دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان سی ار پی بالا با روش های طبیعی

  • سعیده ستاری
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

درمان سی ار پی بالا از طریق راه های مختلفی انجام می شود که ورزش و خواب کافی، آزمایش هورمون و آرامش ذهن و دور از اضطراب را شامل می شود.

امکان دارد به تازگی به پزشک رفته باشید و برای شما آزمایش CRP را تجویز کرده باشد. برای انجام این آزمایش بایستی نمونه خون بدهید و نتیجه آن را به پزشک نشان دهید تا درباره وضعیت سلامتی شما به درستی تصمیم بگیرد. البته در حالت نرمال هم مقدار سی ار پی صفر نمی باشد، با این حال تنها میزانی از آن پذیرفته است و بالاتر از آن نشانگر وجود بیماری می باشد. در ادامه می خواهیم بیان کنیم CRP چیست و چرا مقدار آن را اندازه می گیرند.

درمان سی ار پی بالا چگونه صورت می گیرد

درمان سی ار پی بالا چگونه انجام می شود؟

اول قصد داریم بیان کنیم آزمایش سی ار پی چیست و نشان دهنده چه چیزی در بدن می باشد. CRP مخفف C-Reactive Protein یا نام دیگرش پروتئین واکنشی C می باشد. اغلب آزادسازی این پروتئین از کبد صورت می گیرد و اگر در بدن التهابی باشد، مقدار آن بیشتر می شود. به همین علت برای تشخیص اینکه در بدن التهاب وجود دارد درخواست اندازه گیری CRP داده می شود.

با این حال همانطور که بیان کردیم، هیچ موقع مقدار پروتئین واکنشی C در بدن صفر نمی باشد؛ چون سیستم ایمنی ما در هر حالتی با عوامل بیگانه ورودی در حال مبارزه می باشد. به همین علت ما به این بیماری مبتلا نمی شویم و هنگامی که به این بیماری مبتلا شدیم سیستم ایمنی ما قدرت مبارزه با آنتی ژن ها یا همان عوامل بیگانه را از دست می دهد و به همیین خاطر به این بیماری مبتلا می شویم. پس باید در نظر بگیریم اگر سی ار پی شما عددی کمتر از ۱ mg/dL ویا ۱۰ mg/L باشد، نرمال می باشد.

همچنین با کمک این آزمایش میتوان میزان خطر قلبی که برای شما وجود دارد را پیش بینی می کند. اگر میزان CRP در آزمایش شما کمتر از ۱ mg/L باشد، ریسک بیماری قلبی برای شما پایین می باشد و اگر مقدار آن ۱-۳ mg/L باشد مقدار خطر قلبی که شما را تهدید می کند متوسط می باشد. کسانی که با آزمایش سی ار پی آن ها بالاتر از ۳ mg/L باشد، خطر قلبی بالایی شما را تهدید می کند.

آزمایش CRP

دلیل سی ار پی بالا

وجود هر گونه التهابی در بدن قادر است سطح خون سی ار پی را بیشتر کند، یعنی از بیماری های ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری های سخت مانند بیماری خود ایمنی و یا سرطان امکان دارد دلیل افزایش CRP باشد. نکته ی مهمی که درباره اینکه سی ار پی چیست، بدانیم؛ این است که این آزمایش قادر نیست دلیل افزایش سی ار پی را نشان دهد و تنها به صورت غیر تخصصی به ما نشان می دهد که فرد به شرایط حاد التهابی و یا مزمن دچار شده است.

  •  آرون گروپس

دلایل افزایش سطح سی ار پی خون امکان دارد به سبب بیماری های زمینه ای مانند دیابت باشد و یا به سبب مدل های مختلفی از عفونت ها همچون پنومونی و… افزایش سطح CRP را داشته باشیم. انواع سرطان به خصوص سرطان لنفوم، بیماری های خود ایمنی به ویژه بیماری بافت همبند و یا لوپوس، توبرکلوزیس، آرتریت روماتوئید خودایمن و عفونت استخوان و غیره می تواند از عوامل سی ار پی بالا باشد. به همین سبب در صورتی که دکتر در هر بیماری تردید دارد، می تواند از تست سی ار پی به عنوان یک تست کمک تشخیصی استفاده کند.

علائم سی ار پی بالا

تداخلات آزمایش سی ار پی

تنها بیماری و عفونت باعث التهاب در بدن نمی شود و دلایل طبیعی دیگری نیزی امکان دارد التهاب را به وجود بیاورد و در نهایت موجب سی ار پی بالا می شود. به همین علت ضروری می باشد که عوامل مداخله گر را بشناسید تا در زمان مراجعه به پزشک یا آزمایشگاه، گزارش دهید. یکی از عوامل مداخله گر، افزایش شاخص توده بدنی می باشد، یعنی بی ام آی بالا قادر است سی ار پی را بالا ببرد. البته بیماری مزمن مانند دیابت و عفونت های مزمن در بافت های متفاوت که شما از آن ها آگاهی دارید مانند ژینژیویت و یا برونشیت که سطح CRP را بالا نشان می دهد. البته اگر HDL پایین باشد و تری گلسیرید او بالا باشد نیز آزمایش CRP او، وجود پروتئین واکنشی C بیش از حد عادی را نشان می‌دهد.

موارد دخیل دیگری که در سطح بالای CRP تأثیر گذار می باشد مانند انجام آزمایش پس از ورزش سنگین، خستگی مزمن، سیگار کشیدن، افسردگی، بالا بودن فشار خون، آینه خواب، بیماری قلبی و سندروم متابولیک است. پس هریک از این نشانه ها امکان دارد باعث شود CRP شما بالا برود؛ در صورتی که به بیماری به خصوصی مبتلا نیستید.

نشانه ها CRP

درمان بالا بودن سطح CRP به صورت طبیعی

روش های طبیعی زیادی وجود دارد که به شما در این زمینه کمک می کنند تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید و از افزایش سطح سی ار پی به علت های غیر تخصصی و یا در صورتی که بیماری دیابت نوع ۲ دچار هستید، پیشگیری کنید.

آزمایش هورمون

امکان دارد به سبب به هم خوردن تعادل هورمون های شما، به‌ خصوص لپتین و استروژن، مقدار سی ار پی شما افزایش پیدا کند؛ پس اگر از سلامت کامل برخوردار بودید، حتما آزمایش هورمون بدهید و اگر هورمون های شما متعادل نبود، برای درمان آن اقدام کنید.

توضیح در مورد درمان سی ار پی بالا

انجام فعالیت ورزشی و داشتن خواب کافی

باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید تا از ابتلا به بیماری های بسیاری جلوگیری کنید و بتوانید سطح CRP خون خود را که به صورت غیر واقعی بالا رفته است، متعادل کنید. به همین سبب خواب کافی را هیچ موقع فراموش نکنید. البته فقط تعداد ساعاتی که می خوابید مهم نیست بلکه داشتن خواب با کیفیت مهم می باشد تا بتوانید بدن خود را با نشاط کنید و از توانایی های خود استفاده کنید. با بالا رفتن فعالیت های ورزشی شما، سطح سلامت خود را بالا می برید و اگر اضافه وزن دارید، به تناسب اندام رسیده اید و سطح CRP شما نرمال است.

آرامش ذهن و دور از اضطراب

یکی از مهم ترین نکات در سبک زندگی سالم بالا بودن آرامش ذهنی می باشد. با دوری از استرس و اضطراب نه تنها در سلامتی کامل قرار می گیرید بلکه از صدمه به بافت ها و تخریب آن ها در اثر اضطراب بیش از اندازه پیشگیری می کنید. برای پایین آمدن میزان استرس خود می توانید افزون بر اینکه سبک زندگی خود را تغییر می دهید، ورزش هایی مانند یوگا را انجام دهید. رژیم غذایی، تحرک و خواب کافی در بهبود وضعیت سلامتی و کاهش استرس کمک رسان است.

در پایان برای اطلاع از دیگر آزمایش های پزشکی همچون آزمایش تیتر بتا و آزمایش پرولاکتین می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *