دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدهای مثبت مشارکت کودکان در کار خانه

  • فروغ راد
  • ۶ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله شما با نکات مهمی در رابطه با مشارکت کودکان در کار خانه و فواید و مزایای آن آشنا خواهید شد و همچنین روش های مشارکت دادن کودکان و نحوه پاداش دادن به آن ها را مطالعه خواهید کرد.

برخی از والدین معتقد هستند که کودک نباید در خانه کاری انجام دهد، آن ها اعتقاد دارند کودک تنها می تواند بازی کند غذا بخورد و شیطنت کند، اما روانشناسان بر این باورند که اگر پدر و مادر کودکان را در کارهای منزل شرکت دهند در واقع اعتماد به نفس کودکان را تقویت کرده و حس مسئولیت پذیری کودکان را افزایش می دهند، به همین جهت قصد داریم در این مطلب به فواید مشارکت کودکان در کار خانه بپردازیم.

نکات مهم در رابطه با مشارکت کودکان در کار خانه

برای کودکان انجام کارهای خانه می تواند دریچه ای برای ورود به جهان بزرگسالان باشد، زیرا می توانند مسئولیت های افراد بزرگسال را پذیرفته و مهارت های آن ها را بیاموزند، برای اینکه کودک این احساس خوشایند را تجربه کند والدین باید کارهای متناسب باسن و تواناییهای کودک را بر عهده اش بگذارند و از او درخواست همکاری کنند.

 آموزش مشارکت کودکان در کار خانه

در سپردن مسئولیت ها به کودک والدین باید به این نکته توجه کنند که کارهای بسیار سخت می تواند خسته کننده و گاهی خطرناک باشد و کارهای بسیار ساده نیز می تواند کسل کننده باشد، بنابراین هنگام واگذاری کارها به کودک حتما به سن و میزان توانایی های او توجه فرمایید.

فواید کار کردن کودکان در خانه

  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش حس مسئولیت پذیری
  • یادگیری مسئولیت های اساسی زندگی
  • تقویت مهارت های حرکتی
  • احساس مهم بودن و برتری جویی
  • نظم و پاکیزگی در بزرگسالی
  • خودکفایی و مراقبت از خود
  • موفقیت در بزرگسالی

انجام کارهای خانه به صورت مشارکتی

روش های شرکت دادن کودکان در امور خانه

هنگام تقسیم وظایف بهتر است با کودک خود مشورت کرده و کاری را به او واگذار کنید که خودش انتخاب کرده است، تحمیل وظایف برای کودک قاعدتا جالب نبوده و باعث می شود او از انجام کاری که به او محول شده سرباز زند. می توانید به جای جمله لطفا کمکم کن به او بگویید ترجیح می دهی از بین این دو کار کدام یک را انجام دهی؟

  •  آرون گروپس

زمان مشارکت کودکان در کار خانه احتمال دارد کودک شما روش صحیح انجام کاری که به عهده گرفته است را نداند، این وظیفه والدین است که با آرامش و با توجه به سن و توانایی های کودک ساده ترین روش را برای انجام کار مورد نظر به او آموزش دهند.

همه افراد چه بزرگسال و چه کودک دوست دارند وقتی کاری انجام می دهند مورد تشویق دیگران قرار بگیرند، قطعا اگر فردی تمام تلاش خود را انجام دهد و مورد توجه کسی قرار نگیرد بی انگیزه خواهد شد، بنابراین بهتر است کودک خود را از روش مناسب تشویق نموده و با این کار باعث وجود انگیزه در او شوید.

فواید مشارکت کودکان در کار خانه

برای اینکه به کودک خود بیاموزید که چطور در کارها مشارکت کند و قدرت حل مساله داشته باشد، هیچ زمانی خیلی زود و یا حتی خیلی دیر نیست. آنها دوست دارند در موفقیت خانواده خود نقش داشته باشند، بنابراین داشتن صبر و حوصله کافی برای آموزش دادن به آن ها بسیار ضروری می باشد. درست است که این کار چالش برانگیز بوده و زمان طولانی باید صرف آموزش دادن به کودک کنید و حتی ممکن است خانه شما تا مدت ها نامرتب باشد زیرا کودک تا زمانی که کارهایی که به عهده اش است را کامل یاد بگیرد اشتباهات زیادی انجام خواهد داد، اما با وجود همه این ها زمانی که کودکتان از عهده مسئولیت ها برآید تمام خستگی ها از تن شما و خود او بیرون رفته و خواهید دید که چه میزان در روحیه و اعتماد به نفس و همچنین حس مسئولیت پذیری او تاثیر گذار خواهد بود.

به خاطر داشته باشید هرچه از سن پایین تر کودکتان را در کارهای خانه مشارکت دهید بهتر است، زیرا کمک کردن در خانه در وجود آن ها نهادینه شده و بخشی از زندگی روزمره آن ها می شود، معمولا کودکان از سن ۳ سالگی می توانند در کارهای خانه کمک کنند، یک کودک ۳ ساله می تواند اسباب بازی های خود را جمع کند و به نحوی در مرتب کردن خانه سهیم باشد.

شرکت کودکان در انجام کار خانه

نحوه پاداش دادن به کودکان برای شرکت در کارهای خانه

زمانی که کودک کاری انجام می دهد درست است که با پاداش دادن به او باعث تشویق و انگیزه اش برای بهتر انجام دادن کارها در روزهای آینده می شوید، اما والدین باید آگاه باشند که پرداخت پول به عنوان پاداش به کودکان اصلا جایز نبوده و باعث می شود کودک درک درستی از انجام وظایف و مسئولیت هایش نداشته باشد. پاداش می تواند تفریح دسته جمعی، تماشای فیلم های خانوادگی، بازی های هیجان انگیز و از این قبیل مسائل باشد. تشویق ها وقتی این گونه باشند باعث می شود کودک مهارت هایی که آموزش دیده را بهتر بیاموزد و برای درست و به موقع انجام دادن آن ها تلاش بیشتری کند تا جایی که هر یک از مهارت های اساسی زندگی را به بهترین شکل فرا گیرد.

تشویق کودکان بعد از انجام کارها

درباره مشارکت کودکان در کار خانه این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید آنچه که اعضای یک خانواده را در کنار یکدیگر نگه می دارد، کمال گرایی نیست بلکه تلاش مشترک اعضای خانواده است که پیوندی عمیق و پایدار در طولانی مدت برای یک خانواده ایجاد می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *