دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فاکتورهای مهم در راهنمای خرید هندزفری

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

اگر به تازگی قصد خرید هندزفری را در سر می پرورانید پیشنهاد می شود با این مطلب از آرگا همراه ما باشید. ما راهنمای خرید هندزفری را به طور کامل در اختیار شما قرار می دهیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید اقدام کنید.

در خرید هدفون و هندزفری تنها توجه به قیمت و طراحی ظاهر آن ملاک نیست. باید به نکات و فاکتورهای زیادی در این راستا دقت کنید. در این مطلب راهنمای خرید هندزفری به طور کامل ارائه می شود تا با آگاهی و اطمینان بیشتری به امر خرید هندزفری بپردازید.

آشنایی با راهنمای خرید هندزفری

اگر برای خرید هندزفری به یکی از مغازه های فروش لوازم جانبی سری زده یا در فروشگاه های اینترنتی جستجو نمایید، متوجه می شوید که این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند. از این رو انتخاب بین همه مدل کار دشواری خواهد بود. همچنین اگر بدون در نظر گرفتن نیازهای خود و پرس و جوی قبلی درباره هندزفری مورد نظر نسبت به خرید آن اقدام کنید ممکن است بعد از مدتی از خرید خود پشیمان شوید.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مطلب راهنمای کاملی از خرید هندزفری و نکاتی که باید در این زمینه به آن دقت کنید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا بتوانید خرید آگاهانه و مطمئن تری داشته باشید. تنها توجه به قیمت و طراحی ظاهری هندزفری ملاک نبوده و باید به موارد بیشتری در این زمینه اهمیت بدهید که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

۱. نوع هندزفری

بیشتر کاربران هندزفری های بی سیم را فقط همان ایربادزهای وایرلس ترو می دانند که داخل گوش قرار می گیرد. ولی هندزفری های بی سیم متنوع بوده که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف- هندزفری داخل گوش

این نوع محصول از جمله کالاهایی می باشد که با بیشتر گوشی های هوشمند سازگار بوده و از نظر غالب مردم وجود هندزفری داخل گوشی کاملا الزامی است. این نوع از هندزفری ها درون مجرای گوش قرار گرفته و با وجود بالشتک های با کیفیت از ورود صدای اضافی پیشگیری می کنند. همچنین اندازه و وزن خیلی کمتری نسبت به بقیه مدل ها داشته از این رو قابلیت حمل خیلی ساده تری هم دارند.

  •  آرون گروپس

ب- هندزفری بی سیم

این مدل هندزفری ها دو گوشی دارند که در ابعاد خیلی کوچک به نحوی طراحی شده اند که کاملا درون مجرای گوش را فرا می گیرند. این مدل هندزفری هیچ سیمی برای اتصال به موبایل نداشته و معمولا از بلوتوث برای اتصال به گوشی و دیگر لوازم هوشمند بهره می برند. ولی در مقابل یک سیم کوچک دو گوشی آن ها را به هم وصل می نماید.

در این بخش از راهنمای خرید هندزفری قابل ذکر است مهمترین مزیت این نوع هندزفری ها ضعیف بودن احتمال گم شدن آن ها است. از این رو گزینه مناسبی برای ورزشکاران و افرادی که دائما در بیرون فعالیت دارند محسوب می شود. همچنین دارای کیفیت صدای بالا، وزن سبک، قابلیت حمل ساده می باشند. ضمنا برخی مدل ها دارای سری سیلیکون بوده تا بهتر درون گوش قرار گیرد.

ج- هندزفری گردنی

در ین مدل هندزفری سیم اتصال بین گوشی ها و موبایل برداشته شده است. ولی دو گوشی توسط یک حلقه به یکدیگر وصل شده اند. این حلقه دور گردن قرار گرفته و از مزایای این هندزفری می توان به مقاومت و دوام بالا، عدم احتمال گم شدن یا آسیب رسیدن به گوشی ها اشاره نمود. همچنین وجود حلقه گردنی فضای کافی جهت قرار دادن قطعات مختلف و باتری بزرگ را هم فراهم می نماید که قطعا روی کیفیت صدا و میزان شارژدهی اثر مثبت دارد.

د- هندزفری کاملا بی سیم

جذاب ترین مدل هندزفری نوع کاملا بی سیم آن یا وایرلس ترو هدفون می باشد که طرفداران زیادی دارد. این هندزفری ها کاملا بدون سیم طراحی شده یعنی نه تنها سیم اتصال دهنده بین گوشی و موبایل حذف شده بلکه هیچ گونه اتصالی نیز بین دو گوشی آن ها نیست. این گوشی ها به اصطلاح ایرباد نام دارند و برای شارژ شدن باید داخل باکس های شارژ قرار بگیرند.

خود جعبه شارژها نیز به صورت سیمی یا وایرلس دارای قابلیت شارژ می باشد. از مزایای این مدل هندزفری می توان به طراحی بسیار شیک، حمل راحت، وزن کم، کیفیت صدای خوب اشاره داشت. البته شارژدهی کم ؛ امکان افتادن ،گم شدن ،قیمت بالا ، احتمال عدم تعمیر در صورت خرابی از معایب آن به شمار می رود. البته این هندزفری نیز دارای دو مدل تک گوشی و دوگوشی می باشد.

هندزفری بی سیم تک گوشی

این مدل از هندزفری ها فقط یک گوشی یا ایربادز دارند که با میکروفون و اسپیکر همراه هستند. هندزفری بی سیم تک گوشی اکثرا برای افرادی مناسب است که در طی روز ساعت ها مشغول مکالمه باشند. مهمترین مزیت این هندزفری قیمت مناسب آن نسبت به مدل دو گوشی است.

هندزفری بی سیم دو گوشی

این هندزفری همانطور که از نامش پیداست دارای دو ایربادز بوده و توسط بلوتوث به گوشی همراه وصل می شوند. ایرباد پرو اپل، گلکسی بادز پرو سامسونگ و … از بهترین هندزفری های بی سیم بلوتوثی بازار از نوع دو گوشی محسوب می شوند.

۲. میزان ظرفیت باتری

هنگامی که نوع هندزفری مناسب خود را انتخاب کردید یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید هندزفری باید به آن دقت نمایید، ظرفیت باتری می باشد. مسلما هر اندازه ظرفیت باتری هندزفری شما بالاتر باشد میزان شارژدهی بیشتری ارائه می دهد و استفاده طولانی تری به همراه دارد.

از این رو در هنگام خرید هندزفری به مدت زمان شارژدهی یا ظرفیت باتری نیز دقت کنید. بدانید که معمولا مدل های دور گوشی و رو گوشی به علت این که فضای کافی برای استفاده از باتری های بزرگتر را دارند، تایم بیشتری نسبت به هدفون های درون گوش همراه شما خواهد بود. از بین هندزفری های داخل گوش نیز هندزفری بی سیم گردنی به طور معمول ظرفیت بیشتری ارائه می دهد.

۳. کیفیت صدای دستگاه

همانند اسپیکرها هندزفری ها نیز می توانند بر بخش های مختلف طیف صوتی تمرکز داشته باشند و یک فرکانس خاصی را بر دیگری ترجیح بدهند. از این رو اگر می توانید پیش از خرید هندزفری ،آن را امتحان کنید، و اگر خرید آنلاین دارید حتما شرایط بازگشت کالا را از فروشگاه مربوطه چک کنید تا اطمینان یابید که خرید شما قابل برگشت یا تعویض با یک مدل دیگر است. می توانید با در نظر گرفتن موارد زیر اطلاعات بیشتری درباره کیفیت صدای هندزفری و هدفون به دست آورید.

امپدانس:

اساسا هندزفری ها نباید امپدانس بالایی داشته باشند زیرا به انرژی بیشتری احتیاج می یابند. در این بخش از راهنمای خرید هندزفری اشاره می شود که برای هندزفری معمولی میزان امپدانس فقط باید بین ۱۶-۳۲ باشد. جهت استفاده از هندزفری در محیط باز و شلوغ به امپدانس کمتر و در محیط خانگی و آرام تر به امپدانس بالاتر نیاز است.

درایور:

درایور مهمترین قطعه سخت افزاری هندزفری محسوب می شود که هر چه بزرگتر باشد صدا با کیفیت بالا و بیس بیشتری تولید می شود. در هندزفری های داخل گوش و روگوشی به علت ابعاد کوچکتر از درایورهای دوگانه و سه گانه استفاده شده تا کیفیت صدا ارتقا یابد. به طور کلی نوع درایور نیز در کیفیت صدای تولید تاثیر دارد.

دامنه فرکانسی:

این فاکتور در کیفیت صدا نقشی ندارد ولی باید اشاره نمود توانایی شنیدن محدوده پاسخ فرکانسی انسان بین ۲۰-۲۰ هزار هرتز است. بنابراین بهترین هندزفری های بی سیم بازار این محدوده را پوشش داده که قیمت بالاتری دارند و هر اندازه دامنه فرکانسی بالاتری در بر بگیرد صدای غنی تری ارائه می دهد.

حساسیت:

این مولفه نشان دهنده سطح فشار صدایی است که هندزفری می تواند تولید کند. در حقیقت هر اندازه حساسیت این لوازم جانبی بالاتر باشد، با افزایش یک درجه ولوم؛ صدای بلندتری پخش می شود.

۴. انتخاب و خرید مدلی متناسب با نیاز خود

مدل های روگوشی برای شنیدن موزیک یا هر گزینه دیگری در منزل عالی می باشند ولی وقتی در حرکت باشید گزینه راحتی محسوب نمی شوند. گاهی مدل های کوچکتر و قابل حمل دارای کیفیت صدای کمتری بوده ولی استفاده از آن آسان تر است. در ضمن مدیریت هندزفری های درون گوش راحت تر است. اگر به آرامش در محیط منزل یا کار نیاز دارید هدفون های با فناوری حذف نویز گزینه مناسبی خواهند بود.

همچنین باید اشاره داشت در صورتی که می خواهید صداها را به بهترین شکل ممکن گوش دهید پیشنهاد می شود یکی از مدل های سیمی هندزفری یا هدفون را خریداری نمایید. به طور کلی بیشتر هدفون های بی سیم کیفیت صدا و کارکرد خوبی دارند اما هیچ هدفون بی سیمی موفق نشده وضوح صوتی شبیه به بهترین مدل های سیمی عرضه کند.

۵. طراحی و ارگونومی

برای بیشتر افراد فقط شیک بودن ظاهر هندزفری اهمیت دارد. در صورتی که میزان راحتی آن نیز در گوش حائز اهمیت می باشد. هندزفری باید طوری انتخاب شود که با اندازه و ساختار درون گوش همخوانی داشته در غیر این صورت نیز سبب خستگی در گوش می شود و هم ممکن است خارج شود. این موضوع درباره هندزفری های کاملا بی سیم باید بیشتر تحت توجه قرار گیرد زیرا در صورت خارج شدن از گوش آسیب دیده یا گم می شوند.

البته این مورد قابل امتحان کردن نبوده ولی می توان از مدل طراحی به ارگونومی هندزفری از نظر کوچک یا بزرگ بودن برای گوش تاحدی پی برد.

۶. نسخه بلوتوثی هندزفری

در راهنمای خرید هندزفری نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که نسخه بلوتوث هندزفری کیفیت هدایت صدا، میزان برد هندزفری و پایداری اتصال بین گوشی و هندزفری را تعیین می کند. بنابراین هر چه نسخه بلوتوث جدیدتر باشد، کیفیت هدایت صدای بیشتری نیز داشته و اتصال بین گوشی و هندزفری کمتر اختلال پیدا می کند.

ضمنا در صورت فاصله گرفتن هندزفری از گوشی اختلال کمتری ایجاد شده و ارتباط در فاصله های بیشتر قطع می گردد. همچنین باید نسخه بلوتوث گوشی با هندزفری سازگار باشد وگرنه نمی توان آن را به گوشی همراه وصل کرد.

۷. مقاوم بودن در برابر رطوبت

در صورتی که می خواهید هنگام ورزش از هندزفری بی سیم بهره بگیرید خیلی اهمیت دارد که این وسیله مقاومت لازم را در مقابل عرق و رطوبت داشته باشد. زیرا این لوازم به طور کلی آسیب پذیر هستند. قابل ذکر است برخی هندزفری های بی سیم مانند سامسونگ گلکسی بادز پرو با استاندارد IPX7 حتی در برابر شناور شدن در آب نیز مقاوم می باشند.

در حالی که برخی فقط در برابر پاشش قطرات کوچک آب مقاوم بوده و برخی حتی در فضای مرطوب آسیب می بینند. از این رو فقط به ضد آب بودن هندزفری هم دقت نکنید بلکه میزان مقاومتش به رطوبت را نیز بررسی کنید.

۸. فناوری نویز کنسلینگ

در ادامه مولفه های مد نظر در راهنمای خرید هندزفری به داشتن فناوری نویزکنسلینگ یا فناوری حذف نویز آن نیز دقت کنید. این قابلیت سبب می شود که هنگام شنیدن موزیک یا مکالمه صداهای محیط اطراف مزاحمتی ایجاد نکرده و صدای شفاف و واضحی به گوش شما و طرف مقابل تان برسد. همچنین قابل ذکر است وجود سری های سیلیکونی روی برخی هندزفری ها نیز در حذف صداهای محیط تاثیر دارد.

۹. امکانات جانبی

بعضی از هندزفری های بلوتوثی کلیدهایی برای کنترل صدا دارند. در اکثر مدل های کاملا بدون سیم این کلیدها لمسی بوده و کافی است که ایرباد را لمس نمایید تا دستورات مختلفی اجرا کنید. بعضی دیگر به دستیار صوتی مجهز بوده و می توانید با صحبت کردن با آن، دستوراتی مانند قطع تماس، رفتن به آهنگ بعدی یا قبلی ، کاهش یا افزایش صدا و … را اعمال نمایید.

در برخی هندزفری های بی سیم برنامه هایی طراحی شده که می توان به کمک آن تنظیمات بیشتری برای هندزفری اعمال نمود. حتی در صورت گم شدن ایربادزها توسط این برنامه می توان آن ها را پیدا نمود. ضمنا باید دقت کنید داشتن امکانات جانبی اکثرا به معنی بالاتر رفتن قیمت محصول بوده از این رو درباره این امکانات و کارامد بودنشان بیشتر تمرکز کنید.

۱۰. قیمت

قیمت نیز یکی از فاکتورهای مهم در خرید هندزفری محسوب می شود که با توجه به بودجه ای که دارید می توانید از بین مدل های گوناگون دست به انتخاب بزیند.

سخن پایانی

به طور کلی در راهنمای خرید هندزفری باید به مولفه های مختلفی دقت کنید که به صورت خلاصه شامل نوع هندزفری، رنج قیمتی، میزان کیفیت صدا، میزان حساسیت، نوع و تعداد درایورها، دامنه فرکانسی، فناوری حذف نویز، مقاوم بودن در برابر رطوبت، طراحی و ارگونومی و نسخه بلوتوثی آن می باشد.

همچنین در پایان پیشنهاد می شود برای معرفی هندزفری های بیسیم ۲۰۲۲ و  بررسی هندزفری هایلو t15 روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *