دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دهکده سنگی ویند کلخوران و طبیعت دیدنی این منطقه از سرعین

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

دهکده سنگی ویند کلخوران یکی از دهکده های جذاب و دیدنی در نزدیکی سرعین می باشد. این بنا جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران دارد و شما می توانید از جذابیت های دیدنی آن بازدید کنید.

سرعین، منطقه ای پر جاذبه با دیدنی های بسیار زیبا است. همه ما سرعین را با وجود چشمه های آبگرم و پیست های اسکی آن می شناسیم. اما این منطقه دارای زیبایی های دیگری نیز می باشد. از مهم ترین جاذبه های این منطقه می توان به دهکده سنگی ویند کلخوران اشاره کرد.

بناهای ویند کلخوران

دهکده سنگی ویند کلخوران

این دهکده زیبا و جذاب در فاصله ۵ کیلومتری از جنوب غربی سرعین واقع شده است. اما این دهکده چه جذابیت هایی دارد؟ این دهکده زیرزمینی یک شاهکار هنری و معماری بوده و به دلیل برخورداری از کنده کاری های زیبای خود مورد توجه است. این ناحیه در واقع تشکیل شده از خانه های سنگی بوده و از نزدیک می توانید، معماری آن را بشناسید. دهکده سنگی ویند کلخوران از جذابیت های زادی برخوردار بوده و امروزه یکی از مکان های دیدنی سرعین می باشد.

سازه های سنگی ویند کلخوران

اشیا و سفالینه هایی که از دوره های مختلف در این دهکده یافت شده اند، نشان دهنده قدمت بالای این سازه هستند. این دهکده سنگی در ناحیه سرعین اردبیل واقع شده است. این بنا تشکیل شده از خانه های سنگی بوده و زیر تپه های آن قرار دارد. تپه های روسبوی بلندی که در اطراف این دهکده واقع شده اند، می تواند جذاب باشد.

دخمه های ویند کلخوران

ویژگی های دهکده:

در ارتفاع ۵۰ متری از سطح رودخانه دخمه هایی سنگی با ورودی های زیبایی قرار دارند که از اتاقک های بسیارز یبا تشکیل شده اند. در این بنا می توانید، کنده کاری هایی را مشاهده کنید که جذاب هستند. تحقیقات نشان داده که این ناحیه در گذشته به عنوان یک انبار بوده است. درون این دخمه های این دهکده می توان فضایی به شکل هرم مثلث می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ضلع غربی این دخمه ها نیز می توانید تصاویری از کنده کاری ها مشاهده کنید. این دهکده را می توان یک شاهکار معماری دانست. این دهکده در تپه چله خانه، مسجد یری و قره قیه واقع شده است. همانطور که اشاره شد در این مجموعه، سفالینه و اشیای ارزشمندی نیز وجود دارند. برخی از سفالینه های یافت شده از این دهکده متعلق به زمان هخامنشی و ساسانیان هستند. همچنین علائمی از دوران تیموری و صفوی نیز وجود دارد.

ویند کلخوران

جاذبه های دهکده سنگی:

اکثر دهکده های سنگی در تپه چله خانه قرار دارند. متاسفانه بخش هایی از این دهکده از بین رفته اند. این خانه ها اغلب دارای اشکال مربعی و بیضی شکل می باشند. راهرو و اتاق ها از بخش های مهمی بوده که در این دهکده قرار دارند. سقف این دهکده ها هلالی شکل بوده و دارای قوس های جناغی نیز هستند. در این بنا طاقچه ها و جا رخت خوابی نیز وجود دارد.

دهکده سنگی ویند کلخوران

شما علاقمندان در سفر خود به اردبیل نباید بازدید از مکان های دیدنی اردبیل از دست دهید. این استان جذابیت های تفریحی و گردشگری بالایی به خود اختصاص داده و شما علاقمندان می توانید از زیبایی های آن دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *