دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قرص ضد اسهال لوپرامید چه ویژگی ها و چه عوارضی دارد؟

  • پروین حیدریان
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۵
  • ۰

لوپرامید برای درمان انواع اسهال حاد و مزمن در کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد. در این مقاله با قرص لوپرامید و کاربردها و عوارض جانبی که دارد و به طور کلی تمام اطلاعات دارویی این قرص آشنا خواهید شد.

لوپرامید، برای درمان اسهال حاد به ویژه بیماری های التهاب روده، پاستروآنتریت و سندرم روده تحریک پذیر مورد کاربرد است. این یکی از مشتقات صناعی پتیدین است که قادر به کاهش تحریکات دستگاه گوارش و ترشحات آن می شود. این قرص به صورت خوراکی همانند قرص دیفنوکسیلات به عنوان یک قرص ضد اسهال برای درمان اسهال های حاد، اسهال مزمن کودکان و بزرگسالان و همچنین اسهال های حادی که در مسافرت رخ می دهد کاربرد دارد.

این دارو با اثر مستقیم بر عضلات طولی و حلقوی دیواره روده ها قادر به غیر فعال کردن حرکات خود به خودی آنها می باشد. به دلیل این اثراتی که دارد موجب افزایش ویسکوزیته، حجم کم مدفوع روزانه و همچنین اتلاف الکترولیتها و مایعات را کاهش می دهد. این دارو  به طور مستقیم بر انتهای عصبی موجود در مخاط روده اثر می گذارد و حرکات روده را کاهش می دهد.

لوپرامید

بررسی کاربردهای قرص لوپرامید

بیمار نباید دارو را بیش از دوز مجازی که پزشک تجویز نموده است مصرف نماید. اگر بیمار بعد از ۴۸ ساعت مصرف این قرص اثرات بهبود را در خود پیدا نکرد و همچنین علائم تب در بیمار یافت شد باید مصرف آن را قطع کند و به پزشک مراجعه نماید. این دارو برای کودکان زیر دو سال تجویز نمی شود. همچنین مصرف لوپرامید، در بارداری باید با احتیاط و با تجویز پزشک مصرف شود.

قرص لوپرامید

مقدار مصرف برای درمان  اسهال حاد

کودکان بیشتر از ۱۲ سال و بزرگسالان: در ابتدای مصرف ۴ میلی گرم به صورت خوراکی مصرف می شود. به طور معمول دوز روزانه مصرفی در بزرگسالان ۴ بار است.

  •  آرون گروپس

کودکان ۲ تا ۱۲ سال: دوز مصرفی برای این کودکان ۲ بار در روز است.

مقدار مصرف برای درمان اسهال مزمن

بزرگسالان: برای بهبود باید ۴ بار در روز و تا ۱۰ روز مصرف این دارو را قطع نمایید.

کودکان: مصرف این قرص برای درمان اسهال مزمن در کودکان ۲ تا ۳ بار روزانه بسته به نظر پزشک است.

این نکته را به یاد داشته باشید که این دوزهایی که معرفی شد به طور معمول است و برای درمان بهتر با عوارض کمتر حتما دوز مصرفی تجویز پزشک را رعایت نمایید. معمولا در اسهال حاد اگر بعد از ۴۸ ساعت اثرات بهبود را دریافت نکردید، مصرف آن را قطع نمایید و به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی

همانطور که می دانید همه ی داروهای صنعتی و همچنین گیاهی موجب ایجاد عوارضی در بدن می شوند. این عوارض ممکن است در همه افراد ایجاد نشود. عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر هستند.

  • خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی
  • یبوست، تهوع، استفراغ
  • درد و ناراحتی در قسمت شکم
  • خشکی دهان
  • بثورات پوستی

تداخل دارویی

مصرف همزمان داروهای ضد درد اوپیوئید با این قرص ممکن است موجب ایجاد یبوست شدید شود. داروی لوپرامید همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید قرص لوپرامید برای درمان انواع اسهال، حاد و مزمن کاربرد دارد. با رعایت نکاتی که در این مقاله برای مصرف این قرص گفته شد به بهبودی و سلامت خود و همچنین با عارضه های کمتر کمک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *