دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل فراموشی خواب و ترفندهایی جهت به یاد آوردن خواب

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع به خاطر نیاوردن خواب می تواند علت های بی شماری داشته باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمام دلیل های فراموشی خواب آشنا شوید.

در واقع ممکن است برخی از خواب ها پس از بیدار شدن کاملا در خاطر بمانند و برخی دیگر به صورت کامل از ذهن فراموش شوند. در سال های اخیر محققان آمریکایی تحقیقات متعددی در زمینه خواب انجام داده اند تا دلیل این مسئله که چرا برخی از خواب ها دچار فراموشی می شوند و برخی دیگر در ذهن باقی می مانند را بیابند.

آشنایی با دلیل فراموش شدن خواب

همانطور که می دانید انسان ها تقریبا یک سوم از عمر خود را در خواب هستند که بخش بزرگی از آن شامل خواب دیدن می شود اما با این حال اغلب مواقع یادتان نمی آید که چه خوابی می دیدید. حتی آن مواقع نادری که خوش شانسیس می آورید و وقتی بیدار می شوید عکس هایی از آن خواب در حافظه تان باقی مانده است در طول یک دقیقه تمام آن عکس ها از حافظه شما پاک شده و در نهایت به سرزمین خیالی باز خواهند گشت.

علت و دلیل فراموشی خواب

جالب است بدانید که اصوللا فرآیند خواب دیدن در مرحله ای خواب به نام خواب همراه با حرکات سریع چشم REN اتفاق می افتد. در این مرحله بدن در حالت خواب عمیق به سر می برد اما واکنش آن در حالت بیداری خواهد بود.

تحقیقات جدیدی که امروزه بر روی موش ها انجام شده نشان می دهد که این مرحله اغلب شامل دوره ای به نام فراموشی فعال می باشد و معمولا زمانی رخ می دهد که مغز انسان از لود شدن اطلاعات اجتناب نماید و نورون هایی که مسئول فراموشی هستند در این مرحله فعال شوند.

به صراحت می توان گفت که نورون ها اصلی تریرن کلید برای خواب و اشتها هستند. بر اساس مطالعات به دست آمده هورمون هایی درگیر منظم سازی خواب در انسان ها هستند که برای هر فردی به صورت متفاوت تاثیرگذار خواهد بود و موجب خواهد شد تا فرد در زمان های مختلف به خواب برود و این هورمون را می توان با نام اورکسین یا هیپوکرتین شناسایی نمود. این هورمون در قسمت هیپوتالاموس قرار می گیرد و موجب حس خواب آلودگی در افراد می شود.

همچنین در این هورمون غلظت ملانین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ملانین در واقع مولکولی است که به منظم سازی خواب و اشتها کمک شایانی می کند. امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که مولکول ملانین تولید شده در نورون ها معمولا می تواند در طول این مرحله از خواب فعال باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همچنین مورد شده الکتریکی در خواب بر اساس نتایج به دست آمده نشان می دهد که در چنین زمانی پیام های مسدود کننده را به هیپوتالاموس ارسال می کنند و این هورمون نیز پیام ها را دریافت نموده و قسمتی از حافظه را که مربوط به رویا می باشد را جذب می کند.

تاثیر هورمون های مغز بر فراموش شدن خواب

بر اساس مطالعاتی که در گذشته در لابراتورها برای تشخیص دلیل فراموشی خواب انجام شده سلول های هورمون ملانین در طول این مرحله از خواب به خوبی فعال هستند  پس از کشف جریان های جدید فکر شما این است که سلول ها ممکن است اطلاعات را درون حافظه ذخیره کرده باشند. نکته جالب این است که نورون ها نیز در طول این مرحله به مغز کمک می کنند تا به صورت فعال فراموشکار شوند.

ترفندهای موثر در به یاد آوردن خواب:

به طور کلی ذهن انسان به صورت مداوم در حال پرسه زنی است اما شما اغلب آن فکر ها را عنوان اطلاعات غیر ضروری دور می اندازید. خواب های انسان به ویژه خواب های روزمره و معمولی می توانند دقیقا مشابه افکار و زمزمه های ذهنی او در طول روز باشند که توسط مغز به عنوان اطلاعات غیر ضروری شناخته خواهند شد.

با این حال خواب هایی که واضح تر، احساساتی تر و مربوط تر هستند به نظر بیشتر به یاد آورده می شوند. البته می توانند به این دلیل باشند که بیشتر شما را تحریک به بیدار شدن می کنند. همچنین نوع طبقه بندی داستانی آن ها نیز در ذخیره سازی ساده ترشان نقش منحصر به فردی خواهد داشت.

به طور کلی بر اساس گفته محققین اگر برای به یاد آوردن خواب های خود مصمم هستید چندین ترفند فوق برای جلوگیری از فراموشی خواب می توانند در این زمینه برای شما مفید باشند:

ترفند های موثر برای به یاد اوردن خواب

  • نوشیدن آب:

در واقع نوشیدن آب پیش از خواب به دلیل اینکه شما را در نیمه شب برای به دستشویی رفتن بیدار می کند راهکار تقریبا موثری خواهد بود زیرا این بیدار شدن های مکرر در طول شب همراه با به یاد آوردن خواب هایی است که دیده اید.

  • تکرار کردن:

زمانی که به تخت خواب رفتید بایستی به صورت مرتب با خود تکرار کنید که می خواهید خواب هایی که می بینید را به یاد بیاورید. انجام این کار می تواند شانس به یاد آوردن خواب تان را تا حد زیادی افزایش دهد.

  • تکرار و تصور:

پیشنهاد می شود که به محض بیدار شدن سعی کنید خوابی که می دیدید را ادامه دهید. به این صورت که چشمانتان را ببندید و صحنه ای را که در خواب دیدید در ذهن خود تصور و تکرار نمایید تا زمانی که هیپوکامپوس شما فعال شود و این خواب را به عنوان یک خاطره در حافظه ثبت نماید.

علت های اصلی از یاد بردن خواب

تاثیر هیپوکامپوس بر به خاطر نیاوردن خواب

زمانی که شما به خواب می روید تمام قسمت های مغز تان به صورت همزمان به خواب نمی روند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد محققان آخرین قسمت از مغز که به خواب می رود را پیدا کردند و آن قسمت هیپوکامپوس است. در واقع هیپوکامپوس عضوی منحنی شکل که در هر دو نیمکره مغز قرار گرفته و نقش بسیار مهمی در جابه جایی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت دارد.

همانطور که قسمت هیپوکامپوس آخرین قسمت از مغز به شمار می آید که به خواب می رود، می تواند آخرین قسمتی هم باشد که بیدار می شود. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که وقتی شما هنگام خواب دیدن بیدار می شوید تصویری که در خواب دیده اید در حافظه کوتاه مدت شما قرار می گیرند اما به دلیل این که هیپوکامپوس کاملا بیدار نشده مغز شما قادر به ثبت این حافظه نخواهد بود.

در واقع خواب هایی که در طول شب می بینید و هنگام بیدار آن را فراموش می کنی به این معنی نیست که هیپوکامپوس شما در طول شب غیر فعال است. در واقع این بخش از مغز در طول خواب کاملا فعال و در حال طبقه بندی و نگهداری خاطرات و داده های موجود است تا جای آن ها را در حافظه محکم نماید به جای اینکه اطلاعات تجربه های جدیدی که در خواب تجربه می کنید را دریافت و ذخیره نماید.

بر اساس داده های به دست آمده در برخی از مراحل خواب هیپوکامپوس در حال ارسال اطلاعات به قسمت کورتکس مغز خواهد بود اما از آن اطلاعات دریافت نخواهد کرد. محققان گفته اند که این ارتباط یک طرفه به هیپوکامپوس اجازه می دهد تا اطلاعات حافظه دراز مدت را برای ذخیره سازی به کورتکس مغز بفرستد.

بخش های مختلف مغز برای یاداوری خواب

با این حال در نهایت اطلاعات جدیدی توسط آن ثبت نخواهد شد و در نتیجه فرد هنگام بیداری چیزی از خواب هایش به خاطر نمی آورد و این مسئله را می توان از دیگر دلیل های فراموشی خواب در نظر گرفت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *