دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان جوش لثه در خانه و پیشگیری از عفونت لثه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

درمان جوش لثه در خانه دارای تکنیک هایی است که شما می توانید از آن استفاده کنید. درمان با استفاده از دهان شویه و میخک می تواند بسیار موثر باشد. در این بخش به این تکنیک ها اشاره شده است.

یکی از مشکلات دهان و دندان جوش لثه است که موجب آزار افراد می شود. این مشکل می تواند، موجب تجمع چرک در دهان شود. اما چه راه هایی برای درمان جوش لثه در خانه وجود دارد؟ درمان این کار در خانه نیازمند زمان بوده و باید طی یک روند دقیق این کار را انجام دهید.

درمان جوش لثه

راه های درمان جوش لثه در خانه

جوش لثه یک نوع برجستگی بر روی لثه بوده که می توانید، موجب تجمع چرک در آن نقطه شود. این مشکل همچنین ممکن است با درد همراه باشد. عوامل متعددی که می تواند موجب بروز چنین مشکلی شود، ناشی از مصرف سیگار، عدم رعایت نظافت دهان و دندان، خشکی دهان و … باشد. در صورتی که این عفونت سطحی بوده با درمان های خانگی می توانید آن را برطرف کنید.

رفع جوش لثه

جوش لثه چیست؟

اولین گام برای درمان این مشکل شناسایی جوش لثه است. در دندانپزشکی جوش لثه یک نوع برجستگی پر از چرک بوده که علت اصلی آن باکتری های موجود در دهان می باشد. گاهی این جوش ها با بوی بد دهان و درد نیز همراه است. این جوش ها نوعی آبثه بوده که گاهی با جراحی نیز درمان می شود.

انواع جوش لثه:

به طور کلی دو نوع جوش روی لثه ایجاد می شود. نوعی از این جوش جدی تر بوده و نیاز به کمک پزشکی دارد. در زمانی که عفونت ها به شکل زمینه ای باشد نیاز به توجه بیشتری خواهد داشت. درمان نشدن این مشکل می تواند، مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد. در اولین گام برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می شود.

علائم جوش لثه:

با شناسایی علائم و نشانه های جوش لثه راحت تر می توانید این مشکل را برطرف کنید. برای شناسایی این مشکل باید علائم و نشانه های آن را بهتر بدانید. ایجاد تورم، خونریزی، حساسیت در دهان، ترشح بوی بد دهان، تب، حالت تهوع و گوش درد از نشانه های رایج این مشکل هستند. راهکارهای درمان جوش لثه در خانه می تواند موجب پیشگیری از عفونت نیز باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انواع درمان های خانگی:

روش های درمان خانگی این مشکل متعدد بوده شما با استفاده از این شیوه ها می توانید، روند عفونت را کاهش دهید. در مواردی که عفونت شدیدتر بوده باید از درمان های پزشکی نیز استفاده کنید. در این بخش به مهم ترین این شیوه های درمانی اشاره می کنیم و به درمان التهاب لثه نیز اشاره شده است.

درمان جوش لثه در خانه

۱- آب نمک:

آب نمک برای درمان این نوع عفونت می تواند، مهم باشد. استفاده از آب نمک موجب تسکین دردها خواهد شد. استفاده از آب نمک موجب تسکین التهاب لثه، کاهش بوی بد دهان، کاهش باکتری، کاهش درد و … می شود. برای این منظور باید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. این محلول را به مدت ۳۰ دقیقه در دهان نگه داشته و بعد دهان را بشویید.

۲- دهانشویه:

این درمان نیز بسیار موثر بوده و نتیجه خوبی دریافت می کنید. برای کاهش التهاب دهان باید دو یا سه قطره روغن سرد را درون فنجانی رقیق کرده و محلول را به مدت ۳۰ ثانیه قرقره کنید. این کار را باید به مدت ۲ تا ۳ روز انجام دهید. شما می توانید از انواع دهانشویه ها برای درمان استفاده نمایید.

دهانشویه آلوئه ورا به کاهش پلاک و کم شدن ورم لثه کمک می کند. تنها کافی است آب دهانشویه را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان نگه دارید. این کار را به مدت ۲ تا ۳ روز انجام دهید. دهانشویه روغن چای نیز برای رفع این مشکل موثر است. اگر دچار خونریزی لثه شدید این روغن می تواند مشکل شما را رفع کند. نحوه استفاده از این دهانشویه نیز به همین شکل است.

۳- میخک:

یکی دیگر از راهکارهای درمان جوش لثه در خانه استفاده از میخک می باشد. میخک یک دارو با خاصیت ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی است. استفاده از میخک موجب جلوگیری از تشکیل پلاک و کاهش التهاب های آن می شود. برای ساخت این داروی خانگی تنها کافی است، ۱ قاشق چای خوری میخک را خرد کنید و با استفاده از یک پنبه میخک را روی لثه قرار دهید. در لینک نیز به خواص روغن میخک اشاره شده است.

نشانه های جوش لثه

در صورتی که درمان های خانگی در این زمینه کارساز نباشد، باید به سراغ دندانپزشکی بروید و در گاهی اوقات نیز با جراحی می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل در صورتی که درمان نشود، دچار عفونت های شدیدتری خواهد شد. در برخی از موارد نیز داروهای آنتی بیوتیکی و چرک خشک کن می تواند برای درمان موثر باشد. درمان خانگی ورم لثه نیز می تواند در این زمینه مفید واقع شود.

جوش لثه در کودکان:

جوش لثه در کودکان نیز بسیار شایع است. برای درمان این مشکلات می توانید از پیاز خام و سیر نیز استفاده کنید. مصرف این مواد روزانه می تواند به درمان مشکلات عفونتی کمک نماید. در برخی از موارد برای کودکان درمان های خانگی موثرتر می باشد. برای افراد بزرگسال نیز باید جوش های لثه را فشار داده تا چرک آن خارج شود.

در کودکان نیز عدم رعایت بهداشت دهان و دهان و گاهی مشکلات انگلی موجب بروز این اتفاق می شود. ورم و ترشحات در دهان موجب شده تا این التهاب ها با درد نیز همراه باشد. برای کودکان نیز گاهی جراحی موجب رفع مشکل خواهد شد.

جوش لثه در بارداری:

اگر این مشکل در دوران بارداری رخ دهد، باید تحت نظارت پزشک این مشکل را برطرف کنید. علت بروز این مشکل در زمان بارداری تغییرات هورمونی است. افزایش بزاق دهان در این دوران یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل می باشد. در این دوران پلاک ای دهان نیز تغییر داشته برای درمان این مشکل در دوره بارداری نیز باید از شیوه های درمان جوش لثه در خانه استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *