورت ایمن از اضافه وزن شما یا فرزندتان کم نماید و هم بتواند تغییرات مثبت دائمی را در زندگی شما به وجود بیاورد. رژیم لاغری کودکان می تواند یکی از این روش ها باشد؛ مشروط بر اینکه نکات زیر رعایت شود.

از کارهای کوچک شروع کنید

رژیم لاغری برای کودک های چاق نباید با شدت و سختگیری آغاز شود چون در این صورت نمی توانند تا انتهای برنامه لاغری پیش بروند. برای شروع به عنوان مثال سعی کنید دیگر نوشابه نخورید یا تعداد لقمه ها و حجم غذا را تا کمی کاهش بدهید. با این کار دیگر رژیم لاغری برای کودکان شخت و دشوار نخواهد بود. افزون بر این، آنها این فرصت را دارند تا برنامه های دیگری مانند خوردن سبزیجات در کنار غذا یا ۱۰ دقیقه پیاده روی بعد از مدرسه را اجرا کنند.

رژیم لاغری فوری، نامناسب برای اطفال

فشار های روحی و یا جسمانی که به کودکان چاق وارد است و همچنین سن پایین آنها موجب می شود که به سراغ رژیم های لاغری فوری بروند. ولی این نکته لازم است که بدانید، احتمالا این رژیم ها در کوتاه مدت وزن زیادی را از شما کم می کنند ولی نتیجه آنها دوامی ندارد و آسیب های جدی و جبران ناپذیری به بدن وارد می کنند. از سویی، به سرانجام رساندن این رژیم ها غذایی بسیار سخت و دشوار است و در طول آنها، بدن مواد مغذی ضروری را دریافت نمی کند. نکته جالبی که وجود دارد و لازم است شما نسبت به این کته آگاه شوید این است که خوردن مقدار بسیار کم کالری موجب کند شدن روند لاغری می شود. چون بدن برای جبران آن از سوزاندن چربی های موجود خودداری می کند، پس به دنبال یک برنامه غذایی اصولی برای رژیم لاغری کودکان باشید.

آشنایی با رژیم لاغری برای اطفال

غذا نخوردن در زمان سیری

راحت ترین کار ممکن در رژیم غذایی کودکان این می باشد. خوردن غذا به آرامی در این کار می تواند به شما کمک نماید. چون ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغز سیگنال سیری را دریافت و به شما احساس سیری بدهد. پیش از آغاز میان وعده ها کمی صبر کنید و ببینید که آیا احساس گرسنگی می کنید یا فقط حوصله شما سر رفته است.

  •  آرون گروپس

خوابیدن به اندازه کافی

خواب کافی برای حفظ وزن سالم بسیار ضروری می باشد. کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب احتیاج دارند. در حقیقت، متخصصان پیشنهاد می کنند که کودکان هر ۹ تا ۱۰ ساعت بخوابند تا عملکرد بهتری داشته باشند. برای اینکه خوابی آرام داشته باشید، اتاق کودک را تاریک کنید و اتاق را از وسایلی که باعث برهم زدن خواب کودکتان می شوند، خالی کنید.

بیان رژیم لاغری برای کودک

نخوردن فست فود

اگر چه کودکان عاشق فست فود می باشند ولی خوردن بیش از اندازه غذاهای فراوری شده موجب اضافه وزن و چاقی می شود. اکثر غذاهای فرآوری شده از کالری بالا برخوردارند و فاقد مواد مغذی مثل فبیر، ویتامین و پروتئین هستند. رژیم لاغری برای کودک ها باید شامل غذاهای کامل و مغذی مثل میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها و چربی های سالم باشد.

استرس نداشته باشید

استرس و اضطراب موجب تغییرات هورمونی مانند افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود که این هورمون در تشدید احساس گرسنگی در کودکان و در نهایت، چاقی تاثیر گذار می باشد. اینکه در طول زندگی کمی اضطراب داشته باشید امری طبیعی می باشد ولی مقدار بیش از اندازه آن تاثیری منفی در وزن و اندام شما خواهد داشت. کودکان در زمان امتحانات بیش از هر زمان دیگری استرس دارند. تلاش کنید در این ایام برای سرکوب کردن استرس به سراغ یخچال نروید. در عوض، کمی ورزش، پیاده روی و وقت گذرانی با دوستان می تواند شما را آرام نماید.

فراموش نکردن ورزش

برای رسیدن به تناسب اندام لازم نیست به یک تیم ورزشی بپیوندید یا باشگاه بروید. صرفا کمتر نشستن و حرکت بیشتر راهی عالی برای نابودی چربی اضافی بدن می باشد. افزایش فعالیت کلی روزانه شما همچنین می تواند توده های عضلانی را بالا می برد. افزایش عضله ها موجب سوزاندن کالری بیشتر می شود. فعالیتی را دنبال کنید که از انجام دادن آن لذت ببرید. هر هفته یک ورزش یا فعالیت جدید را امتحان کنید تا ببینید کدام برای کودک شما مناسب می باشد. فوتبال، شنا، رقص و دوچرخه سواری از این گونه ورزش ها هستند.

فواید رژیم لاغری برای اطفال

کم آبی مخل رژیم لاغری کودکان

نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از پایه های سلامت عمومی می باشد و در داشتن وزن نرمال به ما کمک می رساند. جایگزینی آب با نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا موجب دریافت کمتر کالری و سوخت و ساز بهتر بدن می شود. افزون بر این، نوشیدن آب در طول روز اشتها را تنظیم و میل به میان وعده را کمتر می کند. هیدراته بودن بدن همچنین منجر به عملکرد بهتر تحصیلی و ورزشی کودکان می شود.

خوردن خوراکی های مورد علاقه

هیچ موقع به بچه ها نگویید که اصلا نباید بستنی شکلاتی یا پاستیل مورد علاقه خود را بخورند. ممنوع کردن همه خوراکی ها مطمئنا موجب می شود که آنها را بیشتر هوس نمایند. کلید موفقیت بلند مدت رژیم لاغری برای کودک این است که بیشتر مواقع انتخاب های سالمی داشته باشند نه همیشه.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *