دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های کاربردی حفظ گرما در خانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر شما نیز با فرا رسیدن فصل سرما این دغدغه را دارید که چگونه گرمای خانه را حفظ کنید با این مطلب همراه ما باشید تا با روش های کاربردی حفظ گرما در خانه آشنا شوید.

یکی از دغدغه های مهم افراد با رسیدن فصل سرما گرم نگه داشتن محیط خانه می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های کاربردی حفظ گرما در خانه آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

آشنایی با شیوه های موثر برای حفظ گرما در خانه

با فرا رسیدن فصل سرما گرم کردن محیط خانه بدون هدر رفت انرژی و افزایش هزینه ها یکی از دغدغه های مهم خانواده ها می باشد. هنگامی که سرما از راه می رسد، حفظ گرما در خانه اهمیت زیادی پیدا می کند. باید تمام قسمت های خانه را چک کرده تا درزی برای نفوذ سرما به خانه وجود نداشته باشد. همچنین در صورتی که منزل تان در زمستان سرد و بادگیر می گردد، باید روشی برای سد کردن راه نفوذ سرما به داخل خانه پیدا کنید.

        

بیشتر خانواده ها از مبلغ بالای قبض گاز گله مند هستند. برخی نیز عقیده دارند که سیستم گرمایشی منزل آن ها پاسخگوی گرمای محیط نبوده و خانه خوب گرم نمی شود. از این رو به دنبال علت این موضوع هستند. و این که آیا روش هایی برای حفظ انرژی گرمایی خانه وجود دارد؟ بنابراین در این مطلب قصد داریم شما را با روش های کاربردی حفظ گرما در خانه آشنا نماییم تا به این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی شده و بهره وری آن افزایش پیدا کند.

۱. یک سیستم گرمایشی مناسب انتخاب کنید.

یکی از فاکتورهای اصلی در میزان مصرف انرژی، نوع سیستم گرمایشی منزل می باشد. هر خانواده با توجه به شرایط اقلیمی و محیط خانه باید سیستم گرمایشی مناسبی را به کار گیرد. به طور مثال بخاری گازی یک سیستم گرمایشی قدیمی محسوب می شود که بازدهی انرژی بالایی داشته و بیشتر گرمای تولیدی آن در خانه مورد مصرف واقع می شود.

  •  آرون گروپس

ولی سیستمی همچون شومینه بازدهی خیلی کمی داشته و بیشتر گرمای تولیدی آن از طریق دودکش بیرون می رود و نمی تواند خانه را خوب گرم کند. همچنین اگر منزل شما روی پیلوت و پارکینگ ساختمان است که عملا زیر آن خالی می باشد بیشتر با مشکل گرم کردن خانه مواجه هستید. در چنین خانه هایی به دلیل عبور هوای سرد زیر ساختمان، کف منزل سرد باقی می ماند و بیشتر نمودن درجه شوفاژ یا بخاری راهگشا نیست.

از این رو باید سیستم های گرمایشی از کف استفاده نمایید تا مصرف انرژی کمتر به نتیجه دلخواه خود برسید. به این ترتیب قبل از شکوه از مصرف بالای انرژی سیستم گرمایشی منزل، ابتدا بررسی کنید که آیا سیستم گرمایشی مورد استفاده برای خانه مناسب است یا خیر.

۲. ایجاد یک فضای کفش کن کوچک

در صورتی که درب ورودی منزل به طور مستقیم به داخل فضای نشیمن باز می گردد، باید یک فضای کفش کن کوچک در ورودی منزل تعبیه کنید. این فضا می تواند شیشه ای بوده تا از ورود نور به داخل مانع نشده و فضای اتاق را کوچک جلوه ندهد. درست کردن کفش کن یک روش خوب برای دور نگهداری سرما از اتاق نشیمن هنگام باز و بسته کردن درب ورودی خانه می باشد.

۳. از گرمای آشپزخانه استفاده کنید.

همانطور که می دانید در آشپزخانه با پخت و پز همواره گرما ایجاد می شود. شما باید از این گرما نهایت استفاده را ببرید. به این ترتیب هنگامی که در آشپزخانه مشغول فعالیت هستید، درجه سیستم گرمایشی را کاهش داده چرا که کنار اجاق گاز بودن خود به خود دمای بدن را افزایش می دهد.

همچنین اگر از فر برای پخت و پز استفاده می کنید، پس از اتمام کار دستگاه را خاموش و درب آن را باز گذاشته تا حین سرد شدن، گرمای خود را به محیط خانه انتقال دهد.

۴. دودکش شومینه و کانال کولر را چک کنید.

پیشتر اشاره شد که استفاده از شومینه برای گرم نمودن خانه کار غیر منطقی است. با این وجود این وسیله به دلیل ظاهر زیبایی که دارد در بیشتر منازل امروزی تعبیه شده است. در صورتی که از شومینه منزل استفاده نمی کنید باید دودکش آن را از داخل مسدود نمایید تا گرمای تولیدی خانه هدر نرود.

برای این کار عایق پشمی، پشم شیشه و بالن های مخصوصی وجود دارد که به کمک آن ها می توان دودکش شومینه را مسدود نمایید. البته فراموش نکنید چنانچه روزی بخواهید شومینه را روشن کنید حتما اول این عایق ها را از دودکش خارج کنید. همچنین کانال های کولر نیز یکی از منابع اصلی انتقال هوای سرد به درون منزل هستند. به این ترتیب با شروع سرما حتما از بسته بودن کانال کولر خانه اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان می توانید با یک لایه پلاستیک جلوی دریچه ها  را بپوشانید.

۵. از پرده ضخیم استفاده کنید.

یک روش کاربردی دیگر برای حفظ گرما در خانه این است که برای ورودی هایی از منزل که درب ندارند، پرده های مخصوص آویزان کنید. همچنین اگر امکان نفوذ هوای سرد از طریق پنجره ها وجود دارد بهتر است پرده های ضخیم تر آویزان نمایید. به عبارتی پارچه های ضخیم و زیبایی مانند مخمل به ویژه نوع راه راه آن خیلی گرم هستند و به خوبی جلوی نفوذ باد و سرما از پنجره به داخل خانه را خوهند گرفت.

در صورتی که گرمای بیشتری تمایل دارید، می توانید پشت پنجره سایبان یا کرکره نصب کنید و از داخل پرده های سنگین و ضخیم آویزان نمایید.

۶. بالکن را محصور کنید.

این روش نیز همچون روش کفش کن سبب می شود که بالکن ورودی منزل محصور شده و از وزش باد و نفوذ سرما به درون خانه پیشگیری شود. همچنین تا زمانی که درب را روی مهمان ها باز می کنید، آن ها در پناه بالکن محصور شده یخ نمی زنند.

۷. از پنجره های دو جداره استفاده کنید.

استفاده از پنجره دو جداره یک روش مدرن برای حفظ گرما در خانه می باشد. این پنجره ها از دو یا سه لایه ساخته شده اند که هر دو لایه توسط گاز یا هوا از هم جدا می شوند. به این ترتیب گرما قادر نیست به راحتی از یک سمت به سمت دیگر پنجره نفوذ کند. این نوع پنجره ها علیرغم عایق گرما بودن عایق صوتی نیز هستند.

البته تعویض پنجره های منزل کاری هزینه بر خواهد بود ولی مسلما میزان صرفه جویی انرژی با این کار در طولانی مدت می تواند هزینه اولیه زیاد آن را جبران نماید.

۸. اطراف شوفاژ و رادیاتورها را خلوت کنید.

در صورتی که برای گرمایش منزل از شوفاژ یا رادیاتور استفاده می کنید، بهتر است اطراف شوفاژ را خلوت نگاه دارید. اگر نزدیک شوفاژ وسایل بزرگی مانند مبلمان قرار بگیرد به تدریج این وسایل گرمای تولیدی شوفاژ را به خود جذب کرده و اجازه نمی دهند خانه خوب گرم شود.

همچنین از قرار دادن وسیله روی شوفاژ خودداری شود. و اگر سقف منزل شما بلند است اندکی بالاتر از شوفاژ یک قفسه نصب کنید تا گرمایی که به سمت بالا در حال حرکت است را مجددا به پایین هدایت کند. این ترفند به ویژه هنگامی که شوفاژ زیر پرده یا پنجره قرار دارد،در حفظ گرما در خانه نقش اساسی ایفا می کند. چرا که گرمایی که از شوفاژ به پرده یا پنجره برسد عملا در گرم کردن خانه نقشی نخواهد داشت.

همچنین برای پیشگیری از انتقال گرمای تولیدی شوفاژ توسط دیوار به بیرون از خانه می توانید پشت آن ها را با فویل آلومینیوم عایق بندی نمایید. این ورقه ها گرمایی که در حال عبور به سمت بیرون خانه است را به داخل خانه منعکس خواهند کرد و مصرف انرژی را تقلیل می دهند. ضمنا قیمت پایینی دارند و در دسترس هم می باشند.

۹. پرچین بادگیر بکارید.

در صورتی که اطراف منزل تان بادگیر است می توانید اطراف آن پرچین های بلند کاشته یا از روش های دیگری برای مسدود کردن مسیر باد استفاده نمایید. به طور مثال کاشت درخت یا حصارکشی.

۱۰. کرکره نصب کنید.

کرکره ها طوری طراحی شده اند که به خوبی بسته می شوند. از این رو با نصب این کرکره ها در زمستان می توان از وزش بادهای شدید و توفان و نفوذ سرما به داخل خانه جلوگیری کرد.

۱۱. از ترموستات یا تایمر استفاده کنید.

روشن بودن سیستم گرمایشی خانه در تمام روز کار زیاد منطقی نیست. از سویی شب ها نمی توان مرتبا از خواب بیدار شده و سیستم گرمایشی را روشن یا خاموش نمود. ترموستات یا تایمر می تواند کمک کند تا مصرف انرژی و هزینه  کاهش یافته و بهره وری افزایش یابد.

هنگام تنظیم درجه ترموستات دقت داشته باشید که درجه را خیلی بالا یا پایین تنظیم نکنید. برای خانه های مسکونی درجه ترموستات مناسب موتورخانه حدود ۶۸ درجه سانتی گراد می باشد. اگر بخاری یا سیستم گرمایشی هوشمند دارید هم بهتر است که دمای قطع گرمایش را روی ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

۱۲. از پنجره های قاب دار یا حفاظ دار استفاده کنید.

سبک پنجره ها هم بر میزان بادگیری آنها تاثیر می گذارد. برخی از رایج ترین انواع پنجره شامل تک لنگه، دو لنگه و پنجره های کشویی اندکی هوا را به داخل نشت می دهند . اما پنجره های حفاظ دار، قاب دار و ثابت؛ بهترین و محکم ترین درزگیر را با خود همراه دارند.

۱۳. اجازه دهید نور آفتاب وارد منزل شود.

حتما پرده های پنجره ای جنوبی را در طی روز کنار بزنید تا نور آفتاب اتاق ها را گرم کند. اگر پنجره های جنوبی خانه به خاطر وجود درخت یا بوته سر راه ورود نور، خوب نور نمی گیرد، می توانید آن ها را هرس یا جابجا نمایید. و در صورتی که خانه آفتاب گیر است دغدغه ای برای ورود نور و گرما به داخل خانه نخواهد بود.

استفاده بهینه از نور خورشید می تواند نقش موثری در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. نور و انرژی خورشید نیز خانه را گرم تر می سازد. همچنین خانه را با طراوت کرده و در کاهش افسردگی سودمند است. همچنین نور و انرژی خورشیدی دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بوده و با ورود انرژی خورشید به داخل خانه میکروب ها از بین می روند.

ضمنا همانطور که می دانید نور و انرژی خورشیدی ویتامین دی را نیز به ارمغان دارد که برای بدن ضروری بوده و بیشتر افراد با کمبود این ویتامین مواجه اند. البته توجه داشته باشید در روزهای ابری کنار زدن پنجره ها نتیجه عکس داشته و مصرف انرژی بالا می رود. به هر روی پرده مانند عایق عمل کرده و گرما را داخل خانه حبس می کند. هر چه پرده ضخیم تر باشد بیشتر عایق گرما خواهد بود.

۱۴. از فن های دو منظوره کمک بگیرید.

فن های دو منظوره در تابستان هوای سرد و در زمستان هوای گرم را به خانه وارد می کنند. حتی می توان جهت پنکه سقفی را تغییر داده به این ترتیب این وسیله باد گرم تولید می کند. اگر تمایل داشتید کف خانه گرم شود فن را خاموش نموده ولی اگر می خواهید هوای خانه گرم باشد فن را روشن نمایید.

چند روش کاربردی دیگر برای حفظ گرمای خانه

علاوه بر روش های کاربردی بالا می توانید برای حفظ گرما در خانه از موارد زیر نیز کمک بگیرید.

۱. بهتر است برای فضاهایی مانند آشپزخانه و حمام، دستگاه تهویه تایمر دار نصب کنید. و از دستگاه تهویه در صورت لزوم بهره بگیرید.

۲. معمولا هوای زمستان خشک است از این رو در صورتی که محدودیت ندارید بعد از حمام کردن درب حمام را باز گذاشته تا بخار آن وارد خانه شود.

۳. در مواقعی که به تهویه احتیاج ندارید، دریچه های بیرونی آن را مسدود نموده تا هوای سرد به خانه وارد نشود.

۴. تهویه و درب و پنجره های اتاق بدون استفاده را بسته تا هوای خانه گرم تر بشود. با این حال مراقب باشید اتاق های بلا استفاده خیلی سرد نشوند زیرا ممکن است لوله های توکار یخ ببندند.

۵. برای تهویه هایی که بیرون از خانه نصب هستند حتما از فنس هایی استفاده شود که مانع ریختن برف و باران روی آنها گردد.

۶. یک روش دیگر گرم نگه داشتن خانه در زمستان این است که مکان هایی که زیاد استفاده می شود را گرم کنید به این ترتیب انرژی کمتری هدر خواهد رفت. همچنین اگر وسیله گرمایشی شما رادیاتور است لوله های آن را با ورقه های حلبی پوشانده تا گرمای آن به هدر نرود. این کار را برای شومینه های چوبی و تنوری و دیگر وسایل گرمایشی نیز می توانید اجرا کنید.

۷. در صورت عدم استفاده از بخاری از بسته بودن لوله دودکش آن اطمینان حاصل کنید. باز بودن لوله دودکش بخاری، هوای گرم خانه را به بیرون می راند. دقت کنید هر وقت خواستید از بخاری استفاده نمایید حتما از باز بودن لوله دوکش اطمینان داشته باشید.

۸. درب پشت بام یا درب اتاق زیر شیروانی یکی از اصلی ترین خروجی های هدر رفت گرما می باشند. از بسته بودن و سالم بودن شیشه و دیگر حفاظ آن ها در فصل سرما اطمینان حاصل کنید.

۹. از سرد شدن کف خانه جلوگیری کنید. در صورت عایق نبود کف خانه بیش از ۱۰ درصد انرژی گرمایی به هدر می رود. برای این کار کف منزل را با فرش و قالیچه های گرم بپوشانید. بهترین جنس فرش و قالیچه نیز نوع پشمی و دستباف می باشد.

۱۰. در روزهایی که هوا بیش از اندازه سرد است چند پتو از دیوار و پنجره ها آویزان کرده و حتی برای دیوارهای بدون پنجره نیز این کار را انجام دهید. در صورتی دیوار و پنجره ها خوب عایق بندی نشوند، گرما به هدر می رود.

همچنین حاشیه و درزهای درب و پنجره ها را پوشانده و حتی الامکان از شیشه های عایق گرما و سرما استفاده نمایید. ضمنا پیشنهاد می شود برای آشنایی با توصیه های مفید برای کاهش مصرف گاز و هواگیری پکیج کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *