دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گلکسی تب اس ۸ تبلت پرچمدار شرکت سامسونگ

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

گلکسی تب اس ۸ و تب اس ۸ پلاس جدیدترین تبلت های پرچمدار سامسونگ هستند که در دومین ماه ۲۰۲۲ به بازار ارائه شدند. در این مطلب قصد داریم گلکسی تب اس ۸ را مورد بررسی قرار دهیم.

رونمایی از نسل جدید گلکسی تب های سامسونگ؛ دنیای تبلت های اندرویدی را شور تازه ای بخشید. در ۹ فوریه ۲۰۲۲ گلکسی تب اس ۸ در کنار دو برادر بزرگتر خود به بازار معرفی شدند. با بررسی گلکسی تب اس ۸ همراه این مطلب از آرگا باشید.

بررسی گلکسی تب اس ۸ سامسونگ

سری تبلت های اس ۸ سامسونگ، تبلت های پرچمدار این شرکت می باشند که به همراه سری گلکسی اس ۲۲ معرفی شدند. رونمایی از سری گلگسی تب اس ۸ دنیای تبلت های اندرویدی را امیدوار کننده نمود و به آن شور تازه ای بخشید. گلکسی تب اس ۸ به همراه دو برادر بزرگتر خود یعنی تب اس ۸ پلاس و تب اس ۸ اولترا قصد دارند حداقل تا یکسال آینده بهترین تبلت های کره ای ها در بازار باشند.

این تبلت ها در ۹ فوریه ۲۰۲۲ معرفی شدند و گلکسی تب اس ۸ در بین آن ها ارزان ترین نسخه بوده که از حدود ۷۰۰ دلار برای نسخه وای فای با حافظه رم ۸ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی شروع می شود. سامسونگ گلکسی تب اس ۸ و تب اس ۸ پلاس نسبت به گلکسی تب اس ۷ و تب اس ۷ پلاس ۲۰۲۰ به صورت قابل توجهی ارتقا پیدا کرده اند.

در صورتی که به دنبال یک تبلت اندرویدی بوده که نیاز کاربری شما را برآورده نماید، سری اس ۸ انتخاب عالی برای سال جاری خواهد بود. گلکسی تب اس ۷ یکی از بهترین تبلت های اندرویدی سال ۲۰۲۰ بود که می توانستید خریداری نمایید. در سال جاری علاوه بر نسخه پایه با نام گلکسی اس ۲۲ دو نسخه قدرتمند دیگر نیز معرفی شدند.

سال گذشته تبلت های متنوعی با برندهای مختلف به بازار تبلت های اندرویدی روانه شدند ولی به دلایل متعددی از جمله بهینه نبودن سیستم عامل اندروید برای تبلت ها و نمایشگر بزرگ، تبلت های بر پایه سیستم عامل گوگل انتخاب اول بیشتر کاربران نبودند و اکثرا دستگاه های اپل را ترجیح می دادند.

  •  آرون گروپس

تا چند سال قبل برای خرید یک تبلت اندرویدی تنها گزینه پیش رو فقط شرکت سامسونگ بود. و هیچ شرکتی با حضور آیپدهای اپل ریسک حضور در این بازار را قبول نمی کرد ولی اکنون شیائومی، ریلمی و نوکیا نیز در این عرصه شروع به کار شده و تبلت های خود را عرضه داده اند. اما سامسونگ با گلکسی تب اس ۸ در حقیقت به رقبای خود اعلام نمود که پیشتاز خواهد بود.

در این رقابت تقریبا یک سویه، سامسونگ مانند همیشه مشتاق پیشرفت آهسته ولی پیوسته بوده و با ایجاد تغییرات مختلف بعد از تقریبا دو سال سری گلکسی تب اس ۸ را با مشخصات جذاب روانه بازار کرد. سری گلکسی تب اس ۸ آینه ای تمام عیار برای استراترژی های رقابتی این شرکت محسوب می شوند.

در حالی که اپل با اکوسیستمی کامل کاربران را به سمت خود سوق می دهد، کره ای ها هم وارد این عرصه شده و با ارائه سرویسی به اسم Dex در وجود رابط کاربری دوست داشتنی خود، تا حدود زیادی ضعف های پایه ای اندروید در تبلت ها را نسبت به قبل قوت بخشیدند.

با نگاهی به سخت افزار این سری می توان امید بیشتری به تبلت های جدید سامسونگ داشت. خانواده تب اس ۸ در بخش سخت افزاری تفاوت خاصی با هم ندارند. در ادامه به بررسی ارزانترین عضو این خانواده یعنی گلکسی تب اس ۸ می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی ها مشخص شد گلکسی تب اس ۸ و تب اس ۸ پلاس از لحاظ طراحی نسبت به نسل قبل تغییر خاصی پیدا نکرده اند و به آیپد پرو اپل نیز شباهت دارند. گلکسی تب اس ۸ نسبت به دو برادر دیگرش کوچکتر و سبک تر طراحی شده و با ابعاد ۶.۳*۱۶۵.۳*۲۵۳*۸ میلی متر و وزن ۵۰۷ گرم عرضه می شود.

به این ترتیب می توان گفت گلکسی تب اس ۸ یک تبلت باکیفیت و رده بالا بوده که از نظر ظاهر قابل مقایسه با آیپدهای اپل و سایر تبلت های رده بالای اندرویدی می باشد. سامسونگ بدنه فلزی را در این تبلت به کار گرفته و سبب شده گلکسی تب اس ۸ بیش از پیش حس یک تبلت لوکس و باکیفیت را ارائه دهد.

نسبت به آیپد پرو اپل، نسبت تصویر کشیده و فرم مستطیلی تبلت های این سری سامسونگ به عنوان نقطه انتقاد مطرح می شوند. در حالی که اپل برای آیپد پرو نسبت تصویر ۴ به ۳ را مناسب می داند. سامسونگ در تبلت های خود نسبت تصویر کشیده ۱۶ به ۱۰ را به کار برده که سبب شده فرم فکتور دستگاه هم حالت مستطیلی پیدا کند. به بیان دیگر کاربر مجبور است تقریبا برای همه کارها تبلت را به صورت افقی در دست بگیرد.

در نمای پشت تبلت، علاوه بر خطوط آنتن، دوربین دوگانه، فلش ال ای دی، یک نوار شیشه ای در راستای ضلع بزرگتر دیده می شوند. نوار شیشه ای مذکور مکان اتصال قلم اس پن روی دستگاه محسوب می شود. در حقیقت این قلم به شکل مغناطیسی روی قسمت شیشه ای قرار می گیرد تا علاوه بر جفت شدن با دستگاه، شارژ هم بشود.

سامسونگ مدعی است به لطف بهبودهای اعمال شده در اس پن، اکنون تاخیر قلم به حدود ۶ ثانیه رسیده تا تجربه کاربری روان تر و لذت بخش تری هدیه دهد. می توان گفت بدنه پشتی تبلت نسبتا ساده بوده، به جز محل جایگیری و شارژ قلم که با ماژول دوربین ترکیب شده و نخستین المانی است که توجه را به خود جلب می کند.

فریم و بدنه گلکسی تب اس ۸ کاملا یکپارچه بوده و به زیبایی بصری دستگاه افزوده است. این تبلت در سه رنگ مشکی، نقره ای و رزگلد روانه بازار می شود. خوشبختانه به لطف پوشش تمام فلزی بدنه، هیچ نوع آثار انگشت و رد چربی روی بدنه باقی نمی ماند و با توجه به وزن نسبتا سنگین به ندرت از دست سر می خورد.

در ضلع سمت راست فریم کلیدهای پاور و کلیدهای کنترل صدا و پورت کارت حافظه و سیم کارت حضور دارند. در سمت چپ پین های مورد نیاز برای اتصال بوک کاور کیبورد سامسونگ تعبیه شده که کاربران باید آن را جداگانه خریداری نمایند. در هر یک از بخش های بالا و پایین فریم، دو شیار اسپیکر دیده می شوند و درگاه تایپ سی نیز در قسمت پایین فریم تعبیه شده است. همچنین طبق رویه متداول، بررسی ها نشان داد  از حضور جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیز در گلکسی تب اس ۸ خبری نیست.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

گلکسی تب اس ۸ از نمایشگر ۱۱ اینچی tft lcd بهره می برد و حاشیه های نه چندان باریک اطراف آن سبب شده نسبت نمایشگر به بدنه حدود ۸۴ درصد باشد. دوربین سلفی نیز در حاشیه اطراف نمایشگر تعبیه شده است. در نسخه پلاس سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر تعبیه شده ولی در گلکسی تب اس ۸ این سنسور به صورت یکپارچه با کلید پاور ادغام شده و دقت عملکرد خوبی هم دارد.

نمایشگر این تبلت با کورنینگ گوریلاگلس ۵ محافظت می شود. همچنین رزولوشن نمایشگر ۱۶۰۰*۲۵۶۰ پیکسل و تراکم پیکسلی آن ۲۷۶ پیکسل در هر اینچ می باشد و دقیقا مشابه دیگر نمایشگر های سامسونگ، کیفیت، روشنایی و وضوح بسیار خوبی در اختیار قرار می دهد.

البته باید اشاره داشت با توجه به این که محتوای تصویر مانند ویدیو عموما با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ ارائه می شود، هنگام تماشای ویدیو یا فیلم، یک نوار سیاه در قسمت بالا و پایین صفحه ایجاد می شود که خوشایند نبوده و حس غوطه وری در محتوا را از بین می برد.

علاوه بر این از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی دارد تا محتوا حین اسکرول یا اجرای بازی ها به روان ترین شکل ممکن نمایش داده شوند. بررسی ها نشان داد از نظر نمایشگر، گلکسی تب اس ۸ نسبت به نسخه قبلی تغییر چندانی پیدا نکرده و تقریبا مشابه آن می باشد.

اسپیکرهای استریو

بررسی ها نشان از این داشت که گلکسی تب اس ۸ به اسپیکرهای استریو ساخت شرکت تیون مجهز شده است. این اسپیکرها از صدای فراگیر دالبی اتمز پشتیبانی می کنند. حجم صدای آن ها نیز بسیار مطلوب بوده و صدای شارپ و واضحی از آن ها پخش می شود. با در نظر گرفتن این موضوع که در این تبلت جک هدفون حضور ندارد قطعا عملکرد اسپیکرها برای برخی کاربران بسیار اهمیت دارد.

احتمالا انتقاد وارده به اسپیکرها به محل قرار گیری آن ها باشد. با توجه به این که اکثرا تبلت در حالت افقی استفاده می شود، شیارهای اسپیکر زیر دستان کاربر قرار گرفته و این موضوع سبب می شود حجم و وضوح صدا کاهش یابد.

نرم افزار و سخت افزار

سامسونگ تبلت های پرچمدار گلکسی تب اس ۸ را به آخرین نسخه رابط کاربری خود یعنی اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI 4.1 تجهیز کرده است که تقریبا در همه گوشی های جدید پرچمدار و میان رده اقتصادی این برنده کره ای هم به کار رفت است. سامسونگ با این رابط کاربری تجربه ای غنی و بلوغ یافته را به کاربران گوشی ها ارائه می دهد ولی از آنجا که اندروید هنوز برای تبلت ها و نمایشگرهای بزرگ بهینه نشده، تجربه کاربری در سری گلکسی تب اس ۸ کمی متفاوت پیش می رود.

ضمنا سامسونگ اعلام نموده تمام تبلت های سری گلکسی تب اس ۸ تا ۴ سال آینده بروزرسانی های جدید اندروید را دریافت می کنند. به این ترتیب گلکسی تب اس ۸ مانند سری گلکسی اس ۲۲ تا اندروید ۱۶ پشتیبانی می شود. ناگفته نمایند راهکار سامسونگ جهت بهبود تجربه کاربری و اضافه کردن قابلیت های الزامی برای تبلت ها، سرویس Dex می باشد که محیطی شبیه ویندوز را در اختیار کاربر می گذارد.

فعال سازی Dex به سادگی از منو تنظیمات یا تنظیمات سریع صورت می گیرد. دقت کنید که در تبلت های سامسونگ، Dex تنها از حالت افقی پشتیبانی دارد و نمی توان آن را در حالت عمودی مورد استفاده قرار داد. در ادامه بخش سخت افزاری گلکسی تب اس ۸را مورد بررسی قرار می دهیم.

در این قسمت بخصوص تراشه، تفاوت خاصی بین سه مدل خانواده تب اس ۸ دیده نمی شود. سامسونگ این تبلت های پرچمدار را به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام مجهز کرده است که با معماری ۴ نانومتری تولید می شود. این تراشه شامل هشت هسته پردازشی در سه خوشه می باشد.

یک هسته قوی با فرکانس کاری ۳ گیگاهرتز، سه هسته متوسط با فرکانس ۲.۵۰ گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز بخش پردازنده تراشه را تشکیل می دهند. همچنین پردازش های گرافیکی این تراشه را ماژول گرافیکی آدرنو ۷۳۰ بر عهده گرفته است.

قابل ذکر است دیگر خبری از نسخه اگزینوس در تبلت ها نبوده و در همه نقاط دنیا از جمله ایران با تراشه اسنپدراگون وارد بازار می شوند. همچنین نسخه قبلی از اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می برد که از نظر عملکردی اکنون گلکسی تب اس ۸ چند پله بالاتر از تب اس ۷ قرار دارد. ناگفته نماند این تراشه را ۸ گیگابایت حافظه رم همراهی می کند که برای اجرای بیشتر برنامه ها و بازی ها کافی خواهد بود.

در ضمن زمان پاسخگویی قلم اس پن نیز از همیشه کمتر شده است. سامسونگ این قلم را به کمک فناوری شرکت وکام که بیشتر برای ساخت تبلت های مناسب طراحی شناخته می شود، درست کرده است. از این رو قلم اس پن به سادگی می تواند فشار وارده را همراه با زاویه قلم تشخیص داده و تجربه لذت بخشی از نقاشی و ترسیم را ارائه دهد.

دوربین و باتری

باید اشاره کرد تبلت های سری گلکسی تب اس ۸ همگی مانند نسل قبل از دو دوربین برای عکاسی بهره می گیرند. دوربین های نسخه پایه و پلاس از لحاظ فنی با هم تفاوتی ندارند.دوربین اصلی با لنز واید ۱۳ مگاپیکسلی بوده و دارای دیافراگم ۲.۰ و فاصله کانونی ۲۶ میلی متری برای ثبت تصاویر می باشد.

دوربین اولتراواید هم با حسگر ۶ مگاپیکسل و دیافراگم ۲.۲ همراه است. همچنین مجموعه دوربین علاوه بر عکاسی اچ دی آر، قابلیت ضبط فیلم ۴k با نرخ فریم های ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را در اختیار قرار می دهد. دورببن سلفی تبلت سامسونگ نیز از لنز ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم ۲.۴ و زاویه دید ۱۲۰ درجه بهره می برد.

همانند دوربین اصلی با دوربین سلفی نیز می توان ویدیوهای ۴k با نرخ تازه سازی ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط نمود. با این توصیف برای برقراری تماس تصویری و گرفتن عکس های سلفی می توانید با خیال آسوده از این دوربین استفاده نمایید. در بخش باتری نیز گلکسی تب اس ۸ به یک باتری قدرتمند ۸ هزار میلی آمپر ساعتی مجهز است که انتظار دوام خوبی از آن می رود.

ناگفته نمایند این باتری با مدل گلکسی تب اس ۷ سال ۲۰۲۰ تطابق داشته از این رو با یک مرتبه شارژ، حدود ۸ ساعت پخش ویدیو را همراه دارد. در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با تبلت های دیگر سامسونگ نظیر گلکسی تب a7 و گلکسی تب اکتیو ۴ پرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *