دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص پنیر سیاهمزگی و خاصیت شیر بز در این پنیر

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای ایرانی کم نظیر از لحاظ مزه و طعم است که قابلیت رقابت با پنیرهای ارگانیک در سراسر دنیا را دارد. این پنیر پر از خاصیت و مزیت برای سلامتی است. برای آشنایی با خواص پنیر سیاهمزگی با ما همراه باشید.

پنیر سیاهمزگی سوغاتی خوشمزه و محلی استان گیلان می باشد که از شیر خالص بز تهیه می شود. از این رو نسبت به پنیرهایی که با شیر گاو تهیه می شوند، هضم راحت تر و پروتئین بیشتری دارد. این مطلب به خواص پنیر سیاهمزگی می پردازد.

مزایا و خواص پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی سوغاتی روستایی به همین نام از استان گیلان می باشد که بطور محلی و با شیر بز تهیه می شود. از این رو نسبت به سایر پنیرها به ویژه پنیری که با شیر گاو تهیه می شود، پروتئین بیشتر و هضم راحت تری دارد. این پنیر خوشمزه از دل روستای سیاهمزگی از توابع شفت استان گیلان می آید و معمولا از شیر خالص بز و در مواردی گوسفند تهیه می شود که خامه آن گرفته نشده باشد.

کیفیت بالای طعم، بافت، عطر و مزه پنیر سیاهمزگی سبب می شود تا این محصول قابل رقابت با انواع پنیرهای ایرانی و خارجی باشد. این پنیر طعم نمکی و تند و تیز دارد و با بافتی نیمه سخت مشابه پنیر خیکی یا پنیر کوزه آذربایجان می باشد که معمولا در وعده های صبحانه یا عصرانه با نان گرم و گردو و سبزی یا در انواع سالاد مورد استفاده واقع می شود. همچنین به عنوان تارت نیز مصرف می گردد.

بومی های استان، پنیر سیاهمزگی را به طور خانگی تهیه کرده و در پوست گوسفند جای داده تا دوره رسیدگی اش را طی و به عمل آید. ولی محبوبیت این پنیر به حدی افزایش یافت که به یکی از سوغاتی های معروف استان گیلان تبدیل شده و اکنون برای فروش عمده به تولید می رسد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

قابل ذکر است سیاهمزگی منطقه ای وسیع و نامدار در ۱۷ کیلومتری جنوب غرب شهرستان شفت از توابع گیلان می باشد. که پنیر سیاهمزگی از محصولات ارگانیک دامی و فراوری شده این منطقه محسوب می شود. می توان گفت این پنیر از لحاظ طعم و مزه در کشور بی نظیر بوده و توان رقابت با سایر پنیرهای ارگانیک دنیا را دارد.

تهیه پنیر سیاهمزگی در کارخانه

پنیر سیاهمزگی در کارخانه با شیر بز تهیه می شود که طعم متفاوت تری داشته و برای سلامتی مفید است. این پنیر بعد از طی مراحل تولید در کارخانه حدود سه ماه در نایلون های وکیوم مخصوص نگهداری می شود که عملکردی شبیه به پوست گوسفند دارند و فرایند تولید بهداشتی تر می شود. دوره سه ماهه رسیدگی پنیر سبب تجزیه ترکیبات چربی و پروتئین شیر بز شده همچنین علاوه بر ایجاد طعم و عطر منحصر به فرد، موجب کاهش رطوبت و تغییر بافت آن نیز می گردد.

به علت تهیه پنیر سیاهمزگی از شیر کامل این پنیر دارای طعم و عطر باکیفیتی بوده که قابل مقایسه با پنیرهای خارجی است. ضمنا باید اشاره کرد چون پنیر به سه ماه استراحت نیاز دارد جزو پنیرهای تازه محسوب نمی شود و همین تایم استراحت موجب تند و تیز شدن طعم پنیر سیاهمزگی می شود.

خاصیت استفاده از شیر بز در تهیه پنیر سیاهمزگی

از خواص و فواید استفاده از شیر بز در تهیه پنیر سیاهمزگی می توان به این مورد اشاره کرد که ارزش غذایی شیر بز خیلی بالا بوده و این نوشیدنی لبنی طعم خوشمزه و فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. شاید استفاده از شیر بز در دنیای غرب آنچنان متداول نباشد ولی در دیگر نقاط جهان پر طرفدار بوده و یکی از نوشیدنی های پر مصرف است.

تولید پنیر سیاهمزگی با شیر بز سبب راحتی هضم پروتئین ها و مواد معدنی آن مانند کلسیم، پتاسیم، روی ، منیزیم و … می شود. همچنین اثرات آنتی اکسیدانی پنیر و تاثیر بر کاهش چربی خون نیز برای بیماران قلبی حائز اهمیت است. باید گفت شیر بز نسبت به شیر گاو خواص بیشتر و ارزش غذایی بالاتر دارد. از این رو پنیر سیاهمزگی که از این شیر تهیه می شود سرشار از خاصیت خواهد بود. از جمله این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* شایان ذکر است پنیر سیاهمزگی  دارای چربی و کالری بالایی می باشد از این رو در مصرف آن باید تعادل صورت گیرد و به طور روزانه استفاده نشود.

۱. مقوی بودن

شیر بز نسبت به شیر گاو ارزش غذایی بیشتری داشته و هضم راحتی دارد. از این رو پنیر سیاهمزگی برای عضله سازی و ارتقای استحکام استخوان ها مناسب بوده و مواد آلرژی زایی که سبب بروز التهاب می شود، در آن کم است. میزان زیاد مواد مغذی در شیر بز سبب شده که این شیر از لحاظ ارزش غذایی شبیه شیر مادر بوده از این رو توصیه شده بعد از پایان دوره شیردهی؛ کودک با شیر بز تغذیه شود.

۲. هضم آسان تر

یکی از فواید مهم شیر بز هضم آسان آن می باشد. با وجود برابر بودن میزان چربی شیر بز و گاو به علت کوچکتر بودن اندازه مولکول های چربی در شیر بز هضم آن نیز برای بدن ساده تر می باشد. به این ترتیب پنیر سیاهمزگی که از شیر بز تهیه می شود حاوی پروتئین هایی است که به معده کمک کرده تا هضم راحت تری داشته باشد. همچنین شیر بز لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو دارد و برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند می تواند گزینه مناسب تری باشد.

۳. مستحکم شدن استخوان ها

شایان ذکر است که شیر بز غنی از کلسیم و اسیدهای چرب بوده که نسبت به شیر گاو ۳۳ درصد نیازهای روزانه کلسیم بدن را تامین می کند. از این رو خواص دیگر مصرف پنیر سیاهمزگی این است که به استحکام استخوان کمک کرده و برای منیرالیزاسیون و استخوان سازی درون غشایی ضرورت دارد. این پنیر تهیه شده با شیر بز دارای ۱-۱/۲ گرم کلسیم بوده و ضمنا یک منبع غنی برای جذب فسفر به حساب می آید که سبب مستحکم شدن استخوان و ترمیم بافت آن می گردد.

۴. حساسیت کمتر

برای افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند و نمی توانند شیر گاو را هضم کنند در حقیقت به یکی از پروتئین های موجود در این شیر یعنی کازئین a1 آلرژی دارند. کازئین a1 در کودکان شدیدا حساسیت ایجاد کرده و می تواند بیماری هایی مانند روده تحریک پذیر یا کرون و کم خونی را منجر شود. ولی شیر بز دارای کازئین a2 می باشد. که هیچ یک از اثرات التهابی را بعد از مصرف ایجاد نکرده و بدون نگرانی از بروز حساسیت می توان از آن استفاده نمود.

۵. عضله سازی

پنیر سیاهمزگی که از شیر بز تهیه می شود یک منبع سرشار از پروتئین بوده و اسید آمینه های موجود در آن سبب استحکام استخوان و حفظ بافت عضلانی می گردد. این درصد پروتیئن نسبت به میزان پروتئین موجود در پنیرهای تهیه شده با شیر گاو، بالاتر است از این رو یک منبع پروتئینی مناسب و ارزان تر به حساب می آید که می تواند نیاز ورزشکاران، گیاهخواران و افرادی که امکان مصرف گوشت را ندارند، فراهم کند.

در این مطلب با خواص پنیر سیاهمزگی آشنا شدید. از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با خواص پنیر لیقوان و خواص پنیر چدار روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *