دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با رشته علوم سیاسی و آینده شغلی فارغ التحصیلان این رشته

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

اگر دوست دارید برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته علوم سیاسی را انتخاب کنید و می خواهید آگاهی بیشتری درباره این رشته به دست آورید این مطلب را از دست ندهید.

یکی از رشته های موجود در دفترچه کنکور سراسری، رشته علوم سیاسی است که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند برای ادامه تحصیل آن را انتخاب نمایند. برای این که با رشته علوم سیاسی بیشتر آشنا شوید با این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با رشته علوم سیاسی

رشته علوم سیاسی به تربیت سیاست شناسانی می پردازد که بتوانند راه های مناسبی ارائه داده تا منافع متضاد یک گروه که در چارچوبی به اسم کشور زندگی دارند، با هم تلفیق داده شده و در نتیجه یک مملکت به خوبی اداره شود. سیاست در علوم سیاسی با آنچه که به عنوان مسائل سیاسی با آن آشنا هستید، فرق دارد.

در حقیقت علوم سیاسی به ارائه برخی نظریه ها و راهکارهای حل مشکلات در جامعه پرداخته که بر اساس بتوان مشکلات را به حداقل رساند و برای اقدامات آینده یک کشور برنامه ریزی نمود . برای این حرکت می توان از تجربه گذشتگان در طول تاریخ نیز بهره برد. از این رو برخلاف تصور عموم دانشجوها، این رشته یک سیاست شناس و نه یک سیاستمدار تحویل جامعه می دهد که می توانند در وزارت خانه ها و سازمان های مرتبط به فعالیت مشغول شوند.

بیشتر داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند و تمایل دارند تا به تحصیل در شاخه درسی علوم سیاسی به تحصیل بپردازند. سوالات مختلفی درباره آن دارند که در این مطلب سعی شده به ابهامات شما درباره این رشته پاسخ داده شود. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

علوم سیاسی

علوم سیاسی یکی از شاخه های تحصیلی است که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته؛ مشاهده نمایند. داوطلبان علاقمند به این شاخه تحصیلی بهتر است قبل از شروع انتخاب رشته کنکور، درباره رشته مذکور، دروس عمومی و اختصاصی و بازار کار آن اطلاعات کافی را کسب کنند.

  •  آرون گروپس

آنچه که اکثر افراد به اسم سیاست و مسائل سیاسی با آن آشنا هستند با سیاست به معنایی که در این شاخه تحصیلی مطرح می باشد، تفاوت زیادی دارد. دانشجویان رشته مذکور باید بدانند که در نهایت یک سیاست شناس و نه یک سیاستمدار خواهند شد. در حقیقت علوم سیاسی به بررسی نظریه ها و اندیشه های سیاسی و کارکرد آن ها در حوزه جامعه می پردازد.

همانطور که پیشتر اشاره شد در این رشته یک سری نظریه ها یا ابزارها و راهکارهایی ارائه می شود که مطابق آن ها هر جامعه مشکلات و وضعیت فعلی را بررسی نموده و آن را حل می کند. همچنین برای اقدامات بعدی و ترسیم فضا جهت مسیر آینده پیش رو به برنامه ریزی می پردازد.

در ضمن از دستاوردهای بشر و تجارب آن در طول تاریخ که در حوزه اجتماع کسب کرده است، استفاده می کند. این رشته شامل سه شاخه عمده بوده که عبارتند از نظریات سیاسی؛ روابط و سیاست بین الملل و دانش حکومت کردن و نهادهای سیاسی می باشد.

توانایی ها و ویژگی های مورد نیاز برای تحصیل در این رشته

هر دانشجوی علوم سیاسی باید یک سری توانایی ها و ویژگی ها را برای ورود به این شاخه درسی داشته باشید از جمله این که به مسائل سیاسی علاقمند بوده و در زمینه کتاب های تاریخ سیاسی و فلسفی مطالعه داشته باشد. همچنین باید منطقی بوده و نظریاتش را با مدرک و دلیل ارائه دهد.

در ضمن قدرت تفکر و ابتکار وسیع داشته و بتواند به شناسایی ریشه های مسائل بپردازد. دانشجو باید این توانایی را داشته باشد که با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار کرده و نیازها و مشکلات آن ها را شناسایی کند. به عبارتی باید توانایی بررسی مشکلات از هر جنبه ای را داشته باشد.

از این رو پیشنهاد می شود در صورتی که به مطالعه کتب تاریخی به ویژه سیاسی و همچنین فلسفه علاقمند هستید به انتخاب این رشته بپردازید. همانطور که می دانید موفقیت در هر کاری رابطه مستقیم با علاقه و پشتکار دارد.

دروس علوم سیاسی

بعد از آشنایی مختصر با این رشته در این بخش نوبت به معرفی انواع دروس عمومی و اختصاصی آن می رسد. ممکن است داوطلبی متقاضی رشته مذکور بوده ولی هنگام مواجه با دروس این رشته در طی تحصیل، علاقمندی کمتری داشته و این موضوع سبب ترک تحصیل یا انصراف از تحصیل شود. از این رو خوب است پیش از انتخاب رشته با دروس تحصیلی آن آشنا باشید.

همانطور که اطلاع دارید مدت مجاز تحصیل در مقطع کارشناسی حدود ۴ سال و معادل ۸ نیم سال تحصیلی خواهد بود. البته این مهلت مطابق تبصره و قوانین اعلامی از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها ممکن است تغییر یابد. و دانشجو تا مدتی که همه واحد های درسی را پاس کند، می تواند در چارچوب قوانین دانشگاه به تحصیل ادامه دهد.

دروس عمومی و اختصاصی شاخه درسی علوم سیاسی شامل موارد زیر می باشد:

 

مبانی علم سیاست/ مبانی علم حقوق/ مبانی جامعه شناسی عمومی/ مبانی علم اقتصاد/ حقوق اساسی/ روش تحقیق در علوم سیاسی/ مبانی اندیشه های سیاسی در اسلام/ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران/ حقوق بین الملل اسلام/ اندیشه های سیاسی در اسلام و ایران/ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران/ نظام سیاسی و دولت در اسلام/ جنبش های اسلامی معاصر/ انقلاب اسلامی ایران/ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران/ تاریخ روابط خارجی ایران از دوره قاجاریه تا دوران معاصر/ حقوق اداری/ مسائل اقتصادی و سیاسی نفت در ایران/ خلیج فارس و مسائل آن/ اصول روابط بین الملل/ مسائل سیاسی و اقتصادی جهان سوم/ تاریخ روابط بین الملل از سال ۱۸۷۱ تا ۱۹۴۵/ تاریخ اندیشه های سیاسی در غرب از قبل از افلاطون تا قرن بیستم/ سازمان های بین المللی/ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم/ حقوق بین الملل عمومی/ دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام/ فن دیپلماسی و آداب کنسولی/ شناخت ماهیت و عملکرد امپریالیسم/ حقوق بین الملل خصوصی/ نوسازی و دگرگونی سیاسی/ سیر قدرت در دریاها/ سیاست خارجی قدرت های بزرگ/ جامعه شناسی سیاسی/ مسائل نظامی  و استراتژیک معاصر/ سیاست خارجی قدرتهای بزرگ/ متون سیاسی به زبان خارجی/ تاریخ تحول دولت در اسلام.

ناگفته نماند پس از طی مقطع کارشناسی امکان تحصیل در مقاطع بالاتر هم وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد می توانید به تحصیل در یکی از گرایش های روابط بین الملل، علوم سیاسی، مطالعات منطقه ای، اندیشه های سیاسی در اسلام و دیپلماسی و سازمان های بین المللی اقدام کنید.

آینده شغلی و بازار کار این رشته

فارغ التحصیلان علوم سیاسی در زمینه های مختلفی می توانند مشغول به کار گردند. یکی روابط عمومی هر سازمانی است. سازمان هایی که دارای قسمت روابط عمومی باشند برای انجام این کار به بهترین صورت ممکن به یک کارشناس علوم سیاسی احتیاج دارند.

در حال حاضر برخی از فارغ التحصیلان علوم سیاسی در قسمت های سیاسی و حقوقی سازمان ها و وزارتخانه ها و همچنین سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت هستند ولی باید اشاره کرد اکثر فارغ التحصیلان این رشته مشکل اشتغال دارند. با این حال اگر به رشته مذکور علاقه زیادی دارید و در آن تبحر کسب نموده و قلم خوبی داشته باشید از نظر پیدا کردن شغل با مشکلی روبرو نمی شوید.

ولی متاسفانه بیشتر دانشجوها به رشته تحصیلی خود بدون شناخت و علاقه کافی وارد می شوند. یکی دیگر از زمینه های اشتغال فارغ التحصیلان این رشته، کار در قسمت های سیاسی و حقوقی وزارتخانه و سازمان های بین المللی است. حضور یک متخصص علوم سیاسی به عنوان نماینده هر کشور در این سازمان ها اهمیت زیادی دارد.

شاخص ترین این وزارتخانه ها، وزارت امور خارجه است. ولی این سازمان نیز در حال حاضر نیروی جدید استخدام نمی کند. از سایر مواردی که می تواند حوزه شغلی این رشته باشد، رسانه ها و روزنامه ها می باشند. ضمنا در وزارت آموزش پرورش یا دانشگاه ها به عنوان مدرس یا کارشناس امکان فعالیت وجود دارد.

شایان ذکر است تمام این موارد تنها به عنوان معرفی زمینه کاری رشته مذکور می باشد و نمی توان گفت امروزه همه افراد تحصیلکرده در شاخه درسی علوم سیاسی، مشغول به کار در همین موارد هستند. در حقیقت با قدمت و اهمیتی که این شاخه درسی دارد، جایگاه آن در کشور زیاد مشخص نبوده و تضمینی هم برای آینده شغلی آن وجود ندارد.

اما در تمام رشته بعضی استثناها وجود دارد. در این رشته نیز افرادی که واقعا علاقه و تبحر خاص دارند ؛می توانند یک گام جلوتر از سایرین باشند. این افراد از لحاظ اشتغال با مشکل چندانی روبرو نمی شوند و حتی ممکن است برخی سازمان ها به دنبال چنین افرادی هم باشند.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب ارائه شده مفید بوده باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با سایر رشته های مرتبط از جمله رشته علوم قضایی و رشته حقوق بین الملل روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *