دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تحریک خلاقیت برای شکوفا شدن استعدادهای ذاتی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

خلاقیت کمک می کند در هر کاری سرآمد باشید. این امر باعث افزایش بهره وری، نوآوری و رشد درسی یا کاری می شود. در این مطلب نحوه تحریک خلاقیت با ۵ روش ساده ارائه می شود.

همه افراد دارای توانایی و استعدادهای ذاتی در عمق وجود خود هستند. برای این که تفکر خلاق تری داشته باشید باید به نوعی خلاقیت را در وجود خود تحریک نمایید. در ادامه با نحوه تحریک خلاقیت به کمک ۵ روش ساده آشنا می شوید.

نحوه تحریک خلاقیت با ۵ روش ساده

خلاقیت به افراد کمک می کند در کار یا هر فعالیت دیگری سرآمد باشند. چرا که اساسی برای شروع کار یا هر فعالیت دیگری تلقی می شود. همچنین سبب افزایش بهره وری، نوآوری و رشد کاری شده و این امکان را به وجود می آورد هنگام کار، مطالعه و یادآوری از آن لذت ببرید. در پایان هم شاهد پیشرفت در زمینه پیش روی خود باشید.

از این رو ارزش دارد که به نوعی نبوغ خلاقیت را در خود رها نمایید. همه ما دارای توانایی ها و استعدادهایی در عمق وجود خود هستیم ولی ماموریت داریم که به آن ها اجازه دهیم تا به بیرون تراوش کرده و سخت و هوشمندانه عمل کنند تا به آنچه اعتقاد داریم که به آن دست پیدا می کنیم، برسند.

به نظر شما افراد خلاق به دنیا می آیند یا در طول زندگی تفکر خلاق پیدا می کنند؟ ممکن است بارها این سوال را از خود پرسیده باشید به ویژه اگر طراح بوده یا در زمینه تبلیغاتی کار می کنید. در پاسخ به این سوال باید گفت مشخص نیست که خلاقیت یک نعمتی ذاتی است یا ارثی ولی هر چه که هست می توان آن را به روش هایی تحریک و آموزش داد.

ایده ها اغلب کهنه و فرسوده شده و منجر به ایجاد راهکارهای خلاقانه نخواهند شد تا انتظارات یک یا چندین نفر را برآورده نمایند. ولی در صورتی که با یک بحران خلاقانه مواجه هستید، می توانید برای تحریک تفکر خلاقیت خود روش های زیر را به کار بگیرید. تصور کنید صاحب یک تجارت طراحی خلاق می باشید. بی شک برای اطمینان از جریان ایده ها باید حافظه تان را تازه نمایید و در ضمن می توانید به دنبال الهام بوده که این نخستین گام مهم است. در ادامه با ۵ روش ساده نحوه تحریک خلاقیت آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس

۱. نوشتن ایده ها

قلم و کاغذی برداشته و یک ایده تصادفی یادداشت کنید. شروع به تفکر با روشی خلاقانه الهام بخش نمایید و هر ایده ای که به ذهن شما می رسد درباره مسئله ای خاص که در کار با آن مواجه اید، تصمیم شخصی یا هر چیز دیگری را بنویسید. شما از تعداد ایده هایی که در سریع ترین زمان می نویسید، تعجب خواهید کرد. نکته مهم این است که هیچ نوع تردید، ترس، انتظار یا ایده انتقادی وجود نداشته باشد چرا که مانع خلاقیت شما می شود.

۲. کنجکاو بودن

باید اشاره کرد خلاقیت در نتیجه تجربیات جدید حاصل می شود. از این رو به شما کمک می کند از نگاه دیگری به مسائل نگریسته و آن ها را توسعه داده، و یاد بگیرید. این تجربیات می تواند یک مسافرت یا ملاقات با افراد جدید و گفتگو با آن ها باشد. یا در محیط های مختلفی وقت گذرانده و در مورد مسائل مختلف وجودی زندگی یا شروع یک پروژه شغلی جدید و … تامل نمایید.

هنگامی که از ناحیه راحتی خود بیرون بیاید، ایده های جدید زیادی را نیز برای کار و هم برای زندگی شخصی پیدا می کنید و مشتاقانه منتظر امتحان بعضی از آن ها می شوید.

۳. یادگیری مهارت جدید

در صورتی که همواره کارهای یکسانی انجام بدهید، نمی توانید به فکر روش های خلاقانه برای اجرای کاری سرگرم کننده باشید و برای همیشه در سبک زندگی کنونی خود باقی خواهید ماند. تا موضوع کاملا جدیدی را امتحان نکنید، این چالش همواره وجود داشته و نمی توانید خلاق نگر باشد. بهترین نحوه برای تحریک خلاقیت این است که مهارت جدیدی را در زمینه کاری خود یاد بگیرید.

به طور مثال در صورتی که نویسنده ای مستقل هستید می توانید در یک دوره آموزش عکاسی شرکت نموده و اگر کار تجاری دارید می توانید یک دوره حسابداری شرکت نموده تا درباره امور مالی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۴. تغییر روال کاری

روال کار خود را تغییر بدهید تا بتوانید در طرز تفکر خود تغییر ایجاد کنید. حتی افراد خلاق نیز که تفکر آن ها دارای حد و مرزی نیست، یک زندگی روزمره یکنواخت دارند. یک برنامه صبحگاهی همیشگی، یک مسیر کاری همیشگی و …. این موارد همیشگی اگرچه به نوعی آرامش بخش است ولی به ترتیب خسته کننده می شود.

بنابراین سعی کنید خلاقیت به خرج دهید و در برنامه صبحگاهی خود تغییراتی ایجاد دهید یا از مسیر دیگری به سر کار بروید. تا این روال همیشگی و کسل کننده را تنوع ببخشید. به این ترتیب با تغییر عادت ها و روتین های زندگی می توانید ذهن تان را فعال کرده تا خلاقانه تر تفکر نماید.

۵. جمع آوری اطلاعات و ترکیب آن ها به شیوه های غیر معمول

به گفته مخترع، کارآفرین، طراح و بنیانگذار فقید شرکت اپل، استیو جابز؛ «خلاقیت همه چیز در کنار هم نهادن چیزهاست». قابل ذکر است هر اختراع عالی، کار هنری، تکنولوژی جدید و هر محصول یا خدمتی که مردم آن را دوست دارند، طبیعی است که به شیوه منحصر به فردی ارائه می شود یا با چیز دیگری ترکیب شده تا استفاده از آن ساده تر شود. به این ترتیب سبب صرفه جویی در وقت یا پول مشتری خواهد شد.

اطلاعات زیادی هست که شما از قبل آن را می دانید، در ضمن تجربیات، نظریات و هر آنچه درباره آن ها خوانده یا شنیده اید،از این رو اطلاعات را جمع آوری کرده و دسته بندی کنید. در ادامه سعی کنید آن ها را به شیوه های غیر معمول یا غیر ممکن با یکدیگر ترکیب نمایید. از نتیجه کار قطعا متعجب می شوید.

از همراهی شما کمال تشکر را داریم. و امیدواریم نهایت استفاده را از مطلب ارائه شده برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی جهت آشنایی با تکنیک هایی برای افزایش خلاقیت و معرفی کتاب برای افزایش خلاقیت روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *