دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نکات مهم خرید کفش چرم و شناخت انواع چرم طبیعی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

به طور معمول چرم نخستین انتخاب اغلب افراد برای خرید کفش می باشد. تا چه اندازه با انواع چرم و کفش های مرغوب چرمی آشنا هستید. با این مطلب همراه ما باشید تا مهمترین نکات خرید کفش چرم را فرا بگیرید.

پوشیدن کفش های چرمی؛ ظاهر افراد را رسمی و کلاسیک جلوه می دهد. با خرید کفش چرم می توانید نظر همه را به خود جلب نمایید. در این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین نکات خرید کفش چرم آشنا نماییم تا با اطمینان بیشتری به انتخاب بپردازید.

آشنایی با مهمترین نکات خرید کفش چرم

همانطور که می دانید بهترین و مرغوب ترین جنس برای کفش ها، جنس چرم می باشد. در صورتی که چرم طبیعی باشد و فاقد هر نوع مواد اضافه ای در ترکیب خود باشد، دوام و کیفیت خیلی خوبی خواهد داشت. چرم های طبیعی دارای منافذ می باشند که اکسیژن رسانی به پا را راحت تر نموده و از بروز آسیب به پا جلوگیری می کنند.

یک کفش با چرم طبیعی به شرط داشتن طراحی صحیح، خیلی راحت تر از سایر کفش ها است و گزینه خوبی برای استفاده روزانه محسوب می شود. اگر از کفش های چرم مراقبت درستی صورت گیرد و واکس مناسب بخورد، تا سال ها از داشتن آن رضایت خواهید داشت.

با پوشیدن کفش چرم می توانید تیپ رسمی و کلاسیک با پرستیژ بالا پیدا کنید. کفش های چرم مشکی برای آقایان بهترین گزینه خواهد بود. با خرید کفش چرم می توان نظر همه را به سوی خود جلب کرد. به ویژه هنگامی که در یک جلسه کاری شرکت می کنید. اکثر مردان باهوش و خوش سلیقه سعی می کنند در جلسات کاری خود ظاهر بسیار مرتب و رسمی داشته و به طور معمول کفش چرم را اولویت قرار می دهند.

از لحاظ روانشناسی نیز می توان از روی کفش فرد به شخصیت وی پی برد. مثلا افرادی که کفش چرم به پا می کنند با سیاست، مقتدر ، مستقل و با اعتماد به نفس تر به نظر می رسند. از این رو توصیه می شود در قرار ملاقات کاری و تجاری و کلا رسمی برای این که خیلی ویژه و با پرستیژ ظاهر شوید حتما از کفش چرم بهره بگیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شایان ذکر است کفش های چرم مردانه و زنانه بیشتر در سایز متفاوت می باشند. کفش های مردانه بلندتر و پهن تر از کفش های زنانه به تولید می رسند و تنوع کمی دارند. در حالی که کفش چرم زنانه متنوع تر است. در بازار کشور ما ۹۵ درصد کفش چرم زنانه از جنس چرم مصنوعی است و معمولا از نوعی انتخاب می گردند که رنگ پذیری بیشتری پیدا کنند و بتوان در رنگ های متنوعی به تولید آن ها اقدام کرد.

ولی کفش چرم مردانه عموما در رنگ های مشکی، قهوه ای و طوسی به تولید می رسد. به این ترتیب خانم ها باید دقت کنند که هنگام خرید کفش به احتمال ۹۵ درصد ، کفش پشنهادی از چرم مصنوعی می باشد. از این رو قصد داریم در این مطلب شما را با مهمترین نکات برای خرید کفش آشنا نماییم.

مزیت های کفش چرم

یکی از مهمترین مزیت های پوشیدن کفش چرم این است که بی نهایت راحت هستند به شرطی که طراحی مناسبی داشته باشند. کفش چرم طبیعی خیلی راحت تر از کفش های دیگر بوده و این مزیت آنرا برای استفاده روزمره مناسب می کند. در صورتی که از کفش چرم طبیعی تان به خوبی مراقبت کنید تا سال ها قابل استفاده خواهند بود. به طور کلی از مزیت های مهم کفش چرم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دوام و ماندگاری بالا
  • پوشیدن و استفاده راحت تر
  • شیک و ضد آب بودن
  • تعمیر ساده تر
  • جریان داشتن هوا در آن و عدم تعریق پا
  • حساسیت پوستی کمتری به دنبال دارد.
  • با محیط زیست سازگارتر است.
  • کمک به پینه پا

تقسیم بندی چرم

به طور کلی نمی توان برای انواع چرم تقسیم بندی اساسی را در نظر داشت. اما چرم ها را بر مبنای جنس، به نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می کنند. و یک مبنای دیگر تقسیم بندی چرم بر اساس کشور سازنده آن می باشد. که در این تقسیم بندی ؛ انواع چرم روسی، مراکشی و اسپانیایی جزو معروف ترین ها می باشند.

یک نوع دیگر تقسیم بندی هم که در میان انواع کفش چرم مرسوم می باشد بر اساس دباغی آن است. منظور از دباغی چرم نیز فرایندی است که در آن چرم خام پردازش شده و برای استفاده در صنایع پوشاک آماده می شود. در ادامه با تقسیم بندی های مختلف و متنوع چرم بر اساس نوع پرداخت چرم آشنا می شوید.

۱. چرم کامل

این نوع چرم از سطح بیرونی چرم حاصل می شود و جزو مرغوب ترین ها است. چرم کامل سطح براقی داشته و با توجه به نوع دباغی ممکن است صاف یا دانه دانه باشد. چرم دانه دانه به دلیل کمترین دخالت در پرداخت، عمر بیشتری داشته و کیفیت آن نیز بالاست.

۲. چرم نبوک

چرم نبوک بافت مخملی داشته و از لایه های درونی تر و گوشتی پوست گاو درست می شود. ظرافت و لطافت زیاد چرم نبوک اصلی ترین شاخصه آن است. البته تمیز کردن و نگهداری چرم نبوک نیز با دردسرهای خودش همراه است.

۳. چرم جیر

این نوع چرم به نبوک شباهت زیادی دارد. و همانند چرم نبوک از لایه های گوشتی پوست حیوان درست می شود. یااین فرق که بر خلاف آن از پوست گوساله و بز ساخته شده و عمر کمتری نسبت به آن دارد.

۴. چرم اشبالت

چرم اشبالت از ورقه ورقه سازی پوست گاو به دست می آید. این نوع جرم سطحی مخملی و پرزدار داشته و در تهیه ان از رنگ های شیمیایی زیادی کمک گرفته می شود. از این رو تنوع رنگ بالایی دارد. از چرم اشبالت اکثرا در تولید کیف و کیف پول استفاده می شود.

۵. چرم وزنی

این نوع چرم از پوست گاو ساخته شده و با یک ورق برق لاکی پوشیده می شود تا ظاهری براق پیدا کند. عمر این چرم ها نسبت به چرم کامل و نبوک کمتر می باشد.

۶. چرم کرومی

چرم کرومی که در حال حاضر بسیار در صنعت کفش مورد استفاده واقع می شود از چرم های نامرغوب گاوی به دست می آید. طرح روی چرم هم از یک لایه کرومی درست شده و روی آن چاپ می گردد. بیشتر چرم های طرح دار، چرم کرومی محسوب می شوند.

قابل ذکر است چرم های کامل بهترین انتخاب برای کفش چرم محسوب می شوند و در رده بعدی چرم نبوک قرار می گیرد. چرم خوب، چرمی است که خیلی براق نبوده و هنگامی که می پوشید بیش از حد چین و چروک پیدا نکند. ضمنا نباید بوی مواد شیمیایی داده و هنگام بوییدن، بوی طبیعی پوست حیوان به مشام برسد. همچنین چرم طبیعی به راحتی با گرفتن کبریت یا فندک نزدیکش آتش نمی گیرد.

در خرید کفش چرم به این نکات مهم دقت کنید:

از مهمترین نکات برای خرید کفش چرم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱. توجه به جنس چرم

یکی از نکات مهم برای خرید کفش چرم ، شناخت جنس اصل آن است. یکی از ساده ترین و مرسوم ترین روش ها برای تشخیص کفش چرم اصلی این است که داخل کفش را بررسی کنید. دقت کنید که از چرم طبیعی ساخته شده باشد. کفش چرم فرم زبر و پرز مانندی دارد. در حالی که مدل تقلبی دارای تار و پود است.

یک روش دیگر برای تشخیص جنس چرم اصل از تقلبی این است که کفش را کمی تا کرده در صورتی که متوجه تغییر رنگ شدید، اطمینان یابید که جنس چرم اصل است. چرم اصل از پوست حیوانات ساخته شده از این رو ضخامت کفش در همه جای آن یکسان و یکنواخت نخواهد بود. به این ترتیب توجه به ضخامت کفش نیز در این راستا کمک کننده است.

از نکات مهم دیگر که باید پیش از خرید کفش چرم به یاد داشته باشید این است که کفش چرم اصل زیر نور مستقیم خورشید یا نور لامپ، هیچ نوری را به طور یکنواخت انعکاس نمی دهد. زیرا برخی از بخش های آن که از پوست حیوان است مات دیده می شود و باقی قسمت ها براق هستند.

ضمنا می توانید روی کفش چرم کمی آب بریزید، اگر آب را به خود جذب کرد یعنی کفش چرم شما اصل است. زیرا چرم مصنوعی به هیچ وجه جاذب آب نیست و قطره های آب از روی آن سرازیر می گردند. روش دیگر برای شناخت چرم اصل از تقلبی این است که قسمتی از کفش را با دست فشار دهید. در صورت جمع شدن و فرم چروک پیدا کردن یعنی کفش انتخابی از چرم اصل است.

لازم به ذکر است که کفش چرم اصل ، شناسنامه اختصاصی دارد. و می توانید به راحتی از فروشنده، شناسنامه کفش چرم را بخواهید. پیش از اقدام به خرید کفش، آن را بو کنید. همه کفش های چرم بوی خاصی دارند و چرم مصنوعی به هیچ وجه بوی خاصی نمی دهد.

به این ترتیب از نکات مهم در خرید کفش چرم ، دقت به جنس رویه، زیره، قالب و پاشنه کفش می باشد. بهترین رویه برای کفش، همان رویه چرم طبیعی بوده و بهترین زیره کفش که در بازار هم موجود می باشد، زیره پی یو و زیره پی وی سی می باشند. البته دست شما برای انتخاب چرم طبیعی باز بوده و می توانید متناسب با سلیقه خود از انواع دباغی شده استفاده کنید.

البته هر اندازه هم ظاهر چرم طبیعی تر باشد، چرم کیفیت بهتری داشته و در فرایند دباغی آن، مواد شیمیایی کمتری به کار رفته است.

۲. راحتی پا در کفش

اگر کفش چرم درستی را انتخاب کنید، یقینا از پوشیدن آن احساس راحتی کرده و تجربه خیلی خوبی خواهید داشت. کفش چرم علیرغم آراستگی ظاهر ، خیلی راحت بوده و پا در آن ها آزاری نمی بیند. قواعد خرید کفشی که مناسب سایز پا باشد در تمام موارد یکسان بوده و تفاوتی ندارد چه کفشی انتخاب می کنید.

کفشی مناسب پای شما است که نه پای شما در آن خیلی سر بخورد و نه سر پنچه ها تحت فشار قرار گیرند. سعی کنید عصر به خرید کفش بروید. زیرا معمولا صبح ، پاها کمی کوچکتر از ساعات پایانی روز هستند. از این رو در صورت خرید کفش در صبح ممکن است سایز آن کوچکتر از اندازه واقعی پای شما بشود.

کفش تنگ یا گشاد می تواند سبب تغییر فرم پا یا سرپنجه ها شود یا مشکلاتی مانند میخچه در پا ایجاد کند. البته اگر هنگام خرید فشار منطقی روی سرپنجه حس شود، طبیعی بوده و بعد از یکی دوبار استفاده جا باز کرده و کاملا سایز پای شما می شود.

۳. توجه به قالب کفش علاوه بر سایز آن

قابل ذکر است که شماره کفش الزاما نمی تواند تعیین کننده کفشی باشد که مناسب و سایز پای شما باشد. با توجه به این که پای هر فردی ممکن است از نظر کشیدگی، چاقی و پهنا با سایرین متفاوت باشد، هنگام انتخاب کفش چرم علاوه بر شماره کفش باید به قالب کفش نیز دقت کنید که آیا مناسب پای شما است یا خیر. برخی کفش ها قالب کشیده و پهنای کمی دارند و برخی هم قالب کوتاه و پهنا و چاقی بیشتر.

نباید کفش چرم خیلی به پا بچسبد و باید حداقل نیم سایز بزرگتر در نظر گرفته شود. زیرا در صورت چسبیدن کفش چرم به پا بعد از مدتی راه رفتن پا اذیت می شود. از این رو کفش باید اندکی آزادی هم داشته باشد.

۴. حداقل رویه کفش از چرم طبیعی باشد.

بخش رویه کفش بهتر است از جنس چرم طبیعی باشد تا پا در آن قادر به تنفس باشد. اگر رویه چرمی نباشد و زیره هم پلاستیکی ، پا تعریق زیادی داشته و حتی در زمستان نیز به دلیل عرق کردن، پا یخ بزند.

۵. توجه به پاشنه و سرپنجه

پاشنه های بیشتر از ۴-۵ سانتی متر برای کفش به هیچ اندازه مناسب استفاده روزانه نبوده و صدمه جدی به کمر وارد می کنند. به این ترتیب کفش چرم با پاشنه ۲-۳ سانتی متر مناسب بوده تا هم پا در آرامش باشد و هم سلامتی شما حفظ گردد. در مورد سرپنجه کفش چرم نیز باید اشاره کرد که علاوه بر تاثیر در راحتی پا، در فرم نهایی و زیبایی کفش هم تاثیر زیادی دارند.

به این ترتیب قبل از هر چیز ملاک خود را در این زمینه، راحتی پا قرار دهید. سرپنجه بیش از اندازه نوک تیز سلامت پا را تهدید می کنند.

۶. توجه به زیره کفش

یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید کفش چرم به آن دقت کنید، زیره کفش می باشد که معمولا افراد به این بخش دقت زیادی ندارند. زیر کفش نقش اساسی در طول عمر آن و البته سلامت پاها دارد. مناسب ترین زیره کفش زیره ای است که حالت کشسانی متعادل داشته که البته آن کشسانی مدنظر درباره کفش های ورزشی نیست.

همچنین زیره کفش باید قدرت خنثی کردن فشار ناشی از حرکت و وزن فرد را داشته باشد. ضمنا مقاومت در مقابل آب و سایش میز نقش مهمی در انتخاب زیره مناسب دارند. به این ترتیب هنگام خرید کفش چرم، دقت کنید که حتما زیره کفش دندانه دار بوده تا با ایجاد اصطکاک مناسب، مانع از سر خوردن شما گردد.

در مجموع تجربه خوبی که از پوشیدن کفش چرم حاصل می شود به این دو مورد بستگی دارد یکی این که پا در آن بیش از اندازه نلغزد. و دیگری این که سر پنجه ها تحت فشار نباشند.

در پایان از همراهی شما متشکریم. و امیدواریم از این نکات ، بهره کافی را برده تا با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید کفش چرم نمایید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با ۵۰ مدل کفش چرم زنانه  و مدل کفش چرم دخترانه شیک روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *