دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت بلیچینگ و لمینت در چیست؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

تفاوت بلیچینگ و لمینت در چیست؟ این سوالی است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند. این روزها داشتن دندان‌هایی زیبا و سفید از بزرگترین عوامل زیبایی و جذابیت افراد است. برای سفیدی و جذابیت دندان‌ها راهکارهای مختلفی وجود دارد. از مهمترین این راهکارها می‌توان به بلیچینگ و لمینت اشاره کرد.

تفاوت بلیچینگ و لمینت در چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بلیچینگ و لمینت دندان مانند یکدیگر هستند. اما این نوع از طرز تفکر اشتباه است. این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با تفاوت بلیچینگ و لمینت آشنا شوید.

آشنایی با لمینت دندان

این روش از بهترین روش‌های زیبایی دندان‌ها است. در لمینت کامپوزیت یا مواد سرامیکی به کار برده می‌شود. از بزرگترین مزایای لمینت دندان می‌توان به یکدست کردن دندان‌ها اشاره کرد. حتماً شما هم شاهد دندان‌های افرادی بوده‌اید که با یکدیگر یکدست نیستند. یکدست بودن دندان‌ها تاثیر زیادی روی زیبایی چهره شما می‌گذارد. قبل از انجام لمینت حتماً باید اگر دندان‌ها دچار پوسیدگی و یا خرابی هستند تعمیر شوند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت در چیست؟

انتخاب رنگ لمینت براساس سلیقه و گاهی اوقات با توجه به رنگ سایر دندان‌ها است. لمینت برای همه انواع دندان قابل استفاده است. این روش در بیشتر مواقع برای رفع شکستگی‌های دندان‌ها استفاده می‌شود.  البته یکی از رقبای اصلی لمنیت دندان ، کامپوزیت است و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کامپوزیت دندان نیز می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان چیست؟

آشنایی با بلیچینگ دندان

در اثر مصرف مواد غذایی مانند چای و یا قهوه دندان‌ها دچار لک و زردی می‌شوند. این زردی‌ها و لک‌ها تاثیر زیادی در کاهش زیبایی صورت شما دارند. بلیچینگ یک روش کاملاً متداول برای داشتن دندان‌هایی سفید و زیبا است. این روش زیبایی دندان به دلیل پروسه کوتاه آن و نیاز به زمان کمتر، محبوبیت زیادی در بین افراد دارد.  در این روش از ماده بلیچینگ استفاده می‌شود. نحوه کار به این صورت است که این ماده روی دندان‌ها گذاشته شده و سپس با تابیدن اشعه لیزر به دندان‌ها، رنگ آنها تغییر می‌کند. شما عزیزان می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی با استفاده از بلیچینگ دندان‌های خود را سفید نمایید.

تفاوت بلیچینگ و لمینت در چیست؟

تفاوت بلیچینگ و لمینت از لحاظ نوع کار

در بلیچینگ ماده خاصی روی دندان‌ها گذاشته شده و سپس با استفاده از اشعه لیزر دندان‌ها سفید می‌شوند. بلیچینگ از آن دسته روش‌هایی است که در خانه نیز قابل انجام است. دندانپزشک مواد را در اختیار شما می‌گذارد. سپس به شما آموزش‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها می‌دهد. در کل روش بلیچینگ بسیار ساده و راحت است. در روش لمینت معمولاً دندانپزشکان گاهی مجبور به تراش دندان‌ها می‌شوند. تراش دندان‌ها مقداری درد دارد. در این روش از یک ماده خمیر مانند و یا قاب برای دندان‌ها استفاده می‌شود. در انتخاب این دو روش زیبایی حتماً باید با دندانپزشک مشورت کرد. دندانپزشک با تجربه و متخصص خود بهترین روش را برای شما انتخاب می‌کند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت از بعد ظاهر زیبا

اولین سوالی که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند این است که لمینت ظاهر زیبایی دارد یا بلیچینگ؟ از بزرگترین تفاوت‌ لمینت و بلیچینگ در زیبایی ظاهر است.  در لمینت در اثر تراش به دندان‌ها و برطرف کردن عیوب آنها لبخند ظاهر زیباتری پیدا می‌کند. علاوه براین دندان‌ها هم یکدست می‌شوند و نمایی فوق‌العاده زیبا پیدا می‌کنند. همچنین به دلیل استفاده از مواد سرامیکی و کامپوزیتی روی دندان‌ها، تمام عیوب دندان برطرف می‌شود. به عنوان مثال اگر دندان شکسته‌ای دارید و یا دندان شما نسبت به سایر دندان‌ها کوتاهتر و بلندتر است، این مشکل از طریق لمینت رفع می‌شود. در روش بلیچینگ تنها با استفاده از یک ماده خاص دندان‌ها سفید می‌شوند. در این روش هیچ کاری روی دندان‌های شکسته انجام نمی‌شود بنابراین ظاهر دندان‌های شما هیچ فرقی نمی‌کند. فقط ظاهر دندان‌ها سفید می‌شود.

تفاوت بلیچینگ و لمینت در مدت زمان انجام

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بلیچینگ و لمینت در مدت زمان انجام آن است. برای انجام لمینت به چندین جلسه نیاز است. زیرا کلیه کارهای قالب‌گیری و تراشکاری باید در این جلسات انجام شود. در مراحل بعدی بقیه کارها انجام می‌شود. در روش بلیچینگ فقط دندان‌ها سفید می‌شوند. این سفید کردن در یک جلسه انجام می‌شود. علاوه براین همانطور که گفته شد این روش را می‌توان حتی در منزل نیز انجام داد.

تفاوت بلیچینگ و لمینت در میزان درد

از تفاوت بلیچینگ و لمینت می‌توان به میزان درد این دو روش اشاره کرد. در روش بلیچینگ معمولاً شما هیچ دردی را احساس نمی‌کنید. در روش لمینت معمولاً برای زیبایی بیشتر به تراش دندان‌ها نیاز است به همین دلیل برای کاهش درد بی‌حسی به کار برده می‌شود. در روش بلیچینگ معمولاً اندکی حساسیت برای دندان‌ها ایجاد می‌شود که چند روز بعد نیز از بین می‌رود.

تفاوت از منظر هزینه

هزینه‌های لمینت بسیار بیشتر از بلیچینگ است. زیرا در این روش دندان‌ها تراش داده شده و از ماده کامپوزیت و یا  سرامیک استفاده می‌شود. در روش بلیچینگ تنها از ماده سفیدکننده برای بلیچ دندان‌ها استفاده می‌شود به همین دلیل این روش هزینه کمتری دارد.  در مجموع لمینت به دلیل استفاده از مواد کامپوزیتی و سرامیکی نیاز به تعداد جلسات بیشتر و هزینه بالاتری دارد.

میزان ماندگاری

بسیاری از افرادی که اقدام به لمینت و یا بلیچینگ می‌کنند تمایل دارند بدانند ماندگاری کدام روش بیشتر است؟ میزان ماندگاری روش‌های زیبایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته میزان ماندگاری ارتباط مستقیمی با هزینه نیز دارد. قطعاً هرچه روش‌ پرهزینه‌تری را انتخاب نمایید، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. روش لمینت به دلیل فرایند قالب‌گیری و ساخت آن دارای هزینه بیشتری نسبت به بلیچینگ است. شاید به همین دلیل ماندگاری آن نسبت به بلیچینگ بسیار بالاتر است. میزان ماندگاری بلیچینگ حداکثر۶ ماه تا یکسال است. اما میزان ماندگاری لمینت بسته به جنس آن معمولاً بالای ۲ سال است. کیفیت جنس لمینت در ماندگاری آن تاثیر بسزایی دارد. هرچه کیفیت آن بیشتر باشد قطعاً ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

تاثیر دندانپزشک متخصص در بلیچینگ و یا لمینت

همانطور که می‌دانیم در روش لمینت دندان تراشیده می‌شود و یک روکش روی دندان قرار می‌گیرد. اگر روش تراشیدن توسط افراد متخصص و با تجربه انجام نشود، قطعاً ضرر زیادی به دندان‌های افراد وارد می‌شود. در روش بلیچینگ نیاز زیادی به تخصص دندانپزشک نیست. در این روش به دلیل استفاده مواد محافظ، معمولاً کمترین ضرر به لثه وارد می‌شود.

کلام آخر

تفاوت بلیچینگ و لمینت از مهمترین سوالات افرادی است که می‌خواهند دندان‌های زیبایی داشته باشند. از بزرگترین مزایای لمینت می‌توان به ماندگاری بالای آن، زیبایی بیشتر و از معایب آن می‌توان به هزینه بالا و درد اشاره کرد. از بزرگترین مزایای بلیچینگ می‌توان به هزینه و درد کم و از معایب آن می‌توان به ماندگاری پایین اشاره کرد.

 هر فردی با توجه به ویژگی‌هایی که بیان کردیم و همچنین با در نظر گرفتن مزایا و معایب باید یکی از این دو روش را انتخاب کند. البته مشورت با دندانپزشک متخصص و با تجربه تاثیر زیادی در نحوه درست انتخاب دارد. اگر دچار بی دندانی هستید و قصد درمان برای آن را دارید، میتوانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

ایمپلنت دندان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *