دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های رابطه ناسالم و پیامدهای منفی آن بر زندگی فردی

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

برای این که بتوانید رابطه سالم را از ناسالم تشخیص دهید باید اطلاعاتی در مورد نشانه های رابطه ناسالم داشته باشید در غیر این صورت ممکن است زندگی تان دچار مشکلاتی گردد.

رابطه های اجتماعی برای هر فردی ضرورت دارند از این رو بهتر است رابطه هایی که از سلامت کافی برخوردار نیستند را شناسایی کنید و سعی کنید آن ها را در زندگی خود کمرنگ نمایید تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید. در واقع این روابط هیچ تاثیری بر زندگی شما به صورت مثبت ندارند و گاها شما را عذاب می دهند و به دلیل وابستگی های شدیدی که در آن ها وجود دارد شما قادر به ترک این روابط نیستید. اگر می خواهید رابطه سالم داشته باشید باید با نشانه های رابطه ناسالم آشنایی کامل داشته باشید و در ادامه این موارد را برای شما بررسی خواهیم کرد و شما می توانید با شناخت کافی در مورد رابطه های سمی و مشکل دار تصمیم گیری کرده و گاها آن ها را به پایان برسانید.

زندگی در رابطه ناسالم تحت تاثیر چه مشکلاتی می باشد؟

مهم ترین نشانه های رابطه ناسالم

رابطه های ناسالم می تواند بر روی زندگی افراد تاثیرات منفی بسیار زیادی داشته باشد و عزت نفس و مشکلات فرد را افزایش دهد و فرد در این روابط بسیار آزرده خاطر خواهد شد. در واقع ارتباط های اجتماعی می تواند منجر به افزایش طول عمر گردد اگر سالم باشد در غیر این صورت ممکن است استرس های بی موردی که در این روابط به شما وارد می شود مشکلاتت بسیار زیادی را ایجاد کرده و حتی مشکلات روحی و روانی شما را نیز افزایش دهد. در ادامه یک سری از نشانه های این نوع روابط را برای شما بررسی می کنیم.

وابستگی بسیار زیاد

روابط ناسالم معمولا وابستگی بسیار زیاد به وجود می آورد و از این رو فردی که وابسته شده است تمام سعی خود را می کند تا بتواند همانطور که طرف مقابلش دوست دارد رفتار کند و بعد از مدتی دیگر خود را از یاد می برد و دیگر نمی داند باید چگونه زندگی کند.

در واقع هر فردی در رابطه آرزوهایی دارد و باید بتواند تا حد متعادلی به شریک خود اعتماد نماید ولی این اعتدال در بسیاری از رابطه های ناسالم دیده نمی شود. بنابراین اگر شما به فرد مقابل خود بسیار وابسته هستید و یا آن فرد به شما وابستگی زیادی دارد بدین معنا می باشد که رابطه شما از حالت سالم خارج شده است.

حسادت های بی مورد

حسادت ها از نداشتن اطمینان به طرف مقابل ایجاد می شود از این رو اگر شما بیش از حد به آدم های اطراف خود حسادت می کنید باید این را بدانید که این رابطه بسیار نا امن می باشد و شما نمی توانید به مدت طولانی در آن بمانید. اگر می خواهد رابطه سالمی داشته باشید باید برای امن بودن و داشتن اطمینان در آن تلاش نمایید.

  •  آرون گروپس

نادرست ترین روابط کدام اند؟

سوء استفاده های کلامی

روابطی که ناسالم می باشند برای پایدار شدن باید از سوء استفاده های کلامی استفاده شود. در واقع یکی از طرفین برای این که بتواند فرد مقابل خود را در این رابطه نگه دارد از سوء استفاده های کلامی استفاده می کند و عذاب وجدان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

فردی مقابل که تحت تاثیر قرار گرفته است دیگر نمی تواند به این راحتی ها رابطه را ترک کند ولی فردی که سوء استفاده کرده است به راحتی می تواند این رابطه را ترک کرده و زندگی دیگری را برای خود آغاز نماید. این سوء استفاده ها می تواند عزت نفس فرد را از بین برده و در نهایت مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد می کند و او در روابط بعدی خود نیز دچار مشکل خواهد شد.

احساس انزوا

گوشه گیری و انزوا یکی دیگر از پیامد های داشتن روابط ناسالم می باشد. در واقع شما اگر رابطه ناسالمی داشته باشید دائما احساس گوشه گیری می کنید و این ها به این دلیل می باشد که فرد مقابل شما تلاش کرده است تا شما را غاز تمامی آدم هایی که قبلا با آن ها ارتباط داشته اید دور نماید و در این کار نیز تا حدود بسیار زیادی موفق بوده است. برای درمان این مشکل باید سعی کنید از یک متخصص کمک گرفته و از مشاوره های فردی استفاده کنید.

تحقیر شدن

افرادی که در رابطه های ناسالم می باشند مدام تحقیر می شوند و یا فرد مقابل آن ها کاری می کند که احساس ناتوانی به آن ها دست بدهد. در واقع این تحقیرها می تواند شامل اظهار نظر های بی ادبانه یا انتقادهای شدید باشد.

نشانه های رابطه ناسالم

مقایسه شدن

از دیگر نشانه های روابط ناسالم می توان به این موضوع اشاره کرد که پارتنر شما مدام در حال مقایسه کردن شما با دیگران می باشد. این کار او باعث می شود که شما دائما خود را سرزنش کنید و بابت ویژگی هایی که ندارید حسرت بخورید. این کارهای به ظاهر ساده و بدون مشکل می تواند تاثیرات منفی بر روی روحیه فرد داشته باشد و او را نسبت به همه چیز بی میل نماید. اگر در رابطه مدام در حال مقایسه شدن هستید باید این را بدانید که رابطه شما سالم نمی باشد.

نداشتن احساس حمایت

یکی از مولفه های هر رابطه در این می باشد که هر دو نفر از یک دیگر حمایت کنند و در شرایط بسیار سخت پشت یک دیگر باشند. در رابطه های ناسالم و سمی این حمایت ها و پشتیبانی ها دیده نمی شود. اگر این حمایت ها را ندارید بهتر است رابطه را ترک کنید.

افزایش استرس

استرسی که رابطه به شما می دهد باید در حد نرمال باشد در غیر این صورت رابطه شما ناسالم می باشد. اگر در رابطه احساس خوبی ندارید و فکر می کنید که هیچ وقت بهترین خود نمی باشید و پیشرفتی در زندگی ندارید باید این رابطه را برای همیشه تمام کنید در غیر این صورت افراد سمی در زندگی شما نفوذ می کنند و روابط شما ناسالم می ماند.

شناخت رابطه سالم

خیانت دیدن

خیانت یکی از بدترین نشانه این روابط می باشد و می تواند سلامت روان هر فردی را تحت تاثیر قرار بدهد. در واقع فردی که خیانت می بیند بسیار اذیت می شود و فکر می کند که به هیچ عنوان نمی تواند زندگی خوبی داشته باشد بنابراین اگر خیانت دیدید و فرد مقابل شما را کنار گذاشت و یا دو رو بود باید از رابطه خارج شوید زیرا رابطه شما بسیار ناسالم می باشد و هر لحظه امکان فروپاشی آن وجود دارد.

نداشتن انرژی

افرادی که در روابط ناسالم می باشند دیگر انرژی برای زندگی کردن و رسیدگی به رسیدن کارهای شخصی خود ندارند زیرا فرد مقابل آن ها را بسیار اذیت می کنند و انرژی آن ها را برای کارهای بیهوده می گیرند.

نوسان های رفتاری

از دیگر نشانه های رابطه ناسالم می توان به نوسان های رفتاری اشاره کرد. در واقع در برخی از شرایط افراد ممکن است واکنش های هیجانی بسیار بدی را نشان بدهند و این مورد اگر چندین بار تکرار شود می تواند مشکلاتی را برای افراد رابطه ایجاد نماید و اگر مدام در حال تحمل این رفتارها هستید باید بدانید که مشکلات شما بسیار زیاد تر خواهند شد چون رابطه شما ناسالم خواهد بود.

رابطه نا درست و ویژگی های آن

نپذیرفتن مسئولیت ها

در روابط سالم هر فرد می داند که باید مسئولیت کارهای خود را بر گردن بگیرد ولی در روابط سمی و ناسالم فرد کاری که می کند را به گردن نمی گیرد و گاها ترسی که از خراب شدن رابطه در فرد القا می شود منجر به این کار خواهد شد و رابطه شکلی ناسالم و ناپایدار پیدا خواهد کرد. در واقع اگر شما در رابطه ای قرار دارید که بابت اشتباهات دیگری سرزنش  می شوید رابطه شما ناسالم می باشد و برای بهتر شدن روحیات خود باید از آن خارج شوید.

نداشتن اعتماد

در روابط ناسالم اعتماد وجود ندارد و هیچ کدام از دو نفر به یک دیگر اعتماد نمی کنند از این رو دائما در حال چک کردن طرف مقابل خود می باشند. در واقع در روابط نزدیک اعتماد شرط اول می باشد و اگر چنین شرطی را برای رابطه ندارید باید به سالم بودنش شک کنید و این مورد را یکی از نشانه های رابطه ناسالم بدانید.

افزایش احساس گناه

افزایش احساس گناه در فرد می تواند از نشانه های رابطه ناسالم باشد بنابراین اگر دائما در مورد کارهای خود احساس گناه می کنید باید حواستان باشد  که رابطه تان را از نظر سالم بودن و نبودن مورد بررسی قرار دهید در غیر این صورت مشکلاتی بی شمار برایتان ایجاد خواهد شد.

رابطه ناسالم را بشناسید!

به صورت کلی داشتن رابطه های امن در زندگی بسیار مفید می باشند و می توانند منجر به پیشرفت افراد شوند ولی رابطه های ناسالم نتیجه های عکسی را در پیش دارند. در این مطلب با نشانه های رابطه ناسالم آشنا شدید و در انتها نیز می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در مورد اصول رابطه بلند مدت و احیا رابطه خراب شده بدست آورده و با کیفیت بیشتری به زندگی خود ادامه دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *