دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انواع کابل فلت و علائم خرابی فلت گوشی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

فلت در برخی گوشی ها در بالای ال سی دی و در بعضی دیگر در پایین آن قرار دارد که بسته به نوع و مدل گوشی متفاوت است. این مطلب به علائم خرابی فلت گوشی می پردازد.

فلت اسم مداری در پشت ال سی دی گوشی می باشد که توسط آن تصویر به نمایش در می آید و با لمس نمایشگر می توان گوشی همراه را مدیریت و کنترل کرد. در این مطلب با علائم خرابی فلت گوشی آشنا می شوید.

آشنایی با علائم خرابی فلت گوشی

منظور از فلت، مداری یا کابلی است که در پشت ال سی گوشی همراه بوده و توسط آن تصویر به نمایش در می آید. همچنین با لمس نمایشگر می توان گوشی را کنترل و مدیریت نمود. در میان انواع فلت گوشی، دو نوع فلت مهم وجود دارد که یکی فلت تصویر یا فلت ال سی دی بوده و دیگری فلت تاچ می باشد.

فلت تصویر با اتصال به برد گوشی امکان نمایش تصاویر و رنگ ها را فراهم می کند. فلت تاچ نیز با اتصال به برد گوشی یا تبلت امکان تاچ و لمس را به وجود می آورد. این کابل در برخی گوشی ها در بالای ال سی دی و در برخی دیگر در پایین آن جای می گیرد که بسته به مدل و نوع گوشی متفاوت است.

به طور معمول در ساختار داخلی دستگاه های الکترونیکی، کابل های فلت مورد توجه قرار نمی گیرند. این کابل یا مدارها نقش اساسی در فناوری های امروز به ویژه گوشی های همراه ایفا می کنند. همانطور که اشاره شد این مدارها سبب نمایش تصاویر و واکنش نمایشگر لمسی به درخواست کاربر می باشد. این مدار ممکن است دچار نقص و خرابی شود. از این رو در این مطلب به علائم خرابی فلت گوشی می پردازیم. همچنین شما را با انواع فلت گوشی آشنا می نماییم.

  •  آرون گروپس

کاربرد کابل فلت

ساختار کابل فلت سبب شده که نسبت به کابل های مشابه، فضای کمتری را درگیر کند. به علت انعطاف پذیری بالای که این نوع کابل ها دارند، سیستم های الکترونیکی با چگالی زیاد، بیشترین استفاده را از این سیم های مسی می برند. به همراه استفاده از کابل فلت در گوشی های همراه، دستگاه های دیگری نیز مانند لوازم الکترونیکی مصرفی (پخش کننده سی دی و دی وی دی، ماشین لباسشویی، گیرنده های ماهواره ای و سایر تجهیزات خانگی) هم از این نوع کابل بهره می گیرند. سامانه رادیویی و جی پی اس خودرو نیز مهمترین سیستم های صنعت خودرو می باشند که کابل فلت را به کار گرفته اند.

علائم خرابی فلت موبایل

ممکن است به دلیل برخی اتفاقات(آب خوردگی، ضد عفونی کردن با الکل یا ضربه) از سوی کاربر یا تعمیرکار ( پاره شدن فلت هنگام تعمیر) فلت گوشی صدمه ببیند. از علائم خرابی فلت گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نخستین علائم خرابی فلت گوشی، اختلال در عملکرد تاچ ال سی دی آن می باشد.
  • وجود پرش در تصویر نمایشگر گوشی
  • سرعت گوشی کاهش یافته و یا استفاده از آن زمان بر می شود.
  • کار نکردن لمس گوشی به طور کامل
  • با فشار سمت بالای تاچ ال سی دی، پرش تصویر از بین می رود.

در هنگام خراب شدن فلت گوشی ممکن است راه حلی که به ذهن افراد برسد تعویض کامل تاچ و ال سی دی باشد که هزینه زیادی برای افراد و ضرر بسیار برای تعمیرکار به دنبال دارد. در گوشی سامسونگ از عواملی که نشان می دهد فلت صدمه دیده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پرش تصویر که در مواقعی با فشردن بالای ال سی دی این مشکل رفع می شود.
  • کارکرد بد تاچ
  • سیاه شدن نمایشگر
  • پرش تصویر هنگامی که نور نمایشگر کم باشد و با افزایش نور نمایشگر مشکل حل می شود. در این موارد مشکل از آی سی بوده و باید تاچ و ال سی دی به طور کامل عوض شود.

انواع کابل فلت

سابقا سیم های گرد تنها انتخابی بود که کارشناسان ساخت قطعات الکترونیک، جهت توسعه محصولات می توانستند داشته باشند. مشکل بزرگی که استفاده از این کابل ها داشتند، پیچ خوردگی دور یکدیگر و اشغال شدن فضای زیادی در یک برد الکترونیکی بود. به تدریج این کابل ها جای خود را به کابل های مسطح یا فلت داده که سبک وزن بوده و دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند.

کابل فلت با توجه به مادربرد گوشی همراه در انواع مختلف از جمله فلت مین، تاچ فلت ال سی دی، دوربین، پاور و اثر انگشت ساخته می شود. قابل ذکر است نوع قرارگیری کابل ها هم نسبت به جایگاه مادربرد مربوط است. در بیشتر مواقع کابل فلت در مرکز یا بخش بالایی گوشی تعبیه می گردد.

۱. فلت تاچ و فلت ال سی دی

رایج ترین کابل های فلت در گوشی های همراه هستند. فلت تاچ با برقراری اتصال به برد گوشی، قابلیت لمس نمایشگر را ایجاد می شکند. فلت ال سی دی هم با برقراری اتصال به برد گوشی، سبب نمایش رنگ های مختلف و تصاویر می گردد. ال سی دی توسط نوار باریکی از الکترود به اسم cof به برد پردازنده مرکزی pcb مرتبط است.

۲. فلت شارژ

این نوع فلت وظیفه انتقال کانکتور شارژ گوشی به مدارهای مختلف مانند مادربرد را بر عهده دارد. فلت شارژ در انواع مختلفی ساخته می شود. در برخی از انواع آن، قطعاتی مانند آنتن، سوکت، میکروفون دهنی و کانکتور شارژ تعبیه می شود.

۳. فلت تنظیم ولوم صدا

در گوشی های همراه کلید کنترل صدا توسط فلت پاور ولوم به سوییچ اصلی مادربرد متصل بوده و فرایند تنظیم صدا را کامل می کند.

۴. فلت آنتن

این فلت از مدار آنتن دهی و محور مجاور آنتن دهی تشکیل شده است. مدارهای فلت آنتن موجب برقراری اتصال از شبکه به قسمت برد و تقویت آنتن دهی در طی مکالمه می گردند. از این رو هنگامی که آنتن دهی گوشی همراه با اختلال روبرو شود نشان از آسیب دیدن فلت آنتن می باشد.

۵. فلت دوربین

فلت دوربین در قسمت پشتی دوربین گوشی قرار داشته که توسط اتصال با مادربرد به فعالیت می پردازد. وارد شدن مایعات به درون لنز دوربین سبب بروز اختلال در کارکرد فلت دوربین می گردد.

۶. فلت باتری

این فلت روی مدار باتری تعبیه می شود و توسط خازن میزان ورود جریان برق به برد، باتری و ولتاژ را کنترل می کند.

۷. فلت سنسور

در این نوع فلت رویه سنسور نمایشگر و تماس توسط ماژور سنسور گوشی به مین برد و مادربرد صورت می گیرد.

انواع خرابی فلت موبایل

خرابی فلت گوشی یکی از مشکلاتی است که ممکن است هنگام تعمیر یا استفاده های روزمره برای گوشی همراه روی دهد. همانطور که اشاره شد فلت در واقع مداری است که در پشت ال سی دی نصب شده و سبب نمایش محتوای تصویری و رنگ ها شده و به کمک آن عملکرد لمسی گوشی کنترل می شود.

در صورتی که بعد از ضربه به گوشی، فلت تاچ و ال سی دی هر دو سالم و بدون ایراد هستند اما هیچ تصویری دیده نمی شود یا اینکه صفحه تاچ از کار افتاده و به خوبی کار نمی کند. به خرید فلت جدید نیازی نبوده و فرایند تعمیر فلت تاچ ال سی دی توسط فلت خود گوشی صورت خواهد گرفت.

حال اگر ال سی دی گوشی سالم بوده و کار می کند ولی فلت دچار پارگی شده از این رو هیچ تصویری روی گلس نمایشگر دیده نمی شود، باید به تعمیر فلت پاره شده گوشی اقدام نمود که هزینه بیشتری نسبت به تعمیر فلت سالم دارد. یک حالت دیگر نیز وجود دارد. این که محل اتصال فلت تاچ به ال سی دی آسیب دیده و نمی توان آن را تعمیر نمود. در صورت بروز این نوع خرابی، فلت قابل تعمیر نیست و تنها راه حل تعویض فلت گوشی می باشد که هزینه زیادی به همراه دارد.

در صورت علاقمندی برای اطلاع از علت های اصلی روشن نشدن موبایل و سیاه و سفید شدن صفحه گوشی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *