دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

غذای جوجه مرغ عشق و نکات مهم برای تغذیه آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

جوجه مرغ عشق ها تا ۲۴ ساعت بعد از تولد، به هیچ مکمل غذایی نیاز ندارند و باید توسط والد خود تغذیه شوند. برای اطلاع از غذای جوجه مرغ عشق پس از تولد تا پرگیری با این مطلب همراه ما باشید.

اگر از مرغ عشق نگهداری می کنید و به تازگی شاهد به دنیا آمدن جوجه های این پرنده زینتی شده اید. در این مطلب شما را با غذای جوجه مرغ عشق آشنا می کنیم تا با اطلاعات بیشتری به مراقبت از این پرنده بپردازید.

غذای جوجه مرغ عشق در طول رشد

بهتر است برای مراقبت از پرندگان زینتی ابتدا اطلاعات کافی درباره تغذیه و لانه گزینی، بهداشت و … داشته باشید تا دلهره و استرس را از آن ها دور سازیم. یکی از این پرندگان زینتی زیبا مرغ عشق ها هستند که داشتن اطلاعات درباره تغذیه جوجه آن ها استرس را از والد دور کرده و مانع کشته شدن جوجه توسط پدر و مادر در بدو تولد می گردد.

همانطور که مشاهده جوجه مرغ عشقی که تازه از تخم سر درآورده می تواند صحنه جذابی برای مراقبت کننده مرغ عشق ها باشد ولی می تواند در کمترین زمان سبب دلهره و استرس در هر نگهدارنده ای گردد. نداشتن اطلاعات کافی درباره نگهداری و پرورش جوجه مرغ عشق می تواند چالشی پر از استرس برای هر مراقبت کننده مبتدی باشد.

جوجه مرغ عشق یا جوجه باجگیر؛ پس از تولد تا پرگیری، زمان کوتاهی را سپری می کند ولی برای مراقبت کنندگان آن ها به اندازه چند سال به نظر می رسد. دانستن معلومات کافی می تواند عاملی بر نگهداری صحیح و بدون استرس باشد. لازم به ذکر است جوجه مرغ عشق پس از تولد تا سه روز فاقد بینایی است. در این مدت زمان به هیچ وجه نباید به والدین جوجه مرغ عشق استرسی وارد شود ، زیرا ممکن است جوجه های خود را بکشند.

از این رو از کنجکاوی و سرک کشیدن به قفس یا لانه پرنده شدیدا پرهیز نمایید و تا می توانید فضایی آرام و بدون سر و صدا برای والدین جوجه مرغ عشق در این تایم فراهم کنید. باید اشاره کرد تا ۲۴ ساعت پس از تولد جوجه مرغ عشق، به مکمل غذایی احتیاجی نداشته و باید توسط والدین خود تغذیه شوند. در ادامه با غذای جوجه مرغ عشق از بدو تولد تا پرگیری و … بیشتر آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس

نیاز غذایی جوجه مرغ عشق

در هفته اول پس از تولد بهتر است غذای جوجه مرغ عشق توسط والدین آن ها تامین شود. به این دلیل که وقتی دانه ها توسط والدین هضم می شوند و به جوجه داده می شود، از انتقال بیماری های عفونی غذایی به جوجه مرغ عشق ها جلوگیری می شود. همچنین در این مدت، بدن جوجه ها ضعیف بوده و سیستم ایمنی قوی ندارند. هنگامی که توسط والدین تغذیه شوند، بدن جوجه ها به تدریج رشد کرده و سیستم ایمنی بدنشان تقویت می شود.

بین ۱۸-۲۱ روز بعد از تخمگذاری مرغ عشق ها، در صورت نطفه دار بودن تخم، جوجه ها یکی پس از دیگری متولد می شود. بعد از به دنیا آمدن اولین جوجه مرغ عشق، جوجه بعدی بعد از ۲۴ ساعت دیگر متولد می شود و تا آخرین تخم این روند ادامه دارد. بعد از به دنیا آمدن جوجه ها، همانطور که پیشتر اشاره شد تا سه روز بینایی ندارند. از این رو فرد نگهدارنده باید در این مدت(هفته اول) کمتر سراغ قفس مرغ عشق ها رفته و با کنجکاوی به آن ها استرس وارد نکنید؛ زیرا ممکن است جوجه های خود را بکشند.

جوجه مرغ عشق تا ۲۴ ساعت بعد از به دنیا آمدن به هیچ نوع مکمل غذایی نیاز ندارند و بهتر است در چند روز ابتدایی تولد، توسط والدین خود با دانه هایی که هضم شده، تغذیه شوند. حتی اگر تعداد جوجه ها بیشتر از ۴ تا باشد. همانطور که می دانید جوجه پرندگان از نظر سیستم ایمنی ضعیف بوده و ممکن است به بیماری های عفونی مبتلا شوند. از این رو تغذیه دانه ای توسط پدر و مادر در سلامت رو به رشد آن ها تاثیر زیادی دارد و از انتقال باکتری های عفونی به دلیل تغذیه های دست ساز و مسمومیت غذایی پیشگیری می شود.

بعد از یک هفتگی جوجه مرغ عشق ها، تلاش آن ها بر مبنای رشد برای به دست آوردن غذا بیشتر می شود. در این هنگام، ارائه یک مکمل غذایی می تواند بهترین گزینه ممکن باشد. سفیده تخم مرغ آبپز و کمی میوه مانند هویج، سیب، برگ اسفناج، ذرت خام و … که مورد علاقه مرغ عشق ها است، می تواند بهترین مکمل غذایی به همراه تغذیه دانه ای باشد. قابل ذکر است جوجه مرغ عشق تا حدود یک ماه تا ۴۰ روز به پدر وابسته بوده که در بیرون لانه آن ها را تغذیه می کند.

توصیه می شود پیش از آماده سازی تغذیه های مکمل برای جوجه مرغ عشق ها، ابتدا دستان خود را خوب بشویید تا مانع از انتقال عوامل بیماری زا به جوجه ها شود. نیازی نیست در طول روز به طور مداوم تغذیه صورت گیرد. یک الی دو وعده بین صبح عصر کافی خواهد بود. البته آنچه که نیاز مبرم جوجه مرغ عشق ها می باشد، پروتئین همراه با فیبر ، کلسیم و برخی ویتامین های پیش نیاز است.

این رژیم تغذیه ای کمک می کند بر مبنای گذشت هر روز، رشد مطلوبی صورت گرفته و ساختار اسکلتی جوجه ها بهتر شکل گیرد. همچنین سیستم ایمنی آن ها نیز تقویت شود. اگر می خواهید پرندگان زینتی شما در سلامت کامل باشند باید به نیاز تغذیه ای آنها اهمیت زیادی داده شود.

غذاهای کمکی

برای این که به جوجه مرغ عشق غذای کمکی بدهید این امکان وجود دارد که از زمانی که همه جوجه ها به دنیا آمدند و از هنگام تولد نخستین جوجه مرغ عشق که ۱۰ روز سپری می شود، این کار را شروع کنید. غذاهای مکمل شامل تخم مرغ، سبزی، میوه و … می باشند.

حدود یک یا دو برگ سبزی جعفری و ریحان ؛همراه با سفیده تخم مرغ آبپز و کمی مبوه بهترین غذای کمکی برای جوجه مرغ عشق خواهد بود. به همراه این تغذیه کمکی، تغذیه دانه ای نیز توصیه می شود که حتما پیش از آماده کردن غذا برای جوجه ها، دستهای خود را خوب شستشو دهید. دقت کنید که تخم مرغ خام به جوجه مرغ عشق داده نشود زیرا بیماری سالمونلا را سبب می شود. از این رو توصیه می شود تخم مرغ را کاملا جوشانده و نباید حالت عسلی یا شل داشته باشد. همچنین نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • به هیچ وجه در تغذیه جوجه مرغ عشق نمک و ادویه جات وجود نداشته باشد.
  • هنگامی که جوجه مرغ عشق به سه هفتگی رسد، هر ۴ ساعت یک بار به آن غذا داده شود.
  • در ۵ هفتگی به جوجه مرغ عشق اجازه دهید تا برای غذا خوردن، خودش تلاش کند. به این ترتیب که غذای جوجه مرغ عشق را درون کاسه یا ظرفی ریخته تا پرنده به کمک غریزه خود غذا بخورد.

معمولا بعد از ۶ هفتگی، جوجه مرغ عشق مستقل شده با این وجود آن را زیر نظر بگیرید که غذا می خورد. زیرا برخی از جوجه مرغ عشق ها ممکن است هنوز برای غذا خوردن تنهایی مستقل نشده باشند.

تغذیه جوجه مرغ عشق با سرلاک

برای این که جوجه مرغ عشق خود را با سرلاک تغذیه نمایید، به موارد زیر دقت کنید:

  • حتما با سرنگ پیستون دار این کار انجام شود.
  • توصیه می شود سرنگ را درون فریزر قرار داده و هر چند روز یک بار آن را عوض کنید.
  • جهت تغذیه جوجه مرغ عشق با سرلاک از کرمک دوچرخه کمک بگیرید و طول آن از ۵ سانتی متر کمتر نباشد.
  • سرلاک را با آب ولرم یا آب جوش درست کرده و دمای سرلاک از ۳۰ درجه سانتی گراد بیشتر نباشد.
  • حتما از سرلاکی معتبر استفاده نمایید تا از تلف شدن جوجه ها پیشگیری شود.

دقت کنید اگر جوجه مرغ عشق دهانش را بست به این مفهوم است که غذایش کافی بوده و به غذا دیگر احتیاج ندارد. یک مفهوم دیگر این است که ممکن است راه چینه دان بسته شده و باید فورا آن را به دامپزشکی برد.

آب مورد نیاز جوجه مرغ عشق

یکی از اصلی ترین موارد در تغذیه جوجه مرغ عشق، آب می باشد. هنگامی که مرغ عشق جوجه ندارد، مصرف آب آن عادی است ولی در هنگام پرورش جوجه ها به آب بیشتری نیاز پیدا می کند. دقت کنید که تمیز کردن جاآبی مانع از رشد باکتری ها شده و این موضوع در فصل گرم سال بیشتر اهمیت دارد زیرا رشد باکتری در هوای گرم به مراتب سریعتر از هوای سرد می باشد.

به طور کلی پرندگان در حالت عادی کمتر آب مصرف می کنند ولی هنگام پروش جوجه ها میزان آب مصرفی آن ها به طور فزاینده ای بالا می رود. استفاده از دو عدد جاآبی به طور همزمان می تواند از اتمام سریع آب در طول روز پیشگیری کند. همچنین همانطور که اشاره شد تمیز کردن جا آبی و شستشوی دقیق آن مانع از تجمع عوامل باکتری زا و بیماری زا می گردد.

بیشترین دلیل بیماری جوجه ها به آب و عدم نظافت جا آبی باز می گردد که لازم است به آن توجه داشته باشید. به ویژه نگهدارندگانی که در شهرهای گرمسیری زندگی می کنند زیرا دما و گرمای زیاد یک عامل بر فساد و رشد عوامل بیماری زا در آب است.

افزایش اشتهای جوجه مرغ عشق

در صورتی که احساس می کنید جوجه مرغ عشق شما دچار سوء تغذیه شده برای رفع این مورد، جوجه مرغ عشق ها را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار داده و با تغذیه از غذاهای مورد علاقه  به همراه ویتامین ب اشتهای جوجه مرغ عشق را افزایش دهید.

تکه های کوچک سبزی یا میوه را روی میله های قفس قرار داده با این کار پرنده از منقار خود کمک گرفته به این ترتیب  اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها پیدا می کند. دقت کنید هرگز به جوجه مرغ عشق میوه با هسته ندهید، همچنین در تغذیه با میوه هایی مانند هلو، گلابی و … دقت کافی داشته باشید. در ضمن سعی کنید تغذیه جوجه مرغ عشق متنوع و تازه باشد چرا که آن ها این کار را دوست دارند.

مستقل شدن جوجه مرغ عشق

وقتی عمر جوجه مرغ عشق به حدود ۴۲ روز رسید می توانید آن را از لانه خارج کرده که این کار به رشد بهتر جوجه مرغ عشق ها کمک زیادی می کند. در صورتی که غذا در قفس کم باشد؛ ممکن است مرغ عشق ماده با جوجه ها رفتار خوبی نداشته و حتی آن ها را از بین ببرد.

وقتی مرغ عشق ها جوجه دار می شوند بالطبع تغذیه بیشتری استفاده می کنند از این رو در تامین غذای کافی آن ها کوتاهی نداشته باشید. در صورتی که غذای کافی به مرغ عشق ها نداده باشید با این مشکل روبرو می شوید. بنابراین غذای بیشتری در قفس قرار داده و به آرامی جوجه ها را در دهانه لانه قرار دهید. بعد از مدتی مرغ عشق مادر جوجه ها را به درون لانه و زیر شکمش هدایت خواهد کرد.

نکات مهم در تغذیه جوجه مرغ عشق

در ذیل به چند نکته مهم در رابطه با تغذیه جوجه مرغ عشق اشاره می شود:

  • قابل ذکر است جوجه مرغ عشق تا ۲۴ ساعت می تواند بدون تغذیه زنده مانده و در این زمان همه کالری و انرژی اش مصرف شده و شدیدا بیمار خواهد شد.
  • بهتر است سبزی ها به صورت خام به جوجه مرغ عشق داده شود.
  • بهترین غذاهای مورد علاقه جوجه مرغ عشق شامل سبزی های برگ تیره مثل جعفری، گل گشنیز، اسفناج و سبزی های نارنجی نظیر هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین می باشد.

  • برخی از مواد غذایی برای جوجه مرغ عشق سمی محسوب می شوند. این مواد شامل آواکادو، لوبیای نپخته، دانه های میوه، قارچ، شکلات، برگ و ساقه گوجه فرنگی و ریواس می باشند.
  • می توان از ماش به عنوان غذا برای جوجه ها بهره برد ولی نباید به تنهایی غذای مرغ عشق در نظر گرفته شود.
  • برنج پخته به دلیل نرم و ساده بودن مورد علاقه این پرندگان بوده چرا که هضم راحتی دارد.
  • می توان از پاستا نیز به عنوان یک غذای سرگرم کننده برای مرغ عشق بهره برد.
  • توصیه می شود به هیچ وجه برنج خام به مرغ عشق داده نشود.
  • از دادن مواد غذایی مانند عسل به پرنده خود پرهیز کنید زیرا ممکن است دارای باکتری های مضر باشد.

در پایان از همراهی شما عزیزان با این مطلب بسیار سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از غذای پرندگانی همچون مرغ مینا و عروس هلندی روی لینک های مزبور کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *