دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش بنجامین آمستل و نحوه مراقبت از این گیاه لاکچری و گران قیمت

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش بنجامین آمستل چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های تکثیر، کشت و مراقبت از این گیاه آپارتمانی آشنا شوید.

به طور گل بنجامین آمستل از دسته گیاهان زیبا با برگ هایی باریک و بلند می باشد که برای پرورش و مراقبت در فضای منازل  گلخانه ها بسیار ایده آل خواهد بود. این گیاه زیبا با وجود شاخ و برگ های بسیار زیادی که دارد اما فاقد گل می باشد و البته لازم به ذکر است که این مسئله تاثیری در میزان محبوبیت آن نداشته است.

چگونگی پرورش بنجامین آمستل

آشنایی با نحوه پرورش بنجامین آمستل

بهتر است بدانید گیاه بنجامین آستل که با نام انگلیسی Ficus Amestel King و نام علمی Ficus binnendijkii شناخته می شود و به نام فیکوس آمستل نیز معروف است. در واقع بنجامین آمستل را می توان از جنس گیاهان فیکوس دانست که متعلق به خانواده Moraceae خواهد بود. همچنین این گیاه را می توان بومی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر هلند، فیلیپین و اندونزی دانست.

در واقع بنجامین آمستل یک گیاه لاکچری و گران قیمت به شمار می آید که به دلیل برگ های فراوان قابلیت بالای تصفیه کنندگی و تحمل نور را داشته و امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین گیاهان شده و در اغلب کافه ها، ادارات و منازل مشاهده می شود.

از آنجایی که بنجامین شباهت بسیار زیادی به اکالیپتوس دارد ممکن است در برخورد اول این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید که این شباهت به خاطر برگ هایشان خواهد بود.

روش ها و دستورالعمل تکثیر گیاه

توجه داشته باشد که کاشت و تکثیر گیاه بنجامین آمستل معمولا از طریق دو روش خوابانیدن هوایی و قلمه برگی انجام می شود که در ادامه به بیان مراحل و نحوه این کار پرداخته ایم

  • خوابانیدن هوایی:

در واقع خوابانیدن هوایی از دسته روش هایی به شمار می آید که در شاخه ها ریشه دار می شوند. برای انجام این گار بایستی در ساقه های فرعی گیاهتان برش هایی ایجاد کنید و البته مراقب باشید که در این شکاف ایجاد شده آوند گیاه صدمه نبیند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های تکثیر گیاه بنجامین آمستل

سپس قسمتی از پوست ساقه را جدا نمایید و سپس سطح آن را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید و درون پلاستیک بسته مقداری خاک مناسب بریزید. همچنین می توانید به جای خاک از خزه ی مرطوب شده استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که حتما ابتدا و انتهای کیسه پلاستیک بسته باشد و هوا درون آن جریان نداشته باشد. تا زمان ظاهر شدن ریشه ها بهتر است با سرنگ داخل کیسه را مرطوب نگه دارید. در نهایت پس از تشکیل ریشه های جدید می توانید ساقه را نیز جدا نمایید.

  • قلمه برگی:

برای انجام این روش بایستی از قلمه هایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر که حداقل دو برگ دارند استفاده نمایید البته لازم به ذکر است که بهترین زمان برای انجام قلمه زنی اواخر فصل بهار و اوایل تابستان می باشد. توصیه می شود که قلمه ها را از شاخه های جانبی گیاهتان انتخاب نمایید و در بستری شامل پرلیت، شن و ماسه و ذغال چوب خرد شده کشت نمایید.

پس از کشت بهتر است قلمه ها را در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید و سطح بستر را مرطوب نگه دارید. همچنین به منظور تسریع در فرآیند ریشه زایی قلمه ها می توانید از هورمون های ریشه زایی نیز استفاده نمایید.

برای انجام این کار بایستی قلمه ها را پیش از کشت در بستر به هورمون آغشته نمایید و سپس به صورت نیمه در بستر کشت قرار دهید. معمولا مدت زمان بین ۱ تا ۵ ماه طول خواهد کشید تا قلمه ها ریشه بدهند. پس از جوانه زدن قلمه ها می توانید آن ها را به مکان اصلی انتقال دهید.

دستورالعمل قلمه زنی بنجامین

شرایط مورد نیاز برای مراقبت از بنجامین آمستل

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به رابطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای پرورش و مراقبت از بنجامیل آسمتل پرداخته ایم

  • نور و دما:

به صراحت می توان گفت که این گیاه نسبت به سایر گونه ها برای رشد نیازمند نور کمی است اما با این حال بسیاری از کارشناسان گل و گیاه عقیده دارند عدم دریافت نور کافی توسط گیاه به مرور زمان باعث ریزش برگ های بنجامین خواهد شد. به همین خاطر بهتر است گیاهتان را در پنجره جنوبی رو به قبله قرار دهید تا نور مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بنجامین آمستل برای رشد نیاز به دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد دارد و این بدان معنا است که دمای داخل اتاق نشیمن و پذیرایی بسیار مناسب بوده و می توانید در صورت گرم تر شدن هوا گیاه را به تراس انتقال دهید و یا اقدام به غبارپاشی نمایید.

  • آبیاری منظم:

توجه داشته باشید که بر اساس دمای حاکم بر محیط کشت باید اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود و سپس برای آبیاری مجدد اقدام نمایید. با این روند گیاه شما در طول هفته نیازمند دو مرتبه آبیاری خواهد بود. دقت داشته باشید که افراط در فرآیند آبیاری می تواند سلامت گیاهتان را به مخاطره بیندازد.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه

  • رطوبت:

به صراحت می توان گفت که تامین رطوبت مورد نیاز گیاه در طول رویش از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به همین خاطر اغلب اوقات توصیه می شود همیشه یک مرتبه صبح و یک مرتبه هم در شب برگ های گیاهتان را اسپری نمایید و البته در صورت بروز لکه های قهوه ای روی برگ ها، روند آبپاشی را متوقف نمایید. این گیاه بومی مناطقی مانند فیلیپین می باشد که بایستی مرطوب باشد و شما نیز نباید از این مسئله غفلت نمایید.

  • خاک و کوددهی:

به طور کلی بهترین ترکیب خاک برای بستر این گیاه شامل پیت ماس، پرلیت و خاک باغچه خواهد بود که ترکیب این سه خاک می تواند تا حد زیادی شرایط ایده آل را برای گیاه شما فراهم آورد. همچنین برای تغذیه گیاه بنجامین آمستل نیز بهتر است در طول فصول رشد یعنی بهار و تابستان در طول ماه دو مرتبه با کود کامل آن را تغذیه نمایید.

با اتمام مبحث پرورش بنجامین آمستل می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل با نحوه پرورش گل مرجان مینیاتوری و پرورش افوربیا تریگونا قرمز نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *