دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سندرم مسئله با پدر چیست و با چه علائمی همراه است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر پدر خانواده نتواند رابطه درست و مناسبی با فرزند دختر خود داشته باشد، زمینه بروز سندرم مسئله با پدر ایجاد می شود. در این مطلب پیرامون این موضوع به بحث و کاوش بیشتر می پردازیم.

مسلم است که رابطه کودک دختر با والدین خود به طور چشمگیری بر روابط آینده او با سایر افراد تاثیر می گذارد. در این راستا در اثر عدم ارتباط مناسب پدر با دختر اختلالی از جمله سندرم مسئله با پدر به وجود می آید که پیامدهای منفی به دنبال دارد. در ادامه مطلب به علت و علائم سندم مسئله با پدر خواهیم پرداخت.

علت، علائم و پیامدهای سندرم مسئله با پدر

آنچه که مسلم است، رابطه فرزندان با والدین به طور چشمگیری بر روابط آینده آنها با سایر افراد تاثیر خواهد داشت. محیطی که کودک در آن رشد می کند بر شخصیت وی در بزرگسالی تاثیر می گذارد. از این رو والدین باید تلاش کنند محیطی سرشار از عشق و محبت برای فرزندان به وجود آورند. سندرم مسئله با پدر یا سندرم ددی ایشو یکی از اثرات رابطه با پدر بر شخصیت فرزند می باشد.

ارتباط پدر و مادر با کودک می تواند بر سرنوشت و زندگی آن ها تاثیر زیادی بگذارد. دختران در بیشتر مواقع به پدر خود وابسته بوده و کمتر مواردی مشاهده می شود که دخترها به مادر وابستگی بیشتری داشته باشند. از این رو اگر والد پدر نتواند با دختر خود ارتباط درست و مناسبی داشته باشد، نتیجه آن ایجاد سندرم مسئله با پدر یا مشکل عقده پدر خواهد بود.

به عبارتی وقتی دختران از لحاظ عاطفی از طرف پدر خود تامین نشوند، ممکن است به این سندرم دچار شوند. در مواردی مشاهده شده آزار دختر توسط پدر در کودکی می تواند بروز این سندرم را تشدید کند. به طور کلی هر موردی که سبب جدایی دختر از پدر شده یا این که دختر با کمبود محبت از سوی پدر مواجه گردد، می تواند زمینه ساز سندرم مسئله با پدر باشد.  با ادامه مطلب همراه ما باشید.

تعریف سندرم مسئله با پدر

همانطور که می دانید دخترها از لحاظ عاطفی از همان دوران کودکی به محبت و توجه پدر نیاز زیادی دارند. اگر این محبت کافی نباشد یا اصلا وجود نداشته باشد، دختر با مشکلات عاطفی مختلفی روبرو می شود. این مشکلات یک خلا را به وجود آورده که سندرم مسئله با پدر  را به همراه دارد.

  •  آرون گروپس

در اصطلاح روانشناسی این موضوع برای زنی به کار برده می شود که مجموعه ای از تکانه ها یا ارتباطات ناخودآگاه مربوط به مدل یا تصویر از پدر را دارد. بارزترین نمونه آن زنانی هستند که به رابطه با مردان مسن تر از خود علاقه نشان می دهند. به این ترتیب این سندرم نوعی وضعیت روانی تعریف می شود که در آن دختر به علت عدم دریافت محبت از سمت پدر وارد روابط ناهمخوانی مانند رابطه با مردی با تفاوت سنی بالا می گردد.

وی در این رابطه خود را به قالب کودکی نمایان می کند تا بتوانید نیازهای اولیه تامین نشده از سوی پدر را در خلال یک موقعیت مشابه دیگر ترمیم و بازسازی نماید. این سندرم در در پسرها هم امکان بروز داشته ولی طرح و بسط آن در دخترها آشکار تر و قابل بحث تر می باشد.

علت بروز نشانگان مسئله با پدر

سندرم یا نشگان مسئله با پدر هنگامی تجربه می شود که دختر توسط پدر در کودکی مورد آزار، بدرفتاری، طرد یا بی علاقگی واقع شده باشد. رابطه بد با پدر موجب اختلال در روابط این زن ها با مردان می شود به طوری که بعضی از آن ها در صدد جبران آن با روابط عاطفی متعدد برآمده و برخی دیگر نسبت به مردها دچار بی اعتمادی شده و در روابط آزارگر و سمی درگیر می شوند.

افراد دچار این سندرم، خلاء های عاطفی متعددی دارند که به تصمیمات نادرست در انتخاب همسر و روابط با دیگران می انجامد.

علائم نشانگان مسئله با پدر

به طور معمول علائم نشانگان مسئله با پدر هنگامی دیده می شود که دختر در جریان یک رابطه نیازهایی را احساس کرده ولی قادر به تشخیص نوع نیاز خود نبوده و شروع به بهانه جویی یا رفتارهای ناسازگارانه می نماید. این سندرم بیشتر در دخترانی که نیاز روانی آن ها به محبت پدر به هر علتی از جمله طلاق والدین، مرگ یا غفلت تامین نشده، روی می دهد.

این افراد به درستی فرصت وقت گذرانی با پدر را نداشته و از حضور عاطفی پدر محروم مانده اند.ب ه طور کلی  مشکل عقده پدر به نوع ارتباط با پدر در گذشته برمی گردد و در هر فردی به شکلی خاص بروز می کند. این نشانه ها می تواند بسیار متنوع و متناقض باشند. از علائم نشانگان مسئله با پدر می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

۱. عصبانیت و خشم

یکی از علائم نشانگان مسئله با پدر عصبانیت و خشم افراد است. این افراد در شرایط تنش زا قادر به کنترل خود نبوده و سریعا خشمگین می شوند. آنها به دلیل بی توجهی از سوی پدری که تجربه کرده اند، حس اندوه شدیدی داشته و نمی توانند با مسائل اطرافشان به درستی برخورد نمایند. از این رو سریع خشمگین شده و رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می دهند.

۲. اعتماد به نفس کم

افراد مبتلا به این سندرم عزت و اعتماد به نفس کمی دارن و مراقب رفتارهای هر چند جزئی خود می باشند. این افراد به علت این که در کودکی یا نوجوانی محبتی از سوی پدر دریافت نکرده اند، حس پوچی و افسردگی داشته و اعتماد به نفس کمی دارند. در مواردی مشاهده شده  این عزت نفس به اندازه ای پایین است که برای انجام امور مختلف احساس می کنند، به اجازه و تایید دیگران نیاز دارند. افراد مبتلا به نشانگان مذکور حس می کنند بدون کمک دیگران قادر به انجام هیچ کاری نیستند.

۳. روابط ناسالم با مردها

از دیگر علائم سندرم مذکور این است زنان و دختران مبتلا، نمی توانند با مردان روابط سالمی برقرار کنند و یا این که نمی توانند مراحل ایجاد یک رابطه را به ترتیب صحیح آن پیش ببرند. از این رو روابط این افراد ناپایدار بوده و کمتر اتفاق می افتد که زنان و دختران مبتلا به نشانگان مسئله با پدر بتوانند رابطه درستی را شکل دهند.

۴. خود آزاری

افراد مبتلا به این سندرم ممکن است دست به خودآزاری زده و به خود صدمه وارد کنند. این وضعیت هنگامی روی می دهد که فرد حس کند خودش مقصر عدم توجه پدرش بوده و باید برای آن تنبیه گردد. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند این عمل را تشدید کند.

۵. دوری از مردها

در مواردی ممکن است مشکل روانی نشانگان مسئله با پدر سبب شود دختران یا زنان مبتلا به آن، حس کنند که مردها موجودات بی عاطفه ای بوده و نمی توان به آن ها اطمینان نمود. از این رو از مردها فاصله گرفته و تا جایی که می توانند از ارتباط با آن ها خودداری می کنند. البته این علائم در بعضی افراد مبتلا دیده می شود و در سایر افراد دچار این سندرم وجود ندارد.

۶. گرایش به روابط جنسی

از دیگر علائم رایج سندرم مذکور یا مشکل عقده پدر، گرایش و تمایل بیش از حد دختران و زنان به داشتن روابط جنسی می باشد. این افراد نیاز به روابط عاطفی را حس نکرده و فقط به دنبال داشتن رابطه جنسی هستند. این نشانه می تواند خیلی خطرناک باشد از این رو باید کنترل شده و از بروز آن جلوگیری گردد.

از سایر علائم سندرم مشکل عقده پدر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ترس از طرد شدن
  • رفتارهای تکانه ای
  • نوسانات خلقی اغراق شده
  • عدم وجود مرزهای ارتباطی مشخص
  • بی احساسی و سردی
  • حسادت
  • زود صمیمی شدن
  • راندن مردها از خود
  • رویاپردازی و تخیل یک زندگی شاهزاده وار
  • نیاز به توجه همه مردها اگر با او رابطه ای نداشته باشند.
  • تلاش برای کسب رضایت و جلب نظر مردها به هر صورتی

انواع سندرم مشکل عقده پدر

سندرم مسئله با پدر یا مشکل عقده پدر انواع و اقسام مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

۱. پدر غایب

رایج ترین شکل سندرم مشکل عقده پدر بوده و شامل وضعیتی است که در آن دختر با پدر ارتباط کمی داشته یا اصلا پدر حضور ندارد. که علت آن می تواند مرگ زودهنگام پدر یا عدم ارتباط با پدر به خاطر طرد و جدایی باشد. دختر در این شرایط نسبت به پدر دچار خشم پنهان شده و در بزرگسالی انتظار دارد همه مردها خانواده شان را ترک کنند. عدم اطمینان به مردها در این دختران مشاهده می شود.

۲. پدر عاشق

در این حالت پدر هر چیزی از سمت دختر را تحمل کرد و به ندرت از کارهای فرزندش عصبانی می شود. در حقیقت وی در سر دیگر این قضیه ایستاده و دخترش را پرنسس خطاب می کند. این پرنسس کوچک به دختری لوس تبدیل می شود که انتظار دارد همه با او همچون پدرش رفتار نمایند. از این رو هیچ کس در هیچ رابطه ای قادر به برآورده کردن نیازهای او نبوده و اینکه همانند پدرش او را دوست داشته باشد.

۳. پدر ناشناخته

دختر در وضعیتی رشد می کند که نمی داند پدر او چه شکلی بوده یا حتی ممکن است اسم پدر را هم نداند. عدم شناخت پدر سبب بروز مشکلاتی مثل بی بند و باری جنسی در فرد و عدم وجود مرزهای اخلاقی می گردد. در حقیقت زن در صدد است خلا پدر را با روابط متعدد با مردها جبران نماید.

۴. پدر بد

چنین پدرانی زندگی را برای فرزندشان بسیار دشوار می کنند. هر نوع آزار و اذیت در کودکی ممکن است سبب تخریب روابط آینده دختر شود. زنی که دچار سندرم مشکل عقده پدر شده احساس بدی نسبت به پدر خود داشته و این حس را به روابط عاطفی اش وارد می کند.

۵. پدر غایب از نظر عاطفی

این پدرها از نظر عاطفی به خانواده و دختر خود محبت و ابراز علاقه ندارند. بعضی از آن ها ممکن است به خاطر شغل خود دوره های طولانی یا ساعت های مدید از خانه دور بوده از این رو سعی می کنند این خلا عاطفی را به روش مادی جبران کنند. دختری که در چنین خانواده ای بزرگ می شود درباره نقش مردها در خانواده و رابطه تصویر نادرستی در ذهن دارد. در ضمن ممکن است به سراغ مردانی برود که از نظر عاطفی سرد هستند.

پیامدهای رفتاری نشانگان مسئله با پدر

اولین و مهمترین پیامد سندرم مسئله با پدر همانطور که پیشتر اشاره شد این است که این فرد جذب افرادی با تفاوت سنی زیاد می شود. وی علاقه زیادی به مردان مسن تر از خود نشان می دهد. انتخاب چنین مردانی را با دلایلی مانند عاقل تر بودن یا پخته و بی حاشیه تر بودن این مردها توجیه می کند. در حالی که در حقیقت سن به شایسته و مناسب بودن یک فرد ربطی ندارد.

از آنجا که این دخترها شدیدا از طرد شدن هراس دارند، برای رفع اضطراب ناشی از این که مبادا در رابطه دوست داشتنی نباشند، رفتارهای مختلفی پیش رو می گیرند. به طور مثال با دیدن کوچکترین علائم طرد از رابطه خارج می شوند و رابطه جدیدی را شروع می کنند. یا بالعکس نسبت به شریک خود رفتارهایی به شدت وابسته گونه نشان می دهند.

سندرم ددی ایشو

این افراد ممکن است جذب روابط کنترل گرایانه و پرخاشجویانه گردند. تمایل دارند یا کنترل کنند یا تحت کنترل باشند. این میل می تواند بر روابط حسی فرد تاثیر منفی بگذارد. وی از روش های مختلف به صورت غیر مستقیم شریک خود را کنترل می کند تا کنار او بمان و از طرفی کنترل دیگری یا خشونت دیگری برای وی به معنای توجه فرد به او خواهد بود.

چنین دخترانی اغلب اعتماد به نفس کافی برای مراقبت از خود نداشته و همواره به دنبال فردی هستند که وی را تحت حمایت و مراقبت قرار دهد. وی شریک جنسی خود را مانند یک حامی می پندارد و از وی انتظار دارد در جایگاه پدرانه او را سرپرستی کند. این دخترها در فکر و بیانات خود به دنبال مردی خوب و حامی هستند. ولی در واقع و غالبا جذب مردان بد می گردند. روحیه چسبنده این افراد با رفتارهایی که طرد کننده و خشونت آمیز باشد، ارضا می گردد.

همچنین دختران مبتلا به سندرم مشکل عقده پدر به مردانی علاقمند می شوند که معمولا خودشان نیز به احساساتشان دسترسی کمتری دارند. به طور مثال افراد پر احساس می باشند ولی آن را بروز نمی دهند. نگران بوده ولی وانمود می کنند که نگرانی ندارند و در کل از احساس خود شناخت کافی ندارند. ضمنا در صورت تمایل برای آشنایی با راه های افزایش صمیمت در خانواده  و ویژگی های پدر خوب کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *