دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کنترل ترشح هورمون ها چگونه است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با کنترل ترشح هورمون ها آشنا کنیم و تکنیک هایی را برای این کار بیان کنیم و شما نیز از آن ها برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات خوب در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

یکی از مهم ترین موادی که روی کنترل ترشح هورمون ها اثر می گذارد پروتئین می باشد. در واقع پروتئین ها مواد اصلی این تنظیمات می باشند و در ادامه قرار است شما را با روش های دیگر کنترل آن ها آشنا می کنیم. بهتر است بدانید که ترشح هورمون ها به عهده غدد درون ریز می باشد  و این غدد هر میزانی که بدن به هورمون نیاز داشته باشد را ترشح می کند.

مدیریت هورمون ها در خانه

کنترل ترشح هورمون ها

بسیاری از افراد هستند که به دلیل کاهش توانایی های بدن و افزایش سن در ترشح هورمون ها مشکل پیدا می کنند از این رو باید یک سری روش هایی را بدانید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن بیشترین تاثیر را داشته و ترشح هورمون های خود را کنترل نمایید. بهترین روشی که می توانید از آن استفاده کنید تا بتوانید این کنترل ها را به درستی انجام دهید استفاده از یک سری از رژیم های خاص می باشد و در ادامه رژیم خوب و عادت غذایی مناسب را برای شما بررسی می کنیم تا بتوانید به راحتی از آن ها استفاده نمایید.

استفاده از پروتئین ها

پروتئین ها از مواد لبنی بسیار خوبی می باشد که به شما کمک می کند تا هورمون های مورد نیاز بدن ترشح شده و بر روی سلامت بدن تاثیرات بسیار زیادی دارد. در واقع پروتئین ها از اسید آمینه هایی تشکیل شده است که منجر به ساخت عضلات و استحکام استخوان ها می شود و بر روی اشتها نیز تاثیر می گذارند و هورمون هایی که مخصوص کنترل اشتها می باشند را بیشتر ترشح می کنند از این رو می توانند از بروز چاقی و اضافه وزن در بدن پیشگیری نمایند. پیشنهاد متخصصان در این زمینه این می باشد که در روز حدودا ۲۰ الی ۳۰ گرم پروتئین استفاده کنید و این مقدار در هر وعده غذایی می باشد.

ترشح هورمون و مدیریت آن

داشتن فعالیت های ورزشی

برای این که بتوانید تاثیرات مثبتی بر کنترل ترشح هورمون ها و غدد درون ریز داشته باشید باید سعی کنید هر روز فعالیت های ورزشی داشته  تا بتوانید حساسیت به یک سری از هورمون ها را در بدن کاهش داده و زندگی بهتری داشته باشید. مهم ترین تاثیری که ورزش کردن روزانه بر بدن دارد این است که سطح انسولین خون را کاهش می دهد و می تواند از حساسیت به این هورمون بکاهد تا فرد بتواند راحت تر زندگی کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پرهیز های غذایی

سعی کنید از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده بپرهیزید و سعی کنید این دو مورد را از غذاهای روزانه خود حذف نمایید. این دو مورد می تواند منجر به ایجاد چاقی، اضافه وزن و دیابت و بیماری های دیگر گردد از این رو نیاز است  تا حدودی این دو مورد را حذف کنید.

کنترل استرس

اگر بتوانید استرس خود را کنترل کنید می توانید به راحتی بر روی غدد درون ریز نیز تاثیر داشته و میزان هورمون ها را نیز کنترل کنید. در واقع استرس مزمن می تواند منجر به افزایش فشار خون شده و در نهایت میزان برخی از هورمون ها را در بدن زیاد تر می کند و این هورمون ها به جای این که تاثیر مثبتی بر بدن داشته باشند تاثیرات منفی دارند و مشکلات شدیدی را ایجاد می نمایند.

برای بهبود ترشح هورمون ها استرس خود را کنترل کنید.

استفاده از چربی های سالم

برای مدیریت ترشح هورمون ها بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر داده و از یک سری از چربی های سالم در این زمینه استفاده کنید. در واقع این چربی ها برای بدن بسیار مفید می باشند و می توانند از بروز بسیاری از بیماری ها و افزایش ترشح هورمون ها و مشکل ساز شدنشان پیشگیری می کند.

تعادل در غذا خوردن

یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به مدیریت هورمون ها در بدن گردد تعادل داشتن در حین غذا خوردن می باشد. این کار شما برای سلامتی بدن نیز مفید می باشد و می تواند از چاقی و یا لاغری بیش از حد پیشگیری کرده و انرژی لازم برای بدن شما را نیز فراهم می نماید.

چای سبز

از دیگر موادی که در مدیریت ترشح هورمون ها به شما کمک می کند می توان به چای سبز اشاره کرد. در واقع چای سبز به راحتی می تواند منجر به ایجاد لاغری در شما شود و علاوه بر کافئینی که دارد می تواند با آنتی اکسیدانی که دارد برای بدن بسیار مفید باشد.

استفاده از چای سبز برای درمان افزایش ترشح هورمون ها

استفاده از ماهی های چرب

ماهی های چرب یکی از بهترین منابع امگا سه می باشند و دارای فواید ضد التهابی اند از این رو شما اگر از این ماهی ها به صورت مرتب استفاده کنید می توانید نیاز غدد درون ریز به این مواد معدنی را از بین برده و به آن ها کمک کنید تا وظیفه خود را بهتر انجام داده و ترشح هورمون ها را کنترل کنید.

فیبر حل شدنی

از دیگر روش هایی که می توانید بر ترشح هورمون ها تاثیر گذار باشد فیبر های حل شدنی می باشند. البته فیبر به صورت کلی برای بدن مفید می باشد و می تواند از بروز انواع سرطان ها پیشگیری نماید با این حال فیبرهای حل شدنی تاثیرات بیشتری دارند و شما می توانید با استفاده از آن ها مقدار هورمون ها را کنترل کرده و از بروز مشکلاتی که کنترل نشدنشان ایجاد می کند دوری نمایید.

تخم مرغ

تخم مرغ برای بدن فواید بسیار زیادی دارد و دارای ارزش غذایی بسیار زیادی می باشد از این رو برای این که بتوانید بر روی ترشح هورمون ها تاثیر گذار باشید و بتوانید آن ها را به درستی مدیریت کنید استفاده از تخم مرغ را از یاد نبرید. تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است و بیان می کند که استفاده همزمان از زرده و سفیده تخم مرغ برای بدن بسیار خوب است و بهتر از زمان هایی می باشد که این دو را به تنهایی مصرف می کنید.

کنترل ترشح هورمون ها

خواب نیز از دیگر عوامل موثر بر ترشح هورمون ها در بدن می باشد زیرا بدن دارای یک ریتم شبانه روزی بوده و در نهایت اگر نتوانید خواب خوب داشته باشید می توانید مشکلاتی را در زمینه ترشح هورمون ها ایجاد کنید. اگر موارد قبلی را رعایت کنید ولی نتوانید خواب مناسبی داشته باشید نیمی از راه را نرفته اید و سلامتی شما درگیر برخورداری از خواب خوب و با کیفیت می باشد. ترشح هورمون ها به دو صورت تنظیم منفی و مثبت صورت می گیرد و هر کدام از آن ها کارهای خاصی را برای این مورد انجام می دهند.

در پایان نیز می توانید اطلاعات دیگری در رابطه با سرگیجه پس از ایستادن و گرسنگی مداوم بدست آورید. برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده کلیک کرده تا وارد صفحات مربوطه شوید و به مطالب گفته شده دسترسی پیدا نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *