دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه ظروف چینی و نحوه تشکیل این ظروف

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با تاریخچه ظروف چینی آشنا کرده و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه شما بدهیم بنابراین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ساخت و صادرات و واردات ظروف چینی تا پایان این بخش همراه ما باشید.

تاریخچه ظروف چینی به ۱۷۰۰ سال قبل بر می گردد و این وسایل در چین تولید شدند. بعد از مدتی که چینی ها این ظرف ها را ساختند به کشور های دیگر نیز فرستاده شد و امروزه شما می توانید این چینی هایی که ساخته شده بودند را در موزه ها مشاهده نمایید زیرا این چینی ها بسیار کمیاب می باشند و باید از آن ها به بهترین شکل ممکن نگهداری نمود.

تاریخچه ظروف چینی

تاریخچه ظروف چینی و معرفی انواع چینی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چینی ها برای اولین بار در چین و توسط افرادی چینی ساخته شد و قرن ۸ ام میلادی این ظروف را به سایر کشور ها ارسال کردند. اولین ظرف هایی که صادر شد به خاورمیانه بود و در ابتدا تنها اشراف و افراد پولدار و پادشاهان از این ظروف استفاده می کردند و دیگران قدرت خرید آن ها را نداشتند ولی با مرور زمان بازرگانان و تجار نیز از این ظرف ها بهره مند شده و توانایی خرید آن ها را بدست آورند.

قرن نهم در تاریخچه این ظروف

در این قرن مرکز تجاری دنیای اسلام بغداد بود و بیشترین جنس هایی که در این زمان اد و ستد می شد ظروف چینی و ابریشم بودند. این وسایل در این قرن بیشترین داد و ستد را در بین مسلمانان داشتند.

چنگ خه تحولی در تجارت

چنگ خه یکی از دریانوردانی بود که ۲۹ سال سفر های دریایی رفته بود و توانست تجارت چین را متحول نماید. در واقع این فرد در سفرهایی که می رفت با خود ظرف های چینی اصیل و با کیفیتی را به عنوان کادو با خود می برد و این ظروف امروزه در موزه ها نگهداری می شود زیرا بسیار زیبا و جالب می باشند. در موزه تیکاپی ترکیه ۱۳ هزار مورد از این ظروف نگهداری می شود که تولید شده از کوره های داخلی می باشند.

تولید ظرف های چینی در قرن هشتم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قرن ۱۶ تحولی در صادرات چینی

در قرن ۱۶ میلادی ظرف های چینی به کشور پرتغال و اروپا وارد شد و بعد از این که جنگ های طولانی مدتی که هلند پیروز این میدان بود توانست بر اقیانوس های غربی مسلط گردد یکی از بزرگ ترین مشتریان این ظروف شد و در بین سال های ۱۶۳۶ الی ۱۶۳۹ بیش از ۱۰۰ ها هزار قطعه چینی از چین خریداری کرد و این کار توانست اقتصاد چینی ها را تغییر داده و تحولی بسیار زیاد در آن ها ایجاد نماید. تمامی این چینی هایی که توسط هلند خریداری شده بود ساخته شده در شهر جین ده جن چین بود و این چینی ها دارای طرح های هنری بسیار زیبایی بودند. چینی هایی که در این شهر ساخته می شدند مطابق با سلیقه غربی ها بود از این رو فروش بیش تری نیز نسبت به سایرین داشتند.

قرن ۱۷ و ۱۸ ساخت چینی در اروپا

بسیاری از اروپایی ها بعد از این که چینی را وارد کردند از آن کپی برداری کردند و زمانی که در سال ۱۷۵۵ توانستند کائولین را کشف کنند دیگر راحت تر می توانستند اقدام به تولید چینی نمایند و از طرفی دیگر مبلغان مذهبی نیز مدارک فنی مهمی از چین برای این افراد آوردند و اروپاییان نیز چینی را تولید کردند و این کار برای اولین بار در چین در سال ۱۷۶۸ صورت گرفت و اروپایی ها نیز توانستند به یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان تبدیل گردند و درآمد های بسیاری از این راه کسب کردند.

تاریخچه ظروف چینی

نحوه تشکیل ظروف چینی

همانطور که در تاریخچه این ظروف گفته شده است ظروف چینی از خاک چینی و یا کائولین ساخته می شود و به سفالی که رنگ و لعاب بگیرد چینی گفته می شود. از دیگر مواد اولیه که برای ساخت این ظرف ها نیاز است می توان به فلوسپات اشاره کرد و این ماده را با کائولین ترکیب می کنند. این ترکیب ها دارای فرمول های بسیار خاصی می باشد و هر فردی نمی تواند به هر میزانی که دوست دارد این دو را با یک دیگر ترکیب نماید. خمیری که از ترکیب این دو ماده ایجاد می شود خمیر کالباس نام دارد و بعد از این که فرآیندهایی را طی می نماید به وسیله دستگاه های فرم دهی تبدیل به ظرف های چینی می شود.  بعد از این که توسط دستگاه ها فرم دهی ها انجام شد در قالب ها دوغاب ریخته می شود و بعد از یک روز چینی ها در کوره قرار می گیرند. در کوره ها ۱۳۵۰ درجه به این ظرف ها دما داده می شود و بعد از این کار روی آن ها عکس برگردان هایی چاپ می شود و دوباره وارد کوره می شوند.

ساخت ظرف های چینی چگونه است؟

آشنایی با تاریخچه ها منجر به بالاتر رفتن اطلاعات عمومی شما خواهد شد از این رو اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها بدست آورید بر روی لینک های مقابل تاریخچه پول و تاریخچه جوراب کلیک کرده و وارد صفحات مربوطه شوید و اطلاعات خود را در این دو مورد نیز بالاتر ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *