دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آموزش صرفه جویی به کودک با ۱۲ راهکار اساسی

  • سعیده ستاری
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

ما در این مطلب انواع راه های آموزش صرفه جویی به کودک را به شما معرفی می کنیم و امیدوارم از این مطلب لذت و نهایت استفاده را ببرید.

صرفه جویی یکی از نکاتی می باشد که باید حتما به کودکان خود یاد بدهید و دانستن آن برای هر شخصی لازم می باشد. در این مطلب انواع راه های آموزش صرفه جویی به کودک را به شما معرفی می کنیم.

چگونگی آموزش صرفه جویی به کودک

معرفی راه های آموزش صرفه جویی به کودک

اگر کودک شما در کودکی یاد نگیرد که چگونه صرفه جویی کند در آینده به مشکل می خورد. پس در ادامه به شما راه های آموزش صرفه جویی به کودکان را یاد می دهیم و شما هم می توانید از آن ها استفاده نمایید. یکی از نکات اصلی و مهم زندگی های امروزی، صرفه جویی کردن می باشد. صرفه جویی کردن به معنای این نیست که کم مصرف کنیم، بلکه به این معنا می باشد که درست مصرف کنیم. صرفه جویی برای تمامی مسائل کاربرد دارد. اعم از انواع انرژی یا پول و غیره، صرفه جویی در زندگی برای ما بسیار مفید می باشد.

پس یکی از وظایف و مسئولیت های والدین این می باشد که صرفه جویی را از زمان کودکی به فرزند و کودک خود بیاموزند. برای این کار شما می توانید راهکارهای زیر را به کار بگیرید و استفاده کنید.

۱. دادن پول تو جیبی

وقتی شما به فرزندان و کودکان خود پول تو جیبی بدهید، فرزندان شما همیشه پول دارند و این نکته بسیار مهم و اساسی برای کودک شما می باشد. همچنین اجازه بدهید کودک شما خودش برای پولش تصمیم بگیرد. برنامه ی ثابتی را برای دادن پول به کودکتان تنظیم نمایید تا آن ها هم بتوانند برای خرج کردن و پس انداز کردن برنامه ریزی نمایند.

نحوه یاد دادن صرفه جویی به کودک

۲. تهیه قلک برای فرزند خود

برای تک تک اعضای خانواده قلک تهیه کنید و از آن ها بخواهید هر اندازه که دوست دارند داخل قلک های خود پول بیندازند. پس از اینکه زمان مدنظر شما مانند سه ماه گذشت، قلک های خود را بشکنید و به هر کدام از اعضای خانواده که پول بیشتری ذخیره کرد جایزه بدهید.

۳. یاد دادن تفاوت قیمت به فرزندان

به فرزند خود یاد بدهید هر موقع چیزی را که خواست بخرد، از محلی که ارزان تر است آن را تهیه کند. ولی به جنس و تاریخ تولید و انقضای آن هم توجه داشته باشد و یا حتی صبر کند آن را حراج کنند بعد آن را تهیه کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴. یاد دادن تفاوت خواستن و نیاز به فرزندان

یکی از راه های آموزش صرفه جویی به کودک، آموزش تفاوت نیاز و خواستن می باشد. اگر خواهان این هستید که کودک شما از صرفه جویی درک درستی داشته باشد و آن را به درستی متوجه بشود و در زندگی خود آن را به کار بگیرد، باید در آغاز تفاوت میان نیازها و خواسته ها را یاد بدهید. باید به آن ها آموزش بدهید که نیاز های ضروری و غیر ضروری هر انسانی چیست. او باید از این موضوع آگاه باشد که چه مواردی از اهمیت بیشتری و چه مواردی از اهمیت کمتری برخوردار هستند. مانند پوشاک، خوراک و مسکن از موارد ضروری می باشند و در درجه اول قرار می گیرند. به فرزند و کودک خود آموزش بدهید که در زمان خرید اگر چیزی تخفیف خورده یا حراج شده است. فقط به اندازه ای که نیاز دارد از آن خریداری نماید.

فایده آموزش صرفه جویی به کودک

۵. یادداشت کردن مخارج خود

اگر کودکتان از پس انداز خودش خرج می کند، حتما به او یاد دهید تا مخارج و چیزهایی که نیاز دارد را یادداشت نماید و برای آن برنامه ریزی داشته باشد. تا جایی که می توانند پول خود را پس انداز کنند و در نهایت چیز مهم و بزرگی را که می خواهند خریداری نمایند. آن ها با این کار یاد می گیرند که با پس انداز بیشتر و صرفه جویی، به هدف خود زودتر دست پیدا می کنند.

۶. اجازه کار کردن و کسب درآمد برای کودک خود

برای اینکه فرزند شما یاد بگیرد که چطور صرفه جویی کند و پول خود را به درستی مصرف نماید، بگذارید کار کند تا برای خود درآمدی داشته باشد. اینگونه فرزند شما آموزش می بیند که چگونه نتیجه و حاصل تلاش خود را خرج کند و به سبب اینکه پول خود را با زحمت درآورده است به سختی آن را خرج می کند. او با این کار می فهمد که پول به آسانی به دست نمی آید و برای کسب درآمد و پول باید زحمت فراوان کشید پس بهتر یاد می گیرد که پس انداز کند و در مصرف پول خود صرفه جویی کند.

مزیت یاد دادن صرفه جویی به کودک

۷. صحبت درباره پول و مفاهیم مالی با فرزند خود

به فرزندان و کودکان خود درباره سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و حتی نوسان قیمت صحبت کنید و به آن ها بیاموزید که این موضوعات از چه اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

۸. قرض دادن پول به کودکانتان

اگر کودک شما چیزی می خواهد بخرد ولی پس انداز آن کافی نمی باشد می توانید پول به او قرض دهید و به او بگویید که آن پول را حتما باید به شما برگرداند و یا اینکه از پول تو جیبی اش حتما کم می کنید.

۹. بگذارید کودک اشتباه کند

برخی اوقات پیش می آید که کودک شما دچار اشتباهی می شود، به هیچ وجه آن ها به خاطر اشتباهاتشان سرزنش نکنید و فقط درست آن را به کودک خود بیاموزید. این اشتباهات به آن ها می آموزد و درس می دهد و فرصت هایی را برای یادگیری برای آن ها فراهم می کند. به طور مثال فرزندتان چیزی را بدون فکر و با قیمت بالا خریداری می کند او باید متوجه باشد که اگر زیاد خرج کند باید در روز های دیگر کمتر خرج نماید و همین موجب می شود که یاد بگیرد در آینده چطور برای پول خود تصمیم بگیرد.

مزیت آموزش صرفه جویی به کودک

۱۰. مراقبت از لوازم شخصی خود

به فرزند خود بیاموزید که در جریان محافظت و نگهداری لوازم شخصی خود نهایت دقت را داشته باشد. این کار موجب می شود که دوباره نخواهید برای خرید آن لوازم هزینه کنید.

۱۱. صرفه جویی در منابع و انرژی ها

یکی دیگر از راه های آموزش صرفه جویی به کودک، صرفه جویی در منابع انرژی می باشد. صرفه جویی مختص به پول و پس انداز نیست بلکه به هر چیزی مثل آب، گاز، برق، خوراک و پوشاک می باشد. برای آموزش فرزندان خود برای صرفه جویی در چنین مواردی باید حتما این کارها در طول روز انجام بدهید به عنوان مثال بیاموزید برای مسواک کردن می توانند از یک لیوان آب استفاده کنند و خودتان در زمان مسواک زدن این کار را انجام بدهید.

۱۲. می توانید کودک خود را عضو کتابخانه بکنید

اگر کودکتان اهل کتاب خواندن می باشد، شما می توانید آن را در یک کتابخانه عضو کنید تا مجبور نباشد پس انداز خود را برای خرید کتاب خرج کند.

یاد دادن صرفه جویی به کودک چگونه انجام می شود

اگر شما این کارها را رعایت نکنید با این وجود به فرزند خود هر چقدر یاد بدهید، هیچ فایده ای ندارد. چون کودکانمان همیشه از ما الگوبرداری می کنند. همیشه علت صرفه جویی را برای کودک خود توضیح دهید. به عنوان مثال اگر صرفه جویی نکنیم برای نسل های آینده دیگر چیزی باقی نمی ماند.

در آخر این مبحث چنانچه علاقمند به اطلاع از مسئولیت پذیری در کودکان و مشارکت کودکان در کار خانه هستید پیشنهاد می کنیم بر روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *