دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی تاثیر ویار بر هوش جنین و دلایل بروز ویار در بارداری

  • سعیده ستاری
  • ۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

برخی از مادران باردار بر این باور هستند که چون ویار ندارند حتما جنین آن ها باهوش نمی شود اما این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است. در این مطلب همه چیز را در مورد تاثیر ویار بر هوش جنین برای شما بیان می کنیم.

تاثیر ویار بر هوش جنین به درستی مشخص نشده است. پس اگر شما ویار ندارید نگران هوش فرزند خود نباشید. در این مطلب تاثیرات تهوع را بر روی هوش جنین به صورت کامل برای شما توضیح می دهیم.

بیان تاثیر ویار بر هوش جنین

معرفی تاثیر ویار بر هوش جنین

ویار که به نام هوس های غذایی مشهور است، در حقیقت به میل شدید و ناگهانی مادران باردار جهت خوردن نوع خاصی از غذا اشاره داشته است و گاهی اوقات نیز برای توصیف دلزدگی مادران از بعضی از خوراکی ها استفاده می شود. از آنجایی که افراد گوناگون با یکدیگر تفاوت دارند، امکان دارد در هر زمان از بارداری ویار را به صورت به نشانه تجربه کنید. ولی طبق یک اصول کلی این عارضه رایج در طی سه ماهه اول بارداری شکل می گیرد، در طی سه ماهه دوم شدید می شود و به مرور در سه ماهه سوم و افزایش سن بارداری کمرنگ می شود. البته در موارد بسیار اندکی نیز امکان دارد که ویار بارداری تا بعد از زایمان هم ادامه داشته باشد.

خوراکی های ویار بارداری

ویار بارداری هر فردی با فرد دیگر متفاوت می باشد، پس طیف گسترده ای از مواد غذایی را شامل می شود. با این وجود، تحقیقات گوناگونی نشان دهنده این می باشند که شیرینی ها، غذاهای پر کالری مثل پیتزا، خوراکی های حاوی نمک زیاد مثل پفک یا حتی خود نمک، ترشیجات، میوه ها، بستنی، شکلات و منابع پروتئین حیوانی از شایع ترین خوراکی هایی می باشد که در لیست هوس های غذایی یک مادر باردار قرار می گیرد.

معرفی تاثیرات ویار بر هوش جنین

دلایل وجود ویار در بارداری

با وجود مطالعات فراوان، تا کنون دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن ویار در بارداری می شود مشخص و شناسایی نشده است و به همین جهت کارشناسان و محققان، فرضیه های مختلفی را در این رابطه بیان کرده اند که شامل موارد زیر می باشد.

تغییرات بویایی

حساسیت به بو های مختلف بیشتر می شود، مساله دیگری که وجود دارد این است که بر میزان علاقمندی شما به غذا های گوناگون تاثیر می گذارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییرات هورمونی

نوسانات ناگهانی، سریع و شدید در سطح هورمون ها عامل اصلی عوارض زیادی در دوران بارداری می باشد و ویار از این عوارض به شمار می رود. چون هورمون ها قادر هستند بر تجربه حسی شما از غذا و حس بویاییتان تاثیر بگذارند و در نهایت مشخص کنند که به چه غذایی علاقمند می باشید و از چه غذایی دلزده شده اید.

آشنایی با تاثیر ویار بر هوش جنین

حفظ ایمنی و سلامت جنین

در زمینه دلیل ویار تئوری وجود دارد که بدن به کمک این نشانه، از خوراکی هایی که برای سلامت جنین و مادر ضرر دارند، دوری کند و در عوض به سوی آن دسته از مواد غذایی برود که که دارای مزیت و منافع بسیاری می باشد.

تلقین و تاثیرات فرهنگی

شاید برای شما جالب باشد که ویار مادران باردار به منطقه ای که در آن زندگی می کنند و بزرگ شده اند، بستگی دارد. البته با یکدیگر متفاوت می باشد، اگر چه اکثر مادران ایرانی ویار ترشیجات و لواشک دارند، ولی مادران آمریکایی نسبت به شکلات و شیرینی ویار دارند.

تاثیرات ویار بر هوش جنین چیست

کمبود ویتامین ها و مواد غذایی

یکی از پرطرفدارترین نظریات در مورد دلیل ویار این می باشد که بدن بدین صورت نیازها و کمبودهای خود را نشان می دهد. پس به عنوان مثال، زمانی که شما هوس بستنی می کنید، ممکن است که شما کمبود کلسیم دارید.

تاثیرات ویار بر هوش جنین

دلیل اصلی ویار در بارداری هنوز مشخص نشده است و همچنین ناشناخته ماندن این عارضه باعث شکل گیری باور های متفاوتی چون ارتباط بین ویار و سلامت جنین و یا تاثیر ویار بر هوش جنین می شود. افراد زیادی در جهان معتقد هستند که تجربه ویار در بارداری می تواند نشانه ای از باهوش بودن جنین باشد، پس مادرانی که ویار ندارند، برای سلامت و هوش جنین خود نگران می شوند و این سوال برایشان پیش می آید که آیا واقعا تاثیرات ویار بر هوش جنین از نظر علمی به اثبات رسیده است.

واقعیتی که وجود دارد این است که بعضی از تحقیقات و مطالعات نشان دهنده این می باشند که کودک متولد شده از مادرانی که این نشانه را در دوران بارداری خود تجربه نکرده اند، در آزمون های مرتبط با حافظه، ضریب هوشی و مهارت های زبانی نمره بالایی را کسب کرده اند پس تیز هوش تر به نظر می رسند. ولی در این تحقیقات در ارتباط با ویار بارداری، نکته ای بیان نشده است.

تاثیر ویار بر هوش جنین چگونه می باشد

در مقابل شواهدی که از بعضی از پژوهش ها به دست آمده است، نشان دهنده این می باشد که که ویار بارداری به ویژه در حالت شدید، به کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها و کمبودهای تغذیه ای منجر می شود. پس این توانایی را دارد که بر رشد مغز جنین تاثیر منفی بگذارد. افزون بر اینکه ویار و علاقمندی به خوردن خوراکی های غیر معمول چون خاک یا خوراکی های مضر و ناسالم و یا از سوی دیگر بیزاری از غذای مفید و مقوی به علت ویار، قادر است سلامتی جنین و البته روند رشد مغز او را در معرض خطر قرار بدهد.

با در نظر گرفتن این نکات می توان بیان کرد که تاثیرات ویار بر هوش جنین تا کنون به درستی مشخص نشده است. پس اگر در طول دوران بارداری خود ویار نداشتید، نگران هوش کودک خود نباشید. از سمت دیگر اگر در این دوران ویار را تجربه کردید، نمی توانید به این باور دلخوش باشید که که قطع به یقین تاثیر ویار بر هوش جنین مثبت می باشد. پس باید حسابی مراقب مواد غذایی و خوراکی هایی که مصرف می کنید باشید. در آخر هرگز فراموش نکنید که هوش تنها تحت تاثیر یک فاکتور نبوده و پیرو بسیاری از عوامل ژنتیکی و محیطی است، پس وجود یا فقدان ویار، آنقدر هم که شما فکر می کنید مساله بسیار مهمی نبوده و نمی تواند بر هوش جنین شما و در نهایت بر موفقیت او در آینده تاثیر مهم و تعیین کننده ای داشته باشد.

در صورتی که علاقمند به مطالعه روش های کنترل ویار در بارداری و اطلاع از تاثیر بارداری بر خلق و خو هستید شما می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *