دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید ساکسیفون و معرفی این ساز بادی

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

ساز ساکسیفون یکی از برجسته ترین سازهای بادی در موسیقی پاپ و جاز محسوب می شود. این مطلب راهنمای خرید ساکسیفون را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

ساز ساکسیفون یک ساز همه کاره است که طرفداران زیادی دارد. اگر مایلید تا این ساز جذاب را خریداری نمایید. در این مطلب راهنمای خرید ساکسیفون ارائه می شود تا بتوانید انتخاب مناسب تری داشته باشید.

آشنایی با راهنمای خرید ساکسیفون

اگر پیش از خرید ساز مورد علاقه خود اطلاعات کافی درباره ساز به دست آورید می توانید انتخاب بهتری داشته باشید. در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید ساز ساکسیفون را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. ساکسیفون یک ساز بادی می باشد که با دم و بازدم نواخته می شود.

تقریبا همانند ساز کلارینت بوده ولی دارای تفاوت هایی است. این ساز یک قمیش داشته و جنس بدنه آن معمولا از برنج است. در ساز ساکسیفون سوراخ هایی تعبیه شده که با باز و بسته شدن آن ها که در حقیقت نقش کلید را بازی می کنند و با قرار دادن صفحه روی این کلیدها یا برداشتن صفحه از روی آن ها سبب تولید صدا شد.

این ساز صدای بلند و حماسه ای تولید می کند که هنگام شنیدن آن حس وطن پرستی در فرد ایجاد می شود. از ساکسیفون در مجالس رسمی و نظامی استفاده می شود. همچنین در موسیقی جاز و پاپ هم مورد توجه و علاقه است. در سال ۱۸۴۰ هنرمند بلژیکی، آدولف ساکس ساز مذکور را اختراع نمود و اسم وی به اختصار روی این ساز نهاده شد.

این ساز یکی از برجسته ترین سازهای باد در موسیقی پاپ و جاز محسوب می شود. در صورتی که مبتدی هستید از راهنمای خرید ساکسیفون که در این مطلب ارائه می شود؛ استفاده کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

معرفی ساز ساکسیفون

ساز ساکسیفون یکی از سازهای مهم بادی در ارکستر و گروه های موسیقی به حساب می آید. این ساز که توسط شخصیت های مختلفی برجسته شد به موسیقی راک اند رول کمک نمود و هنوز نیز در کلوب های شبانه ، سالن های سمفونی و کنسرت های راک نوای آن به گوش می رسد.

ساکسیفون دارای تطبیق پذیری خیلی بالایی است. از صدای بم تا زیر، آلتو و سوپرانو این ساز طیف گسترده ای از تونالیته را با خود همراه دارد. شایان ذکر است ساز مذکور و صدای متمایز آن در ژانرهای متعددی بخصوص جاز مورد استفاده واقع می شود. همچنین برخی نوازندگان حرفه ای، مهارت های خاصی را تقویت کرده و تکنوازی متمایزی را ارائه می دارند.

قابل ذکر است ساز ساکسیفون بر اساس محدوده صوتی دارای انواع مختلفی مانند سوپرانو، آلتو و تنور می باشد که تفاوت آن ها در دامنه صدایی می باشد. امروزه این ساز برای تک نوازی در قسمت سازهای بادی در سبک های گوناگون موسیقی از جمله، جاز، پاپ، بلوز، راک، کانتری و هیپ هاپ تحت استفاده قرار می گیرد.

ناگفته نماند در این که ساز ساکسیفون چوبی یا برنجی باشد منظور این نیست که از چوب ساخته شده بلکه به مفهوم چگونگی تولید صدا در دهنی ساز می باشد و در ساخت این ساز چوب استفاده نشده است.

انواع ساز ساکسیفون

در راهنمای خرید ساکسیفون باید اشاره کرد که این ساز دارای انواع مختلفی بوده که هر یک صدا و دامنه متفاوتی دارند. انواع ساز ساکسیفون عبارتند از:

  • آلتو:

از معروف ترین انواع ساکسیفون بوده که سایز متوسطی داشته و برای افراد مبتدی خیلی مناسب می باشد. این ساز هم دهنی کوچکی داشته و هم کلید E شکل آن سبب شده به راحتی قابل تنظیم باشد.

  • تنور:

صدای صوت این ساز در محدوده صوت انسان بوده و از ساز آلتو بزرگتر است. همچنین گردن کشیده ای داشته و در سبک های جاز، راک، پاپ و بلوز به کار می رود.

  • سوپرانو:

به خاطر کار روی کلید B، ساز مذکور محدوده صوتی بالایی دارد و در بین همه سازها بیشترین قدرت را دارد. همچنین یکی از حرفه ای ترین ساکسیفون ها در دنیا بوده و برای نواختن و ایجاد صدای ایده آل آن به مهارت زیادی نیاز است.

  • باریتون:

بزرگترین و سنگین ترین نوع ساکسیفون است که موسیقی دلنواز و ملایمی ارائه می دهد.

سطوح کیفیت ساکسیفون

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید ساکسیفون این است که سطح کیفی آن باید تعیین شود. یعنی این که برای نوازنده یا شاگرد کدام سطح مناسب تر می باشد. معمولا بین سه سطح کیفی این ساز انتخاب می شود که شامل مبتدی، متوسط و حرفه ای است.

بهتر است برای ساده ترین نمودن خرید خود از یک فرد متخصص در نواختن این ساز مشورت بگیرید. موقع خرید ساز خود، کافی است مدل ها را بر طبق سطح کیفیت دسته بندی نمایید و سطح مناسب خود را خریداری کنید. برای شروع می توانید بر اساس نام تجاری، قیمت، رتبه بندی مشتریان و نوع پرداخت در سایت های مختلف جستجو کرده تا مدل های بهتر را برای تمرکز روی آن پیدا کنید.

۱. ساز ساکسیفون مبتدی

بسیاری از سازندگان به تولید سازهای مبتدی می پردازند که مقرون به صرفه بوده و در عین حال کاربرد خوبی داشته باشند. به طور معمول سازهای هنرجویی خوب برای مبتدی ها، حس راحتی ایجاد کرده و به سادگی می توان لحن صدای زیبایی تولید کرد نکته مهمی که نیاز است هنگام خرید به آن دقت کنید این است که اگر تصور می کنید شاید این ساز را ادامه ندهید، مدل مبتدی منطقی ترین حالت خرید می باشد.

در طی سه سال یا بیشتر، شما می توانید ساز خود را با یک مدل نیمه حرفه ای تعویض کنید. در ضمن بهتر است مدل مبتدی که خریداری می کنید به اندازه کافی سالم و تمیز نگهدارید تا بتوانید با فروش آن، مبلغی از هزینه ساکسیفون  جدید را تهیه کنید. همچنین قابل ذکر است اکثر مبتدی ها ساکسیفون نوع آلتو را انتخاب می کنند.

این مدل به طور معمول نخستین انتخاب برای مبتدیان و نوازندگان تازه کار می باشد زیرا کم وزن و کوچک بوده و حتی قابل حمل برای کودکان نیز هست. در ضمن برای تولید صدا به تلاش زیادی نیاز نیست و با سبک های موسیقی از کلاسیک و جز گرفته تا راک و پاپ سازگاری خوبی دارد.

به یاد داشته باشید که هزینه کمتر به معنی به صرف بودن نبوده و باید حتما ارزش ساز را با کیفیت صدادهی و ساخت آن مورد سنجش قرار دهید. در ضمن اطمینان یابید که از یک برند معتبر خرید را انجام داده و با در نظر گرفتن کیفیت و قابلیت نواختن، ساز خود را برمی گزینید.

هیچ چیز بیشتر از سازی که صدای خوبی ندارد یا به طور غیر عادی نواختن آن دشوار می باشد. علاقه هنرجو به نواختن را از بین نخواهد برد. از معروف ترین برندهای تولید ساز مبتدی تا نیمه حرفه ای می توان به سوزوکی و سلمر اشاره نمود.

۲. ساز ساکسیفون متوسط

در ادامه راهنمای خرید ساکسیفون به مدل متوسط این ساز می رسیم. همانطور که از نام آن مشخص است، بین ساز مبتدی و حرفه ای قرار می گیرد. هر چند کار و اکشن کلیدی ممکن است مشابه ساز حرفه ای باشد ولی صدای آن به طور معمول کیفیت و شفافیت کاملی که در نوع حرفه ای وجود دارد، را ارائه نمی دهد. این ساز به طور معمول نسبت به ساز حرفه ای، تزئینات لوکس کمتری داشته و فاقد متریال برتر می باشد.

۳. ساز ساکسیفون حرفه ای

این نوع ساز در لحن، پاسخ و شفافیت صدا پیشرفت بالایی دارد. معمولا کارهای دستی بسیاری مانند کلیدهای چکش کاری شده با دست استادانه روی قسمت شیپور تعبیه شده است. آلیاژهای فلزی، لحیم کاری و دیگر موارد مورد استفاده از بهترین کیفیت برخوردار است که در نتیجه قابلیت صدادهی حرفه ای را ارائه می دهد.

تقریبا تمام نوازندگان اطلاع دارند که بین چهار نوع ساز ساکسیفون، نواختن ساز سوپرانو از همه دشوار تر می باشد چرا که این سازها در دامنه صدایی سوپرانو می باشند. اجرای مداوم یک نت خیلی دشوار می شود. از این رو می توان گفت نواختن مدل سوپرانو هم به طور معمول توسط حرفه ای ها انجام می شود. از مشهورترین برندهای تولید ساز حرفه ای می توان به شاتو، یاماها و ژوپیتر اشاره نمود.

اندازه ساز ساکسیفون

باید اشاره کرد ساکسیفون سایز بزرگ جهت نواختن آهنگ های دلنواز سخت و دشوار می باشد و سازهای کوتاه تر با وجود قیمت بالاتر ولی برای افراد ریز اندام هنگام فوت کردن و انگشت گذاری دشوار بوده و برای این افراد نواختن با نوع ارگونومی راحت تر می باشد.

در حالت کلی افراد مبتدی باید از سایز کوچکتر شروع نموده که نواختن راحتتری دارد. برای افراد مبتدی ساز آلتور و تنور مناسب بوده ولی برای کودکان ساز تنور بزرگ است و نواختن با آن اندکی دشوار است. نکته مهم در این بخش از راهنمای خرید ساز ساکسیفون این است که سازهای خیلی بزرگ برای شروع یادگیری مناسب نیستند.

به این ترتیب ابزارهای بلند جهت نواختن نواها یا تن های دلنواز و آهنگ های خوب همانطور که اشاره شد، دشوار تر می باشند. ابزارهای کوتاه علیرغم گرانتر بودن برای کودکان یا بزرگسالان کوچک جثه در فوت کردن و انگشت زدن سخت تر است. اگر قصد دارید واقعا تنور بنوازید اما برای شما مشکل است چند نوع از آن را تست کرده و ببینید با کدام یک راحت تر هستید.

می توانید هم آلتو و هم تنور کار کنید. باید ببینید کدام یک را ترجیح می دهید. سعی کنید به بسیاری از نوازنده های تنور یا آلتو گوش داده و ببینید کدام یک را بیشتر می پسندید. همچنین ببینید چه سبک موسیقی علاقه دارید. این ایده خوبی است که تا حد امکان با سایر افراد بنوازید و اگر گروه موسیقی خاصی مدنظرتان هست از آن ها سوال کنید که برای ساز آلتو یا تنور جایی دارند؟

در صورتی که دوست دارید سبک راک بنوازید، بهترین گزینه خرید برای شما تنور است. ولی برای سبک کلاسیک، نوع آلتو بهتر می باشد.

ساز ساکسیفون دست دوم یا نو ؟

نکته قابل توجه در راهنمای خرید ساکسیفون این است که غالبا بهترین گزینه خریدف یک وسیله نو می باشد که اطمینان دارید کارکرد خوبی داشته و دارای گارانتی هم هست. دقیقا مشابه خرید یک خودرو جدید که بیشترین استهلاک آن در چند ماه اول روی می دهد. در صورتی که ساکسیفون دست دوم را از فروشنده ای معتبر یا مربی خود خریدای می کنید می تواند ایده مناسبی باشد ولی ممکن است نسبت به ساکسیفون نو زودتر به تعمیر نیاز پیدا کند.

برخی ساکسیفون های دست دوم به اندازه ارگونومیک های مدرن تر، برای مبتدی ها مناسب نبوده. استحکام صدا در سراسر منطقه و صدای آهنگ آن ها به اندازه شاخص های مدرن نیست. هر چند برخی از آن ها بهتر هم می باشند. در صورت تردید داشتن می توانید از فروشنده بخواهید وسیله را قرض بدهد تا درباره خرید آن بهتر تصمیم گیری نمایید.

شایان ذکر است در سال های اخیر تفاوت بین ساکسیفون های گران قیمت و ارزانتر کاهش پیدا کرده است. به طور مثال ساکسیفون ۶۰۰ هزارتومانی می تواند از همه نظر به اندازه ساکسیفون دو میلیون تومانی عملکرد خوبی ارائه دهد. برای اغلب نوازنده ها اصلی ترین فاکتور صدای دستگاه می باشد. البته فاکتورهای دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد از جمله احساس خوب، زیر و بمی صدا، کیفیت ساخت، تداوم تن در محدوده، ارگونومی، زیبایی و ارزش فروش مجدد.

ناگفته نماند اخیرا ساکسیفون های خیلی خوب از چین وارد می شوند. که البته اکثرا افراد عقاید متفاوتی درباره آن ها دارند. هر چند برخی عقیده دارند که تعدادی از آن ها را تست کرده که عملکرد خوبی داشته اند. در حالی که قیمتی نصف قیمت ساکسیفون های متوسط دارند. همچنین کیفیت ساخت، تن صدا و ظاهر خوبی هم دارند.

نکات جالب در رابطه با این ساز

  • می توانید با ساکسیفون های ارزان قیمت نیز به اندازه ساکسیفون های گران تر به خوبی نواخته و تاحدی همان صدای خوب را ارائه دهید.
  • برای خرید ساکسیفون به مدل های اشاره شده دقت کنید و دقت کنید که با صدای کدام ساز حس بهتری دارید.
  • اگر خرید اینترنتی انجام می دهید، از سایتی باشد که به طور تخصصی در زمینه فروش ساز فعالیت دارد.

از همراهی شما تا پایان این مطلب کمال تشکر را داریم. امیدواریم از راهنمای خرید ساکسیفون ارائه شده نهایت استفاده را برده و بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری دست به انتخاب ساز مورد علاقه خود بزنید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی به آشنایی با ساز نی، انواع ساز و انواع سازهای ترکی روی لینک های قرار داده شده کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *