دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل تنگی نفس در پاییز و روش های کنترل آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

با نزدیک شدن به فصل پاییز، انواع آلرژی ها و حساسیت های این فصل نیز پدیدار می شوند که یکی از علائم آن تنگی نفس می باشد. با این مطلب همراه ما باشید تا با برخی راهکارها برای بهبود تنگی نفس در پاییز آشنا شوید.

آلرژی و تنگی نفس در فصل پاییز شایع است. این فصل علاوه بر زیبایی که به همراه دارد برخی حساسیت ها را نیز برای افراد ایجاد می کند. در این مطلب به راهکارهایی برای بهبود ننگی نفس در پاییز خواهیم پرداخت.

راهکارهای بهبود آلرژی و تنگی نفس در پاییز

شروع فصل پاییز و زمستان علاوه بر زیبایی که به همراه دارند، با آلرژی و حساسیت های مختلفی نیز همراه هستند. از علائم این آلرژی ها می توان به عطسه، سرفه، تنگی نفس، خارش و آبریزش بینی و چشم ها و خارش و سوزش گلو اشاره کرد. متاسفانه افراد زیادی در فصل پاییز به آلرژی و سختی تنفس روبرو می شوند که شرایط زندگی روزمره و کاری را با اختلال همراه می کند.

آلرژی های تنفسی و بهبود آن برای افرادی که در طول سال بارها با آن مواجه می شوند، احتمالا معضل بزرگی است. شایان ذکر است که در جهان میلیون ها نفر به آلرژی و حساسیت های مختلفی مبتلا هستند که از علائم و عوارض متعدد آن ها رنج می برند. گاه افراد مبتلا به آلرژی عوارض خفیف و علائم پوستی را دچار می شوند و گاه با علائم و عوارض داخلی روبرو می شوند و برخی هم مشخصا به آلرژی تنفسی و علائم خفیف تا شدید آن مبتلا می گردند.

حساسیت تنفسی یکی از ناخوشایندترین نوع آلرژی ها محسوب می شود که اگر درمان آن جدی گرفته نشود، بیمار با عوارض جانبی شدید و اثرات مخرب مواجه می شود. هوا در فصل پاییز طوری است که این آلرژی ها افزایش می یابند. حساسیت ها ممکن است مدت ها در بدن شخص باقی مانده و حتی با اتمام فصل نیز همچنان ادامه داشته باشند.

حساسیت پاییزی نیز اگر مشابه سایر آلرژی ها تحت درمان قرار نگیرد، می تواند سبب عفونت سینوس و آسم در افراد شود. آنچه علائم حساسیت را بروز می دهد، رها شدن هیستامین ها در بدن در پاسخ به مواد محرک و آلرژی زایی مانند گرد و غبار، گرده گل ها، برخی آلودگی ها و گیاهان می باشد. این حساسیت پاییزی می تواند سبب خارش چشم، گلو؛ بینی و گوش، ریزش اشک، عطسه، سوزش و گلو، گرفتگی بینی و گاه سختی نفس  و خستگی در پاییز شود.

  •  آرون گروپس

علت بروز حساسیت تنفسی در پاییز

باید اشاره کرد هنگام بروز حساسیت فصلی، ماده ای به اسم آلرژن که زیاد خطرناک نیست؛ موجب بروز یک واکنش دفاعی در بدن می شود و بدن به اشتباه مقابله با این ماده را شروع می کند. این مقابله نشانه هایی دارد که به صورت علائم آلرژی حس می شود. در شکل طبیعی این واکنش ها در پی وارد شدن باکتری و ویروس بیماری زا به بدن روی می دهد. اما هنگامی که فرد دچار حساسیت پاییزی می شود هر زمان که ماده حساسیت زا پدیدار شود، سیستم دفاعی نیز فعالیتش را شروع می کند.

قابل ذکر است وقتی ماده آلرژن همچون گرده گل، گرد و غبار و … به بدن وارد می شود، سیستم ایمنی با آن مبارزه کرده و از خود مادهای به اسم هیستامین ترشح نموده که این ماده علائم آزاردهنده ای مانند خارش، سوزش گلو، تنگی نفس و … به همراه می آورد.

از این رو برای رفع این مشکلات باید داروهای ضد حساسیت مصرف کرد. از جمله داروهای مورد استفاده برای آلرژی های فصلی شامل قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین و سایر قرص های ضد حساسیت هستند که به اسامی مختلفی در داروخانه ارائه می شوند که البته باید با تجویز پزشک تهیه شود.

چه موقع به پزشک مراجعه شود؟

گاهی مواقع حساسیت پاییزی طوری است که ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. در این حالت بهتر است که حتما به  پزشک مراجعه شده تا مشخص شود که این موضوع آلرژی است یا فرد سرماخورده است. لازم به ذکر است کودکان بالای ۴ سال نیز می توانند علائم حساسیت فصلی را از خود نشان دهند.

می توان در این سنین علائم آلرژی را در آن ها مشاهده و از ایجاد آن پیشگیری نمود. ولی برای نوزادان تشخیص آلرژی از سرماخوردگی مقداری دشوارتر بوده و نمی توانند داروهای مرتبط با آلرژی را مصرف کنند. از این رو در صورت مشاهده علائم حساسیت، حتما نوزاد را به نزد پزشک متخصص ببرید.

باید اشاره کرد کودکان مبتلا به اگزمای پوستی یا آسم در مقابل حساسیت های فصلی آسیب پذیر تر بوده و کودکانی که از خانواده این موضوع را به ارث می برند، به احتمال زیاد بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت های فصلی از جمله آلرژی پاییزی هستند.

راهکارهای کنترل و بهبود آلرژی

به کمک راهکارهایی که در ادامه اشاره می شود می توانید آلرژی و تنگی نفس فصل برگ ریزان را کنترل و تاحدودی بهبود بخشید.

  • داروهای ضد آلرژی خود را به طور منظم مصرف کنید.
  • هر موقع که از محیط بیرون وارد منزل می شوید، دست های خود را کاملا بشویید.
  • لباس های بیرون از منزل را در داخل خانه نپوشید.
  • کمتر خود را در معرض مواد حساسیت زا قرار دهید.
  • با مشورت پزشک از یک دستگاه بخور خانگی بهره بگیرید.

  • غذاهای سالم و مقوی و همچنین میوه و سبزیجات تازه را مصرف نمایید.
  • در طی روز آب کافی بنوشید.
  • در بیرون از منزل حتما از ماسک استفاده کنید.
  • موقع گردگیری منزل حتما ماسک بزنید.
  • سعی کنید آرام بوده و کمتر نگرانی و استرس داشته باشید.
  • گرم نگه داشتن سر و پا در صورت سردی هوا.
  • نوشیدن یک لیوان آب سیب قرمز شیرین هنگام شب.
  • بهترین غذا در فصل پاییز که سلامتی و انرژی به همراه دارد، آبگوشت بوده که توصیه می شود آن را فراموش نکنید.
  • نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه یک قاشق عسل و چند قطره آبلیموی طبیعی در صبح.

  • دمنوش بابونه و دارچین نیز تقویت کننده سیستم ایمنی خواهد بود. این دمنوش علاوه بر اکسیژن رسانی بیشتر به اندام های تنفسی به بهبود آسم و تنگی نفس کمک می کند.
  • مربای شقاقل، بهار نارنج و خلال نارنج هم علیرغم تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم آلرژی می گردد.

از همراهی شما تا پایان این مطلب کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای اطلاع از درمان آسم و درمان تنگی نفس روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *