دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مزایای شغل پاره وقت و معایب آن

  • سعیده ستاری
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

برخی از افراد به خاطر نوع زندگی خود و رسیدگی به مشغله های زندگی قادر به انتخاب شغل های ثابت در تایم های زمانی مشخص نیستند و از این رو به شغل های پاره وقت رو می آورند. در این مطلب می توانید با مزایای شغل پاره وقت آشنا شوید.

ما در این مطلب می خواهیم از مزایای شغل پاره وقت با شما صحبت کنیم، همچنین معایب شغل پاره وقت را برای شما بیان می کنیم. پس با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد شغل پاره وقت بدانید.

بیان مزایای شغل پاره وقت

معرفی مزایای شغل پاره وقت

تعاریف قانونی کار و قوانین ساعت و روزهای کاری در هر کشوری مختلف است. با این وجود، به صورت کلی اکثر در کشورهای دنیا ۴۰ ساعت کار در هفته به معنای کار تمام وقت و فول تایم می باشد. در صورتی که مقدار ساعات کار هفتگی کمتر از این میزان می باشد که به آن کار پاره وقت یا part time می گویند. به این صورت امکان دارد بعضی از کارفرماها ۳۵ ساعت و ۳۰ ساعت را کار پاره وقت بدانند.

روال همکاری هم معمولا به صورت نصف روز(شیفت صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر) می باشد؛ با این وجود احتمالا در بعضی از شرکت ها ساعات کاری متغیر می باشد و فقط جمع میانگین ساعات هفته دارای اهمیت می باشد. به طور مثال شاید برنامه کاری پاره وقت یکی از موارد زیر باشد:

  • ۳روز در هفته و روزانه ۸ ساعت کاری
  • ۴ روز در هفته و روزانه ۴ ساعت کاری
  • ۲ روز در هفته و روزانه ۱۰ ساعت کاری
  • هر مدل دیگری که مورد توافق طرفین باشد.

در نوع کار پاره وقت اگر با سازمان و شرکت معتبری همکاری کنید به طور معمول با شما قرارداد پاره وقت عقد می گردد؛ ولی شاید بعضی از کارفرماها خود را به عقد قرارداد با نیروی نیمه وقت مقید نکنند و مدت زمان اتمام همکاری شما معین نباشد. پس تلاش کنید با شرکت ها و سازمان های معتبر و مطمئن کار کنید تا از مشکلات احتمالی و ضایع شدن حق و حقوقتان جلوگیری کنید.

مزایای کار نیمه وقت

شغل پاره وقت برای چه افرادی مناسب است؟

با اینکه با توجه به نظر بسیاری از کارجویان، این مدل همکاری مطلوب نمی باشد؛ اما برای بعضی از افراد این نوع همکاری همان چیزی می باشد که به دنبال آن می باشند. دانشجویان و کسانی که تحصیل می کنند به دلیل کلاس درسی امکان این نیست که به صورت تمام وقت کار کنند بنابراین فقط می توانند با استخدام در شغل پاره وقت هم تجربه کاری کسب می کنند و هم درآمد نسبتا خوبی دارند.

علاوه بر این کسانی که به خاطر مشغله های زندگی به صورت موقت می توانند کار کنند و شرایط کار تمام وقت را ندارند. مانند پدر و مادری که به تازگی بچه دار شدند یا کودک خردسال دارند ترجیح می دهند با پیدا کردن کار پاره وقت زمان و فرصت بیشتری برای بودن در در کنار خانواده و مراقبت از فرزندانشان داشته باشند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فواید شغل پاره وقت چیست؟

کار پاره وقت دارای مزایا و فواید بسیاری می باشد که در ادامه انواع این مزایا را برای شما بازگو می کنیم. پس با ما همراه باشید تا از مزایای شغل پاره وقت آگاه شوید.

بیان مزایای شغل پاره وقت

کاهش فشار کاری و سلامت روان و جسمی بهتر

مطالعات و تحقیقات نشان داده اند افرادی که به صورت تمام وقت کار می کنند و به دلیل کم تحرکی و انجام ندان فعالیت ورزشی به اندازه کافی، نداشتن تفریح، استرس و تنش زیاد و … که بعد از گذشت مدتی دچار افسردگی روحی و جسمی می شوند. در صورتی که در کار پاره وقت، شما تایم کافی برای انجام فعالیت های گوناگون دارید که به باشگاه ورزشی بروید، شام و ناهار خود را با آرامش و کیفیت بیشتری میل کنید و خواب شما به حد کافی باشد. افزون بر این شما تایم کافی دارید که خرید های روزانه خود را انجام دهید و کارهای مربوط به خانه داری مانند شستن ظرف ها، لباس ها و مدیریت بهتر خانه خود دارید.

گذراندن تایم بیشتری با خانواده

یکی از مزایای مشهود شغل پاره وقت این است که شما وقت بیشتری برای خود و خانواده خود داشته باشید. والدینی که کار نیمه وقت دارند با آسودگی تمام می توانند فرزندان خود را از مدرسه به خانه بیاورند. ناهار را در کنار خانواده میل کنند و زمان و انرژی کافی برای با هم بودن و رسیدگی به تکالیف و تربیت فرزندانشان داشته باشند. قطعا کسی که روزی ۸ ساعت در روز کار می کند انرژی و توان کافی برای انجام امور مختلف ندارد و اگر همه این کار ها را انجام بدهد که باعث می شود فشار و استرس بیشتری به خود وارد کند که در طولانی مدت اثرات نامطلوبی روی سلامت او می گذارد.

منافع شغل نیمه وقت

داشتن فرصت کافی برای دنبال کردن علاقمندی های شخصی

خیلی از ما ها که به صورت تمام وقت کار می کنیم فرصت و زمان کافی برای دنبال کردن علاقمندی های شخصی خود را نداریم. ولی زمانی که به صورت نیمه وقت کار می کنیم، تایم خالی زیادی داریم تا کارها و سرگرمی های مورد علاقه خود را انجام دهیم، اگر شما همیشه خواهان این بودید که یک ساز به خصوصی را یاد بگیرید یا اگر به ورزش خاصی را دوست داشتید با کار پاره وقت تایم کافی برای انجام کارهای مورد علاقه خود دارید.

ادامه تحصیل

خیلی از افراد پس از سال ها کار کردن اینگونه احساس می کنند که برای افزایش اطلاعات و بهره وری خود به ادامه تحصیل نیاز دارند. حضور در کلاس های دانشگاه و مطالعه کتاب های درسی و ادامه دادن کار تمام وقت بسیار سخت و دشوار می باشد و در بعضی از مواقع غیر ممکن می باشد. ولی اگر به یک کار نیمه وقت مشغول باشید فرصت این را دارید که رشته تحصیلی مدنظر خود را در دانشگاه بخوانید و نگران این موضوع نباشید که کارتان با تحصیل شما تداخل دارد.

از مزایای شغل پاره وقت چه می دانید

داشتن کار پاره وقت از بیکاری بهتر است

این موضوع را تایید می کنم که در کار پاره وقت، شما حقوق و درآمد کمتری از کار تمام وقت دارید، ولی از بیکاری و نداشتن درآمد بهتر است. بعضی از افراد به دلیل شرایط و موقعیت خاصی که دارند دارای دو گزینه می باشند: یا بیکار شوند و منبع درآمدشان قطع شود یا به یک شغل پاره وقت مشغول شوند.

برای مثال مادران جوان بعد از آنکه زایمان می کنند مجبور می شوند برای مراقبت از نوزاد خود، کار خود را ترک کنند. استخدام کار پاره وقت به افراد این امکان را می دهد که در کارشان وقفه ای نیفتد و از بازار کار دور نشوند و درآمد قابل قبولی برای خود داشته باشند.

امکان دو شغله شدن و داشتن درآمد بیشتر

فشار های اقتصادی و وضعیت تورم کشور موجب شده است که درآمد ماهانه افراد برای گذران زندگی خود کافی نباشد و افراد زیادی به دنبال کار یافتن کار پاره وقت باشند. در این شرایط افرادی که به صورت تمام وقت کار می کنند می توانند بعد از پایان ساعت کاری به یک شغل نیمه وقت مشغول شوند و باعث افزایش درآمد ماهانه خود شوند. روشن است که این مدل کار کردن موجب می شود فشار و تنش زیادی به افراد وارد شود و در طولانی مدت باعث فرسودگی و آسیب به سلامتی او می شود؛ ولی در وضعیت اقتصادی ناگوار الان، تنها گزینه پیش رو است.

بیان منافع شغل پاره وقت

معایب کار پاره وقت

در بخش اول مطلب درباره مزایای شغل پاره وقت صحبت کردیم؛ اما کار پاره وقت هم مانند هر چیز دیگری معایب و چالش های خاص خود را دارد. در ادامه بعضی از این معایب را برای شما بازگو می کنیم.

فشار و نگرانی بیشتر

همانطور که در بالا گفتیم مدل کار پاره وقت باعث کاهش فشار و استرس کاری می شود و از بسیاری از جهات، کیفیت و سلامت زندگی شما را بهتر می کند. ولی از سوی دیگر، به سبب آنکه درآمد کمتری دارید دغدغه ها و نگرانی های مالی شما بیشتر می شود. به خصوص اگر سرپرست خانواده باشید و با این درآمد قرار باشد تمام هزینه های زندگی را بپردازید دچار مشکل می شوید.

مزایای شغل پاره وقت را بیان کنید

حقوق کمتر

تایم کاری پاره وقت تقریبا نصف تایم کاری تمام وقت می باشد؛ به این خاطر حقوق و درآمد آن کمتر می باشد. در کنار تمام مزایایی که شغل پاره وقت دارد ولی حقوق کمتر یکی از آشکارترین چالش این نوع از همکاری می باشد. برای دانشجویان و مادرانی که سرپرست اصلی خانواده نمی باشند شاید این حقوق کمی و قابل قبولی باشد؛ ولی برای افرادی که تمام هزینه های زندگی خود و خانواده اش را بدهد قطع به یقین این درآمد کافی نمی باشد.

در پایان در صورتی تمایل دارید با چند شغله بودن و مراحل تغییر شغل آشنا شوید شما می توانید اطلاعات مفیدی را در رابطه با این موضوعات در لینک های مربوطه به دست آورید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *