دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

با بهترین تکنیک های زوج درمانی آشنا شوید

  • سعیده ستاری
  • ۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

تکنیک های زوج درمانی برای کسانی که در رابطه هایشان دچار مشکل هستند بسیار کاربرد دارد. قصه درمانی، روانشناسی مثبت و غیره شامل این ترفندهای زوج درمانی می شود.

تکنیک های زوج درمانی به عنوان یکی از بهترین تکنیک ها در این روند تشخیص داده شده اند که بر اساس نیاز یکی از این تکنیک ها استفاده می شود. در این مطلب چند ترفند را برای شما بیان می کنیم.

معرفی تکنیک های زوج درمانی

عالی ترین تکنیک های زوج درمانی

در حقیقت، در یک رابطه هیچ موقع نمی توان از دعوا و اختلاف ها به طور کامل جلوگیری کرد چون هرگز دو انسان به طور کامل مانند یکدیگر نمی باشند. پس یادگیری چگونگی مقابله با این چالش ها باعث می شود یک رابطه سالم و موفق داشته باشیم. مشکلات در یک رابطه به صورت های گوناگون ظاهر می شود، البته توانایی برای برقراری ارتباط با پارتنر بسیار مهم می باشد.

ارتباطات کاربردی باعث درک بهتر میان زوجین می شود و درک متقابل در اتحاد موفق بسیار اهمیت دارد. بیان صورت های گوناگون درمانی به مراجعه کنندگان کمک می کند تا بر اساس نیاز خود بهترین نوع مشاوره را انتخاب کنند.

۱_ داستان درمانی

یکی از تکنیک های زوج درمانی، داستان درمانی می باشد. در این روش مشاور با خارج کردن نگرانی ها سعی در نابودی مشکلات و اختلافات دارد. در این روش درمانگر از مراجعه کننده تقاضا می کند که مشکل خود را تعریف کند و بعد زوایای منفی داستان را یادداشت می کند. این روش به افراد کمک می کند اختلافات خود را از زاویه های مختلف بررسی کنند، مانند سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. با بیان جنبه های منفی در یک رابطه فرد شکل استاندارد را در قصه خود پیدا می کند. این پویایی می تواند داستان را تغییر بدهد. داستان درمانی موجب می شود مسائل گذشته و جنبه های منفی و مخفی یک رابطه روشن شود. با کشف مفاهیم و رفتارها، فرد نسبت به حقیقت هایی آگاهی پیدا می کند که قبلا در درک آنها دچار مشکل بود. پس سعی می کند روش هایی را برای مقابله با مشکلات خود بیابد.

شیوه های زوج درمانی

۲_ روش گاتمن

یکی دیگر از تکنیک های زوج درمانی روش گاتمن می باشد که بیشتر از سه دهه در مورد این روش تحقیق صورت گرفته است و به صورت عملی بر روی ده ها زوج انجام شده است. با استفاده از ترفند های مشاوره برای افزایش محبت، نزدیکی و احترام استفاده می شود. این ترفند به زوجین یاری می رساند تا اختلافات خود را رفع کنند. زوجین یاد می گیرند یکدیگر را درک کنند و در مورد مشکلات خود با آرامش به بحث بپردازند.

این روش به زوجین روند ساخت برنامه های عاشقانه را یاد می دهد که به دو نفر کمک می کند تا با دنیای روحی، نگرانی ها، استرس ها، لذت ها، شادی ها و امید های یکدیگر بیشتر آشنا شوند. علاقه و تحسین با ابراز علاقه و احترام به یکدیگر تقویت می شود. این روش به افراد اجازه می دهد تا نیاز های خود را بگویند و مشکلات و تفاوت هایشان را مدیریت کنند. در این روش زن و شوهر در مورد آرزوها و باور های خود صادقانه صحبت می کنند. اعتماد و تعهد در یک رابطه دائمی و همیشگی تقویت می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فواید تکنیک های زوج درمانی

۳- روانشناسی مثبت

روانشناسی مثبت بر احساسات مثبت، نقاط قوت شخصیت و موسسات سازنده برای استحکام شادی ناشی از عوامل روحی و عاطفی تاکید می کند. روانشناسی مثبت باعث می شود تا لحظات شاد و دلنشین را در زمان اتفاق افتادن تشخیص دهید نه با نگاه کردن به گذشته و یادآوری شادی ها. زوج های بسیاری بر این باور هستند که این روش شادی بخش می باشد.

۴_ زوج درمانی متمرکز احساسی

ایده زوج درمانی متمرکز احساسی توسط دکتر سوزان جانسون خلق شد. این روش در شروع برای زوج ها در نظر گرفته شد، ولی به اثبات رسید که در خانواده درمانی تأثیر بیشتری می گذارد. این روش در سراسر دنیا در بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز آموزشی استفاده می شود.

این روش دارای اهداف مهمی می باشد. این روش گسترش و سازماندهی پاسخ های مهم عاطفی را تشویق می کند، این روش پیگیر این می باشد که رابطه بین زوجین را حفظ کند و به برقراری ارتباطات سودمند و همکاری زوجین کمک می کند. این روش حدود ۷۰ تا ۷۸ درصد روابط پایان یافته را بهبود بخشیده است.

بیان ترفند های زوج درمانی

۵_ افزایش صمیمیت و نزدیکی بیشتر

زوج درمان حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات موجود در زندگی مفید می باشد. زوج درمانی فقط به حل مشکلات محدود نمی شود، بلکه به نزدیکی و تقویت صمیمیت در زوج ها کمک می کند. مشاوران به زوجین کمک می کنند تا به وسیله دوستی و ابراز محبت به یکدیگر زندگی خود را عالی سازند. با انجام تمریناتی برای افزایش حمایت متقابل، به زوجین یاد می دهد که چطور بر مشکلات تسلط پیدا کنند و روابط را منعطف تر کنند. رجوع به مشاورانی که صمیمیت بیشتر را یاد می دهند، به خصوص برای زوج هایی مفید می باشد که در ایجاد رابطه با یکدیگر مشکل دارند. خیلی از زوجین فکر می کنند این روش برای رابطه هایی که عاری از مشکلات جدی می باشد بسیار مفید می باشد.

مزیت های تکنیک های زوج درمانی

۶_گفتگوی زوجین

یکی از تکنیک های زوج درمانی گفتگوی زوجین می باشد. در این روش ترفندهای روحی و رفتاری را با ترفند های روانی غربی ترکیب می کنند تا اجزای ناخودآگاه را آشکار کنند و در انتخاب همسر کمک کنند. بدین صورت به یک روش مثبت و مجهز به مراقبت از یکدیگر می پردازند. درمانگر اختلافات زوجین را به عنوان راهکاری برای موقعیت در نظر می گیرد. بررسی تضادها و چالش ها مهمترین وسیله برای یافتن راه حل برای اختلافات می باشد.

مشکلات عاطفی در یک رابطه اکثر اوقات به صورت نارضایتی، انتقاد یا خشم بیان می شود. این کار موجب می شود آرامش را از افراد بیرون رابطه تقاضا کنید. روش گفتگوی زوجین دلیل احساسات و رفتارهای منفی را از ریشه تشخیص می دهد تا سبب قطع روابط را پیدا کند. شکل ارتباط پارتنرها به حل مشکلات و اختلافات کمک می کند. زوجین یاد می گیرند که مشکلات نشانه و علامت کم شدن عشق نیست بلکه یک رویداد طبیعی در روند روابط می باشد که به وسیله ارتباط حل می شود.

آشنایی با روش های زوج درمانی

۷_ مشاوره فردی

یکی دیگر از تکنیک های زوج درمانی مشاوره فردی می باشد. این روش زمانی پیشنهاد می شود که یکی از زوجین امکان انجام مشاوره و درمان را ندارد یا به صورت یک مکمل برای زوج درمانی استفاده می شود. اگر هر دو نفر در یک رابطه نتوانند روش های ارتباطی را دنبال کنند، زوج درمانی تاثیری ندارد. یکی از مسائل عمده مربوط به مشاوره فردی این می باشد که این روش مستقیما با حریم خصوصی فرد ارتباط دارد. بعضی از مشاوران قبل از آنکه زوج درمانی را آغاز کنند جداگانه با مراجعه کنندگان کار می کنند و بدین صورت تا حدی وارد حریم خصوصی مراجعه کننده می شوند. برای یک مشاور مسئله ای که مهم می باشد این است که علت ایجاد اختلاف را بداند.

بررسی تکنیک های زوج درمانی

۸_ کشف ریشه های ناخودآگاه مشکلات

بعضی از ترفندهای مشاوره یک دیدگاه روان درمانی دارند. هدف و غایت در این روش ها این است که دلیل ناخودآگاه یک مشکل و اختلاف را مشخص کند. این شکل از زوج درمانی این است که رویداد های زندگی و تجربیات کودکی تمایلات رفتاری افراد را شکل می دهند. چنین تجربیاتی ممکن است یک نیازی را که برآورده نشده یا یک دیدگاه تغییر یافته به واقعیت تبدیل کنند که باعث ایجاد رفتارهای ناکارآمد خواهد شد. آگاهی پیدا کردن به این رویدادها باعث تغییر درک می شود و الگوهای کاربردی رفتار مشخص می شود.

وضعیتی مانند سوء استفاده های دوران کودکی یا والدین بی مسئولیت باعث می شود در یک رابطه انتظارت غیر قابل تصور داشته باشند. انتظارات غیر منطقی گاهی اوقات موجب بی اعتمادی و حسادت می شود. در زمان زوج درمانی در این روش درمانگر تجربیات مهم گذشته را کشف می کند تا درک تحریف شده را دگرگون کند و واکنش های غیر منطقی به حقایق کنونی را نابود کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *