دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

معرفی پرنده خفاش و زیستگاه این پرنده شب کور

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرنده خفاش از دسته پرندگان شبکوری است که شما می توانید با مطالعه این مقاله با خصوصیات رفتاری و ظاهری، تغذیه و زیستگاه اصلی این پرنده اصیل آشنا شوید.

به طور کلی خفاش جانوری پستاندار می باشد که گاهی به اشتباه به آن ها جونده پرنده و یا موش پرنده گفته خواهد شد. در واقع پرنده خفاش را می توان تنهای پستانداری دانست که بال دارد و از توانایی پرواز خوبی برخوردار است.

آشنایی با پرنده خفاش

بهتر است بدانید پرنده خفاش که امروزه با نام پرنده شب کور یا شب پرک نیز گفته می شود نوعی پستاندار از نوع خفاش سانان خواهد بود. این پرنده تنها پستانداری است که بال دارد و می تواند پرواز کند. دستان این پرنده به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل هستند و به صورت یک بال در آمده اند و به آن ها این امکان را می دهد تا تنها پستانداری باشند که واقعا پرواز می کند.

ویژگی های پرنده خفاش

جالب است بدانید که دیگر پستانداران مانند پوست پر یا برخی گونه های سنجاب تنها در مسافت های کوتاه در هوا سر می خورند اما به هیچ وجه توان پرواز از جایی به جای دیگر را ندارند. در واقع خفاش را می توان از راسته بال دستان دانست که دارای پنج انگشت می باشد.

بال های این پرنده با بال های پرندگان دیگر متفاوت است و کاملا به گونه ای دیگر ساخته شده اما با این حال پوست بال های آن جنسی مشابه چرم دارد و دارای خاصیت ارتجاعی خواهد بود که موجب می شود بال هایش در طول استخوان هایی که دست ها و انگشتان خفاش را حرکت می دهند کشیده شود.

به صراحت می توان گفت که بال زدن پرنده خفاش مانند دیگر پرندگان نیست که بال ها را به بالا و پایین می برند و آن ها در مقابل انگشتان شان را به صورت کامل باز می کنند که بسیار بلند بوده و با پوستی نازک پوشیده شده اند.

خصوصیات رفتاری و نحوه زندگی خفاش ها:

بیشتر خفاش های جوان شب زی و در هنگام شفق چابک هستند. اغلب آن ها برای پیدا کردن جای مناسب برای خواب زمستانی صدها کیلومتر پرواز می کنند و برخی از آن ها به خواب کاذب می روند و در هنگامی که هوا آنقدر گرم است که حشرات در آن فعال اند، آن ها نیز بیدار هستند و تغذیه می کنند.

  •  آرون گروپس

نحوه زندگی خفاش ها

این پرنده شب کور در هنگام باران کمتر پرواز می کند جون باران در فرآیند پژواک یابی آن ها اختلال ایجاد می کند و در نهایت قادر به پیدا کردن خوراک خود نخواهند بود. به طور کلی زندگی اجتماعی شب کورها متفاوت است به گونه ای که برخی از آن ها به تنهایی زندگی می کنند اما گروهی دیگر همراه با میلیون ها شب کور دیگر در غارها زندگی می کنند.

در برخی گونه های شب کورها دیده شده که آن ها زندگی اجتماعی شکافت و همجوشی دارند به این معنی که در دوره هایی از سال شمار جامعه آن ها کم شده و به گروه های کوچک تقسیم می شوند. سپس به میان درخت های تازه می روند و گاهی شمار آن ها افزایش می یابد و از جاهای دیگر به آن ها افزوده می شود.

بر اساس پژوهش های انجام شده خفاش ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر هر گونه صدایی تولید در آورند. امروزه دانشمندان با گوش کردن به صدای خفاش ها مفهوم برخی از صداهای آن ها را رمزگشایی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که چه رفتاری در برابر چه صدایی انجام می شود.

زیستگاه اصلی خفاش ها

زیستگاه اصلی خفاش ها:

پرواز به خفاش ها اجازه داده تا از پستاندارانی باشند که زیستگاه شان به گستره سراسر جهان است.به جز دو قطب شمال و جنوب و برخی جزیره های بدون سکونت اقیانوسی می تواند خفاش را در سراسر جهان پیدا کرد. تمامی گونه های این پرنده در طول فصول مختلف سال زیستگاه های مناسب خود را پیدا می کند از ساحل گرفته تا کوه و صحرا زیستگاه خود را تغییر خواهند داد.

با این حال زیستگاه این پرنده شبکور باید از دو ویژگی برخوردار باشد یکی اینکه هر زیستگاه جایی مناسب برای بیتوته دسته خفاش ها در طول روز داشته باشد و دوم بایستی غذای مناسب آن ها در آن منطقه یافت شود. در واقع محل شبکورها می تواند در حفره های خالی، شکاف ها، میان برگ درختان و حتی خانه های ویژه دست ساز انسان باشد و همچنین گاهی خود خفاش ها نیز با کندن برگ ها برای خود چادر درست می کنند.

جالب است بدانید که کشور آمریکا به تنهایی زیستگاه ۴۵ تا ۴۸ گونه خفاش است. سه مورد از فراوان ترین پرنده گونه های آن شامل خفاش قهوه ای کوچک، خفاش قهوه ای بزرگ و خفاش مکزیکی دم آزاد خواهد بود که در دو سوم ناحیه شمالی آمریکا دو گونه ی خفاش قهوه ای بزرگ و کوچک بیش از همه دیده می شود در حالی که گونه ی سوم در جنوب غرب آمریکا بیش از همه وجود دارد.

چگونگی تغذیه در پرنده های خفاش

چگونگی تغذیه و شکار:

به صراحت می توان گفت که تقریبا ۷۰ درصد گونه های خفاش حشره خوار هستند و با کمک پزواک یابی شکار خود را پیدا می کنند. علاوه بر حشره خوار ها دیگر گونه های این پرنده بیشتر میوه خوار هستند و سه گونه از آن ها خون خوار خواهند بود.

گونه هایی از شبکور نیز از مهره داران تغذیه خواهند کرد. خفاش بینی برگی از آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و دو زیرگونه ی خفاش پولداگ خوراکشان ماهی است. همچنین دو نوع دیگر خفاش وجود دارد که خوراکشان گونه های خفاش می باشد. این دو گونه شامل خفاش خون آشام دروغین آمریکا و روح خفاش از استرالیا خواهند بود.

در واقع خفاش بزرگی جغذی نوعی از خفاش است که معمولا در فضای تهی میان درختان زندگی می کند و پرندگان کوچک در هوا را شکار خواهد کرد.

تولید مثل در پرنده خفاش:

توجه داشته باشید که اغلب گونه های خفاش فصل ویژه ای برای جفت گیری دارند و این فصل برای بیشتر گونه های خفاش بهار خواهد بود. در واقع خفاش ها از هر مرتبه جفتگیری می توانند یک تا سه نوزاد را به دنیا بیاورند و همچنین بچه ها به گونه ی خفاش و شرایط محیطی مانند میزان دسترسی به غذا و محل بیتوته آن ها بستگی خواهد داشت.

چگونگی تولید مثل در خفاش ها

خفاش ماده تا نزدیک به زمانی بزرگسالی فرزندانش از آن ها به خوبی پرستاری می کند چون خفاش های جوان تا زمانی که بال هایشان به صورت کامل رشد نکرده نمی توانند به تنهایی برای خود به شکار بروند.

همچنین در آخر نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با پرنده سار و پرنده لاشخور نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *