دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای خرید گیتار الکتریک و نکات مورد توجه در انتخاب انواع این گیتار

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع تهیه یک گیتار ایده آل و مناسب نیازمند تجربه و طالاعات کافی خواهد بود که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهنمای خرید گیتار الکتریک به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی از جمله نکات مهم در راهنمای خرید بهترین گیتار الکتریک برای شروع که بایستی به ان توجه کنید صدا، کیفیت، قیمت و شکل ظاهری ساز بسیار اهمیت دارد و به همین خاطر بهتر است مجموعه ای از ویژگی ها را مد نظر قرار دهید و سپس برای خرید آن اقدام نمایید.

آشنایی با راهنمای خرید گیتار الکتریک

بهتر است بدانید که گیتار الکتریک خوب در واقع ارتباطی به مارک و سازنده آن است. تنها روش برای خرید یک گیتار الکتریک خوب این است که فاکتور های یک گیاه الکتریک را به خوبی بلد باشید و یا اینکه به فروشنده اعتماد کامل داشته باشید. البته نکته مهم این است که به هیچ وقت خرید گیتار را به استاد خود بسپارید و یا به فروشگاهی که استادتان می گوید بروید و بگویید از طرف فلانی آمده نروید زیرا ممکن است استاد با فروشنده کمسیون کاری داشته باشد مگر اینکه صد در صد به استاد تان اطمینان داشته باشید.

نکات و راهنمای خرید گیتار الکتریک

توصیه می شود که خرید گیتار الکتریک را یا خودتان انجام دهید و یا با دوست با مهارتی که کاملا به او اعتماد دارید این کار را انجام دهید.

در واقع سازها انواع مختلفی دارند و هر فردی بر اساس سلیقه و استعداد خود سازی را انتخاب می کند و به یادگیری آن می پردازد. ساز گیتار نیز یکی از نام آشناترین سازهایی است که در دنیا وجود دارد و تقریبا می توان گفت در هر فرهنگی و ملتی دارای جایگاه ویژه ای است.

به طور کلی گیتار ساز زهی است که هنوز به صورت کامل مشخص نشده به کجا تعلق دارد. برخی خاستگاه و محل تولد این ساز را ایران، برخی دیگر یونان و برخی اسپانیا می دانند. به هر حال متعلق به هر منطقه ای که باشد فرقی ندارد. امروزه افراد مختلفی دست به این ساز دارند و با آن هنرنمایی می کنند.

انواع مختلف گیتار الکتریک

بهتر است بدانید گیتار الکتریک که با نام گیتار برقی نیز شناخته می شود در واقع سازی است که برای تولید صدا به آمپلی فایر نیاز دارد و با استفاده از انرژی الکتریکی صدایی که از طریق سیم ها تولید می شود به گوش شنوده خواهد رسید. توجه داشته باشید گیتار الکتیک معمولا با توجه به جنس بدنه خود به دو دسته کاملا مجزا تقسیم می شود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • گیتار الکتریک تو پر
  • گیتار الکتریک توخالی

انواع مختلف گیتار برقی

برخی گیتار ها نیز ترکیبی از این دو مدل هستند که با نام SEMI Hollow شناخته خواهد شد. کیفیت صدا در هر یک از این گیتار ها متفاوت بوده و بستگی به این دارد که شما چه سبک صدایی را بیشتر می پسندید و چه نوع صدایی با سبک نوازندگی شما سازگار تر است. گیتار های توپر معمولا برای تقویت صدای بلند و پر قدرت، گیتار های توخالی مناسب تولید صدای آکوستیک و گیتارهایی با بدنه نیمه پر نیز برای سبک صدای آکوستیک بیشتری کاربردی خواهند بود.

انواع استایل گیتار الکتریک

برای آشنایی با گیتار بهتر است بدانید که این ساز دارای استایل فوق می باشد.

  • استایل Stratocaster:

این استایل مناسب برای سبک های راک و بلوز می باشد. همچنین معوق ترین گیتار الکتریکی که در جهان وجود دارد و به دلیل دارا بودن سه پیکاپ سینگل کویل برای نوازندگان مبتدی نیز انتخاب خوبی به حساب می آید.

  • استایل جز:

علاوه بر سبک جز برای انواع سبک های ایندی و بلوز نیز مناسب خواهد بود. گیتاری با بدنه توخالی و سازی تقریبا بزرگ که صدای نیمه آکوستیک دارد.

  • استایل Les Paul:

این گیتار دارای صدای گرم تر با حجم بیشتر است و برای نوازندگانی که به سبک های قوی تر علاقه دارند پیشنهاد خواهد شد. در واقع راک، بلوز و متال از سبک هایی است که برای این استایل در نظر گرفته شده است.

توصیه های مهم برای تهیه گیتار

  • استایل SG:

این گیتار هم برای افراد مبتدی و هم حرفه ای انتخاب ایده آلی خواهد بود و در سبک های راک و بلوز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • استایل Telecaster:

این گیتار نیز صدایی شفاف داشته و برای سبک های کانتری و ایندی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • استایل Metal:

این استایل نیز بسیار مناسب سبک های سنگین تر مانند متال و پانک خواهد بود که سرعت نواختن و حجم صدای بالایی را در اختیار نوازنده قرار می دهد.

نکات مهم برای خرید گیتار الکتریک

توجه داشته باشید که در راهنمای خرید گیتار الکتریک مناسب برای شروع دانستن نکات فوق لازم و ضروری خواهد بود.

* اگر قرار است قدم در راه موسیقی بگذارید بایستی پیش از هر اقدامی سبک تان را مشخص نمایید. اینکه از همان اول راه مسیرتان روشن باشد به نفع خودتان خواهد بود به ویژه اگر قرار باشد گیتار الکتریک بخرید زیرا این ساز برای هر سبکی مناسب نیست.

ویژگی گیتار های برقی حرفه ای

* سطحی که قرار است بر روی آن کار کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. اول بایستی مشخص کنید که شما شما یک مبتدی تازه کار هستید که برای اولین بار دستتان به ساز می خورد و یا اینکه در سطح متوسط و حرفه ای ساز می زنید. معمولا کمپانی های سازنده ساز برای سطوح مختلف ساز های متناسب همان سطح را تولید می کنند.

* اگر مبتدی هستید خرید یک گیتار الکتریک حرفه ای فقط صرف بودجه اضافی است و امکاناتی که در آن قرار داده شده چندان برای شما کاربردی نخواهد بود. توصیه می شود که خرید یک گیتار الکتریک گران قیمت را بگذارید برای زمانی که مهارت نواختن را به صورت حرفه ای فرا گرفتید.

* بهتر است پیش از پا گذاشتن به فروشگاه، نگاهی به جیبتان داشته باشید. خیلی مهم است که بودجه مناسبی برای خرید گیتار در نظر بگیرید. در این مواقع پیشنهاد می کنیم نسبت به بودجه ای که دارید بهترین ساز را انتخاب کنید.

* اگر در نواختن ساز مبتدی هستید و از دنیای گیتارها اطلاعی ندارید توصیه ما این است که از یک راهنمای خرید گیتار الکتریک برای شروع کمک بگیرید. این راهنما با مطالعه و بررسی دقیق انواع گیتار ها است یا اینکه از یک استاد و نوازنده حرفه ای مشورت بگیرید و حتی می توانید برای خرید نیز به آن مراجعه نمایید.

نحوه انتخاب گیتار الکتریک خوب

* به هر حال در بازار اجناسی پیدا خواهند شد که به اسم برند خوب فروخته شده اما کیفیت چندان خوبی ندارند. در این شرایط خرید یک جنس نامرغوب موجب کاهش انگیره شما در همان ابتدا می شود.

* در راهنمای خرید گیتار الکتریک این نکته بسیار مهم است که از چه برندی قصد تهیه سازتان را دارید. قطعا برندهای شناخته شده ای هستند که کارشان ساخت و تولید گیتار برقی است و به همین خاطر خرید از آن ها مطمئن تر است و در نتیجه خیالتان را راحت خواهد کرد.

* البته مقدار پولی که بابت آن می پردازید قابل توجه بوده و اگر قرار است نوازندگی حرفه تان باشد نه یک سرگرمی زودگر هزینه کردن در این زمینه به ضررتان نخواهد بود.

* به صراحت می توان گفت که اجزای سازنده ی گیتار الکتریک از جنس چوب بدنه گرفته تا شکل و اندازه دسته های گیتار و جنس سیم تمامی اینها در کیفیت صدای ایجاد شده تاثیرگذار هستند. به همین خاطر بایستی این موارد را هنگام خرید و در راهنمای خرید گیتار الکتریک مورد توجه قرار دهید.

خصوصیات یک گیتار ایده آل

پس از پایان مبحث راهنمای خرید گیتار الکتریک پیشنهاد می کنیم که با کلیک بر روی لینک های مقابل با انواع ساز و راهنمای خرید سنتور نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *